Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: raimo - 30.10.2017, 08:32:06
-
Morjens Volvo tietäjät.
Uusi hankinta jätti tien päälle. Pienessä alamäessä moottorijarrutuksessa lähes kaikki sähköt katosi. Auto sammui ja pyyhkimet alkoi pyyhkiä täysillä ja radio toimi. Virta avaimesta, kun käänsi niin viipperit jatkoi pyyhkimistä eikä radio sammunut, vasta akunkengän irroitus sammutti loput sähköt.
Avaimesta kun käänsi niin mitään ei enää tapahtunut. Auto menee pajalle kunhan saa ensin ajan jostain. Osaisko kukaan edes arvailla mikä siihen iski.
-
Virtalukkoa veikkaisin...
-
Se mulla kans kävi mielessä. Ei varmaan ihan yksinkertainen vaihtaa. Ei antanut mitään ennakkovaroitusta hajoamisesta. Ja sitten vielä se, että kaukosäätimellä ei mene ovet lukkoon, johtuisko sekin virtalukosta.
-
Voi se vika olla vaikka maadoituksessakin, vikakoodit kertoo todenäköisesti missä vika piilee...
-
Auto on tällä hetkellä autosähkökorjaamossa. Vikakoodeja ei pysty lukemaan ennenkuin saadaan virtaa sähköjärjestelmään.
-
Löytyikö tähän ongelmaan ratkaisua?
Naapurin V50 2.4 samantyylisiä ongelmia. Avaimesta kääntäessä ei tapahdu mitään, kattovalot ei syty kuten ei mittariin/radioon yms. aivan kuin akkua ei olisi paikallaan sillä erotuksella että parkit syttyy ja kun avainta kääntää niin muutamat releet napsahtaa päälle. Vikakoodeja ei pysyt lukemaan kun autoon ei tule sähköjä. Akkukenkää käytetty irti eikä apuja akussa kuitenkin virtaa 11,5V
-
Löytyikö tähän ongelmaan ratkaisua?
Naapurin V50 2.4 samantyylisiä ongelmia. Avaimesta kääntäessä ei tapahdu mitään, kattovalot ei syty kuten ei mittariin/radioon yms. aivan kuin akkua ei olisi paikallaan sillä erotuksella että parkit syttyy ja kun avainta kääntää niin muutamat releet napsahtaa päälle. Vikakoodeja ei pysyt lukemaan kun autoon ei tule sähköjä. Akkukenkää käytetty irti eikä apuja akussa kuitenkin virtaa 11,5V
Ladatkaa nyt akku ainakin eka täyteen, tuo akku on aivan tyhjä
-
virtaa 11,5V
Voltti on kylläkin jännitteen yksikkö :o
Mutta vähäinen on jännitelukema, etenkin jos on mitattu ajon jälkeen, pitemmän ajan esim. yön yli seisomisen jälkeen akun navoilta mitattuna kunnossa olevan akun jännite tulisi olla 12,5V luokkaa.
Oisko akku menny huonoksi tai lataus systeemissä vikaa?
-
Löytyikö tähän ongelmaan ratkaisua?
Naapurin V50 2.4 samantyylisiä ongelmia. Avaimesta kääntäessä ei tapahdu mitään, kattovalot ei syty kuten ei mittariin/radioon yms. aivan kuin akkua ei olisi paikallaan sillä erotuksella että parkit syttyy ja kun avainta kääntää niin muutamat releet napsahtaa päälle. Vikakoodeja ei pysyt lukemaan kun autoon ei tule sähköjä. Akkukenkää käytetty irti eikä apuja akussa kuitenkin virtaa 11,5V
Laturin kunto ??
-
Eillen laitettiin naapurin kanssa akku laturiin. Tämän jälkeen virrat tuli koko autoon mutta käyntiin yrittäessä ei tapahdu mitään. Myös rattilukko on päällä joten veikkaan viaksi tuota virtalukko/rattilukko yhdistelmää. Nyt kun autoon kuitenkin tulee virtaa niin naapuri saa vikakoodit selville kunhan joku pääsee "kotikäynnille" eiköhän tämä tästä selviä. Uutta akkua ehdotin myös hankintalistalle, näytti olevan vielä alkuperäinen
-
Ja tuohan on jo niitä Ford sukusia Volovoja, uudemmissa fordeissa voi kuulemma käydä just noin jos virta loppuu, akkua vaihtaessakin pitää syöttää jollain ulkopuolisella virtalähteellä virtaa systeemiin ettei auto mene pimeäksi.
-
Ja tuohan on jo niitä Ford sukusia Volovoja, uudemmissa fordeissa voi kuulemma käydä just noin jos virta loppuu, akkua vaihtaessakin pitää syöttää jollain ulkopuolisella virtalähteellä virtaa systeemiin ettei auto mene pimeäksi.
Fordin sukua kyllä mutta akun voi vaihtaa ihan normaalisti.
Rattilukko ja virtalukko ovat erilliset. Jos mittaristoon tulee ilmoitus ajonestosta, vika on melkein varmasti sähköisessä rattilukossa mikä on yleinen tyyppivika. Jos ajonestosta ei tule ilmoa mutta ei vaan käynnisty avaimesta niin vika on virtalukon puolella (tai startissa).
-
Vika löytyi rikkonaisesta virtalukosta. Tämän vaihdon jälkeen auto lähti naapurilla toimimaan. Uusi sinisen varaosatiskistä 300€ ja paikallinen autosähkö koodasi paikalleen
-
Paljonko oli kilomeetrejä mittarissa kun virtalukko hajosi?
-
Noin 240tkm