Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvovlov - 06.09.2011, 08:40:25
-
Ostin juuri ensimmäisen volvoni joka on -07 V70 2.5T 5-vaihteisella geartronicilla. Kilometrejä mittarissa hiukan päälle 100tkm.
Automaateista aika vähän kokemusta ja nyt kysyisin tietäjiltä jotta miksi manuaaliasennossa kolmoselta kakkoselle vaihtaessa eli moottorilla jarrutettaessa kuuluu semmoinen naksahdus/kilahdus...? Ylöspäin vaihtatessa ei kuulu mitään ylimääräisiä. Automaatilla ajaessa loota toimii melko eleettömästi mitä nyt toisinaan pienen nykäisyn pitää kakkoselta kolmoselle vaihtaessaan.
Auton ollessa paikallaan P asennosta esim. D:lle tai R:lle kytkiessä auto hivenen rytkähtää. Samaa teki pihassa aiemmin ollut automaatti-Laguna mutta se onkin toinen juttu. Voisiko "napapultti"-syndrooma selittää em. kaltaisia oireita vai onko lähinnä ominaisuus? Lootan öljyt vaihdettu 80tkm kohdalla. Kiitos vastauksista jo etukäteen.
-
Moikka.
Niin minkäs vuoden mallia on Volvosi ?
-
Ostin juuri ensimmäisen volvoni joka on -07 V70 2.5T 5-vaihteisella geartronicilla.
Eikös se vuosimalli tuosta selviä eli 2007 näyttäisi olevan.
-
Kuulostaisi että sinulla on napapultit löysällä. Ne helposti oireilevat tuolla tavalla.
-
Onko tämä viesti tullut nyt varmasti oikeaan osioon, eli onko kuitenkin uusikorinen V70 vai vanhakorinen?
-
Täytyy olla vanhakoppainen, koska uudemmissa on kuudes vaihde.
-
Aloittajana jatkan... Tosiaankin laitoin tohkeissani vissiin väärään osioon. Auto on vanhakoppainen eli kuuluu museo-osastolle ;) Anteeksi kovasti jos häiritsin...
-
Jatketaanpa kuitenkin tähä ketjuun samaisesta asiasta. Mistä tuo rytkäys jothuu? Mulla tekee samaa kun esim nc kytkee vaihteen valoista lähtiessä?
Onko siis näin että napapultit voivat olla löystyneet> josta välys. Voiko niitä itse kiriä? Vai onko tämä ominaisuus kuten se nykäisevä vaihto kakkoselta>kolmoselle. Varsinkin jos kiihdyttää kevyesti pinta kaasulla.
Ko. auto -01 Geartronic T5
-
Aloittajana jatkan... Tosiaankin laitoin tohkeissani vissiin väärään osioon. Auto on vanhakoppainen eli kuuluu museo-osastolle ;) Anteeksi kovasti jos häiritsin...
Eikös tämä nimenomaan tullut oikeaan osioon, jos kerran on -07 mallia?
-
Meni aluksi tuonne uudempien puolelle josta ylläpito sitten siirsi tänne.
-
Kappas. Itsellänikin nykäisee vähän kakkoselta kolmoselle, onkohan tämä tosiaan ominaisuus? Alaspäin vaihdot on huomaamattomia, eikä muita oireita ole. Vaihteistoöljyt juuri vaihdettu ja laatikon softa päivitetty. Kärry on V70 2.5T Geartronic- 04.
-
Itselläkin välillä nykäisee juurikin tuo 2-3 vaihdos. Riippuu miten kiihdyttää. Tuota teki kun ostin auton 96tkm ajettuna eikä ole muuttunut mihinkään suuntaan kun mittarissa on 169tkm. Eli olen pitänyt ominaisuutena. Sopivalla kaasun käytöllä tuota nykäisyä ei esiinny.
