Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: juhahoo - 14.11.2017, 11:51:09

Otsikko: Polttoaineen paineensäädin toiminta ?
Kirjoitti: juhahoo - 14.11.2017, 11:51:09
Netistä katselin miten tän kuuluis toimia, mutta en käsitä tän toimintaa.  Jokapuolella selitetään, että painetta säädellään ja painetta nostetaan tarvittaessa kun auto tarvii lisää syöttöä.. No, vacuumihan pienenee kun kierrokset kasvaa koska kaasupolkimen kautta kaasuläppä aukeaa. Eli vacuumin pienennys pitäisi nostaa painetta, samalla tavalla kun jos vacuumi puuttuu kokonaan, tällöinhän kone on sammunut ja paineen paluuletku kokonaan sulki (paine siis periaateessa täysillä).
Vacuumiletkun tahallinen irrottaminenhan pitäisi siis nostaa painetta ja nostaa syöttöä samoin kun jos sulkisi paluuletkun kokonaan.

Ajokki on -96 S40 2.0i.
Otin tuon regun pois ja testasin sen toimintaa, Sisällä oleva venttiili kyllä liikkuu jousivoimaa vastaan (vaatii aivan helvetillisesti voimaa saada tuo venttiili liikkumaan) ja sulkee bensalinjan, vuotoja vacuumissa ei ole kun laittaa sinne ilmanpainetta tai imee vacuumipumpulla, mutta ajoveuvossa tuo ei tee yhtään mitään. Otan tuon tyhjäkäynnillä irti tuon vacuumiletkun niin mitään ei tapahdu, bensa virtaa paluuletkussa jatkuvasti(laitoin läpinäkyvän muoviletkun tilapäisesti). Kun laitan tuon vakuumin takaisin niin toiminta ei muutu. Kun tukkii tuon bensan paluuletun pihdeillä puristaen niin käyntiRPM vähän kasvaa(paine putkistossa kasvaa, syöttö kasvaa).
Eli mun mielestä tuo vacuumi ei säädä painetta, mitä se sitten tekee ?, Pitäiskö sen katkaista bensalinja kun ei ole vakuumia, eli estää bensan karkaamisen ?, no tässä sitä ei tapahdu kun kerran edes käynti ei muutu samoin kun tekee kun tukkii paluuletkun pihdeillä puristen.
Auto käy kumminkin hyvin kaikilla kierroksilla ja starttaa laakista vaikka on seissyt pari viikkoa.
Onko tämä vika vai ominaisuus? Jos tämä on vika, niin miten sen pitäisi ilmetä kun kone käy ja starttaa kuitenkin normaalisti. Mihin koko systeemiä tarvitaan?, onko paine esisäädetty ja miten tuon voi testata että vacuumi oikeasti tekee tuossa jotain?


Otsikko: Vs: Polttoaineen paineensäädin toiminta ?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.11.2017, 00:41:29
Ei se mitään "syöttöä" varsinaisesti lisääkään vaan pitää bensapaineen suuttimien jakoputkessa 3 bar kierroksilla ja 2,5 bar tyhjäkäynnillä kovalla alipaineella. Ahdetussa se toimii myös ahtopaineellakin, niin että paine pysyy tuossa 3 bar paikkeilla. Paluulinja säätimessä virtaa koko ajan, koska bensapumpulta tulee 4-5bar paine ja tuo paineensäädin säätää sen sitten kohdalleen tuohon 2.5-3bar. Polttoaineen virtausta säätimessä ei katkota missään vaiheessa vaan sieltä on jatkuva paluuvirtaus tankille. Eli kyllä se alipaine tiputtaa tyhjäkäynnillä bensapainetta 0.5bar.

Letku irti säädin työntää mielestäni 3 bar jatkuvasti.

Säätimen toimintaa voi tutkia vaikka rengaspainemittarilla bensapainetta mittaamalla, mikäli löytyy jakotukin päästä sellainen "rengasventtiili". Tyhjäkäynnillä paine on 2.5 bar ja kierroksilla 3 bar.
Otsikko: Vs: Polttoaineen paineensäädin toiminta ?
Kirjoitti: juhahoo - 15.11.2017, 12:25:57
Ok, kiitos vastauksestasi, sain ton Volvon korjausoppaan käsiini ja siellä tosiaan sanotaan että alipaineen ja paineen erotus on 3 baria. Eli kovassa alipaineessa paine tippuu = tyhjäkäynti.
En arvannut tota painetta mitata renkaanpainemittarilla mutta tosiaan siinä on tuo venttiili, eli testaan tuon vielä mutta koska käynti ei nikottele missään kohtaa niin taitaapi olla kunnossa.
Otsikko: Vs: Polttoaineen paineensäädin toiminta ?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.11.2017, 18:10:01
Kyllä se käyntihäiriötä aiheuttaa mikäli bensapaineet eivät ole kohdallaan.