Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Terkki - 15.11.2017, 10:10:53
-
Mistä mahtaa johtua kasvanut polttoaineen kulutus, matkaajossa kulutus n.8L/100 km. Merkkiliikkeessä luettu vikakoodit ja mitään ei löytynyt. Regenerointia ei ole tapahtunut viimeisen 6000km aikana lainkaan. Kyseessä siis V50 2,0D -08. Mielessä olisi optimointi mutta meneekö raha hukkaan jos se ei vaikutakkaan kulutukseen?? Entinen omistaja ajanut autolla 160000km jonka aikana Regenerointia on ollut ja paine-eroanturi uusittu 2 kertaa. Nyt mittarissa 257000km josta itse ajanut tuon 6000km.
-
Mistä mahtaa johtua kasvanut polttoaineen kulutus, matkaajossa kulutus n.8L/100 km. Merkkiliikkeessä luettu vikakoodit ja mitään ei löytynyt. Regenerointia ei ole tapahtunut viimeisen 6000km aikana lainkaan. Kyseessä siis V50 2,0D -08. Mielessä olisi optimointi mutta meneekö raha hukkaan jos se ei vaikutakkaan kulutukseen?? Entinen omistaja ajanut autolla 160000km jonka aikana Regenerointia on ollut ja paine-eroanturi uusittu 2 kertaa. Nyt mittarissa 257000km josta itse ajanut tuon 6000km.
Autosi ei liikkuisi jos se ei olisi tehnyt polttoa 6000km aikana kertaakaan. Luulen, että se tekee polttoa nyt jatkuvasti ja sen vuoksi kulutus on noin korkealla. Kokeile meneekö moottorijarrutuksella kulutus nollaan kun moottori on normaalilämpöinen. Jos ei mene niin poltto on päällä.
Oikealla hetkellä mietit optimointia, sillä samalla kannattaa EGR ja DPF ottaa pois. Kulutus tippuu tuosta nykyisestä 2-3L/100km.
-
Itsellä myös volvo v50 2.0d.Samoja ongelmia oli, kulutus vaihteli huomattavasti. Lähes joka reissulla kun ajoi pitemmän matkan alkoi yhtäkkiä kulutus lisääntyä hetkellisen kulutuksen mukaan useita litroja. Käytin autoa oulussa optimoinnissa ja poistettiin ohjelmoinnilla hiukkassuodatin ja egr- venttiili. Kulutus nyt siistillä ajolla ajotietokoneen mukaan 4litran pinnassa.Olen kyllä ryytyväinen optimointiin
-
Kiitoksia vastauksista!!
Auto on kyllä toiminut ihan moitteetta ja tehot ei ole laskenut, jos poltto päällä niin olen ymmärtänyt että auto olisi tehoton...
Hetkellinen kulutus laskee nollaan ja ajon aikana kun olen seurannut niin ei ole hurjia lukemia näyttänyt.
Onko näin että jos poltto on päällä niin mittaristossa ei herjaa mikään poltosta?
Optimointia meinasin kyllä, onko vihjeitä mihin veisin (hinta/laatu )??
-
Kiitoksia vastauksista!!
Auto on kyllä toiminut ihan moitteetta ja tehot ei ole laskenut, jos poltto päällä niin olen ymmärtänyt että auto olisi tehoton...
Hetkellinen kulutus laskee nollaan ja ajon aikana kun olen seurannut niin ei ole hurjia lukemia näyttänyt.
Onko näin että jos poltto on päällä niin mittaristossa ei herjaa mikään poltosta?
Optimointia meinasin kyllä, onko vihjeitä mihin veisin (hinta/laatu )??
Autossa on normaalit tehot polton aikana ja mittaristosta ei näe polton olevan päällä.
Mistäpäin olet?
-
Asun Orimattilassa.
-
Jos poltto on päällä nyt kokoajan niin millä konstilla sen saa lakkaamaan? Jos optimointi jne on ratkaisu niin mahdollisimman nopeasti auto työn alle.
-
Kyllä minunkin auto toimi muuten ihan hyvin ennen optimointia.veto oli hyvä kun oli lastutettu jo ennen auton tuloa minulle.Polttoainetta vaan vei 2-2,5 litraa enemmän ja moottoriöljy lisääntyi ja laimentui.
-
Öljytikussa ei ole öljy nousut koko 7000 km aikana, ihmettelin sitä jos on regenoinnut koka ajan. Tänään laskin taas kulutuksen kun tankkasin, sekalaista ajoa ollut ja kulutus 10l/100 km. Huhhuh! Tuntuu että kulutus vaan nousee...
-
Käykö webasto kokoajan? Onko sitä?
-
Öljytikussa ei ole öljy nousut koko 7000 km aikana, ihmettelin sitä jos on regenoinnut koka ajan. Tänään laskin taas kulutuksen kun tankkasin, sekalaista ajoa ollut ja kulutus 10l/100 km. Huhhuh! Tuntuu että kulutus vaan nousee...
Varsin suuri on kulutus, vaikka olisi millaista pätkäajoa ja vaikka pa-lämmitin pauhaisi yötä päivää. Jääkö lätäkköä alle eli vuotaako löpöä mistään?
Tuota regenerointia eli hiukkasten polttoa ei tapahdu kylmällä koneella. Kulutuslukemat pitäisi olla ihan ok ensimmäiset 10 minuuttia ajoon lähtemisen jälkeen. Poltto alkaa, kun moottorin lämpötila on n. 76 astetta. Jos poltto on päällä, kulutus on pari litraa, vaikka nostat jalan kaasulta vauhdissa. Normaalitilanteessa jalan nostaminen vie hetkellisen kulutuksen nollaan.
Normaalisti poltto tehdään vain useiden satojen kilometrien välein, mutta tässä moottorityypissä on ominaisuus, että poltto saattaa "jäädä päälle". Silloin poltto alkaa aina kun moottori lämpenee riittävästi. Tästä seuraa yleensä dieselin päätyminen moottoriöljyn sekaan ja lopulta konerikko.