-
Jep. Näköjään kun kaasua keventää vaihdon kulmilla niin vaihtaa pehmeästi. CVT-Multista kun vaihdoin niin kaikki nykäisyt huomaa :)
Onkohan tän ikäisissä vielä tuota Neutral Controlia, ja häviääkö se laatikon softan päivityksellä? En vaan juuri eroa toiminnassa huomannut päivityksen jälkeen. Uutta softaa testeri kuulemma tarjosi kumminkin, että uudempi siellä nyt on.
-
AW55:n Neutral control poistui turbomalleista 2002 ja vapaastihengittävistä 2003. Teki kuitenkin comebackin 2006 alkaen käytetyssä TF80:ssa.
-
Kakkoselta kolmoselle vaihtaminen on jotenkin Aisinin laatikoille hankala paikka. Joskus tulee terävämpiä nykäisyjä, paitsi silloin kun ei tule. Nykäiseehän tuo mullakin aina välillä, etenkin jostain syystä silloin, jos aivan höyhenkevyellä kaasulla kiihdyttää.
-
Hyvä että on "ominaisuus", mitäpä tuosta sitten stressaamaan :)
-
Joo kyllä sitä ominaistuutena itsekkin olen pitänyt. Tosin kesällä kun käytiin naapurin -06 S60llä ajelemassa niin siinä oli toodella pehmeät vaihdot.
Siltä se omakin tuntuu mutta toisinaan taas toimii hieman kulmikkaasti. Autolla ajettu kohta 270tkm ja öljyt siihen on vaihdettu ajallaan.
-
S80:ssä kylmänä liikkeellelähtiessä nykäisee pari kertaa jos lähtee samantien liikkeelle kun laittaa vaihteenvalitsimen D asentoon, lämpimällä koneella/vaihdelaatikolla ei tätä tee, eikä myöskään silloin jos odottaa pari sekuntia vaihteen kytkemisen jälkeen ennen liikkeellelähtöä. Nähtävästi tuokin johtuu Neutral controllista kun muuten vaihtaa tosi pehmeästi joka vaihteella. ;D
-
Heipä hei kaikille! Olen uusi tällä foorumilla joten tämä on ns. eka kerta ja eikun asiaan.
Itselläni on Volvo V 70 2.5 T Classic vm.2007 ja vaihteistona Geartronic.
En ole huomannut vielä mitään nykäisyjä vaihteiston suhteen vaikka on ajettu milloin pintakaasulla milloin talla pohjassa mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin rupeaa nykymään edellä mainitula tavalla. Ja autolla ajettu 74200 km tähän mennessä
-
Mitenkäs tuo geartronicin manuaalipuoli pelaa muilla? Itsellä ainakin niin pappamainen tuo automaatti, että ei kierrätä lähellekään huippuja ja vaihtokin on todella hidas. Manuaalipuolella taas saa kaiken irti, mutta vaihdot ei onnistu sitten millään nätisti. Aina menee myöhäseksi vaihto, kun tuossa laatikossa on jonkin sortin viive. Onnistuisko laatikon ohjelman nollaamisella saamaan tuosta automaatistakin kaiken irti, koska eikös tuo ole oppivaa sorttia? Jos näin, niin voiko tehdä itse?
Autona on -02 T5 V70.
-
Mitenkäs tuo geartronicin manuaalipuoli pelaa muilla? Itsellä ainakin niin pappamainen tuo automaatti, että ei kierrätä lähellekään huippuja ja vaihtokin on todella hidas. Manuaalipuolella taas saa kaiken irti, mutta vaihdot ei onnistu sitten millään nätisti. Aina menee myöhäseksi vaihto, kun tuossa laatikossa on jonkin sortin viive. Onnistuisko laatikon ohjelman nollaamisella saamaan tuosta automaatistakin kaiken irti, koska eikös tuo ole oppivaa sorttia? Jos näin, niin voiko tehdä itse?
Autona on -02 T5 V70.
Eipä tuohon taida mikään auttaa, pirun hidas se on vaikka kuinka koittaas ennakoida sen kepin tökkimisen kanssa.
