Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Tomppa Kruisailija - 15.11.2017, 17:06:21
-
Milloinkahan pääsisi Volvolla ilmaan. Geely ostanut lentävää autoa kehittävän Terrafugian: http://www.autoexpress.co.uk/car-news/100039/volvo-owner-geely-purchases-flying-car-company. Olisi aika makeaa VTOL Volvo jolla nousta omasta pihasta lentoon ja mennä linnuntietä kohteeseen ja ajaa parkkiin.
-
Tämähän on jo vanha uutinen! :D
(https://i.pinimg.com/originals/09/4e/2a/094e2ad4b396cc513f21af6c996bd078.jpg)
Mutta jos vähän vakavammin vastaisi, niin tämä on hyvä osoitus siitä että kiinalaisomistajalla on sekä rahaa että halua panostaa uusin teknologioihin.
Nähtäväksi jää minne asti tämä hanke lentää...
-
Ei pysty olemaan ihmettelemättä näitä haihattelijoita lentoautojensa kanssa, isolla osalla ratinpyörittäjistä on erinomaisia vaikeuksia jo kahden ulottuvuuden hallinnan kanssa ja siihen vielä kolmas... pystysuuntainen.
Toki ne robottisydeemit sun muut, mutta kuitenkin, ei suurelle yleisölle, vielä. :uglystupid2:
-
Joo, samaa ajatellut itsekin että romua putoaa taivaalta jos sinne laitteita koneita ristiin rastiin lentelemään. Tosin kun dronea opettelin lentämään niin tunnissa oppi sen kanssa pyörimään ahtaissakin paikoissa että tekniikan puolesta varmaankin onnistuisi, sen verran hyvin laitteiden ohjauselektroniikka pitää ne kurissa GPS signaalin avulla. Mutta jos tosiaan useampia lentelee minne haluaa niin ei tule mitään. Pitää olla selkeet väylät ja suunnat mihin kukakin menee. Tosin hinnatkin lentävillä autoilla tullee olemaan sitä luokkaa että ei kai niitä pilvin pimein taivaalle ilmesty.
-
Ei pysty olemaan ihmettelemättä näitä haihattelijoita lentoautojensa kanssa, isolla osalla ratinpyörittäjistä on erinomaisia vaikeuksia jo kahden ulottuvuuden hallinnan kanssa ja siihen vielä kolmas... pystysuuntainen.
Toki ne robottisydeemit sun muut, mutta kuitenkin, ei suurelle yleisölle, vielä. :uglystupid2:
Tämä huoli alkaa olla historiaa, sillä lentävät autot arvatenkin ohjaisivat itsekseen. Eihän sitä toki ihmisiä uskaltaisi päästää ilmoille hyvänen aika.
Tuollaisen piti jo lennellä Dubaissa viime kesänä, ei tainnut näkyä?
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4219994/Chinese-firm-says-self-flying-craft-flying-July.html
Mutta isompi ongelma on se, että ilmassa pysyminen vaatii kokolailla paljon energiaa, kertaluokkaa enemmän mitä auton liikuttaminen pyörillä ja tämä tekee lentämisestä ekologisesti mahdotonta massojen huvina. Kunnes ollaan niin pitkällä että ne lentävät sähköllä joka on tuotettu aurinkokennoilla jne jne
Jossain lentokenttätaksina noita varmaan tulee näkymään ensimmäisenä.
-
Niin, mitenkäs kävikään lentomatkustuksen historiassa, kun oli vielä ns. "vapaat reitit"? Mikä lopulta sysäsi liikkeelle ajatuksen tarkoista "liikennesäännöistä" ilmateitse?
1956 Grand Canyon mid-air collision (https://en.wikipedia.org/wiki/1956_Grand_Canyon_mid-air_collision)
Ikinä, koskaan ei tule tämä 50-luvun "tulevaisuus" toteutumaan. Joo kyllä semmoisia lentäviä pienkoneita/kapseleita voi olla tulevaisuudessa, joihin mahtuu muutama henkilö ja pystyy ilmateitse siirtymään valittuun päämäärään. "Kuljettaja" ei tee mitään muuta kuin näppäilee navigaattoriin osoitteen.
