Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Sheriff - 05.09.2011, 08:58:37

Otsikko: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Sheriff - 05.09.2011, 08:58:37
Terve !
Semmosta ajattelin kysyä, että mikähän noista 200 sarjalaisten moottoreista on helpoin / Kannattavin virittää ( Vaparikoneet & Mielellään Ruiskulla ) ?

kiitos jo etukäteen  :)
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Taavi.H - 05.09.2011, 09:12:53
Tarkoitus on siis pysyä myös vaparina vai tuleeko turbo myöhemmin?

Jokatapauksessa, "nothing beats the cubic inches". :) Eli B230 lohko lienee kannattavin valinta lähtökohdaksi. B230F 2.4 lh-jetronic ruiskulla sisältää valmiiksi sellaisen moottorinohjauksen, jota saa lastuteltua.

Mutta varsinaiset virittelygurut voi jatkaa tästä. Kannattaa toki myös lueskella noita projektipäiväkirjoja, vaikkakin suurin osa taitaa koskea turbokoneiden virittelyä.
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Sheriff - 05.09.2011, 15:45:31
Juu Vaparina sen nyt ainakin alkuun olisi tarkoitus pysyä, mutta voihan se olla että sinne turboki joskus eksyisi  ;)
Niin ja unohtu sanoa, että  ilman kattia pitäis auton olla, ja eikös tuo b230f ole katilla ? ainakin mun ymmärtääkseni :P
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Volvomies89 - 05.09.2011, 15:47:16
Moottorin iällähän ei ole mitään väliä jos se laitetaan ei vähäpäästöiseen koriin.
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: polar - 05.09.2011, 16:29:53
Käyttötarkoitus, budjetti ja tehotavoite voisi helpottaa vastaamista niiden osalta jotka näistä jotain tietävät. Itse en heihin kuulu mutta näin olen asian käsittänyt.  :)
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Sheriff - 05.09.2011, 19:44:06
Kyllähän sitä rahaa aina jostain järjestää  mutta kohtuuden rajoissa kumminki ::)
Jokapäiväsee ajooha se tulis. HP tavote ois jotain lähemmäs 200.
Itse ajattelin tuota B200E, eikös siinä oo jo valmiiks jotain ~118hp.  Mitähän tuolle pitäis tehä että sais sen noin 200 heppaa ulos.  Kansi, putkisto, nokka jne ?
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: lassii - 05.09.2011, 20:03:12
Suoraan kannattaa laittaa b23/b230 lohko. Eikös B23e tarjoo jo vakiona n. 140hp. Jos vaparina pitää nii sitte menee massia kyl paljon enemmän.
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: mista - 05.09.2011, 20:59:49
Jos raha on se joka ratkaisee niin rakennat turbokoneen samoille tehoilla paljon halvemmalla kuin virittäisit vaparia. Think about that. Halvan turbon saa parilla sataa ja kannelle ei tarvi tehdä mitään.. Vaparikoneessa kansi ratkaisee ja parilla satasella et tee sille mitään..
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: kkuula - 06.09.2011, 07:37:40
Ehdottomasti turbolinjalle ja siihenkin se 2,3 kone. Tulisi olemaan luonteeltaan täysin erilainen mitä 200hv vapari. 200hv turbokone on vielä suht matalaviritteinen ja tarjoaisi makeat alaväännöt toisin kuin kireä vapari mikä tulisi ehkä olemaan suht väännötön vähillä kierroksilla.
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Hannu_264 - 06.09.2011, 08:12:52
Tässä jokunen lappu mistä näkyy mitä vapareista voi saada vakio imusarjalla:

B230F tosi rajulla nokalla, tehdyllä 531 kannella ja vakio pakosarjalla
http://crazyracing.pp.fi/pics/B230F_531_320_13_lastut.JPG

Pari tyypillisen harrastajan tekemää B230:Sta, toinen heronhead ja toinen 405 kannella, peltisarjat 4-2-1 ja 4-1 (parempi) ja kireät nokat, F:n imusarjat
http://crazyracing.pp.fi/pics/b230e_b230k_272_109_12.jpg

Jos et omaa kokemusta / osaamista moottorien teosta niin, epäilen kyllä ettet saa vapaastihengittävänä tuota 200 hv aikaiseksi edes 2,5 alakerralla ja tuplakaasareilla. Ahtamalla saat helposti 300 Nm ja 200 hv, pidät vain huolen että seos on riittävän paksulla ja ettei sytkä ennakkoa ole liikaa niin kestää vakio alakerta ihan ok. 


Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Taavi.H - 06.09.2011, 08:47:28
Niin ja unohtu sanoa, että  ilman kattia pitäis auton olla, ja eikös tuo b230f ole katilla ? ainakin mun ymmärtääkseni :P

Kyllä, B230F-kone (ja muutkin F-koneet) ovat tehtaan jäljiltä katilla varustettuja. Mutta ei se LH-jetti tiedä, onko siellä katti perässä vai ei, yksi lambda löytyy ja se on ennen kattia. :)
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Sheriff - 06.09.2011, 20:33:12
Jeps, no ehkäpä se turbo kannattaa sitte lykätä sinne ( kunhan nyt ekana sen auton löytäs :P )
Turbon asennuksesta sen verra että muu on selvää, paitsi se mistä ne öljyt turbolle jos laittaa turbon sellasseeseen moottoriin missä sitä aikaisemmin ei ole ollut,  Esim. B200E / B23E ?
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: la_bot - 06.09.2011, 22:00:32
vaikka öljynpaineanturin reikään haarotin josta lähtö turbolle ja paineanturi toiseen haaraan.. löytyy joka vinokoneesta öljysuodattimen "vierestä"  ja paluu sitten vaikka öljypohjaan ( hitsaa itse joku putkenpätkä siihen ylälaitaan tai osta valmis joltain )  :)
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.09.2011, 05:10:47
vaikka öljynpaineanturin reikään haarotin josta lähtö turbolle ja paineanturi toiseen haaraan.. löytyy joka vinokoneesta öljysuodattimen "vierestä"  ja paluu sitten vaikka öljypohjaan ( hitsaa itse joku putkenpätkä siihen ylälaitaan tai osta valmis joltain )  :)

Kaikissa lohkoissa jotka olen nähnyt on ahtimen öljynpaluulle paikka, se tarttee vain puhkaista.
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Fileman - 07.09.2011, 12:47:35
Kaikissa lohkoissa jotka olen nähnyt on ahtimen öljynpaluulle paikka, se tarttee vain puhkaista.

Tottahan tuo. periaatteessa ei väliä kummanko puhkasee lohkon vai öljypohjan.. öljypohjaan vaan saa isomman reijän. kuinkans suuren reijän maximissaan saa tuohon lohkon kohtaan? tuolahan on toi topicci minkä tein mihin voi omat öljynpaluut kertoa myös kuvilla kun tuntuu olevan monelle niin vaikea asia niin saisi samaan paikkaan :)
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.09.2011, 20:19:33
Tottahan tuo. periaatteessa ei väliä kummanko puhkasee lohkon vai öljypohjan.. öljypohjaan vaan saa isomman reijän. kuinkans suuren reijän maximissaan saa tuohon lohkon kohtaan? tuolahan on toi topicci minkä tein mihin voi omat öljynpaluut kertoa myös kuvilla kun tuntuu olevan monelle niin vaikea asia niin saisi samaan paikkaan :)

Näkisin että riittävän ison tuohon lohkoon saa tehtyä. Eikai se nyt tartte mikään 2" olla?  :idiot2:  :D
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: JuHaU - 07.09.2011, 20:23:33
Kaikissa lohkoissa jotka olen nähnyt on ahtimen öljynpaluulle paikka, se tarttee vain puhkaista.

[pilk nus]et ole siis nähnyt esim B19A, B21A tai B23A punalohkoja[/pilk nus]

Noissa vanhemmissa vapareissa ei siis ole lohkossa paikkaa öljynpaluulle.
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Fileman - 07.09.2011, 20:23:56
Näkisin että riittävän ison tuohon lohkoon saa tehtyä. Eikai se nyt tartte mikään 2" olla?  :idiot2:  :D

Ei, mutta monet tekevät "ison" reijän lohkoon mutta tunkevat sinne jonkin letkuliittimen ja oho.. yhtäkkiä sisähalkaisija onkin pieni :D

et siinä hyvä toi vakio mikä ainakin b230et konees on että suoraan putki menee jonka välis vaan se kumirengas. ettei ole mtn nippaa sielä pienentämässä
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Sheriff - 07.09.2011, 21:36:29
Tottahan tuo. periaatteessa ei väliä kummanko puhkasee lohkon vai öljypohjan.. öljypohjaan vaan saa isomman reijän. kuinkans suuren reijän maximissaan saa tuohon lohkon kohtaan? tuolahan on toi topicci minkä tein mihin voi omat öljynpaluut kertoa myös kuvilla kun tuntuu olevan monelle niin vaikea asia niin saisi samaan paikkaan :)

Voikko pistää linkillä tuon topicin ku en jostai syystä löyä sitä  :idiot2:

Minkä kokonen reikä sinne öljypohjaa pitäs tehä & Kui paksu paluuputki pitäis olla ?
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Fileman - 07.09.2011, 22:32:11
Voikko pistää linkillä tuon topicin ku en jostai syystä löyä sitä  :idiot2:

Minkä kokonen reikä sinne öljypohjaa pitäs tehä & Kui paksu paluuputki pitäis olla ?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8773.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8773.0)
Otsikko: Vs: 200 Sarjan Moottorit
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.09.2011, 04:27:29
[pilk nus]et ole siis nähnyt esim B19A, B21A tai B23A punalohkoja[/pilk nus]

Noissa vanhemmissa vapareissa ei siis ole lohkossa paikkaa öljynpaluulle.

Nyt täytyy kyllä sanoa etten ole nähnyt kyseisiä vapaastihengittäviä lohkoja.  :)