Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jope_harju - 06.09.2011, 08:48:48
-
Onnistuin särkemään sellaisen muovisen hanantapaisen. Kannen takapäästä kuskinpuolelta lähtee vesiletku jossa tämä palikka on välissä ja siitä jatkuu rintapellin läpi vissiin lämppärille. Lämppärin hanaa itse epäilin mutta autossa on automaatti-ilmastointi ja tähän murkulaan tulee vaijeri. Jostain lähteestä luin että autom.ilmastoidussa hanaan tulee sähköt? Kuitenkin, auto on nyt uutta puhallinta ja tuota vaille nipussa ja uusi osa pitäisi hommata. Kuvakin on muttei vielä netissä asti...
-
Onnistuin särkemään sellaisen muovisen hanantapaisen. Kannen takapäästä kuskinpuolelta lähtee vesiletku jossa tämä palikka on välissä ja siitä jatkuu rintapellin läpi vissiin lämppärille. Lämppärin hanaa itse epäilin mutta autossa on automaatti-ilmastointi ja tähän murkulaan tulee vaijeri. Jostain lähteestä luin että autom.ilmastoidussa hanaan tulee sähköt? Kuitenkin, auto on nyt uutta puhallinta ja tuota vaille nipussa ja uusi osa pitäisi hommata. Kuvakin on muttei vielä netissä asti...
Lämppärin hanahan se. Omassa 740 -89 manuaali-ilmastoinnillisessa se toimii alipaineella ja samoin toisessa automaatti-ilmastoinnillisessa 760 vm -90.
Scantechin kiinalaista alipaineella toimivaa hanaa haukutaan ja orkkista kehutaan. Vaijeritoimisesta en tiedä mitään.
-
Veikkaan että se on tuollainen:
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM2306.jpg)
ja siihen tulee alipaineletku. Sähköjä sinne ei tule. Eikä varmaan vaijeriakaan... On vaan semmonen kurttuputki tuon letkun suojana, saattaa hämätä.
Jos sulla on autom. ilmastointi, ainakin meidän vastava kulkine toimii kun laittaa tuon tilalle putkenpätkän...
Jos on vaan ilmastoinnin esivalmius, putkenpätkällä puhaltaa aina kuumaa. :)
Motonetin hanan olen yhteen laittanut ja toimi oikein. Kestosta en tiedä kun auto oli talossa tuon jälkeen vaan vuoden. Toimi kyllä sen aikaa. HUOM! Tuossahan on erikseen vaihdettavissa tuo alipainekello, tosin sitä ei saa ostaa erikseen mutta jos sattuu nurkissa tai kaverilla olemaan sellainen josta on tuo putkiosa pettänyt.... Niinkuin mulla, kello on erillään odottamassa uusiokäyttöä. :hello:
-
Just tuo palikka! Puusilmillä kattoin että vaijeri sinne tulee... :-[ eli sais korjattua vaikka putkenpätkällä. Automaatti-kylmästöinti tosiaan on. Se sellanen missä löytyy puhallusnapille asteikot 0-5 muistaakseni ja alapuolella automaattiasento.
Kävi tosiaan niin, että taistellessani kantta irti, tuo muoviputki katkesi kennolle menevän letkun sisään. Hämmästyin kyllä kyn voimaa en edes oikein käyttänyt. Itse asiassa sattus olemaan Ouluun huomenna asiaa, sieltähän sen motonetistä uuden hananki sais... Paljon lie maksanee Wetterillä, pitää sinnekin soittaa.
-
Tuon ikäinen lämppärin hana on todella hauras. Omassa se levisi käsiin ihan paikalleen laitettaessa ilman väkivaltaa.
Motonetin versio maksaa 29,90,-
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/307735/1
Motonetin hana on siinä mielessä haitarista (kokeiltu), ettei se aukea riittävästi ja sisätilan kennon kierto on heikompaa kuin alkuperäisessä, joten
hae uusi hana siniseltä tiskiltä.
-
Veikkaan että se on tuollainen:
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM2306.jpg)
Jos sulla on autom. ilmastointi, ainakin meidän vastava kulkine toimii kun laittaa tuon tilalle putkenpätkän...
Jos on vaan ilmastoinnin esivalmius, putkenpätkällä puhaltaa aina kuumaa. :)
Ei vaikuta millään tasolla, onko esivalmius vai autokylmästöinti tai manuaaliversio, kaikissa on sekotusilmalämppäristä kyse, ja ainoa vaikutus on tosiaan se, että kesällä ei saa ihan ulkoilman lämpöstä sisään(luukut vuotaa aina + kenno hohkaa lämpöä). Huomaa vallan hyvin jos auto seisoo tälläkin kelillä 5 minuuttia ja lähdet uudestaan liikkeelle, alkuun henkäsee hiton kuumaa...