-
Webasto on kyllä mutta ei ole kokoaikaa päällä. Kulutusmittari menee nollaan ku polkimen nostaa ylös ja ei vuoda mistään, sen kyllä haistaisi jo kauas eikä lätäkköä tule alle... ja öljytikussa ei ole nousua tapahtunut. Alkaa kohta menee loputkin hermot ja auto vaihtoon vaikka en kyllä haluaisi...
-
Maanantaina käyn korjaamolla joka on Volvoihin erikoistunut, saapa nähdä olisiko viisaampi ku merkkihuollossa. Siellä tuntu olevan melko tietämätön asentaja kun ei nähnyt edes paine-eroa eikä loukussa olevien hiukkasten milligrammoja eikä myöskään sitä koska auto on viimeksi regenoinnut... aika outoa!
-
Korjaamolla käyty ja tunnin tutkimisen jälkeen todettu että hiukkasloukku on melko tukossa ja regenointi on päällä, mitään muuta vikaa ei löytynyt. Suositeltiin loukun vaihtoa, sillä kulutus palaisi normaalille tasolle.
-
Korjaamolla käyty ja tunnin tutkimisen jälkeen todettu että hiukkasloukku on melko tukossa ja regenointi on päällä, mitään muuta vikaa ei löytynyt. Suositeltiin loukun vaihtoa, sillä kulutus palaisi normaalille tasolle.
No nyt selvisi .. pitäisi enää päättää poistaako tukoksen pysyvästi vai vaihtaako loukun ;)
-
Korjaamon mielestä ei voi poistaa kokonaan loukkua ,koska auto on euro5 normien mukainen. Leimalla tulee ongelmia kuulemma, tiedä sitte siitä, onhan muillekin ajettu uusi ohjelma, egr off ja loukku tyhjäksi. Kyseinen firma asentaa Turbotecin voimaohjelmia, lupas 170hv /380nm. Uuden loukun saa vasta joulukuun puolessa välissä.
-
Eilen poistettiin hiukkasloukkupönttö kokonaan autosta,aiemmin ohjelmoitiin se ja egr pois.Kun katselin loukkuun irroitettuna näytti peräpäästä puhtaalta eikä etupäässäkään juuri mitään nokea.Sehän oli ollutkin vaan 25.000km autossa.Vika oli siinä että polttotoiminto jotenkin jääny päälle.nyt on pöntön tilalla suora putki laippaliitos molemmissa päissä.Tarvittaessa voin katsastukseen euuvata paikoilleen hiukkaspöntön.puolen tunnin homma. suunnilleen eikä ainakaan tule probleemaa siitä.Ihan kiva kun kulutus alkoi pysyä vakaana ja pienenä, siistillä ajolla ajotietokoneen mukaan vähän päälle 4 litraa. Tehoja sanoivat olevan nyt myös 170hv ja vääntöä 390nm. Riittää hyvinkin!
-
Eikai -08 2.0D nyt vielä Euro5 ole... ja toisaalta vaikka olisi niin samat päästörajat siinä on kuin Euro4 kun alle -11 vuotinen.
-
Normaalisti poltto tehdään vain useiden satojen kilometrien välein, mutta tässä moottorityypissä on ominaisuus, että poltto saattaa "jäädä päälle". Silloin poltto alkaa aina kun moottori lämpenee riittävästi. Tästä seuraa yleensä dieselin päätyminen moottoriöljyn sekaan ja lopulta konerikko.
Itsellä tuntuisi myös olevan tätä ongelmaa saman tekniikan -08 vuosimallin V50:ssä.
Poltto tosiaan tuntuu jäävän päälle, vaikka matka-ajossa aina hetkiseksi sen lopettaakin. Hetkellisiä kulutuksia seuratessa kulutukset pysyvät normaaleina 4,0- 6,0 litrassa n. 10- 20 sekuntia, jonka jälkeen autossa tuntuu selkeä nykäys ja kulutukset nousevat taas 8,0- 8,5 litran tietämille. Ja tätä rumbaa jatkuu kerrallaan määrättömän pitkiä jaksoja.
Aika ajoittain tosin auto toimii kuitenkin täysin normaalisti. Esim tänään matkaa ajaessa auto toimi kuten kuuluukin n. 200 km, jonka jälkeen ensimmäisen polton aikana jäi taas jumiin. En ole löytänyt selkeää kaavaa siihen millaisessa ajossa tai olosuhteissa ymmärtää lopettaa tuon jatkuvan polton.
Osaako kukaan täällä auttaa ja kertoa mistä tämä suhteellisen veemäinen vika johtuu? Omalla autolla on ajettu n. 185tkm, hiukkassuodatin on pesty kesällä ja samalla lisätty ureat säiliöön. Öljyn määrää olen pitänyt silmällä, enkä ole huomannut öljyn pinnan selkeää nousua. Myös egr-venttiili on vaihdettu äskettäin. Hiukkassuodattimen paine-erot ovat niitä seuratessa normaalilla tasolla, joten en jaksa uskoa vian olevan suodattimen tukkoisuudessa. Voisiko esim joku anturivika aiheuttaa polttoprosessin häröilyn?
-
Alla poiminta toisesta viestiketjusta, joka voi avata problemaa. Epäilen, että varsinaista syytä ongelmaan ei kukaan tiedä, mutta softanikkarit osaavat asian kiertää - toiset paremmin ja toiset huonommin.
Ecussa on paljon laskureita ja pelkkään DPF:ään liittyviä muutamia. Laskurit mm. käynnistävät polton määrävälein kun kaikki on kunnossa eli tämä on se tyypillisin tilanne milloin autot polttelee. Paine-ero anturi on vain varuilta asennettu jos jokin estää laskuria toteuttamasta itseään eli paine-ero kasvaa liian suureksi. Yleisesti ottaen jos paine-eroanturi käynnistää polton on tällöin jossain vikaa.
Sitten siellä on laskuri, joka laskee poltetusta noesta jääneet tuhkat, polttokertojen määrä, polttojen laatu, polttojen tiheys, polttojen kesto, jne jne. Laskureita on paljon.
