Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: exclusive - 22.11.2017, 22:10:00

Otsikko: Opel ascona -80 2.0 16V-->b5254 suunnittelua
Kirjoitti: exclusive - 22.11.2017, 22:10:00
Tästä pyydettiin projektiesittelyä ja tässä sitä tulee.alkuun ilmoitan että auto ei tule työnalle lähiaikoina, koska muita projekteja..mutta mielelläni luen ehdotuksia etenkin moottorin valinnan suhteen.

Eli tällanen tuli vahingossa omistukseen ja mitenkään ylpeä siitä en ole..joten älkää tuomitko :D

Auto on alkujaan 1.3 kaasari ja joskus 201* muutoskatsastettu ooppelin x18xe moottorille ja omegan R25 laatikolle, samalla vaihdettu "isoperä", nyt tuo perä väistyy 1030 tieltä, tuollaiseen löytyy 4x100 jakoset vetaritkin ni pitäähän tuo laittaa.
Nyt kuitenkin autoon on sovitettuna vinokone+m47...tuo ei kuitenkaan miellytä koska noitahan on jo maailmalla jonkunverran. Sitte puoliläpällä heitin että olis komeeta ku sais tinavitosella leimattua...siitä se ajatus sitte lähti :)

Ruostehommia on autoo tehty niinkuin noita yleensä näkee...ruosteen päälle ja sinne päin.
Edellisen omistajan aikana olen peltityöt tehnyt miltei kokonaan...lattian laikkasin pois ja hitsasin paksumpaa peltiä tilalle, myös helmojen sisäpellit kanttasin koko matkalta uudet. Auton mukana tuli vielä uudet helmapellitkin.

Moottorivaihtoehtoja mietin useemman päivän, niitä oli mm. 4A-GE, opelin 20XE, ja tämä tinavitonen.

Sitte suunnitelmat..
-b5254 moottori
-m45 vaihteisto LÖYTYY
-1030 4x100 vetareilla LÖYTYY
-mega tms.

Saa laittaa ehdotuksia moottorin ja vaihteiston liittyvissä asioissa..siksi tämän topicin nyt jo aloitin.

Kuvia tulee facebookkiin
https://m.facebook.com/tero.lehtonen1/albums/10201016190804077/?ref=bookmarks
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: vee40td - 23.11.2017, 13:56:29
Nyt on kyllä mielenkiintonen projekti  O0 O0
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: Brick - 23.11.2017, 17:21:46
Yksi vaihtoehto on laittaa ahdinkone ilman ahdinta.
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: Chall - 23.11.2017, 17:56:05
Yksi vaihtoehto on laittaa ahdinkone ilman ahdinta.

Mietin vähän samaa, ahdettu kone, ahdin irti, dynon kautta. Sen jälkeen piristää jos haluaa, aivan varmasti jää alle tehorajojen  :D
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: exclusive - 23.11.2017, 23:58:08
No mites kun oon kuullu juttua että muutoshatsastuksessa huomioivat sen koneet tehot mikä lohkossa lukee.

En niin muutoskatsastuksista oo perillä ja tää on kuulopuheita
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: razori - 24.11.2017, 00:16:12
No mites kun oon kuullu juttua että muutoshatsastuksessa huomioivat sen koneet tehot mikä lohkossa lukee.

En niin muutoskatsastuksista oo perillä ja tää on kuulopuheita

Oli muitaakseni niin, että jos lohko on peräisin turbokoneesta niin sillon tulee turbokoneen tehot eikä yhtään vähempää.
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: Chall - 24.11.2017, 00:40:46
Oli muitaakseni niin, että jos lohko on peräisin turbokoneesta niin sillon tulee turbokoneen tehot eikä yhtään vähempää.

Kannen mukaan aikasemmin mennyt kun moottoria viritelty ??? Äkkiäkös tollasesta ottaa merkinnät pois ja omavalmiste moottorina.
Vaikka ois turbon lohko, kone ilman turboa niin määritellään jo muutetuksi moottoriksi. Niinhän se menee jo ahtopaineen nostamisellakin. Dynolaput vaan niin ei mitään vastaan sanomista.