-
Eipä tuohon taida mikään auttaa, pirun hidas se on vaikka kuinka koittaas ennakoida sen kepin tökkimisen kanssa.
Pitänee sit kokeilla opettaa tuo automaatti oikeille tavoille.
-
Se kepistä vaihtaminen on hidasta vaikka kuinka opettaa. Pitää vain opetella itse ennakoimaan ja tökätä vähän aikaisemmin sitä keppiä :).
Mitenkäs tuo geartronicin manuaalipuoli pelaa muilla? Itsellä ainakin niin pappamainen tuo automaatti, että ei kierrätä lähellekään huippuja ja vaihtokin on todella hidas. Manuaalipuolella taas saa kaiken irti, mutta vaihdot ei onnistu sitten millään nätisti. Aina menee myöhäseksi vaihto, kun tuossa laatikossa on jonkin sortin viive. Onnistuisko laatikon ohjelman nollaamisella saamaan tuosta automaatistakin kaiken irti, koska eikös tuo ole oppivaa sorttia? Jos näin, niin voiko tehdä itse?
Autona on -02 T5 V70.
Itsellä -06 mallissa kierrättää D-asennossakin ihan tappiin kierrokset kunhan vain survaisee pedalin täysin pohjaan. Pitää painaa niin pohjaan kuin vain poljin menee.
-
Se kepistä vaihtaminen on hidasta vaikka kuinka opettaa. Pitää vain opetella itse ennakoimaan ja tökätä vähän aikaisemmin sitä keppiä :).
Itsellä -06 mallissa kierrättää D-asennossakin ihan tappiin kierrokset kunhan vain survaisee pedalin täysin pohjaan. Pitää painaa niin pohjaan kuin vain poljin menee.
Juu olen itsekin polkassut niin pohjaan kun saa. Nyt on alkanu kiertämään sinne 7000 asti, mutta vielä huomaa kun vääntö hiipuu ennen kun vaihtaa isommalle. Ärsyttävää esim rekan ohituksessa jos vaihtaa sopivasti vaihdetta ja jää rinnalle miettimään. Käsivalinnalla ei tosiaan tätä ongelmaa oo..
Saiko tuota itse resetoitua?
-
Juu olen itsekin polkassut niin pohjaan kun saa. Nyt on alkanu kiertämään sinne 7000 asti, mutta vielä huomaa kun vääntö hiipuu ennen kun vaihtaa isommalle. Ärsyttävää esim rekan ohituksessa jos vaihtaa sopivasti vaihdetta ja jää rinnalle miettimään. Käsivalinnalla ei tosiaan tätä ongelmaa oo..
Saiko tuota itse resetoitua?
ööö... Siis meno hyytyy kaasupohjassa jos vaihtaa isommalle? Jotain vikaa on silloin autossa. Itse polkaisen siellä rekan takana kaasun pohjaan jolloin putoaa kakkoselle. Rekan rinnalla vaihtuu kolmoselle jolloin voi höllätä kaasun kun vauhtia alkaa olemaan aikas paljon.
-
ööö... Siis meno hyytyy kaasupohjassa jos vaihtaa isommalle? Jotain vikaa on silloin autossa. Itse polkaisen siellä rekan takana kaasun pohjaan jolloin putoaa kakkoselle. Rekan rinnalla vaihtuu kolmoselle jolloin voi höllätä kaasun kun vauhtia alkaa olemaan aikas paljon.
No ei hyydy täysin, mutta huomattavasti vähentää tehoja lähellä sitä vaihteen vaihto hetkeä. Viimiset tuhat kierrosta kiekkamittariin nousee aika hitaasti ja ennen ei noussu ollenkaan kun vaihto jo ennen aikoja. 2-3 vaihto nimenomaan kyseessä, 3-4 alkaa olla vauhti jo niin kova että ei ole tullut kokeiltua. Mutta käsivalinnalla tätä ei tapahdu. Eli laatikko ei luista kuitenkaan, ja autossa on tehot tallessa. Joku sielä automaattipuolella vaan tekee tästä niin pappamaisen.