Jokin näistä laskureista tai paine-eroanturi antaa käskyn aloittaa polton ja lähettää siitä pyynnön prosessorille, joka aloittaa toimet. Joskus ohjelma jää kiertämään kehää ja poltto on päällä käytännössä aina kun moottorin lämmöt saavuttavat normaalin tason ja tästä on nyt tässäkin topicissa kyse.
Ohjelmiston päivitys ei auta kun ohjelma, joka päivitetään sijaitsee FLASH-piirillä ja "sekaisin" ohjelma on prosessorilla, joka ei muutu päivityksessä. Tästä syystä uusi ecu tai polttojen poisto ohjelmasta auttaa. Ohjelma, jota muutetaan on FLASH-piirillä, mutta polton edellytyksiin vaikuttavia suureita kun muutetaan, ei poltto enää käynnisty kun edellytykset eivät täyty. Edellytyksiä ovat polttoaineen määrä, pakoputken lämpötila, moottorin rasitus ja nopeus.
Tuossa lyhyt oppimäärä tapahtuman kulusta.
-
Kiitoksia vastauksesta.
Eli eipä taida paljon olla vaihtoehtoja. Joko tosiaan ecu vaihtoon (taitaa maksaa vähän perkeleesti uutena) tai sitten ohitetaan hiukkassuodatin ja ohjelmoidaan rassi uuteen uskoon. Ja näistä päädyn ehdottomasti jälkimmäiseen vaihtoehtoon.
-
tuli itselle homattua v50 2.0d 2005 ja kulutus on 7l paikkeilla,niin onkohan tässä kanssa se hiukkasloukku tukossa vai on tässä sitä ollenkaan
sen olen huomannut et kulutus mittari ei mene nollille moottorijarrutuksessa ja pakokaasu haisee pahalle
-
tuli itselle homattua v50 2.0d 2005 ja kulutus on 7l paikkeilla,niin onkohan tässä kanssa se hiukkasloukku tukossa vai on tässä sitä ollenkaan
sen olen huomannut et kulutus mittari ei mene nollille moottorijarrutuksessa ja pakokaasu haisee pahalle
Kyllä olet oikein tulkinnut oireet, DPF se siellä jatkuvasti polttelee. Tarkista moottoriöljyt ettei nouse yli maximin!
-
No voe..
Onkos tuossa ny muuta tehtävissä kun pois ohjelmointi?lueskelin et niitä voi vissii pestä mutta onko siitä apua.
Mitähän tuo pois ohjelmointi nykyään maksaa
-
No voe..
Onkos tuossa ny muuta tehtävissä kun pois ohjelmointi?lueskelin et niitä voi vissii pestä mutta onko siitä apua.
Mitähän tuo pois ohjelmointi nykyään maksaa
Ei se pesu auta mitään. DPF Poistolla tuo tulee kuntoon. Tampereella poisto 650€ sis kaiken (Teho + EGR + DPF + Tyhjäys)
-
Vollessa on kai joku teho ohjelma tai ainakin ed omistajan mukaan,yllättävän pirteältä tuntuu mut varmaks en osaa sanoa kun aikasemmin en ole tommosella ajanut.
Saako mistään pelkästään tuota dpf ohjelmallista poistoa jos ite tyhjentäis pöntön
-
Vollessa on kai joku teho ohjelma tai ainakin ed omistajan mukaan,yllättävän pirteältä tuntuu mut varmaks en osaa sanoa kun aikasemmin en ole tommosella ajanut.
Saako mistään pelkästään tuota dpf ohjelmallista poistoa jos ite tyhjentäis pöntön
Tottakai tuokin onnistuu. Mistäpäin olet? Minulla on jälleenmyyjiä ympäri Suomea niin joku osuisi kohdalle.
-
Mikkelissä asustelen.
-
Auto käytetty pajalla.siellä on jo dpf poistettu käytöstä ja pönttö tyhjä.
Mistähän vikaa sitten etsisi.
Voisko suuttimet olla syypää,onko näissä ollut vikoja
Auto vie matkassa 7l/100km
Nykii vähän pintakaasulla ajaessa.
-
Auto käytetty pajalla.siellä on jo dpf poistettu käytöstä ja pönttö tyhjä.
Mistähän vikaa sitten etsisi.
Voisko suuttimet olla syypää,onko näissä ollut vikoja
Auto vie matkassa 7l/100km
Nykii vähän pintakaasulla ajaessa.
Meneekö kulutus nollaan kun moottorijarrutus on päällä ja moottorin lämpö normaali?
-
Ei se oikeen tahdo mennä nollille.
Kyllä mittari puoleen väliin nousee.
-
Ei se oikeen tahdo mennä nollille.
Kyllä mittari puoleen väliin nousee.
Kävin autolla ajamassa ja kyllä sen nollille sain mut tosi hitaasti se meni ja joka kerta ei oikeen tuntunut menevän
-
Luin vika koodeja autosta ja siellä näky 0000 unknown fault code mitä lie meinaa.
Ja kuuluko ton näyttää nuita hsuodattimen arvoja vaikka se ois ohjelmoitu pois
(https://thumb.ibb.co/bH1WMm/15156678550302097858818.jpg) (https://ibb.co/bH1WMm)
-
Ilmanpaine on suomen korkeuksilla n.1005-1009hpa luokkaa. 1,6d paine-ero anturin normaali lukema loukun kanssa on 3-20hpa moottorin ollessa käynnissä. Onko tuo mittaamasi arvo mitattu moottorin ollessa käynnissä vai ei. Tuo n.1060hpa vaikuttaa jälkimmäisen anturin arvolta moottorin ollessa sammuksissa.
-
Se tais olla melkeen sama oli auto käynnissä tai ei.
-
Kävin autolla ajamassa ja kyllä sen nollille sain mut tosi hitaasti se meni ja joka kerta ei oikeen tuntunut menevän
Ihan normaalia. Tai ainakin bensakoneella ei tahdo mennä millään kulutus nollaan. Kai se keskiarvottaa sen verran pitkältä jaksolta että aina jotain näyttää.