E: Näin se meni itsellä turbo fiestaa rakentaessa:
Alunperin 1.6cvh -> 1.8zetec alakerta takokamoilla (alunperin 16v), 1.6cvh kansi (8v), omavalmisteena leimaus, vaikka olisi saanut katsastettua rs escort/fiestan tekniikkana, koska kansi vastasi turbo cvh:n kantta. Tehorajana tais olla jtn 140hp.
Ja tämä kyseltiin silloin konttorilta että mitä mieltä asiasta :)
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: exclusive - 24.11.2017, 06:14:47
Eli periaatteessa onnistuis katsastus b5254 moottorilla ku vaihtaa 10v kannen..ja siis tuo menee omavalmisteena? Sitte penkittää sen max.132hp.
Ennemmin leiman jälkeen vaihtaa kannen ku koko koneen että saa sen 170hp/230nm

Kyselinkin facessa että mikä ulkoava ero on b5202 ja b5252 lohkoissa?

Mites tuo vaihteisto...onko ehdotuksia? M47 olis maksimi levunen. Hintaluokka laatikossa sais olla 100-200€.
Bemarin sitä 260z lootaa ehdotettiin jo ja on yhtenä vaihtoehtona
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: Volvo Setämies - 24.11.2017, 08:53:23
Yksi vaihtoehto on laittaa ahdinkone ilman ahdinta.
Joku näin on tehnytkin.

Muistaakseni nykyään kansi määrittelee moottorin minimitehon muutetussa moottorissa.
Ja b5202 ja b5254 kannet ovat aivan identtiset ulkonäöltään.
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: exclusive - 24.11.2017, 10:16:23
Joku näin on tehnytkin.

Muistaakseni nykyään kansi määrittelee moottorin minimitehon muutetussa moottorissa.
Ja b5202 ja b5254 kannet ovat aivan identtiset ulkonäöltään.
okei..eli käytännössä ostoslistalle tulee tuon kokonaisen b5254 koneisen 850 lisäksi b52*4 turbon moottori sekä 10v kannen..ja tuosta elinluovuttaja autosta meinasin ottaa kytkinhilppeet, bensapumppu, kytkinkoppa ym. Moottoriswappiin tarvittavat osat. Ja tuon turbon alakerran ja 10v kannella muutoskatsastan auton...kuulostaako toimivalta idealta?

Ilmeisesti lohkojakaan ei päältäpäin erota?

Entäpä tuo moottorin ohjaus? Millä kannattaa 5pyttystä vaparia ohjailla? Tärkeempää saada toimiva ja ajoltaan hyvä kuin älyttömästi tehoa jolla saadaan vehkeet sutimaan.

Mukava lueskella vinkkejä vaikka kyse onkin muusta kuin volvosta. Edellinen omistaja oli jotain kertonut ooppeli piireissä tästä ja saanut vihat niskaan, mut oma kokemus on et ooppeli harrastajat on yleensä aika ahdasmielisiä
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: Chall - 24.11.2017, 11:27:26
M46 ois varmaan parempi kestävyydeltään. M47 ei maksa mitään mutta ne mitä ite ajanut niin kauheita soppakauhoja, eikä kesto päätä huimaa.
Ooppeli harrastajista sen verran että yks löytyy töistä, eikä sitä kyllä pienet asia ahdista. Menossa silläkin mantaan saabin tekniikka  :D

Mut asiaan vielä. Alakerran varmaan määrittää millä porauksella haluaa, kun vapari niin mielellään 83mm?

