Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: maijuhannus - 03.11.2017, 20:09:26
-
Mulla jumittui kytkinpoljin pohjaan. Autolla ajettu 65 000km xc60. Sain nostettua kädellä ylös ja taas pelaa. Mikä vika mahtaa olla ? Kytkin ei luista eikä näin uudehko auton 2014 vielä pitäisi hajota.
Onko jollekulle tapahtunut vastaavaa.
Nyt pelaa taas normaalisesti. Ei varoitusta nesteiden vähyydestä. On kai turha viedä huoltoon, eivät kuitenkaan voi tehdä mitään, kun vika ei ole päällä ????
-
Kytkin on nestetoiminen ja siellä taitaa nyt olla paha vuoto. Arvatenkin pää- tai työsylinteri tai sitten putki joka yhdistää nuo sylinterit on mennyt. Muuttuiko tuntuma mitenkään vai yhtäkkiäkö vain teki tuon? Minulla meni yhdestä autosta työsylinteri ja poljin alkoi ottaa aina vain alempaa ja päivässä se jäi jo pohjaan kokonaan
Edit: Jaaha, näkyy olevan usein syynä myös kaksoismassa vauhtipyörä. Hyvin usein korjaamolla vaihtavat noita minunkin mainitsemiami hydraulisylintereitä mutta vika onkin sitten ollu vauhtipyörässä(!). Kun viet korjaamolle niin vie asiantuntevaan pajaan ja pyydä vaikka kahdesta pajasta vian selvitys. Voit ihan vaikka mainita että eikös vikana ruukaa olla vauhtipyörä ;)
-
Jos vika on työsylinterissä tai vauhtipyörässä, siitä koituu hintava remontti. Vie merkkikorjaamolle. Saat kustannukset pääosin takuuseen, vaikka takuu onkin jo päättynyt. Volvon good will toimii hyvin tällaisissa pienillä kilometreillä tapahtuvissa epätavallisissa ongelmissa.
-
Joo, 65tkm ja 3v ei todellakaan ole normaali elinikä voimansiirrolle. Vaikka takuu onkin ilmeisesti vain 2v(?) niin kyllä valmistajan on pidettävä huolta maineestaan
-
Otappas taskulamppu ja tutki kyntinpolkimen ympäristö tarkasti.
Minulle on useammalla autolla käynyt vastaava niin, että kytkinpoljin on jäänyt jonkun maton tms. taakse jumiin.
-
Joo, 65tkm ja 3v ei todellakaan ole normaali elinikä voimansiirrolle. Vaikka takuu onkin ilmeisesti vain 2v(?) niin kyllä valmistajan on pidettävä huolta maineestaan
Ja ennen kaikkea lakisääteisistä velvollisuuksistaan. Takuu on valmistajan myöntämä ylimääräinen vakuus. Virhevastuu ei pääty takuuseen ja tuon ikäisen ja noin vähän ajetun auton kytkin tai kaksoismassa kuuluu virhevastuun piiriin.
-
Otappas taskulamppu ja tutki kyntinpolkimen ympäristö tarkasti.
Minulle on useammalla autolla käynyt vastaava niin, että kytkinpoljin on jäänyt jonkun maton tms. taakse jumiin.
Sama kävi minullakin mielessä. Hyvä varmistaa kaiken varalta
-
Sama kävi minullakin mielessä. Hyvä varmistaa kaiken varalta
Tälle ääni
-
V60 D3 2011 180tkm
Kykimessä tuntui selvä pykäla 10 cm ennen pohjaa muutaman päivän kunnes kerran jäi sinne 10 cm:ään. Toimii muuten. Vaihdoin nyt työsylinterin ja pumppaamalla se rupesi toimimaan(ilmam ilmausta ). No toimi muutaman päivän kunnes pykälä taas tuntuu ja rupesi jäämään pohjaan yha iroittaa jne. Siis pystyy ajamaan.
Ed omistaja oli vuosi sitten vaihattanut jarrunesteet ja oli joutunut käyttämään kytkimen ilmaukses kun oli jäänyt "pohjaan". sen jälkeen ei ongelmaa kuulemma ??
Kysymykset: Onko muilla samaa oiretta? Miten tehdä kytkimen ilmaus?
-
Työsylinterissä nippa. Letku nippaan, apulainen painaa kytkinpolkimen pohjaan, nippa auki ja kun nesteen tulo lakannut niin nippa heti kiinni. Polkimen saattaa joutua nostamaan käsin ylös jos jää ala-asentoon ja voi mennä hetki ennenkuin mäntä palautuu. Malttia. Toista proseduuri kunnes letkussa ei näy kuplia. Kantsii lutkutella niin että nesteet vaihtuu kokonaan.