-
Ihan normaalia. Tai ainakin bensakoneella ei tahdo mennä millään kulutus nollaan. Kai se keskiarvottaa sen verran pitkältä jaksolta että aina jotain näyttää.
Oma kokemus on vähän uudemmista dieseleistä, mutta niissä menee hetkellinen kulutus nollaan noin sekunnin sisään siitä kun vahdissa nostaa jalan kaasulta. Muistaakseni näin oli myös V50:ssä.
DPF:n anturiarvon pitäisi näyttää liki nollaa, jos dpf on tyhjätty. Ehjässä DPF:ssä paine-ero on sammuksissa nolla, tyhjäkäynnillä noin 3-10 hPa, täydessä vedossa max 200 hPa. Jotain hämärää tuossa mitatussa arvossa on. Joko anturi on rikki tai softaa on puukotettu kummallisesti.
-
Tuossa on pönttö tyhjä dpf ohjelmoitu pois mut sitä en tiiä onko oikeen tehty.
Tänää ajelin autolla noin 100km ja tietokonee mukaan kulutus oli n 5.5l eli vissii aika normaalia
Muuten tässä noin kk aikana mitä auto on minulla ollut ni se on vieny noin6- 7l/100km matka ajossa ajotietokonee mukaa.mikä ei varmaa ihan normaalia ole
-
Minulla poistettiin dpf ja egr ohjelmallisesti pari kk sitten ja samalla myös lastutettiin se lievempi lastutus. Eli noin 170v ja vääntöä noin 400nm firman mukaan. Auto on toiminut hienosti sen jälkeen, ei nykimisiä tai muuta ongelmaa lainkaan, eikä moottoriöljy lisäänny enää.Ja mikä parasta, kulutus matka-ajossa ollut sen jälkeen siistillä ajolla neljän litran l
ähellä 3.9-4.6 välillä jopa täydessä lastissa,ja peräkontti täynnä tavaraa. Sitä en tiedä paljonko ajotietokone valehtelee. En ole vielä ottanut tankkia täyteen ja siitä tankkausvälillä laskenut vaan suuri ero on verrattuna tilanteeseen ennen egr ja dpf poistoa.Nyt olen tyytyväinen autoon,Kiva on ajella!
-
Jäi edellisestä pois se, että hiukkasloukun tilalle laitettiin suora putki itse tehtynä se homma.
-
Ja kuuluko ton näyttää nuita hsuodattimen arvoja vaikka se ois ohjelmoitu pois
(https://thumb.ibb.co/bH1WMm/15156678550302097858818.jpg) (https://ibb.co/bH1WMm)
Tuo lienee obd softan ominaisuus. Delphin vähän vanhempi versio näyttää saman arvon vaikka -05 vuoden euro 3 päästöillä olevassa ei loukkua eikä siihen liittyviä antureita ole koskaan ollutkaan.
Kulutushomma on vähän kinkkisempi ja sitä omalla kohdallakin joskus pähkäillyt. Tässä joitain huomioita kulutusta nostavista jutuista:
- Jarrut pitää olla kunnossa ilman pienintäkään laahausta. Kunnostin takasatulat opiskelumielessä syksyllä,
kun kesä oli mennyt ilman käsijarrun käyttöä pienen satunnaisen laahauksen vuoksi. Väittäisin, että huomasi kulutuksessa - Jos EGR toiminnassa niin pelaako jumittelematta? Sotkee ruiskutusmääriä jos esim jumittuu kiinni
- Eberi nostaa kulutusta ja esim. tänään pöhötteli koko n.10km ajomatkan. Auto oli ollut lokilämmitimessä reilun puolituntia, ilma -4C, startissa vedenlämmöt reilut 30C ja maskin alaosa peitetty. Reilun 5km ajon jälkeen oli vedet yli 70C ja perillä 74C. En tiedä millä parametreilla sammuttelee eberin ajossa..
- kulutusmittareissa on yksilö ja merkkikohtaisia heittoja. Dieselit on varsinkin haastavampia mitattavia
- Matkamittarin lukema pitää myös kalibroida, jos haluaa tarkkuutta kulutusmittauksiin. Varsinkin vakiosta poikkeavalla rengas ja vannekoolla. Itse renkaissa lienee myös eroja. TM:n testaamissa kumeissa lienee ollut useamman desin eroja /100km huonoimman ja parhaan välillä.
- Auton huolto yleisesti. Likainen ilmanputsari + Pa-suodatin ei ainakaan pienennä kulutusta
- Ja tietysti se ajotyyli. Talvella jos joka kiihdytyksessä luistoneston valo vilkkuu kuluu myös soppaa
- Suuttimien ohivuototesti. Kertoo edes jotain niitten kunnosta
Matkavoittoisessa ajossa ilman liikennevaloissa roikkumista kuluu täällä 6-7l/100km, kesällä 5,5-6,5. Noi siis laskettu tankkauksista todellisina. Tietokoneen näyttämästä ei tietoa, kun sitä ei ole.
-
No täytyy autolla ajella ja seurailla tilannetta.
Öljyä autossa oli yli max rajan mutta en tiiä onko edellinen omistaja sitä laittanut liikaa,täytyy ne vaihtaa ja seurata nouseeko.
Hetkellinen kulutus tuossa ei taho nolliin mennä mjarrutuksessa muuten kuin jossain alamäessä ja silloinkin todella hitaasti jos ollenkaan välillä.
En tiiä onko sit volvon ominaisuus vai ei.muissa merkeissä se kyl on menny heti nollille kun kaasusta päästää.
-
Oma kokemus on vähän uudemmista dieseleistä, mutta niissä menee hetkellinen kulutus nollaan noin sekunnin sisään siitä kun vahdissa nostaa jalan kaasulta. Muistaakseni näin oli myös V50:ssä.
Juu skodassa ainakin meni heti nollaan, mutta tässä V50:ssä ei. Vauhti alkaa olla aina seis siinä vaiheessa kun mittari menee nollaan. Kommentoikaa nyt joku muukin miten teillä, vai onko mulla ja Tepillä molemmilla jotain vikaa kiesissä?
