Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvika - 26.11.2017, 10:05:19

Otsikko: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: volvika - 26.11.2017, 10:05:19
Auto viestittää, että "Akun varaus matala".

Mittasin, että akulla on jännitettä 12,3-12,4V. Mitattu, kun seissyt hetken ajon jälkeen tai yön yli. Kun auton laittaa käyntiin, jännitettä akun navoilla on 15,3V. Sama 15,3V oli, kun oli ajanut 30km. Heti sammutuksen jälkeen 12,8V, josta valui alaspäin.

Autolla on tässä ajettu pidempikin matka, että latausta pitäisi olla saanut.

Akku varmaankin on vaihtokunnossa. Mutta enempi ihmetyttää tuo korkealta vaikuttava latausjännite, ja rikkooko se akun. Vai onko jännite liian korkea? Autossa on AGM akku ja muunlaista ei ohjekirjan mukaan tähän saa laittaakaan. Mittausta tehty 0C...+9C lämpötilassa.

Auto S60, 2014, 5-syl D4, 150tkm, S/S.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: hessu80 - 26.11.2017, 11:58:26
Onko yleismittarin paristo finaalissa? Latausjännite pitäisi olla 14,8 V ja alhaisen varauksen viesti tulee vasta alle 12 V jännitteellä. Veikkaisin siis, että auton käynnistysakku on aivan lopussa ja yleismittari fuskaa 0,5 volttia yläkanttiin.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: mPetez - 29.11.2017, 13:37:05
Ihan kuulostaa samantapaiselta ongelmalta, kuin minun V60CC, josta aikaisemmin tuossa toisessa topic. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=89034.msg1061220811#msg1061220811 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=89034.msg1061220811#msg1061220811)

Käytin sen sitten kesällä tuon takia huollossa, mitään vikaa ei löytynyt.
Softia päivitettin ja mahdollisesti sitä jännitevahtia säädettiin, asia jäi vähän seurantaan.

Ongelma on kuitenkin edelleen sama. Ehkä vähän pahentunut...
Käyntiin se on aina lähtenyt, muutaman kerran vähän vetelän oloisesti.
Webasto käyttänyt yleensä melko vähän ja silti kieltäytyy monesti käynnistymästä kun jännite on liian alhaalla ja taukolämpönä sitä ei voi käyttää, koska se sammuu hetken päästä samoin kuin radiot, yms.
Nyt talvella autossa on kuitenkin lämppärin kanssa Defan akkulaturi joka päällä vähintään sen pari tuntia päivässä, niin ei siitä sähköstä oikeasti pitäisi puutetta tulla...

Ainoa hyvä juttu tuosta on, että start & stop ei pahemmin kiusaaa... yhdenkäden sormissa laske kerrat kesän jälkeen kun on yllättäen aktivoitunut.

Kohta menee taas huoltoon, saa nähdä löytyykö nyt mitään vikaa. 



Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: hessu80 - 29.11.2017, 16:23:38
Akkuvahti tuota akun varaustilaa vahtii ja säätelee myös latausjännitettä mm. akun lämpötilan mukaan. Sehän voi olla rikki tai sitten akku on maanantaikappale.

Itse olen joskus kuunnellut radiota webasto päällä ja tutkinut vidalla valikoita yli tunnin ennen kuin jännite laskee alle 12 voltin. Silloinkaan ei ole tullut viestiä alhaisesta varaustilasta.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: volvika - 29.11.2017, 19:48:19
Yleismittarini näyttää kyllä oikein. Ennemminhän tämä vaikuttaa juuri siltä, että auto mittaa jännitteen alakanttiin ja säätää sitten lataustakin liian isolle.

Vaihdoin akun ja latausjännite putosi 14,9V paikkeille. Vanhalla akulla aina oli tuo 15,3V. Edelleenkin kaikki mittaukseni muutaman asteen lämpötilassa. Alhaisesta varauksesta ei enää ole varoitellut. Jatkan vielä tarkkailua.

