Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Sakki - 12.11.2017, 11:38:52
-
Terve,
tuulettimen matkustamoon puhaltama ilma kaiketi kulkeutuu takaikkunan (sedan) alareunassa olevien aukkojen kautta tavaratilaan. Mutta mitäs kautta ilma pääsee tavaratilasta ulos? Tsekkaisin vain, ettei ko. paikat ole tukkeutuneet, kun tuntuvat ikkunoiden sisäpinnat menevän kovin herkästi höyryyn.
-
http://matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=74089#p392381
Tuolla on ainakin jotain kuvia, sieltä takakaukaloiden sivuista se hengittänee kuten kartanomallitkin.
-
Ennemmin epäilisin vuotavaa lämppärinkennoa jos lasit huurtuvat herkästi. Tai sitten sen liitoksien o-renkaat joista neste valuu kuskin jalkatilaan.
-
Terve,
Täytyypä tutkia noita. Kiitos vinkeistä. Auton matto ja lattia ovat kyllä ihan kuivia eikä jäähdytysnestettä kulu. Roskia tms. kosteutta keräävää ei ole ilman sisääntulokanavissa (sikäli kuin näkee). Netistä löysin sellaisenkin kommentin, että jos ilman "ulosmenoventtiili" olisi tukossa, niin sen huomaisi ovea kiinni läimäistäessä. Sisäilman kierron toimivuus (jatkuvasti päällä?) pitää sekin yrittää jotenkin tsekata.
-
Terve taase,
No niin. Tulipa todettua, että sisäilmansuodatin oli märkä ja liasta mustana. Siitä ei ole ilmeisesti mennyt ilma läpi, kun ei ole kuivunut. Sitten huomasin, että suodattimen alapuolella oleva kämmenen kokoinen muoviläppä, joka ilmeisesti ohjaa sisäilman kiertoa (?), liikkui vapaasti eikä reagoinut sisäilman kierron kytkimen painallukseen. On ilmeisesti läpän vipu jossain vaiheessa irronnut. Ikkunoiden huurtumisen syy on ollut ehkä se, että suodattimen ollessa tukkeessa, vapaasti liikkumaan pääsevä läppä nousee tuulettimen aiheuttaman alipaineen vaikutuksesta päästäen sisäilman kiertämään, eli sisäilman kierto on silloin ikäänkuin jatkuvasti päällä. Kun suodatin ei ole tukkeessa, tai suodatinta ei ole lainkaan, niin läppä pysyy kiinni eikä ongelmaa ole. Saas nähdä, osuinko oikeaan ::) Kohta sen näkee.
-
Tuulilasin alareunan ja muovikaukalon välinen lista kannattaa tiivistää jollakin. Minulla ainakin tiputteli vettä sen ohi suoraan raitisilmasuodattimen läpi lämppärin koteloon.
-
Terve,
oikeaan osuin, nyt pysyvät ikkunat kirkkaina. Tuo tiivistysvinkki on hyvä. Täytyypä katsoa, mitä sinne voisi tilkkeeksi laittaa.
-
Minulla on tänä syksynä kanssa pari kertaa vetänyt ikkunat huuruun vaikka puhallus täysillä tuulilasille. Voisi olla tuo sisäkierron läppä (ja likainen suodatin) kanssa, pitääpä tarkistaa.
-Tomppa
-
Jalkatilojen verhoiluja jos jaksaa raottaa niin näkee onko kosteaa... Ei ole tämän ikäisissä mitenkään tavatonta, että lämppärin kennolta/putkista vuotelee tai sadevettä pääsee sisälle esim. tuulilasin alla olevan kaukalon läpivienneistä. Tuossa esim. kuskinpuolen aukko, missä normaalisti majailee "sähköpääkeskus":
(https://farm4.staticflickr.com/3953/32761814191_9184bc688d_k.jpg) (https://flic.kr/p/RV3RXn)
Eli tuo ("FUSE"):
(https://farm9.staticflickr.com/8597/29607851194_05747c201c_k.jpg) (https://flic.kr/p/M7kYD1)
Ja toisella puolella vastaavassa aukossahan on se raitisilmasuodattimen kotelo:
(https://farm1.staticflickr.com/475/32290703956_eacf70775a_k.jpg) (https://flic.kr/p/Rcqii7)
Jos ei ole ikinä putsattu, niin saattaa olla vedenpoistot (yht. 4 kpl letkuja konehuoneen takanurkissa) tukossa.