Yksi asia mikä ilmassa muuttuu ihan jatkuvasti ja vaikuttaa todella radikaalisti matkustamiseen (vrt. maanpinnalla) on sääilmiöt. Edelleenkin tipahtelee koneita inhimillisen virheen seurauksena (tosin lähes aina monen asian summa), vaikka olisi kokenutkin lentäjä puikoissa. Eikä edelleenkään vielä tämän päivän teknologiallakaan voida ennustaa sääilmiöitä 100% tarkkuudella edes päivän päähän. Muuttujia on liikaa emmekä tunne maapallon ilmastodynamiikkaa vieläkään riittävän hyvin (kerätyn datan määrä ei riitä). Tähän päälle vielä yksi aika merkittävä muuttuja, jota auringoksi sanotaan.
Ja kun miettii ajatusta, että kaupungin yllä taivaalla lentäisi joka päivä 10000-50000kpl näitä sukkuloita. Vaikkei ne koskaan mihinkään törmäisikään, mitenkäs kun tulee tekninen vika? Ajetaan väylältä sivuun, hätävilkut päälle ja soitetaan hinuri? ;D Tarkoitan tässä sitä, että kuluttajille myytävissä tuotteissa on aina sillointällöin valmistusvikoja tai kulumisesta aiheutuvia vikoja. Mikään kulkuneuvon valmistaja ei ala testaamaan kuluttajalle tarkoitettua keksintöä, jolle voitaisiin myötää 100% toimintavarmuus vaikka 10000 lentotunnin ajaksi. Sen keksinnön hinta olisi niin älytön, ettei sitä kukaan pystyisi ostamaan (kehitys ja testaustyö maksaa).
Tietysti jos keksimme edullisen ja käytännöllisen keinon muokata gravitaatiota, on tuo mahdollinen (tietokoneen ohjaamana).
Olisihan se toki kiva ajatus, että kaikki nuo muropaketista korttinsa saaneet haaveilisivat ilmateitse ruuhkissa ja itse saisi työntää merikontilla auringonlaskuun. :3/4 jättää sen:
Hukkaan heitettyä rahaa IMO.
-
Kunnes ollaan niin pitkällä että ne lentävät sähköllä joka on tuotettu aurinkokennoilla jne jne
Solar Impulse? :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse
Tuosta toki on matkaa vielä "lentävään autoon" samalla tekniikalla, mutta joka tapauksessa konsepti on jo todettu toimivaksi.
-
Solar Impulse? :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse
Tuosta toki on matkaa vielä "lentävään autoon" samalla tekniikalla, mutta joka tapauksessa konsepti on jo todettu toimivaksi.
"Ai perse, meni aurinko pilveen" ja meillä on herhiläis-ongelma. :2funny: Vaikka akustoilla lentäisikin, ainakaan suomessa ei ole tavatonta että useamman päivän putkeen on pilvistä.
Ennemmin se matkalaukun kokoinen ydinreaktori (fissio, koska fuusio on vieläkin 50 vuoden päässä).
-
fissio, koska fuusio on vieläkin 50 vuoden päässä.
Pois sieltä luolasta :nohnoh
Teenlipittäjillä on jo fuusioreaktori :juhau:
https://www.sciencealert.com/the-uk-has-just-switch-on-its-tokamak-nuclear-fusion-reactor
Suunnitelmissa on, että vuoteen 2030 mennessä (12v päästä) alkavat työntää sillä sähköä verkkoon ::)
-
Pois sieltä luolasta :nohnoh
Teenlipittäjillä on jo fuusioreaktori :juhau:
https://www.sciencealert.com/the-uk-has-just-switch-on-its-tokamak-nuclear-fusion-reactor
Suunnitelmissa on, että vuoteen 2030 mennessä (12v päästä) alkavat työntää sillä sähköä verkkoon ::)
Niin on ranskalaisilla ja saksalaisillakin.
