Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: juhahoo - 15.11.2017, 15:52:37

Otsikko: Venttiilien päällä öljyä ja savuttava S40 -96, 2.0i
Kirjoitti: juhahoo - 15.11.2017, 15:52:37
Moi

Mulla on koneessa venttiilien varsikumit kuluneet kun venojen päälle on kertynyt öljyä. Osaatteko sanoa miten tuo vaikuttaa päästöarvoihin erityisesti siten että CO ylittää tyhjäkäynnillä mutta HC ei, ja kierroksilla päinvastoin.

Ylittääkö tuo kierroksilla HC arvot koska katti ei ehdi polttamaan kaikkea öljyä koska virtaus on niin kova mutta tyhjäkäynnillä taas se ehtii ?

Toinen ihmetys on että  miksi tää savuttaa? Savu on valkoista ja savu ei jää leijjumaan, eli haihtuu ilmaan aika nopeasti mutta sitä tulee paljon enemmän kuin vastaavissa ajokeissa tuolla tienpäällä joihin olen tätä verrannut. Vettä ei kulu ja kuvittelisin että jos kone höyryää tuolla tavalla niin menee litra aika nopeasti... Mutta ei. Käry ei myöskään haise palaneelle katkulle, tai bensalle.
Tähän on vaihdettu katti äskettäin, eli kilsoja sen kanssa on ehkä 50km. Kattiputkisto on tehty itse ja tuo kennon koko on moninkertainen mitä sen edeltäjä oli. Voiko katti tuottaa noin paljon vettä koska on vielä tuore ja kennosto iso ? Vai mistä tuo tupruttelu johtuu.