Onko tämä jännitevahti joku ihan erillinen mokkula, ja missä se on? Tai mistähän tämä jännitteen mittaa?
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: hessu80 - 29.11.2017, 22:04:17
Akkuvahti on siinä -akunkengässä. Mittaa jäännitteen suoraan akun napojen yli ja virtaa molempiin suuntiin. Virran perusteella laskee myös akun varaustilan. Oikeaoppisesti tämä laitos pitäisi nollata testerillä, kun akku vaihdetaan, mutta oppii se ajan kanssa tavoille ilman nollaustakin...
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: mPetez - 09.12.2017, 19:12:51
Minun autoon akku vaihdettin nyt huollossa ja latausjännite on nyt välillä 13,7 -14,4V. Valitusta matalasta jännitteestä ei ole tullut ja jopa start&stop toimii. Toivottavasti ongelma ei tule takaisin...
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: mPetez - 02.01.2019, 12:31:29
Pitää vähän päivitellä tilannetta, vaikka vanha topic...

No akun vaihto auttoi alle ½ vuotta ja ongelma palasi takaisin. Latausjännitteet taas korkealla, mutta virtaa ei kuitenkaan tunnu olevan. Itkee joka välissä "Akun varaus matala", josta syystä vepastokaan ei aamulla halunnut lähteä päälle.
Start&Stop ei toimi (ei ole kyllä mikään vahinko) ja käynnistyskin on tosi "vetelän" kuuloinen, mutta onneksi kuitenkin lähtee käyntiin. Ja vikaa ei huollon mielesta tietenkään ole...  :(
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: hessu80 - 02.01.2019, 13:25:01
Pitää vähän päivitellä tilannetta, vaikka vanha topic...

No akun vaihto auttoi alle ½ vuotta ja ongelma palasi takaisin. Latausjännitteet taas korkealla, mutta virtaa ei kuitenkaan tunnu olevan. Itkee joka välissä "Akun varaus matala", josta syystä vepastokaan ei aamulla halunnut lähteä päälle.
Start&Stop ei toimi (ei ole kyllä mikään vahinko) ja käynnistyskin on tosi "vetelän" kuuloinen, mutta onneksi kuitenkin lähtee käyntiin. Ja vikaa ei huollon mielesta tietenkään ole...  :(
Auto pitäisi käyttää piuhan päässä ja katsoa
- mikä on akun varaustila SoC akkuvahdin mielestä
- paljonko ampeereita laturi työntää akkuun
- paljonko on virrankulutus levossa

Joku edellä mainituista ei ole järkevissä lukemissa. Korkea latausjännite viittaisi kyllä siihen, että akku on tyhjä. Mahtaako se Defa oikeasti ladata akkua ja onhan sen miinusjohdin kytketty auton runkoon eikä suoraan akun miinusnapaan?
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: paku97 - 02.01.2019, 13:47:42
Akku hajalla, jos jännite noin korkea ollu. ::)
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: hessu80 - 02.01.2019, 14:00:25
Akku hajalla, jos jännite noin korkea ollu. ::)
Eikä ole, latailee oikein toimiessaan 15,8 voltin jännitteellä noita AGM akkuja. Toisinaan vähän pienemmällä jännitteellä, mutta aina pitäisi olla latausta vähintään 14,8 volttia.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: mPetez - 02.01.2019, 14:15:40
Mahtaako se Defa oikeasti ladata akkua ja onhan sen miinusjohdin kytketty auton runkoon eikä suoraan akun miinusnapaan?

No kytkennästä en osaa sanoa, mutta huollossa on kuitenkin ollut puhetta, että sellainen siinä on olemassa ja kyllä se lataa...  autolla ei nyt pyhien aikaan ajettu 3 päivään ja ei ollut piuhan nokassa, niin varmaan sen vuoksi virtaa oli vielä normaaliakin vähemmän... esim. vepaston kenkuttelu siitä todennäköisesti.
Auto oli huollossa n.4 viikkoa sitten ja varmaan ollut silloin piuhan päässä, mutta kun vikaa ei ole näkynyt...  no ehkä pitää käydä kyseleen uudelleen.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: paku97 - 02.01.2019, 15:04:19
Eikä ole, latailee oikein toimiessaan 15,8 voltin jännitteellä noita AGM akkuja. Toisinaan vähän pienemmällä jännitteellä, mutta aina pitäisi olla latausta vähintään 14,8 volttia.
Empä nähny AGM:ää.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Wehgi - 02.01.2019, 15:31:42
Empä nähny AGM:ää.


 Autossa on AGM akku ja muunlaista ei ohjekirjan mukaan tähän saa laittaakaan.

Kannattaa käydä tekemässä akulle akkuliikkeessä rasitustesti
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: JukkaI - 02.01.2019, 15:35:19
Autona V60 D4 -15
Omamekaanikon vastaus, kun kysyin aikanaan Defan laturissa olevan '14,7 V' ominaisuuden käytöstä...
"Autosi latausjännite on 12.8v-15v riippuen vallitsevasta lämpötilasta."

