Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Pystykorva - 09.11.2017, 08:42:36
-
Vm. 2007 bensa manuaali
1. Kytkinpolkimen jousi oli poikki. Wetterillä vaihdettiin Uusi jousi. Painelaakeri alkoi rallattaan.
2. Atoy pystyi ottamaan auton sisään heti. Autoon vaihdettiin vauhtipyörä, uusittiin kytkin ja painelaakeri. Lisäksi korjattiin Wetterin väärin asentama kytkinpolkimen jousi ( jousi ei ollut kunnolla paikoillaan ja narisi lisäksi anturin johto oli jätetty irti roikkumaan).
3. Atoy onnistui vääntämään rattiakselin vaihteiston ja moottorin laskun aikana, joten sekin meni putkeen. Korjasivat aiheuttamansa vahingot??? kuulemma.
4. 2kk myöhemmin...tadaa! Alkoi kuulua voimalinjasta rallatusta. Parhaiten se ilmenee kun kiihdyttää ja painaa kytkimen pohjaan. Kytkin pohjassa vaihteita vaihtaessa äänen taajuus muuttuu.
5. Atoylle tutkimuksiin nyt ollut (2 vkoa) Jakolaatikko irroitettuna ääni kuuluu. Vaihteisto irti ja vaihteiston uudet päätylaakerit vaihdettu. Ääni kuuluu edelleen, kuulemma hieman muuttui erilaiseksi. Öljyt vaihdettu vaihteistoon kaksi kertaa ja vieläkin öljyssä näkyy messinkihiukkasia.
Kysymys:
1. Uusinko koko vaihdelaatikon ( uusi 3800,-)
2. Kunnostaako Volvon laatikoita kukaan Suomessa järkihintaan
Kiitos jo etukäteen vaivasta.
-
Synkrorattaat ovat kuluneet ainakin, kun löytyy hilettä öljystä. Onko tapana pitää kättä vaihdekepin päällä ajaessa, tai vaihdot liian hitaasti(myrkkyä) ? Voipi olla, että joudut vaihtamaan koko laatikon, koska saattaa olla laakeritkin finaalissa, tai hiton kallis remppa.
-
Synkrorattaat ovat kuluneet ainakin, kun löytyy hilettä öljystä. Onko tapana pitää kättä vaihdekepin päällä ajaessa, tai vaihdot liian hitaasti(myrkkyä) ? Voipi olla, että joudut vaihtamaan koko laatikon, koska saattaa olla laakeritkin finaalissa, tai hiton kallis remppa.
Miten liian hidas vaihto vaikuttaa lootaan?
-
Jos katsoo rattaita lähemmin, näkee että se synkroratas ja teräsratas ovat samalla akselilla toisissaan kiinni ja kitkapinta niiden välissä. Hitaasti siirrettäessä synkroratas ja teräsratas pyörii eri nopeudella ja siten kuluttaa messinkikartiota ajan kanssa niin paljon, että se alkaa näkyä öljyn seassa. Paras tapa on tökätä vaihde nopeasti perille asti niin silloin kitkapinta ei ehdi kuin pikkusen nytkähtää että rattaat synkronoituvat kohdalleen. Toivottavasti tästä sepustuksesta saa edes jotakin tolkkua...
-
Jos katsoo rattaita lähemmin, näkee että se synkroratas ja teräsratas ovat samalla akselilla toisissaan kiinni ja kitkapinta niiden välissä. Hitaasti siirrettäessä synkroratas ja teräsratas pyörii eri nopeudella ja siten kuluttaa messinkikartiota ajan kanssa niin paljon, että se alkaa näkyä öljyn seassa. Paras tapa on tökätä vaihde nopeasti perille asti niin silloin kitkapinta ei ehdi kuin pikkusen nytkähtää että rattaat synkronoituvat kohdalleen. Toivottavasti tästä sepustuksesta saa edes jotakin tolkkua...
Tätä just hain että mikä tässä jutussa on juoni ja tämähän selvensi sen.
-
https://r2---sn-xap5-ixas.googlevideo.com/videoplayback?expire=1510408578&ei=Iq0GWqjTBZu57QSLnZuYBg&key=yt6&mime=video/webm&initcwndbps=795000&signature=0471361B5E48F5564BEBA2A55E8E93B08362F96B.223355B1069C53FEC9D699AD8BF8229510536EFE&ipbits=0&itag=43&ip=85.76.21.139&mm=31&mv=m&mt=1510386878&ms=au&pl=14&id=o-AMAP1uCmnbFPbvSbyYQ14AdpG8gMzcdPdwBa1JmFTriE&source=youtube&requiressl=yes&sparams=clen,dur,ei,gir,id,initcwndbps,ip,ipbits,itag,lmt,mime,mm,mn,ms,mv,pl,ratebypass,requiressl,source,expire&ratebypass=yes&gir=yes&clen=94414577&mn=sn-xap5-ixas&lmt=1504237746263597&dur=0.000
Näinköhän toimii tuo, mutta löysin videon, jonka loppupuolella selviää miten synkroratas pysäyttää teräsrattaan. Tuossa tosin ei mene kokonaan perille asti, mutta periaate selviää.
Toimisko tämä .https://youtu.be/MXsRfbOiBhE