-
uusi hana sinisellä n90e. :buck2:
-
Ei vaikuta millään tasolla, onko esivalmius vai autokylmästöinti tai manuaaliversio, kaikissa on sekotusilmalämppäristä kyse, ja ainoa vaikutus on tosiaan se, että kesällä ei saa ihan ulkoilman lämpöstä sisään(luukut vuotaa aina + kenno hohkaa lämpöä). Huomaa vallan hyvin jos auto seisoo tälläkin kelillä 5 minuuttia ja lähdet uudestaan liikkeelle, alkuun henkäsee hiton kuumaa...
No kyllä se vaikuttaa. Itellä oli joskus esivalmiudella ja kun tuon hanan joutui korvaamaan putkella, tuli kuumaa aina.
En näistä tsydeemeistä mitään ymmärrä muutakuin mitä on joutunut kokeilemaan.
Jos se ei sitten ollutkaan esivalmis vaikka oli tuo hana? :)
-
No kyllä se vaikuttaa. Itellä oli joskus esivalmiudella ja kun tuon hanan joutui korvaamaan putkella, tuli kuumaa aina.
En näistä tsydeemeistä mitään ymmärrä muutakuin mitä on joutunut kokeilemaan.
Jos se ei sitten ollutkaan esivalmis vaikka oli tuo hana? :)
Siinä sun lämppärissä oli sitten ilmasekotusläppä vaan jumissa, manuaalikylmäkoneellisessa on täysin sama lämppäri kun esivalmiusmallissa, siinä vaan on kylmäkennon paikan sijasta kylmäkenno siinä paikallaan.
-
Siinä sun lämppärissä oli sitten ilmasekotusläppä vaan jumissa, manuaalikylmäkoneellisessa on täysin sama lämppäri kun esivalmiusmallissa, siinä vaan on kylmäkennon paikan sijasta kylmäkenno siinä paikallaan.
No sehän on voinut sitten olla vaan pas..huono. :D
-
uusi hana sinisellä n90e. :buck2:
Kävin kysymässä sitä tänään. Täällä kymenlaaksossa hinta on 83,24.- :(
-
Tuon ikäinen lämppärin hana on todella hauras. Omassa se levisi käsiin ihan paikalleen laitettaessa ilman väkivaltaa.
Motonetin versio maksaa 29,90,-
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/307735/1
Motonetin hana on siinä mielessä haitarista (kokeiltu), ettei se aukea riittävästi ja sisätilan kennon kierto on heikompaa kuin alkuperäisessä, joten
hae uusi hana siniseltä tiskiltä.
Minulla on ilman ilmastointia Volvo 940 B230FD 2.3, 85 kW, M47, farmari perusmalli, vuodelta 1993, nyt mittarissa 392000 km. Motonetissa myytiin eilen edelleen vanhaa varastoa, jossa lämmityslaitteen hana ei aukea kokonaan, kun on vaijerikäyttöinen säätö. Tästä oli VRCF:n keskustelun perusteella jo vuosia sitten saatu tuote-erä, joka on kunnollinen, eli hana aukeaa täysin. Nyt nämä sopimattomat hanat kummittelevat vielä 5 vuoden jälkeenkin.
Autoni on tuossa lähellä korjaamossa, ja korjaaja kiroilee ja yrittää modata sitä hanaa, niin että se aukeaisi paremmin. Itse katselin sitä Motonetin tiskillä ja huomasin että se kyllä aukeaa täysin, kun käsin avaa, mutta auton mekanismissa on jokin osa joka kääntää hanaa liian vähän, ei toimi tälle väärälle hanalle.
Tuote on 30-7726, hinta 24,90 €.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/307726/lammitysl-hana-volvo-700-900
Juuri nyt myydään muutamissa Motoneteissa sitä yhtä ainoaa ja viimeistä hanaa, joten herää epäilys että nämä ovat niitä sopimattomia. Paketissa on myös jokin muu numerosarja kuin Motonetin tuotekoodi. Täytyy lisätä pakkauksen nelinumeroinen koodi, kunhan saan auton korjaamosta takaisin joskus parin tunnin päästä.
Olisiko tämä oikeanlainen?
http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.20670.55652/heater-valve-740940-lhd-90-98-for-cars-without-ac
hintaa 35,86 euroa? Kerran laitoin tuonne sähköpostia tai nettilomaketta ja eivät vastanneet mitään, kun kyselin, ovatko heidän osansa aitoja Volvon OEM osia. Vesipumpun hinta oli aika houkutteleva, ja tästähän minä kyselyn tein. Vanha vesipumppuni toimii kyllä vieläkin, mittarissa on siis 392.000 km. Volvon osanumero on heillä tuotteen kuvauksessa, on 9447891
Bilian tunnetusti hutaistusta verkkokaupasta löytyy tuolla koodilla osa, jonka nimi ja kuvaus on ytimekkäästi VENTTIILI, hinta 96,39 €. Tuotekoodi näkyy kärpäsen paskan kokoisella fontilla kun oikein tarkkaan katsoo.