Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: comanche - 31.10.2017, 18:46:12

Otsikko: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: comanche - 31.10.2017, 18:46:12
Oireet alkoi että kylmänä kilometrin ajon ajan ei meinannut käydä tyhjää eikä meinannut millään ottaa kierroksia mutta kaasua pumppaamalla aina heräsi ja pääsi kiihdyttämään. Toinen oire aluksi oli kun kickdownia antoi lämpimänä, vaihteet kyllä vaihtuu mutta ei meinaa kiertää eikä todellakaan ole kaikki tehot mukana. Ajo sujui muuten normaalisti.

Nyt tilanne muuttui kertaheitosta, käy tosi harvoin tasaisesti ja ajo ei meinaa onnistua kun välillä veto menee onoffia riippumatta kaasun asennosta ja välillä hyytyy pienestäkin kaasun hipaisusta.

Tsekkasin puolat, kolme vanhaa oli jäljellä ja kaikissa oli vähän halkeamia. Vaihdoin ne eikä vaikutusta. Puolien johtosarja on silämääräisesti täydessä iskussa.

Tulpat on denso k20tt ja näyttää oklta.

mitään vikakoodeja ei anna.

Vaikuttaisi ehkä enemmän polttoainepuolelta olevan? Meinaa sammua niin lisää itse kaasua. Mutta käynnistyksessä ei ole ongelmaa.

Ei kehtais summanmutikassa ostella osia. Jos jollain olisi kokemusta tai tietoa mihin suuntaan lähteä tutkimaan kun itse ei osaa paikallistaa.

https://www.youtube.com/watch?v=hchI243pd-A
Videossa näkyvät märät paikat johtuu siitä kun etsin imuvuotoa, ei äkkiseltään ainakaan löytynyt.
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: potti - 31.10.2017, 20:27:56
Itselläni oli aikaisemmassa 960:ssa samantapaisia oireita ja nokka-akselin asentotunnistin oli mennyt rikki.
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: Huikkoster - 31.10.2017, 20:35:22
Samaa meinasin sanoa. Mulla tosin tuli vikavalo ja koodi kun nokka-akselin tunnistin hajosi.

Löytyy pakonokan takapäästä. Tarvitset lyhyen torx avaimen, olikohan t40, en muista varmuudella.

Uutena lähemmäs satasen, käytettynä ostin.
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: Orlov - 31.10.2017, 21:15:49
Mites virtalukko, kun jännitteet heittelee, niin kaikki arvot heittelee antureiden vastusarvojen mukaisesti. Jos se on alkuperäinen, niin aika pieni raha on laittaa lähtökohtaisesti, pohja alle 60€, eikä vie kummosempaa aikaa.
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: comanche - 02.11.2017, 17:19:21
Virtalukon pohja on vissiin aika sohlo, avain täytyy käynnistämisen jälkeen joskus asettaa erikseen kohdalleen jotta vaihdevalitsin vapautuu.
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: comanche - 02.11.2017, 18:48:40
Kokeilin ehjän auton nokka-akselin asentotunnistimella eikä mitään muutosta.

Tällä hetkellä käynti vaan humppaa edes takas, vähän kun kaasua pitää niin alkaa paukkua putkessa.
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: Huikkoster - 02.11.2017, 19:01:04
Oletko kokeillut käyntiä ilmamassamittarin johto irti?
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: Kalamies - 02.11.2017, 20:15:20
Aikoinaan eräs 230F teki samaa humppaa, kun immusta lanka poikki.
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: bolinder - 02.11.2017, 20:16:49
Puhutaan ilmeisesti kutoskoneesta, tuota meillä oli tapaus missä immu oli sökö mutta antoi kyllä vikakoodin hetken ajon jälkeen. Oireet oli vähän tuonkaltaiset
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: Lankku - 03.11.2017, 11:23:07
Immu tai kaasuläpänasentotunnistin ois ekana omalla listalla.
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: bolinder - 04.11.2017, 10:31:43
Vähän ehkä hölmöä mainita kun ihan eri ohjaus, mutta tuli mieleen että 740 motronic tekee just tommosta "jumppaa" kun cooleriputki irtoo eli silloin immu sekoo
Jännä ettei anna ollenkaan koodia, ilmeisesti edes lamda syty hetken ajon jälkeen?
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: comanche - 14.11.2017, 23:19:59
Tsekkasin niin kyllä se käy aivan normaalisti kun irroittaa imm liittimen. Eli aika varmasti se on viallinen. On putsattu ei vaikutusta.

Aika tyyriitä nuo 012 loppuiset. Olen kuullut että 016 mittari on siirretty isompaan tuohon putkeen, onko tietoa kuinka toimii?
Otsikko: Vs: 960 -91 huono käynti
Kirjoitti: Orlov - 15.11.2017, 00:32:00
Itse jouduin juuri vaihtamaan virtalukonpohjan, sen jälkeen moottori on toiminut virheettömästi.

Melkoista humppaa oli välillä tyhjäkäynti, lisäksi saattoi sammua lennosta ja antaa vikakoodit suutinsarjoista(joku muukin koodi siinä oli, joka oli arvojen ulkopuolella).

Lisäksi varvikellon viisari nytkähteli, vakionopeussäädin toimi ja ei toiminut yms

Nyt toimii. Ainoat muuttujat oli virtalukonpohja ja laturista oli hiilien liukurenkaat puhki, niin vaihdoin senkin uuteen.

Että näin omalla kohdalla :) Ja kuten yllä mainitsin, kustannus ei ole suuri.