Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Volvo 74O - 31.10.2017, 00:32:41
-
JOS ET JAKSA LUKEA KOKO ROMAANIA KYSYMYS ON ALHAALLA!
Tuli tuossa viime syksynä vaihdettua perä kun pääsi peltikannen välistä vuotamaan salaa kuiviin ja leikkasi kiinni. volvo 740 -88 ,oli avoin perä.
Sittemmin haettiin kaverin metästä siberiasta lumihangesta "uusi" perä, joka niin ikään räjähti ennenaikojaan. Noh sitten ostin vanhemmalta herrasmieheltä 940? Ison perän jossa oli erilainen nopeusmittarin anturi siiis kuusiokololla kiinni ja ja nipat ylöspäin. Löin perän paikoilleen ja nopeusmittari pohjasi jo ~40nopeudella. Tässä viimeisen vuoden aikana ollut niin paljon muutakin läpikäyntiä tuon kanssa että ei ole vielä viitsinyt ruveta tuota korjaamaan, mutta nyt tuo toisena vikana kahdesta (polttoainemittari) ei toimi niin saa tankata yhtenään mututuntumalla ja auton lainaajat eivät näe kierroslukumittarista nopeutta.
ELI ONKO ERILAISIA NOPEUSANTUREITA? MISTÄ SELLAISEN SAA?
-
Anturikehiä on erilaisia, hampaiden/kolojen määrä, joilla se anturi lähettää signaalin nopeusmittarille( ja sitäkautta moottorinohjaukselle, jos sellainen on)
Vanhoissa 12reikänen ja uudemmissa 48reikänen, joissa vanhoissa ABS jarrullisissa tais olla 96reikänen/hampainen
Sulla se pitäs olla 12reikänen
Niitä on tarjolla myyntipalstalla, ainakin ollut.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13545.15
-
Eli toisin sanoen erilaisia antureita ei ole. Vain erilaisia anturikehiä. Eli sitten on varmaan erilaisia nopeusmittareitakin?
-
Anturiakin on ainakin kahta eri mallia, vanhempi, jonka kiinnityksestä en osaa just kuvailla, mutta uudempi tulee kuusiokolo-pultilla kiinni.
Sitä en tiedä onko noiden välillä toiminnallisia eroja...
-
Harvemman kehän kanssa on ollut peltikoppa ja anturi on kierrettävällä kauluksella kiinni. Uudemmassa alumiinikoppa, anturi kapeammalla päällä ja kiinnitys kuusiokololla. En ole tainnut koskaan kokeilla pystyykö vanhempi anturi lukemaan tiheää kehää ajossa, mutta muuten anturit toimivat keskenään ristiin.