-
V70:ssä ainakin menee ikuisuus ennenkun ajotietokoneen näyttämä hetkellinen kulutus on täysin pyöreä nolla. Kokemus sekä bensasta että dieselistä.
-
Kokeilin lauantaina, meni nollille, mutta mäkeä piti laskea 200-300m.
-
Kirjaillaan nyt omiakin ajatuksia aiheesta kun homma on ajankohtainen. Selkeä tapa havaita tuo jatkuva poltto on seurata kulutusmittaria kylmäkäynnistyksen jälkeen. Meillä tunnin roikassa olon jälkeen kulutus on järjellisissä lukemissa parin km:n ajon jälkeen, 80 km/h vauhdissa 4-5 litran välillä. Kun ajoa jatkaa 10 km:n paikkeille tuntuu varsinkin cruisen kanssa selvä nykäys, jonka jälkeen kulutus nousee 7-8 litraan (mmt6 laatikko, vaihde 5). Tämä alkoi viime viikon lopulla.
Auto itsessään ei herjaa mitään, paitsi Glow plug relay vikakoodia. Tämä on ollut maskottina ostosta saakka. Loukun pakkopoltto onnistuu tietokoneella, mutta lopuksi tulee ilmoitus "regeneration completed with fault". Aikani lauantaina mm. tätä ketjua luettuani totesin että suodattimen on aika lähteä. Mielenkiintoista on, että nyt auto koettaa edelleen polttaa sitä tyhjennettyä suodatinta puhtaaksi eikä suinkaan herjaa sen puuttumisesta.
Mun mielestäni volvotdi on aiemminkin foorumilla kertonut tapauksista, joissa dpf:n poisto on toteutettu väärin ja poltto jatkuu vaikka suodatin on poistettu autosta ja ohjelmasta. Oma auto on menossa paikalliselle optimoiautosi-pajalle tällä viikkoa, katsotaan kuinka käy.
Ps. kokemukset eolys-dpf:stä.
-
Ajelin taas autolla pitemmän lenkin ja kulutus taas vähän hämmentää.
Ensimmäisen 30km matkalle kulutus oli vähän yli 5l/100km
Mutta noin 200km myöhemmin katoin kulutuksen niin 6.7l/100km.
Matka ajoa,nopeus 80-100
Muutama reippaampi kiihytys.
Viekö nää matka ajossa oikeesti näin paljo?
Sen huomasin että joillakin kierroksilla tasakaasulla ajaessa tuntu pientä nyhtämistä,täytyy vissii polttoaine suodatin vaihtaa jos sillä korjaantus.
-
Ajelin taas autolla pitemmän lenkin ja kulutus taas vähän hämmentää.
Ensimmäisen 30km matkalle kulutus oli vähän yli 5l/100km
Mutta noin 200km myöhemmin katoin kulutuksen niin 6.7l/100km.
Matka ajoa,nopeus 80-100
Muutama reippaampi kiihytys.
Viekö nää matka ajossa oikeesti näin paljo?
Sen huomasin että joillakin kierroksilla tasakaasulla ajaessa tuntu pientä nyhtämistä,täytyy vissii polttoaine suodatin vaihtaa jos sillä korjaantus.
Ei vie noin paljoa matka-ajossa. Ettei se nyt vaan yrittäisi poltella tai lämmittää pakoputkea...
-
Tätä itsekkin vähän epäilen mutta käytin autoa yhdessä pajassa missä piti dpf ohjelmoida pois.
Siellä sit selvis että se on jo aikasemmin ohjelmoitu pois ja pitäs olla ok.
Pitääkö tuo ny viedä vielä uudestaa johonki vai voiko sitä muulla konstin selvittää.
Ei viittis monia satasia huviksee autoo laittaa
-
Pitääkö tuo ny viedä vielä uudestaa johonki vai voiko sitä muulla konstin selvittää.
Vidalla ainakin pitäisi nähdä koeajolenkin aikana mikäli yrittää poltella ellei epäonnistunut ohjelmointi tai jokin ecun vika sitä estä.
Olikos näissäkin loukussa tai siinä lähistöllä pakopuolella lämpöanturi? Mulla ei näy delphillä katottuna, mutta kun ei ole ollut sitä loukkuakaan.
Pakolämpöjä softalla seuraamalla näkee kyllä helposti, jos yrittää poltella, lämmöt pomppaa anturin sijainnista riippuen satoja asteita. Imuilman lämmöt on kysymysmerkki, riittääkö egr:n jäähdyttimen teho vai pomppaako imulämmöt myös polton aikana?
Tässä videolla poistellaan loukkua kotikonstein poraamalla, tulppaamalla paine-ero putkien lähdöt ja syöttämällä paine-eroanturille potikalla säädettynä n. 0,35V jännite. Tuo anturin huijaus voisi olla kokeilun arvoinen temppu, mikäli ecu syystä tai toisesta yrittää paine-eron perusteella edelleen poltella.
https://www.youtube.com/watch?v=-XAXr_cqDVw
-
Tässä videolla poistellaan loukkua kotikonstein poraamalla, tulppaamalla paine-ero putkien lähdöt ja syöttämällä paine-eroanturille potikalla säädettynä n. 0,35V jännite. Tuo anturin huijaus voisi olla kokeilun arvoinen temppu, mikäli ecu syystä tai toisesta yrittää paine-eron perusteella edelleen poltella.
https://www.youtube.com/watch?v=-XAXr_cqDVw
Eipä taida auttaa tuo viritys, sillä ei se tässä tapaukseesa paine-eron perusteella polttoa aloita. Esimerkiksi moottorin lämpötila-anturia pitäisi huijata, jos analogisen ratkaisun haluaa... Oikea tapa on ostaa uusi ECU tai käydä sellaisella softapajalla, joka osaa hommansa. Jotakin satasia softaus maksaa, mutta ei se muuten lopeta polttelua. Kulutus pitäisi jäädä helposti alle 5 litran matka-ajossa. Ei ole välttämättä huono idea käydä "volvotdi:n" luona Tampereella.
