Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: AlekVaen - 22.11.2017, 17:53:59
-
Elikkäs, startin kanssa ongelmia. Tuossa yks päivä kun kaupan pihasta yritin lähteä niin ei enää lähtenyt auto avaimesta käyntiin. Startti naksahti mutta muuta ei tapahtunut. Aattelin että akku varmaan tyhjentynyt niin työnnettiin käyntiin. Kotona kun pysäytin moottorin ja kokeilin uudestaan, jahka ois akku latautunut niin sama homma taas, tosin nyt nakuttaa sarjana niinkuin videossa kuuluu. Akun mittasin ja ihan täydet 12v on, mutta joku imee sieltä kokoajan n. 4,8 ampeeria virtaa vaikka ei edes ole avaimia lukossa. Apuvirtaa kun antaa niin startti pyörii todella vaivalloisesti, ikäänkuin se olisi jumissa, mutta ei lähelläkään käynnistymistä. Onko kovinkin yleinen vika, että pitääkö alkaa startin vaihtohommiin vai oisko hiilet/solenoidi sökö vai onko akku tullu tiensä päähän?
Tässä siis havainnollistava video ;D
https://youtu.be/eb0NNrlgYUs
-
akun kengät kunnolla kiinni,jotenkin haiskahtaa maa vialta!
-
akun kengät kunnolla kiinni,jotenkin haiskahtaa maa vialta!
Akkukengät irrotin ja laitoin takasin just tänään, ei auttannu :/
-
Lyö sitä starttia auttaako se ?
Ja jos ei auta niin akku tai maa vika
Ja ensimmäiseksi katsoisin koneen ja rungon välin että ovat yhteydessä kunnolla ;)
-
Lyö sitä starttia auttaako se ?
Ja jos ei auta niin akku tai maa vika
Ja ensimmäiseksi katsoisin koneen ja rungon välin että ovat yhteydessä kunnolla ;)
Just tätä aattelin itekkin huomenissa kokeilla jospa auttais kun monesta paikkaa lukenut. Päivittelen huomenissa auttoko nää konstit. Mutta mistä mahtais johtua tuo virran kulutus ? 4,8 amperia kuitenkin aika iso kulutus ? Välillä kuuluu kanssa kun joku relekkin raksuttaa ja rohisee itsekseen vaikka ei ole edes virrat päällä.
-
Mutta mistä mahtais johtua tuo virran kulutus ? 4,8 amperia kuitenkin aika iso kulutus ? Välillä kuuluu kanssa kun joku relekkin raksuttaa ja rohisee itsekseen vaikka ei ole edes virrat päällä.
Yleismittari käteen ja sulakerasialta mittailemaan virrankulutusta..
Taitaa startti olla ehtoopuolella, mutta tämä on vaan arvaus.
-
Kyl akusta pitäis löytyä väh. 12,5 V :'(
-
Kyl akusta pitäis löytyä väh. 12,5 V :'(
Siis kyllä siellä on se 12,5V on.
-
Jep jep, maadotusvikahan se oli... ;D Kaveri huomas että startatessa miinus akkukengä lyö kipinää ja savua. Akkukenkä irti, putsasin sen sekä akun navan ja eiköhän lähteny pelittään.. nyt on vähän tyhmä olo kun ei tullut heti kokeiltua :D
-
Nyt vaan sitten selvittelemään että mikä polttaa ykkös sulakkeen (radio, tupakansytytin, yms) sulakkeen parin päivän välein... Uskaltaiskohan siihen vaan tuikata vähän järeemmän 16A sulakkeen ja jatkaa elämää ;D
-
akun kengät kunnolla kiinni,jotenkin haiskahtaa maa vialta!
?? :2funny:
-
?? :2funny:
Juu kylhä mää sen tein mut en tajunnu putsata napoja kun eihän tähän aikaan vuodesta pimeessä mitään likaa nää.. :D
-
Nyt vaan sitten selvittelemään että mikä polttaa ykkös sulakkeen (radio, tupakansytytin, yms) sulakkeen parin päivän välein... Uskaltaiskohan siihen vaan tuikata vähän järeemmän 16A sulakkeen ja jatkaa elämää ;D
No eikö se oo vähän vian siirtämistä vaan edemmäs? Sit kun unohdat mitä oot tehny nii onkin ettiminen et missä vika kun on koko johtosarja sulanu. Jos sieltä hukkuu jatkuvasti melkei 5A niin ite ainakin olisin melko huolissani.