Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: Masked Jackal - 06.09.2011, 12:49:34
-
Hei
Nälkä kasvaa näemmä syödessä. Voisiko joku antaa vinkkiä laadukkaasta subbasesta kun tekisi mieli tukevoittaa hieman alarekisteriä. Semmoinen malli, että sen saisi piilotettua esim. varapyöräkoteloon. Mitään pinta-asennus hirvityksiä ei puhettakaan, että tähän wagoniin.
-
Laadusta en näiden kohdalla tiedä, mutta miten olisi semmoinen litteä penkin alle mahtuva aktiivisubi? Ainakin olisi poissa silmistä..
Esim: http://www.ipcmax.com/product_info.php?cPath=184_234&products_id=1526&gclid=CKKeq9jTiqsCFQXxzAodZAEXwA
tai : http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=1606
tai: http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=1607
En tiedä onko näitä oikein kutsua subwoofereiksi, mutta kait ne jonkin verran alarekisteriä tukevoittaa. Nykyisin tarjolla jo montaa eri merkkiä.
Edit: linkki muutettu ja lisätty pari..
-
Riittää "normikäyttäjälle" tuollainen penkin alle sopiva. Itse laittaisin kasi tai kymmenentumaisen jos pientä koteloa piiloon pitäisi tehdä.
-
jos piiloon haluaa, niin vararengaskoteloon saa pioneerilta 2x 8" vai 2x10" sisältävän vararenkaan kokoisen ja näköisen subin.
en oo kuunnellut, mutta harvoin noi pioneerit on aiheuttanut pettymystä.
jos itse tekisin, laittaisin kontin lattiaan 12mm valepohjan johon tekisin vararenkaan kokoisen aukon (sopiva suojaritilä-patentti) , vararengaskotelon kuiduttaisin ja tekisin järeälle, vaikka Autostudion 10" (http://www.autostudio.fi/autostudio-reference-10-subwoofer.html):n. 4" putkella tai suljettuna.
vahvistin takapenkin alle jos on käännettävät penkit, tai valepohjan alle. joku ICE 800D tai autostudiolta jos ja kun heiltä tulee tänävuonna uusia vahvareita.
tehoa 600-1000w RMS, jotta subi soi nätisti ja potkua riittää.
ehdottomasti suosittelen ylimitoittamaan subin hetikättelyssä, ettei osta halvinta mahdollista ja sitten hiprakassa soitetaan iskelmää napit kaakossa ja särö tekee tepposiaan. mielummin ylimitotetaan että vaikka tuliskin napit käännettyä kaakkoon soi subi vaikka 50% teholla.
EDIT: vaikka kontissa ois se 18" ja 3000w saa sen soimaan hiljaakin, tuo mun studio soi pirun hyvin "hiljaa" ja mitä enemmän antaa ähkyä sitä enemmän kori elää, rämisee ja saundi muuttuu. 147dB ei oo enään musiikkia. :idiot2:
-
ehdottomasti suosittelen ylimitoittamaan subin hetikättelyssä, ettei osta halvinta mahdollista ja sitten hiprakassa soitetaan iskelmää napit kaakossa ja särö tekee tepposiaan. mielummin ylimitotetaan että vaikka tuliskin napit käännettyä kaakkoon soi subi vaikka 50% teholla.
:hello: Mulla on kokemusta tuosta. :-[ Mutta se käry. :P
Mut mielellään ei kait subia ylimitoita liikaa jos ei pysty ostaan kunnon vahvistinta?
Elementissä kannattaa satsata laatuun. Esimerkkinä itellä on Toi 10" Infinityn preference(joku aika vanha malli), RMS on 250 ja piikki 1000W. Soi jo hienosti reilulla 300W:lla.
Jos nyt lähtisin ostaan settiä niin ohjeena pitäisin elementin RMS x 2 olis vahvistimen RMS teho. Ja joka tapauksessa reilummin yli. Siis minimissään.
Ja säätämisen tärkeyttä ei voi korostaa. Mulla on nyt omassani gain "nollassa", jos nostaa tasoa niin hiukankin kovempaa soittaessa särkee. Mä opin kerrasta että elementti palaa säröllä. Käämit rahisi kivasti. :D
Mutta mulla toi mitä nyt autossa on, on kuraa. Elementtiä lukuunottamatta. :-[
-
Mut mielellään ei kait subia ylimitoita liikaa jos ei pysty ostaan kunnon vahvistinta?
Jos nyt lähtisin ostaan settiä niin ohjeena pitäisin elementin RMS x 2 olis vahvistimen RMS teho. Ja joka tapauksessa reilummin yli. Siis minimissään.
Meinasin kirjoittaa samaa ettei subia ylimitoiteta vaan vahvistimen tehot, subiin nähden.
Itselläkin on subeissa 500WRMS/800W ja vahvistin antaa 900WRMS 2ohm tällä hetkellä. O0
Sanotaanko, että kalvot on aika koetuksella välillä. Ei tarvi kokeilla 1.6kw 1ohm ainakaan noilla elementeillä. :2funny:
Sitten, kun hiljenee on hyvä syy ostaa uusia.