-
No niin, auto on takaisin käytössä ja vaikuttaisi tämän päiväisten n. 50km ajojen perusteella parantuneen taudista. Myös egr poistettiin käytöstä, tästä johtuen (?) lämpeneminen tapahtuu selvästi hitaammin. Täytyy laittaa viimasuoja paikalleen, termarinkaan kunnosta ei tiedä.
Ajelin taas autolla pitemmän lenkin ja kulutus taas vähän hämmentää.
Ensimmäisen 30km matkalle kulutus oli vähän yli 5l/100km
Mutta noin 200km myöhemmin katoin kulutuksen niin 6.7l/100km.
Matka ajoa,nopeus 80-100
Muutama reippaampi kiihytys.
Viekö nää matka ajossa oikeesti näin paljo?
Sen huomasin että joillakin kierroksilla tasakaasulla ajaessa tuntu pientä nyhtämistä,täytyy vissii polttoaine suodatin vaihtaa jos sillä korjaantus.
Kuulostaa just samalta mitä täällä alkoi tapahtumaan viime torstaina. Eli poltto alkaa heti kun moottori saavuttaa käyntilämpötilan. Myös vida näytti aina tarkistettaessa polton loppuneen juuri. To-pe tilanteen seuraamisen aikana n. 150km ajoilla keskimääräinen polttoaineen kulutus nousi 5,2 >> 6,8.
Eipä taida auttaa tuo viritys, sillä ei se tässä tapaukseesa paine-eron perusteella polttoa aloita. Esimerkiksi moottorin lämpötila-anturia pitäisi huijata, jos analogisen ratkaisun haluaa... Oikea tapa on ostaa uusi ECU tai käydä sellaisella softapajalla, joka osaa hommansa. Jotakin satasia softaus maksaa, mutta ei se muuten lopeta polttelua. Kulutus pitäisi jäädä helposti alle 5 litran matka-ajossa. Ei ole välttämättä huono idea käydä "volvotdi:n" luona Tampereella.
Mun oli tarkoitus tuota jippoa yrittää, mutta päättelin turhaksi kun auto ei huomannut edes kokonaan puuttuvaa hiukkasloukkua vaan koitti edelleen polttaa sitä tyhjäksi... Eli ammattitaitoinen hiukkassuodattimen poisto lienee ainoa järkevä vaihtoehto. Volvotdi:tä suosittelen lämpimästi yhden Hondan kokemuksella, omaan autoon olisi tullut ohjelma tuolta kun olisin ajoissa tajunnut tarkistaa jälleenmyyjät. Mutta myös optimoiautosi pystyy lyhyen koeajon perusteella homman hoitamaan...
-
Eipä taida auttaa tuo viritys, sillä ei se tässä tapaukseesa paine-eron perusteella polttoa aloita.
Hyvin todennäköistä, että näin on. Toisaalta aikaa tuon(kin) kokeiluun menee pari minuuttia + ajolenkki....
Näin kaikennäköisten koneitten korjausta ja elektroniikkaakin harrastavana kiinnostaa pureutua pintaa syvemmälle ja tehdä ite :D Tähän Siemensin ecun tekeleeseen pitää tutustua tarkemmin jahka kerkiää...
-
Myös vida näytti aina tarkistettaessa polton loppuneen juuri.
Tarkoitatko, että "polttoyrityksen" ollessa aktiivinen/käynnissä niin vida silti ilmoitti muuta?
-
Tarkoitatko, että "polttoyrityksen" ollessa aktiivinen/käynnissä niin vida silti ilmoitti muuta?
En. Koneen akku ei siedä kylmää käytännössä yhtään, joten tietokoneessa oltiin kiinni autotallissa. Auton ollessa paikallaan polttoa ei ilmeisesti tapahdu? Ainakin taajamaan ajaminen pitkitti polttosykliä jo aiemmin selvästi. Mutta tää on nyt ihan omaa kuvitelmaa, asiasta mitään tietämättä.
Kaiken kaikkiaan tulee mieleen että miksei sitä autoa voinut ohjelmoida heti ostaessa. Täytyis ottaa tavaksi laittaa nämä ns. perusasiat heti oston jälkeen kuntoon.
-
Oiskos tässä mikkelin lähellä ketään kellä tuo vida ois?tai vaikka noin 100kn säteellä.jos tuolla pystys varmistaa tekeekö polttoa vai ei
Mikäs idea niillä läpillä on siinä imusarjan jatkeena?toisella puolella oli metalliläppä ja siitä on menny ne muovi rattaat vähän sileeks ja se pääsee heiluu miten sattuu siellä.
-
Olikos näissäkin loukussa tai siinä lähistöllä pakopuolella lämpöanturi? Mulla ei näy delphillä katottuna, mutta kun ei ole ollut sitä loukkuakaan.
Mulla on kaksikin anturia, ennen ja jälkeen loukun. Delphillä näkee nuo lämmöt. En tosin ole koskaan kattonut mitä polton aikana tulee lämpöä mutta +5-10c kelillä maantieajossa ennen loukkua sellaista 160-180c. Kunnolla polkee niin nousee johonkin 300c.
Mitä noihin kulutuksiin tulee, niin mulla kun tuo loukku paikallaan niin kesäkaudella keskikulutus n. 6,3-6,5l/100km ja talvella sitten enempi reipasta seittemää litraa, mutta mukana on eberin käyttö. Talvella menee sitä tavaraa toki muutenkin.
-
Mikäs idea niillä läpillä on siinä imusarjan jatkeena?toisella puolella oli metalliläppä ja siitä on menny ne muovi rattaat vähän sileeks ja se pääsee heiluu miten sattuu siellä.
Y-haaran vänkärinpuolen läppä on tässä koneessa ns. "sammutusläppä" jonka tehtävä käytännössä tukehduttaa kone ja estää jälkikäyntiä ja ravisteluita sammuttaessa. Jossain merkeissä nämä toimii "pyörteyttiminä" swirl flap:seinä, tässä koneessa ei vaikuttaisi näin kuitenkaan olevan. On myös näkynyt väitettä, että olisi jonkinmoinen turvaläppä vikatilanteissa, mutta todistetusti ainakaan koneen ryntäystä moottoriöljyllä esim turbovian vuoksi tämä ei estä.