-
No ei hyydy täysin, mutta huomattavasti vähentää tehoja lähellä sitä vaihteen vaihto hetkeä. Viimiset tuhat kierrosta kiekkamittariin nousee aika hitaasti ja ennen ei noussu ollenkaan kun vaihto jo ennen aikoja. 2-3 vaihto nimenomaan kyseessä, 3-4 alkaa olla vauhti jo niin kova että ei ole tullut kokeiltua. Mutta käsivalinnalla tätä ei tapahdu. Eli laatikko ei luista kuitenkaan, ja autossa on tehot tallessa. Joku sielä automaattipuolella vaan tekee tästä niin pappamaisen.
No nyt kun on taas 500km takana tästä edellisestä postauksesta niin on ruvennu kiertämään loppuun asti täysillä tehoilla D-valinnalla. Kai se oli vaan oppinu huonoille tavoille :). Pitänee silti käydä nollauttaan vielä.
-
Tänään kävin Oulun Wetterillä Neutral Controlin poistamassa. Tuli todella miellyttävä kyllä :) Asentaja neuvoi vielä keventämään alkuunsa (ekat kymmenen kilsaa huollosta lähtiessä) aina vaihdon hetkellä niin oppii kevyet vaihdot jatkossakin. Laatikko siis resetoitui aiemmista opeistaan.
Hintaa tuli hieman vajaa 70€. Tämä olisi kannattanut tehdä jo ajat sitten.
-
Tänään kävin Oulun Wetterillä Neutral Controlin poistamassa. Tuli todella miellyttävä kyllä :) Asentaja neuvoi vielä keventämään alkuunsa (ekat kymmenen kilsaa huollosta lähtiessä) aina vaihdon hetkellä niin oppii kevyet vaihdot jatkossakin. Laatikko siis resetoitui aiemmista opeistaan.
Hintaa tuli hieman vajaa 70€. Tämä olisi kannattanut tehdä jo ajat sitten.
Mikäs se semmonen neutral control on?
-
Mikäs se semmonen neutral control on?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10553 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10553)
-
Juu aivan, tiesinkin tuon ominaisuuden olevan olemassa, nimeä en vaan osannu yhistää. Omassani otettu jo pois.
-
Vanha aihe mutta nostetaanpa esille.
Eli itselläni toimii D-asennossa vaihteisto normaalisti, paitsi eräässä tilanteessa. Ajat 60-70 km/h, nostat jalan kaasulta lähestyttäessä liikennevaloja/risteystä, et joudu pysähtymään, vaan pystyt antamaan kaasua, kun vauhtia n. 40-50 km/h. Siinä vaiheessa laatikko rupeaa empimään sitä vaihdetta (olettaisin että 3. vaihdetta). Mistä moinen voisi johtua?
Kuukausi takaperin herjasi "vaihteisto huolla pian", ja vikakoodien lukemisen jälkeen vaihdettiin vaihteistoon molemmat nopeusanturit. Sinisellä väittivät myös, että nc on poistettu käytöstä kun siitä kysyin... (nyt kun seisoo paikallaan D-vaihde päällä, ja pitää jalkaa jarrulla, vaihde on kokoajan päällä, koska ei esiinny siinä tuota nykäisyä liikkeelle lähtiessä)?
-
No ihan mutuilua, mutta eikös se likainen/ kulunut venttiilikoneisto tai osa venttiileistä ainakin aiheuttanut tuommoista epäröintiä vaihdoissa. Tuolla olisi selitetty yleisesti tuosta laatikon toiminnasta http://www.myvolvolibrary.info/Tech_files2_ficheiros/AW55-50%20SN.pdf
Ja kyllä se NC on sitten pois käytöstä jos vaihde pysyy päällä vaikka vauhti pysähtyy.