Ainahan voi kattoa jos sais sovitettua jonkun muun koneen mäntiä  ;)

Mulla tais olla muovi tallessa puolien päälle missä on vaan DOHC teksti ilman mainintaa 10v tai 20v.
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: Keme - 24.11.2017, 11:27:50
kuin älyttömästi tehoa jolla saadaan vehkeet sutimaan.
Vaparinahan se pysyy, joten noi ei varmasti ole ongelma. Vakiomoottorinohjaushan olisi ehkä helpoin? Vai onko tän ikäsissä Volvoissa jo jotain ajonestojuttuja joita ei voi ohitella?
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: exclusive - 24.11.2017, 12:17:29
M46 ois varmaan parempi kestävyydeltään. M47 ei maksa mitään mutta ne mitä ite ajanut niin kauheita soppakauhoja, eikä kesto päätä huimaa.
Ooppeli harrastajista sen verran että yks löytyy töistä, eikä sitä kyllä pienet asia ahdista. Menossa silläkin mantaan saabin tekniikka  :D

Mut asiaan vielä. Alakerran varmaan määrittää millä porauksella haluaa, kun vapari niin mielellään 83mm?

Ainahan voi kattoa jos sais sovitettua jonkun muun koneen mäntiä  ;)

Mulla tais olla muovi tallessa puolien päälle missä on vaan DOHC teksti ilman mainintaa 10v tai 20v.
m46 vois olla vaihtoehto.

Juu kyllä poikkeuksia löytyy mutta enemmän tiedän niitä ketkä kyselee projekteista niin kauan kunnes mainitaan että tulossa on volvon tekniikka..siinä kohtaa utelaisuus muuttuu sarkasmiksi :) ja se lähinnä naurattaa.

Juu kyllä se 83mm porauksella tulee. Tarkoitin että onko lohkoissa ulkoisia eroavaisuuksia.
Vaparinahan se pysyy, joten noi ei varmasti ole ongelma. Vakiomoottorinohjaushan olisi ehkä helpoin? Vai onko tän ikäsissä Volvoissa jo jotain ajonestojuttuja joita ei voi ohitella?
kyllä toi ascona suti 136hp vikatikilläkin.

-95 tuli ajonesto 850:iin
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: Amanssi - 24.11.2017, 14:17:37
Asiallisen kuuloinen projekti! Itsekin olen tässä lähiaikoina raiskaamassa B Kadettia vinokoneella, huomenna tulee elimenluovuttaja tontille  ::) pitänee laittaa projektitopikkia pystyyn jahka saa hommat kulkemaan.
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: TPK1980 - 24.11.2017, 14:27:55
Asiallisen kuuloinen projekti! Itsekin olen tässä lähiaikoina raiskaamassa B Kadettia vinokoneella, huomenna tulee elimenluovuttaja tontille  ::) pitänee laittaa projektitopikkia pystyyn jahka saa hommat kulkemaan.
Tää on vissiin niitä kolmelta aamuyöstä hitsauskuvia feat. Jaffa instassa? :D
Eiks sinnekin tinakone, vaikka S/V40:sestä nelimukinen?


-95 tuli ajonesto 850:iin
Eiks siinä vaan riitä että siru ja tunnisterengas on jossain "jemmassa" sijoitettuna lähekkäin, jos ei halua sitä puukottaa pois.
Ja siinä -95-95-nurkillahan se tuli pakolliseksi kaikkiin.
Onko siinä alkuperäisessä johtosarjassa jotain turhaa, joka tuo "turhaa" painoa mukanaan?
Aftermarket ecu ja johtosarja sitten tuo "ylimääräisiä" kustannuksia ja säätöjä.
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: dneproshin - 24.11.2017, 20:07:19
Oliskohan 20V-koneissa kolotut männät ja 10V-koneissa tasapäiset... Jos oli noin, niin syytä ottaa huomioon.

...
Mulla tais olla muovi tallessa puolien päälle missä on vaan DOHC teksti ilman mainintaa 10v tai 20v.