Tämä läppä siis sulkeutuu alipaineella kun auton sammuttaa. Käydessä ollessaan on auki jousen voimalla. Tyypivika näissä, että alkaa jumittamaan kiinni ja auto ei starttaa enään uudelleen tai jää käymään alikierroksille eikä vastaa kaasuun. Korjautuu hiomalla läppä sopivaksi tai vaihtamalla uuteen. Pikakorjauksena kopaisu läppärunkoon yleensä aukaisee läpän. Muista merkeistä ovat poistelleet näitä ja tässäkään mä en huomannut eroa oliko käytössä vai ei.
Y-haaran kuskinpuolen läppä ja putki ohittaa coolerin mm. loukun poltossa. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=88673.msg1061286710#msg1061286710
Tätä ohitusputkea ja läppää ei ole loukuttomissa malleissa.
-
Mulla on kaksikin anturia, ennen ja jälkeen loukun. Delphillä näkee nuo lämmöt. En tosin ole koskaan kattonut mitä polton aikana tulee lämpöä mutta +5-10c kelillä maantieajossa ennen loukkua sellaista 160-180c. Kunnolla polkee niin nousee johonkin 300c.
Vajaat 180C kuulostaa juurikin normaalille tyhjäkäynnillä ja kuormalla sitten enemmän. Polttopäällä pitäis hypätä luokkaa +650C. T5 transportteria kesällä pakkopoltettaessa näkyi 800C asteen lämpöjä :o Ei tee mieli sammuttaa kesken polton ;)
-
Löysin tämmöset delphillä
Katalysaattorin lämpötilä anturi sarja 1 ja sit oli sarja 2
Puhutaanko samoista antureista?
Sarja 1 tyhjäkäynnillä noin 100c moottorin lämpötila oli 66c
Ajaessa oli noin 550c
Hetkellisesti kävi yli 600c ja alle 300c
-
Löysin tämmöset delphillä
Katalysaattorin lämpötilä anturi sarja 1 ja sit oli sarja 2
Puhutaanko samoista antureista?
Sarja 1 tyhjäkäynnillä noin 100c moottorin lämpötila oli 66c
Ajaessa oli noin 550c
Hetkellisesti kävi yli 600c ja alle 300c
Kuulostaisi oikealta ja A85 voisi varmistaa. Noin korkeat lämmöt myös viittaisi poltteluun, ei kai näissä mitään katin lämmitys moodia pitäny olla? Wikin mukaan tyypillinen dieselin 2-toiminen katti tarvii sen 250C toimiakseen.
Onko sulla flight recorder toiminto tossa Delphin kaverina olevassa boxissa? Jo on niin laita tallentamaan noita katti lämpöjä + veden lämpö,ajonopeus/rpm tms, heitä pidempi lenkki niin saat dataa.
EDIT: pitääpä kurkkia omastakin, josko löytyy noi lämmöt, onhan tässä katti kuitenkin...
EDIT2: Valitsemalla -08 vuosimallin samalla koneella näkyy listassa 4 lämpötilaa, jotka kaikki tosin tasan 100C eivätkä muutu ajossakaan. Sivuhuomautuksena egr:n parametrit löytyy -08 malli valittuna, muttei -05..
-
En tiiä onko tuota flight recorder toimintoa ja koneen akkuki on nii huono et ei sillä kovin pitkää lenkkiä pysty kattoo.
-
Löysin tämmöset delphillä
Katalysaattorin lämpötilä anturi sarja 1 ja sit oli sarja 2
Puhutaanko samoista antureista?
Sarja 1 tyhjäkäynnillä noin 100c moottorin lämpötila oli 66c
Ajaessa oli noin 550c
Hetkellisesti kävi yli 600c ja alle 300c
Vaikuttaisi oikealta. Jos saat nuo molemmat anturit vertailtavaksi niin toinen niistä näyttää vähän matalempaa lämpötilaa kuin toinen.
Kuulostaisi oikealta ja A85 voisi varmistaa. Noin korkeat lämmöt myös viittaisi poltteluun, ei kai näissä mitään katin lämmitys moodia pitäny olla? Wikin mukaan tyypillinen dieselin 2-toiminen katti tarvii sen 250C toimiakseen.
Onko sulla flight recorder toiminto tossa Delphin kaverina olevassa boxissa? Jo on niin laita tallentamaan noita katti lämpöjä + veden lämpö,ajonopeus/rpm tms, heitä pidempi lenkki niin saat dataa.
EDIT: pitääpä kurkkia omastakin, josko löytyy noi lämmöt, onhan tässä katti kuitenkin...
EDIT2: Valitsemalla -08 vuosimallin samalla koneella näkyy listassa 4 lämpötilaa, jotka kaikki tosin tasan 100C eivätkä muutu ajossakaan. Sivuhuomautuksena egr:n parametrit löytyy -08 malli valittuna, muttei -05..
En tiedä mitä versiota softista käytätte mutta mun versiossa ei ainakaan löydy tuota 2.0d konetta ollenkaan, joten joudun 1.6d:n valitsemaan jotta näkee nuo anturitiedot. Jotain muuta valitsee niin tulee joko erroria tai sitten anturien lukemat on jotain ihan ihmeellisiä.
-
Joo tuo sarja 2 näytti noin 100c vähemmän..
En tiiä tuota versiota mut mulla löyty nuo ihan 2.0d ja 2006vm.
Onko tuossa nyt sitten se poltto päällä?
Tuossa sarja 1
(https://thumb.ibb.co/kwWUMw/IMG_20180118_154457.jpg) (https://ibb.co/kwWUMw)
Ja sarja 2
(https://thumb.ibb.co/gju5uG/IMG_20180118_154530.jpg) (https://ibb.co/gju5uG)
-
On siinä poltto käynnissä. Normaalisti on jotain 300-400 astetta ja sitten polton aikana nostetaan lämpötila tuonne 500-600 asteeseen.