Tuossakin jutussa on edelleen ne samat ongelmat, mitä on ollut siitä lähtien kun fuusio saatiin ensimmäisen kerran luotua. Ylläpito, ohjaus ja tekniikka/toteutus.
Fuusiossa on "aina" ollut se "seuraava ongelma" aina ratkaistun perään. Tottakai jossain vaiheessa ne saadaan selätettyä ja keksintö toimimaan, mutta viimeisen 50-60 vuotta on aina ollut "ratkaisemme tämän ja meillä on fuusiovoima". Joten en laskisi ihan täysin tuon varaan, ilmiö tunnetaan mutta sen käyttäytymistä ei osata vielä(kään) kunnolla hallita eikä edes tiedetä riittääkö tuonkaan laitoksen kyvyt ohjata plasmaa. Noh, sehän selviää kokeilemalla. :D
-
Niin on ranskalaisilla ja saksalaisillakin.
Tuossakin jutussa on edelleen ne samat ongelmat, mitä on ollut siitä lähtien kun fuusio saatiin ensimmäisen kerran luotua. Ylläpito, ohjaus ja tekniikka/toteutus.
Fuusiossa on "aina" ollut se "seuraava ongelma" aina ratkaistun perään. Tottakai jossain vaiheessa ne saadaan selätettyä ja keksintö toimimaan, mutta viimeisen 50-60 vuotta on aina ollut "ratkaisemme tämän ja meillä on fuusiovoima". Joten en laskisi ihan täysin tuon varaan, ilmiö tunnetaan mutta sen käyttäytymistä ei osata vielä(kään) kunnolla hallita eikä edes tiedetä riittääkö tuonkaan laitoksen kyvyt ohjata plasmaa. Noh, sehän selviää kokeilemalla. :D
Aika lähellä tuo läpimurto loppujen lopuksi on. Nyt reaktori kykenee luomaan plasmaa 15 milj. asteessa, kun onnistuneen fuusion rajana pidetään 100 miljoonaa celsiusastetta, jonka nuo ottavat tavoitteeksi vuodelle 2018.
Korealaiset on edellä tässäkin.. Niillä on fuusioreaktori joka ylläpiti reaktiota 70 sekuntia 300 milj. asteessa ::) ja mitä kovempi lämpötila, sitä enemmän energiaa vapautuu.
-
1950-luvullahan venäläiset pisti ensimmäisen tokamakin tulille... :smoke:
Mutta tää fuusioreaktorijuttu lipeää jo ehkä ihan hivenen sivuraiteelle tästä aiheesta. :D
-
Mutta tää fuusioreaktorijuttu lipeää jo ehkä ihan hivenen sivuraiteelle tästä aiheesta. :D
Eikä lipeä :D fuusioreaktoria voidaan käyttää lentävien autojen voimanlähteenä :D
-
Torium-fissio olis ehkä nopeammin tuotteistettavissa.
Atomipatteri autossa olis kyllä hieno. Parkkeeratessa kannattaisi kytkeä piuhaan, mutta lähinnä siitä syystä että ylimääräisen energiantuotannon voi myydä verkkoon. Töihin mennessä valot alkas syttyä rakennuksessa sitä mukaa kun parkkipaikalla on enemmän autoja :D
Noita maa-autosta siiville nousevia vehkeitähän on jo vaikka kuinka paljon maailmalla olemassa. Kaupunkikeskustan työmatkoihin ja muuhun ruuhkaliikenteeseen siivistä tuskin on apua, mutta pitkiin siirtymiin voi suhauttaa ilmojen teille ja taittaa matkan nopeammin. Mullekin kelpaisi hyvin semmoinen millä pääsis 500 km tyhjää taivalta vaikka kahteen tuntiin.