Ainakaan vanhemmissa tinakoneissa 10V-koneen "DOHC"-muovia ei saa 20V-koneisen kanteen mitenkään perin, ne on aivan erilaiset...Helpompi jättää kokonaan pois.
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: Demi - 24.11.2017, 20:29:28
kiinostava projekti joskus A Mantaan laitettiin b20et liikkus kyllä vilkkaasti sen jalkeen tosin koskaan sitä ei katsastettu :D (pelto auto) ;)

mitä tuo edes painaa verraten vaikka 200 sarjalaiseen volvoon :-\
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: Amanssi - 25.11.2017, 02:06:33
Tää on vissiin niitä kolmelta aamuyöstä hitsauskuvia feat. Jaffa instassa? :D
Eiks sinnekin tinakone, vaikka S/V40:sestä nelimukinen?


Juu sama @anssi121  :D en mie tinahommiin kehtaa vielä sotkeutua, kaveripiiristä löytyy näitä vinomiehiä enemmän niin hoituu helpommin tämä tieto/varaosapuoli.

/offtopikin katkaisu osaltani.
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: exclusive - 25.11.2017, 16:22:50
Oliskohan 20V-koneissa kolotut männät ja 10V-koneissa tasapäiset... Jos oli noin, niin syytä ottaa huomioon.
totta..J mallisilla venttiileillä ei pitkälle ajeta
mitä tuo edes painaa verraten vaikka 200 sarjalaiseen volvoon :-\
olikohan b asconan omamassa jotain 900kg luokkaa.tosin tästä karsiutuu aika paljon painoa pois. Cih ja b5254 varmaan painoltaan lähellä toisiaan.
/offtopikin katkaisu osaltani.
ihan turhaan. Omasta puolestani tähän topiciin voi ja pitää laittaa kaikki ideat ja vinkit koskien ascona/manta/kadett muutoksista volvokoneiseksi, sekä yleensäkkin muutokset em. autoimalleihin. Etujarrut 1030/1031 perän asennuksista..vaihdelaatikot.. kaikki
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: Juho_ - 25.11.2017, 17:13:27
Niin, muita edullisia laatikoita kuin se 260Z ja volvon m46/m47.. löytyy sit pienemmistä bemareista eli 318/320 esimerkiks.
Niitä saa jo ihan puoli ilmasiks (parhaimmillaan löytyny 50€ hintaan) melkeenpä - ei yhtä nopeita, kestäviä kuin 260Z (tai vastaava ZF), mut toimii varmaan tämmösessä projektissa oikein hyvin.

Jos pystyy itse sorvaamaan keskitysholkin romulohko-laatikko välille (eli keskittää kytkinakselin kampiakseliin nähden), ja hitsaamaan kytkinkopan niin pääsee kyllä halvalla laatikon kanssa. Tai jos voi teetättää jollain edullisesti.

Ja jos aikoo läppärungot laittaa, niin silloin melkeinpä paras laittaa megasquirt / atecu v3.
 Ei riitä volvon ecun seoksen korjaus , ja jos maffin jättää pois niin käyttää tiettyä peruskarttaa tällöin ja tehoja jää uupumaan kun ennakkokartta on melko paljon myöhäsemmällä.

Toki johtosarjan voi tehdä myös sit siistimmin kun ei tarvitse sovitella esim. 850 johtosarjaa sinne asconan konehuoneeseen.
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: exclusive - 25.11.2017, 18:16:38
Niin, muita edullisia laatikoita kuin se 260Z ja volvon m46/m47.. löytyy sit pienemmistä bemareista eli 318/320 esimerkiks.
Niitä saa jo ihan puoli ilmasiks (parhaimmillaan löytyny 50€ hintaan) melkeenpä - ei yhtä nopeita, kestäviä kuin 260Z (tai vastaava ZF), mut toimii varmaan tämmösessä projektissa oikein hyvin.

Jos pystyy itse sorvaamaan keskitysholkin romulohko-laatikko välille (eli keskittää kytkinakselin kampiakseliin nähden), ja hitsaamaan kytkinkopan niin pääsee kyllä halvalla laatikon kanssa. Tai jos voi teetättää jollain edullisesti.

Ja jos aikoo läppärungot laittaa, niin silloin melkeinpä paras laittaa megasquirt / atecu v3.
 Ei riitä volvon ecun seoksen korjaus , ja jos maffin jättää pois niin käyttää tiettyä peruskarttaa tällöin ja tehoja jää uupumaan kun ennakkokartta on melko paljon myöhäsemmällä.