Noin olen nesteitä vaihdellut ja ilmannut useasta autosta. Huom! Nippa voi olla hankalassa (=ahtaassa) paikassa. Veikkaan kyllä että jompi kumpi sylintereistä on rikki. Näkyykö niissä kosteutta? Ehjä sylinteri kun ei päästä ilmaa järjestelmään. Polkimen alasjäämisen syy voi olla myös itse kytkimessä. Mutta kannattaa nyt eka ilmata se kun sylinterikin vaihdettu(!)
-
Työsylinterihän on näissä laatikon sisällä painelaakerin kanssa samassa paketissa.
Toissapäivänä kävi korjaamolla ilmauksessa.
Ei jäänyt eilen pohjaan mutta välillä tuntuu selkeä jäykistyminen n.10cm ennen pohjaa.... kun pumppaa niin pykälä katoa.. No, tänäaamuna 50km matka-ajo koskematta kytkimeen ja jopas jumittui alas kun tulin risteyksen ja joudun kytkintä käyttää : ( . Nosto ja pari pumppausta niin taas toimii....
Soitto korjaamolle ja meinas ettö polkimen kevennysjousessa vika että ota se pois :o . Onko näin???
-
Voisi olla pääsylinteri menossa, itellä tuo meni aikalailla samoin.
-
Tämä ongelma on minulla nyt, eli autossani XC60 kytkinpoljin ei nouse takaisin yläasentoon. Vika-ehdotuksia on tässä palstassa annettu aikaisemmin mutta voiko joku sanoa miten ongelma noissa tapauksissa sitten ratkaistiin?
-
Kytkinpolkimen takana on pääsylinteri ja sen akseli on muovia ja saattaa mennä poikki. tai lähtenyt pallopää irti polkimesta. Itsellä oli tämä vika. sen näkee kun kömpii tarpeeksi syvälle.
(https://i.ibb.co/rKj1Xfy/p-sylinteri.jpg) (https://ibb.co/rKj1Xfy)
-
Oma v70 kärsi hetken samoista oireista, ensin ilmattiin imemällä,neste oli mustaa mönjää mitä sieltä tuli, kysyinkin että miksei tuolta ilmausnipasta nesteiden vaihdon yhteydessä myös imastaisi tavaraa pois, on kuulemma muovia se hökötys ja pelkona että availu särkisi nipan. Lopulta vaihdettiin työsylinteri ja kytkinlevy, välttämättä kaksoismassavauhtipyörää ei olisi tarvinnut vaihtaa mutta vaihdatin sen myös koska työnä tuo kuitenkin on aika mittava ja ehkä enemmän olisi harmittanut jos sen saman työn olisi joutunut tekemään kohta uusiksi, eli siis vaihdelaatikon irroituksen, kilometrejä oli n230tkm
-
Omassa XC60, 2017 poljin jäänyt ala-aentoon muutaman kerran. Mistä kautta polkimen takana olevaan pääsylinteriin pääsee parhaiten ilmaamaan tai vaihtamaan?
-
Kokeilkaa voidella kytkinpolkimen kaikki liikkuvat osat itsellä auttoi tämä ei ole toistunut sen jälkeen hyvällä spray vaseliinillä kilometrejä autolla jo 270t eikä kytkinremonttia
-
Kokeilkaa voidella kytkinpolkimen kaikki liikkuvat osat itsellä auttoi tämä ei ole toistunut sen jälkeen hyvällä spray vaseliinillä kilometrejä autolla jo 270t eikä kytkinremonttia
Viime syksynä laitoin WD40, mutta en osaa sanoa toimiko voitelun jälkeen paremmin, Jossain vaiheessa taas jumissa. Sitten spray pullosta valkovaseliinia. Sama homma, ehkä alussa toimi jonkin aikaa mutta josain vaiheessa taas poljin jäi alas. Sitten jarrukliinerillä pesin rasvat pois.
Millaista spray vaseliiniä laitoit?
-
Taisi olla tuo
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/wurth-hhs-fluid-500ml-tunkeutuva-voiteluoljy?id=102736381&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwqcO_BhDaARIsACz62vN6gJvrUejwZG7ovTSg7hYm6Fec_gmMfIHGVAtg9LMNLrEaRdIG9ykaAlZREALw_wcB
-
Kokeilkaa voidella kytkinpolkimen kaikki liikkuvat osat itsellä auttoi tämä ei ole toistunut sen jälkeen hyvällä spray vaseliinillä kilometrejä autolla jo 270t eikä kytkinremonttia
Onko voitelun jälkeen miten pitkään aikaa kytkinpoljin toiminut jumittamatta?
-
Ainakin vuoden
-
Pankaa sinne pieni vetojousi avittaan poljinta ylös. Onhan noilla autoilla jo vähän ikää niin voi tehdä pieniä parannuksia. :)