Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: kkos - 23.11.2017, 10:50:39

Otsikko: V70 irrallinen alipaineletku
Kirjoitti: kkos - 23.11.2017, 10:50:39
"Potilas" on -98 V70 B5254S koneella.

Lambda- eli moottorin vikavalo palaa, eikä uusi lambda-anturi auttanut asiaa.

Vikakoodit nyt luettu ja ilmoittaa suomennettuna että lambdan säätövara ei riitä.

Jostain luin, että jonkin alipaineletkun irtoaminen voisi aiheutta kyseisen vian.

"Konehuoneesta" löytyi kokonaan irrallinen 50cm pitkä letku, jonka päässä kuvan mukainen kulmaliitin.

En tiedä, onko letku korvattu uudella, vai puuttuuko se kokonaan, mutta en löytänyt mitään liitintä, johon tökätä letkun vapaa pää, puhumattakaan kohtaa johon tuo kulmaliitin tulee.

Eli tarvitaan hiukan osviittaa mistä mihin tuollainen letku tulee. Ja yksi kuvahan vastaa tuhatta sanaa...


(https://kokosonen.kuvat.fi/kuvat/kulmaliitin.jpg/_full.jpg)
Otsikko: Vs: V70 alipaineletku
Kirjoitti: AnteroV70 - 23.11.2017, 12:00:37
Siihen liekkilukkoon tai imusarjan päähän näin äkkiseltään näyttäisi kuuluvan
Otsikko: Vs: V70 alipaineletku
Kirjoitti: kkos - 23.11.2017, 13:14:57
Liekkilukko lienee jossain imusarjan alla? Miten siihen pääsee parhaiten käsiksi?

 Imusarjan oikeassa reunassa on kyllä letku joka menee syylärin vieressä olevaan mötikkään, johon tulee myös sähköjohto. Mikä lienee...

 Onko imusarjan alapuolella näkymättömissä muita liitäntöjä? Ja mihin se vapaa pää tulee?

Samalla toinen kysymys: Mistä löytyy takalasin pyyhkimen rele?
Otsikko: Vs: V70 irrallinen alipaineletku
Kirjoitti: kkos - 28.11.2017, 22:42:25
Taisipa tämä irrallisen letkun mysteeri jäädä ratkaisematta. Ainakaan en onnistunut koko konehuonetta purkamatta mitään tuollaiselle letkulle sopivaa paikkaa löytämään...

Sen sijaan imusarjan edestä katsoen vasemmasta reunasta löytyi liitin, johon tuleva letku oli rikki. Toinen pää näyttäisi tulevan liekkilukkoon (?). On vaan niin hankalassa paikassa, että sitä ei kyllä pääse vaihtamaan ohjaustehostimen pumppua irroittamatta, jos sittenkään.

Tilapäiskorjauksen tein laittamalla pitkällä tikulla reippaasti silikonia rikkonaisen kohdan päälle. Lambda valo ei ainakaan toistaiseksi, 200 km jälkeen, ole syttynyt...