Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: dufferi - 05.09.2011, 08:53:38
-
V70 vm. -02 hyytyi katsastukseen. Kävin korjaamolla ennen katsastusta ja yritin korjauttaa vian mutta eihän nuo osanneet. Katsastusmies sensijaan antoi joitakin vinkkejä
Ensin vikakuvaus. Moottorin varoitusvalo palaa ja vikakoodi kertoo että liian laiha seos (P0171). Lisäksi jarruista kuuluu outoa suhinaa. Tai siis kun jalan nostaa pois jarrulta niin suhinaa kuuluu, ensin enemmän ja sitten vaimenee. Jarruttaessa suhinaa ei kuulu.
Jarrut kuitenkin läpäisivät katsastuksen ilman ongelmia. Katsastus kaatui vikakoodiin.
Korjaamolla puhuivat, että pitäisi kokeilla vaihtamalla joko ilmamassamittari tai kaasuläppäkotelo. Tai sitten kyse on imuvuodosta. Kuulemma ainoastaan kokeilemalla onnistuu ja joka osa menee minun piikkiin.
Biliasta kun kyselin oli sielläkin ehdotuksena erilaisten osien vaihto lähinnä arvausperiaatteella.
Katsastusmien ehdotti, että tutkitaan ensin jarrutehostimen yhteys tähän ohueen seokseen. Siellä kuulemma on johto moottorista jarrutehostimeen ja jos jossain siellä on vuoto niin se (ehkä) selittäisi molemmat viat.
Onko foorumilla kenelläkään kokemusta vastaavasta ja jos, miten viasta päästiin eroon? Onko tietoa pajasta pääkaupunkiseudulla, joka tällaisen vian osaisi hoitaa?
Kiitoksia kommenteista jo etukäteen.
-
katsastumies taitaa olla jäljillå. voit ne letkut katsella mitä pystyt ettei ole hajalla. Autosähkö/ruiskukorjaamo voi olla hyvä paikka,esim. bosch car service tai joku muu.
-
Lisäksi jarruista kuuluu outoa suhinaa. Tai siis kun jalan nostaa pois jarrulta niin suhinaa kuuluu, ensin enemmän ja sitten vaimenee. Jarruttaessa suhinaa ei kuulu.
Katsastusmien ehdotti, että tutkitaan ensin jarrutehostimen yhteys tähän ohueen seokseen. Siellä kuulemma on johto moottorista jarrutehostimeen ja jos jossain siellä on vuoto niin se (ehkä) selittäisi molemmat viat.
Onko foorumilla kenelläkään kokemusta vastaavasta ja jos, miten viasta päästiin eroon? Onko tietoa pajasta pääkaupunkiseudulla, joka tällaisen vian osaisi hoitaa?
Kiitoksia kommenteista jo etukäteen.
Jarrutehostin vuotaa, tyyppivika.. Omaani vaihdatin tuossa parisen viikkoa sitten, maksoi vajaat 800€ ja korjaamo oli debil espoossa.
-
Jarrutehostin vuotaa, tyyppivika.. Omaani vaihdatin tuossa parisen viikkoa sitten, maksoi vajaat 800€ ja korjaamo oli debil espoossa.
Jatkokysymys. Pistettiinkö uusi jarrutehostin vai ehkä jostain kolariautosta käytetty tehostin? Edelleen katsastajan mukaan käytettyäkin tehostinta voisi harkita, eivät kuulemma ole järin herkkiä särkymään käytössä.
-
En ehkä tuohon kohtaan etsisi käytettyä osaa, koska tuo tiivisteen vuotaminen on tosiaan tyyppivika. Minullakin jarru suhahtaa kabiinissa, kun polkimen päästää ylös, mutta ei jää vuotamaan. Jostain olen lukenut et kun toi vuotaminen muuttuu jatkuvaksi, se vaikuttaa auton käyntiin. Jos sinne laittaa käytetystä samanvuotisesta tuon tehostimen niin huonolla tuurilla ensivuonna sinulla vuotaa myös se vaihdettu osa.
Sen verran vaihto-asiaa olen selvittänyt et TC ja DSTC -versioissa noi tehostimet on erilaiset. Jälkimmäinen luonnollisesti maksaa kuulemma reilusti enempi. Ja tottahan sellainen omasta deefemmasta löytyy... :(
-
Jatkokysymys. Pistettiinkö uusi jarrutehostin vai ehkä jostain kolariautosta käytetty tehostin? Edelleen katsastajan mukaan käytettyäkin tehostinta voisi harkita, eivät kuulemma ole järin herkkiä särkymään käytössä.
Uutta, uutta, en ala enää puljailemaan noiden käytettyjen :buck2: :buck2: osien kanssa. Tuolla katsurin kommentilla olisi sinulla varmaan hylky edessä ensi vuoden katsastuksessa :o :o
Ja azzyyr: omassani on tietenkin tuo DSTC, eli kalliimpi :2funny: :2funny: versio ja tietenkin rieselissä ahdin ja muut ei pysy perässä, jos tehostin on rikki sekoittaen auton toiminnan.. >:( >:(
-
No nyt alkoi meikäläisenkin kabiinissa suhina kuulumaan melkein jatkuvasti. Viimeiset 40tkm kuulunut vain suhaus jarrupolkimen palautuessa ylös. Nyt mittarissa 270tkm.
Katselin tuossa Alfamer/Haynes-oppaasta vaihto-ohjeita. Ohjeen mukaan ei jossain malleissa välttämättä tarvitse irrottaa jarruputkia pääsylinteristä. Onko jollain kokemusta kannattaako V70 D5 -02 yrittää ilman jarruputkien irrotusta, vai kannattaako koko hommaan ylipäätään ryhtyä kotipajalla?
Ohjehan oli:
1. Poikittaistuki irti
2. Jarrupääsylinteri irti ja siirretään sivuun niin paljon kuin putken antaa myöten.
3. Alipaineletku yms. irti
4. Puretaan jalkatilasta mattoja/suojia niin että pääsee jarrupolkimeen käsiksi
5. Irrotetaan tehostin polkimesta
6. Irrotetaan tehostimen kiinnitysruuvit 4 kpl
7. Tehostin irti ja uusi paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä
-
No nyt alkoi meikäläisenkin kabiinissa suhina kuulumaan melkein jatkuvasti. Viimeiset 40tkm kuulunut vain suhaus jarrupolkimen palautuessa ylös. Nyt mittarissa 270tkm.
Katselin tuossa Alfamer/Haynes-oppaasta vaihto-ohjeita. Ohjeen mukaan ei jossain malleissa välttämättä tarvitse irrottaa jarruputkia pääsylinteristä. Onko jollain kokemusta kannattaako V70 D5 -02 yrittää ilman jarruputkien irrotusta, vai kannattaako koko hommaan ylipäätään ryhtyä kotipajalla?
Ohjehan oli:
1. Poikittaistuki irti
2. Jarrupääsylinteri irti ja siirretään sivuun niin paljon kuin putken antaa myöten.
3. Alipaineletku yms. irti
4. Puretaan jalkatilasta mattoja/suojia niin että pääsee jarrupolkimeen käsiksi
5. Irrotetaan tehostin polkimesta
6. Irrotetaan tehostimen kiinnitysruuvit 4 kpl
7. Tehostin irti ja uusi paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä
Samaa asiaa tiedustellen. Autona tosin D5 V70 2005.
Eli onko tarvetta irroittaa jarruputkia?