-
Joo tuo sarja 2 näytti noin 100c vähemmän..
En tiiä tuota versiota mut mulla löyty nuo ihan 2.0d ja 2006vm.
Onko tuossa nyt sitten se poltto päällä?
Juu noi 31 ja 32 on ne anturit. Vaikuttaisi tosiaan että poltto päällä kun noin korkeita lämpötiloja on.
Nopeasti vain softattavaksi ennenkuin menee mitään rikki.
-
Jees kaippa se ois alettava kyselee tuota ohjelmointia.
Minkä niminen firma volvotdi:illä on ja olikos se tampereella?
Vai tietäskö joku tästä mikkelin lähettyviltä jotai hyvää paikkaa?
-
-
-
Jees kaippa se ois alettava kyselee tuota ohjelmointia.
Minkä niminen firma volvotdi:illä on ja olikos se tampereella?
Vai tietäskö joku tästä mikkelin lähettyviltä jotai hyvää paikkaa?
Mitäs tälle nykyään kuuluu? Vieläkö polttelee?
-
Hirveesti en oo kerenny ajelee mut kulutus ainakin laski parisen litraa..
Uskosin että polttelut on nyt polteltu tämän auton kohalla.
-
Mitäs tälle tehtiin?
-
Mitäs tälle tehtiin?
Käytettiin tampereella pistokkeen päässä
Niin ja kiitosta vaan kaikille vinkeistä
-
Käytettiin tampereella pistokkeen päässä
Niin ja kiitosta vaan kaikille vinkeistä
Hienoa että tuli kuntoon!
Pakolämmötkin nähtävästi laski normaaliksi? Olisi yksi selkeä ja muullakin kuin vidalla nähtävä merkki lisää jatkuvasta polttelussa.
-
Hienoa että tuli kuntoon!
Pakolämmötkin nähtävästi laski normaaliksi? Olisi yksi selkeä ja muullakin kuin vidalla nähtävä merkki lisää jatkuvasta polttelussa.
Miten sen vidalla näkee, että poltto on käynnissä tai koska viimeksi on polttanut? En ole omasta vidasta sellaista kohtaa onnistunut löytämään.
-
Viimeisin poltto on siellä seurattavissa parametreissa, en kyllä muista miten sinne mentiin. :D
-
Hienoa että tuli kuntoon!
Pakolämmötkin nähtävästi laski normaaliksi? Olisi yksi selkeä ja muullakin kuin vidalla nähtävä merkki lisää jatkuvasta polttelussa.
En ole kattonu
-
Jatketaanpas tätä ketjua.
Omassa V50 nyt kulutus noin 6l/100km, mistähän tämä voisi johtua? Hiukkasloukkua ei ole, tai ollutkaan tuossa autossa. Tuo kulutus on noin 100km/h keskinopeudella. 80km/h nopeudessa kulutus laskee sinne 5l/100km luokkaan.
Öljy ei näyttänyt lisääntyvän 1000km matkalla ainakaan.
-
Jatketaanpas tätä ketjua.
Omassa V50 nyt kulutus noin 6l/100km, mistähän tämä voisi johtua? Hiukkasloukkua ei ole, tai ollutkaan tuossa autossa. Tuo kulutus on noin 100km/h keskinopeudella. 80km/h nopeudessa kulutus laskee sinne 5l/100km luokkaan.
Öljy ei näyttänyt lisääntyvän 1000km matkalla ainakaan.
Eikö tuo ole aika normaalia kulutusta?
Itsellä Edrive 1.6d ja sillä pääsee noin 85kmh niitä nelosella alkavia lukemia, mutta motarilla haukkaa sitten jo vajaata kutosen keskikulutusta.
-
Eikö tuo ole aika normaalia kulutusta?
Itsellä Edrive 1.6d ja sillä pääsee noin 85kmh niitä nelosella alkavia lukemia, mutta motarilla haukkaa sitten jo vajaata kutosen keskikulutusta.
En osaa sanoa, vaikuttaa vain suurelta tuo 6l/100km kevyessä kopassa kun samalla matkalla XC90 pääsi siihen ~8l/100km lukemiin D5 moottorilla.
-
En osaa sanoa, vaikuttaa vain suurelta tuo 6l/100km kevyessä kopassa kun samalla matkalla XC90 pääsi siihen ~8l/100km lukemiin D5 moottorilla.
Tästä on aikaa kulunut, kun täällä on keskustelu mutta vastaan nyt kuitenkin. Toivottavasti auttaa jotain ongelman ratkaisussa. Minulla on ollut vuodesta 2008 saakka Volvo V50 2.0d, jossa alkoi kulutus olla korkea, noin 7,6 l/100km ja öljymäärä lisääntyi. Volvon hiukkasloukku regeneroitiin, josta ei ollut mitään apua ja loukku jopa tarkastettiin visuaalisesti eikä loukussa havaittu moskaa. Autoon downloadattiin softat sekä tarkastettiin kaikki arvot tyhjäkäynnillä ja ajossa. Autossa ei havaittu Vidalla mitään vikaa, mutta auton kulutus oli kova sekä öljyt lisääntyi. Hiukkasloukun paine-eromittarin tulokset pysyi normiarvoissa, mutta paine-ero heitteli edestakaisin pysyen kuitenkin raja-arvojen sisällä. Eli periaatteessa paine-eromittarissa ei pitänyt olla vikaa. Päätimme kuitenkin uusia paine-eromittarin ja uuden paine-eromittarin tulokset pysyivät tasaisempina. Olen ajanut autolla nyt useita satoja kilometrejä ja auton kulutus on pysynyt normaalina sekä öljymäärät eivät ole ainakaan vielä lisääntynyt. Eli paine-eromittari oli viallinen vaikka pysyttiin normiarvojen sisällä. Luultavasti viallisessa paine-eromittarissa arvot on hetkellisesti noussut korkeaksi yhtenään ja pitänyt lisäruiskutusta päällä melkein kokoajan.