Masked Jackal: Onko sulla ajatus, että varapyörä on mukana kotelossa vai varapyöräkotelo on kokonaan käytettävissä? Joku pieni valmiiksi koteloitu subikin + vahvistin yhdistelmä uppoaisi hienosti ilman rengasta.
-
sitä hain takaa, että koko järjestelmä ylimitotetaan jotta niitä voidaan soittaa hiljasemmalla (turvallisella) tasolla jotta maksimit ei tule vastaan.
muttasiis joku järki mukana tietty, en käske ostamaan GZ:n 1.8000 lankkua... :2funny:
RMS tehoista painekotelossa:
250w:lla saa 136 piikillä 130-134 musalla (siedettävä)
600w:lla saa 140 rikki piikillä ja musan kuuntelussa 136-137dB (liian luja basso monille)
1000w:lla 144piikkiä 140-141 musalla (liian luja basso kaikille, paitsi painekisailijoille)
2000w:lla 146-147 piikkiä 143-144 musalla (silmät tärisee, nenä kutiaa, ajaminen vaikeutuu)
3000w:lla 149-150 piikkiä 145-146 musalla (hampaat pitää purra yhteen, epämukava olo, haittaa hengitystä)
7000w:lla 154-156 piikkiä 150 musalla (kokemus mitä ei ihan heti unohda)
14000w:lla 159-162 piikkiä 155-158musalla (korkeissa taajuuksissa täytyy pidättää hengitystä, henkeä ei saa vedettyä)
mulla 3000w:n kotelon sisällä soi 162dB josta tuulilasille tulee maksimillaan 147,88dB.
maailmanennätys on muistaakseni 182,4dB autosta jossa on mm betonista valettu lattia, 140000w vahvistintehoa 600-700kg akkuja ja 2-4 subia.
se o semmone painekattila misä ei istutakkaan eikä kyl paljoo ajetakkaan.
-
Meinasin kirjoittaa samaa ettei subia ylimitoiteta vaan vahvistimen tehot, subiin nähden.
Itselläkin on subeissa 500WRMS/800W ja vahvistin antaa 900WRMS 2ohm tällä hetkellä. O0
Sanotaanko, että kalvot on aika koetuksella välillä. Ei tarvi kokeilla 1.6kw 1ohm ainakaan noilla elementeillä. :2funny:
Sitten, kun hiljenee on hyvä syy ostaa uusia.
Masked Jackal: Onko sulla ajatus, että varapyörä on mukana kotelossa vai varapyöräkotelo on kokonaan käytettävissä? Joku pieni valmiiksi koteloitu subikin + vahvistin yhdistelmä uppoaisi hienosti ilman rengasta.
Hei
No siis nythän tämä keskustelu lähti jo ihan lapasesta :) En minä mihinkään äänepainekisoihin ole menemässä.
Tarkoitus olisi hyödyntää ihan alkuperäistä kaiutinkattausta muuten (HU-850 Premium Sound) mutta lisätä vain järjestelmään sub ja tietysti mielellään siten, että alkuperäisen varapyöränkin voisi säilyttää. Todennäköisesti se keskiruuvi pitänee kyllä poistaa mihin varapyörä lukitaan ja keksiä tunkille ja rengasavaimelle oma paikka.
Tai sitten laittaa joku penkin alle mahtuva (en edes tiennyt semmoisia olevan olemassa kun puljaan paremmin tuon muun tekniikan kanssa). Enkä muuten ole todellakaan aikeissa alkaa kuiduttamaan mitään.
-
Pioneerilla on tosiaan sellainen varapyörän sisään tuleva, mutta siihen tulee ne auton vanerit vielä päälle, niin hyvinkö sieltä puskee ääni kuitenkin läpi? Tuollaista itsekin mietin joskus.
-
Tai sitten laittaa joku penkin alle mahtuva (en edes tiennyt semmoisia olevan olemassa kun puljaan paremmin tuon muun tekniikan kanssa). Enkä muuten ole todellakaan aikeissa alkaa kuiduttamaan mitään.
Itseasiassa aikeissa omaankin laittaa joku tuollainen litteä ja mukavan huomaamaton äänihärveli. En edes enää halua mitään järisyttävää bassoa mutta matalien äänien tasapainoinen lisäys kiinnostaa.
Vielä parit lisää:
http://www.jj-tuonti.com/macrom-aktiivinen-subwoofer-m2sw800-varastossa-p-3425.html
http://www.jj-tuonti.com/helix-dark-blue-db8a-aktiivi-varastossa-p-2759.html
http://www.jj-tuonti.com/pioneer-aktiivisubwoofer-littea-tulossa-p-74.html
http://www.jj-tuonti.com/kenwood-aktiivi-subwoofer-varastossa-p-1755.html
http://www.jj-tuonti.com/pioneer-tswx610a-aktiivi-vararengasmalli-varastossa-p-2750.html
Viimeisin tosiaan vararenkaan paikalle tuleva Pioneerin malli josta varmaan jo adrock mainitsikin.
-
Vielä parit lisää:
Myös Focalilta ja Ground Zerolta löytyy litteitä subeja.
-
http://www.jj-tuonti.com/pioneer-aktiivisubwoofer-littea-tulossa-p-74.html
mulla on tuollainen duuni autossa (peugeot expert) ja ihan mukavasti se murisee hanttarin penkin alla.