Toki johtosarjan voi tehdä myös sit siistimmin kun ei tarvitse sovitella esim. 850 johtosarjaa sinne asconan konehuoneeseen.
luulen että laatikko valikoituu lähinnä sen perusteella että koko olisi omegan r25/28 koko luokkaa ja sovitus tapahtuu juurikin romulohkolla josta tehdään tukeva jigi, pinnat koneistetaan ja osat viedään tig hitsarille.

Ohjaus voisi ehkä olla atecu, kms, ms ym. Mutta niitä pähkäillään kun on sen aika.

Imusarjakin vielä auki, luultavasti omatekele plenumi tai jotain.

Eilen konttorilta kysyin ja näyttivät vihreää valoa projektille ja olivat innoissaan selvittelemään kunhan tietävät autosta enemmän. Lupasivat myös selvittää mitä pitää vaihtaa asconaan.
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: Amanssi - 26.11.2017, 15:18:00
ihan turhaan. Omasta puolestani tähän topiciin voi ja pitää laittaa kaikki ideat ja vinkit koskien ascona/manta/kadett muutoksista volvokoneiseksi, sekä yleensäkkin muutokset em. autoimalleihin. Etujarrut 1030/1031 perän asennuksista..vaihdelaatikot.. kaikki

No jos kerta ihan luvan kanssa  :D eilen tosiaan sain 740 volvon elimenluovuttajaksi B230 koneella ja m47 lootalla. Ois tarkotus hyödyntää tuota kanttia mahdollisimman pitkälle, ajatus olisi mm. kaventaa taka-akseli ja kikkailla se kadettiin kiinni. Koneesta ei vielä tietoa, että laittasko pystyyn vai vinoon, pystytyshän voisi onnistua B20:n kytkinkopalla?

Tulipeltiä ja kardaanitunnelia saa silputa varmaan aika huolella, mutta eipä haittaa, nyt ei olla museoautoja tuhoamassa.

Hommaa jarruttaa nyt vain lupa-asiat, Opelilta tulleessa paprussa lukee vertailumoottorina 1.9S 90hv, vaikka näitä kadetteja on FIA:n luokituspapereiden mukaan 106hv versioinakin tehty. Tuo 106hv + 20% niin menis kivasti vinokone rajojen sisään.

Tästä projektista tulee ehkä napattua pari vinkkiä talteen  ;D https://cruisingnight.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=22
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
Kirjoitti: exclusive - 26.11.2017, 23:42:26
No jos kerta ihan luvan kanssa  :D eilen tosiaan sain 740 volvon elimenluovuttajaksi B230 koneella ja m47 lootalla. Ois tarkotus hyödyntää tuota kanttia mahdollisimman pitkälle, ajatus olisi mm. kaventaa taka-akseli ja kikkailla se kadettiin kiinni. Koneesta ei vielä tietoa, että laittasko pystyyn vai vinoon, pystytyshän voisi onnistua B20:n kytkinkopalla?

Tulipeltiä ja kardaanitunnelia saa silputa varmaan aika huolella, mutta eipä haittaa, nyt ei olla museoautoja tuhoamassa.

Hommaa jarruttaa nyt vain lupa-asiat, Opelilta tulleessa paprussa lukee vertailumoottorina 1.9S 90hv, vaikka näitä kadetteja on FIA:n luokituspapereiden mukaan 106hv versioinakin tehty. Tuo 106hv + 20% niin menis kivasti vinokone rajojen sisään.

Tästä projektista tulee ehkä napattua pari vinkkiä talteen  ;D https://cruisingnight.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=22
kannattaa hommata 240 perä. Pikku muokkauksella sopi volvon tukivarret kadettiin...ei iso homma.
Otsikko: Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b5254 suunnittelua
Kirjoitti: exclusive - 28.11.2017, 13:36:49
Alotusviestissä linkki missä pari kuvaa ja mihin lisään kuvia