Jukka
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: mPetez - 11.01.2019, 08:18:20
Nyt on taas akku vaihdettu, eikä mennyt edes kokonaan takuuseen :(  Saapa nähdä kuinka pitkään tämä tapaus jaksaaa.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Victor - 17.01.2019, 20:06:49
Onhan akkuvahdille kerrottu vidalla, että on uusi akku ja annettu auton olla sen jälkeen lepotilassa työpäivän verran ennen uudelleenkäynnistystä?

Tämä siis siksi, että akkuvahti nollaa itsensä, eikä herjaa turhaan.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: hessu80 - 17.01.2019, 20:45:44
Onhan akkuvahdille kerrottu vidalla, että on uusi akku ja annettu auton olla sen jälkeen lepotilassa työpäivän verran ennen uudelleenkäynnistystä?

Tämä siis siksi, että akkuvahti nollaa itsensä, eikä herjaa turhaan.
Jos akkuvahti nollataan Vidalla, niin mitä siinä sitten pitäisi vielä odotella? Nollattu mikä nollattu ja sitten ajamaan.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: mulugren - 17.01.2019, 20:58:02
On kyllä lyijyakun ympärille rakennettu melkoiset synsteemit jos akun vaihto on päivän kestävä operaatio ???
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: juho82 - 17.01.2019, 23:04:04
On kyllä lyijyakun ympärille rakennettu melkoiset synsteemit jos akun vaihto on päivän kestävä operaatio ???

Samaa ihmettelin ;D
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Victor - 20.01.2019, 11:20:45
Jos akkuvahti nollataan Vidalla, niin mitä siinä sitten pitäisi vielä odotella? Nollattu mikä nollattu ja sitten ajamaan.

On kyllä lyijyakun ympärille rakennettu melkoiset synsteemit jos akun vaihto on päivän kestävä operaatio ???

Samaa ihmettelin ;D
Hei.
Muutama tarkennus aikaisempaan:
1.   Akun voi vaihtaa tuon ikäiseen volvoon ilman BMS:n nollaamista ja sen jälkeistä alustusta ihan hyvin, mikäli akkujännitteiden kanssa ei ole ollut ongelmia aikaisemmin. (Nollaamisen pitäisi tosin olla ihan vakiotoimenpide, jottei vanhan akun lataustiedot sotke uuden lataamista yms)
2.   Tuon aiemman ohjeen, joka piti sisällään tuon lepotilassa pitämisen resetin jälkeen annoin , koska ketjun aloittajalla on ollut selkeästi ongelmia BMS:n kanssa ja näin valmistaja ohjeistaa tekemään (4-6h lepotilassa). BMS:n nollaukseen ei tarvita välttämättä vidaa vaan akkuliikkeiden yms testerit käy myös (fiksummat sellaiset kertoo myös tämän saman ohjeen, että jätä lepotilaan ovet lukittuna vähintään neljäksi tunniksi blaa blaa...).

Tuon auton lepotilassa pitämisen idea on siinä, että sen aikana akun valvonta resetin jälkeen alustaa itsensä mm mittaamalla auton virrankulutusta ja akun tilaa yms. Ja tämä on ainakin minun kokemuksieni mukaan auttanut tuohon BMS:n rauhoittamiseen (eli jos tämän jättää tekemättä niin voi saada herjoja alhaisesta akkujännitteestä vaikka mittaamalla akussa on jännitteet ihan normaalit. Ikävä kyllä tässä vaiheessa ohjeita lukematon vaihtaa turhaan BMS palikan, kun luulee vian olevan siinä).  Tosin voihan siinä palikassakin olla vikaa, mutta tuota kokeilisin ensin. Joskus aiemmin 2014-2015 oli volvolla BMS:n yliaktiivisuuteen liittyen kampanja, jossa CEM päivitettiin ja BMS:n resetti käskettiin tekemään irrottamalla koko palikka päivityksen jälkeen hetkeksi ja laittamalla takaisin (vida resetti ei kelvannut).

3.   Eikä Volvon akun hallinta mikään erikoinen ole. Hieman yleistäen esim 2010-luvun saksalaisissa on akun hallinta samantyyppisellä (ja usein käyttäjän kannalta monimutkaisemmallakin, esim BMW:n IBS) systeemillä.

PS: Lisätietoa tuon systeemin toimintaan ja alustamiseen löytyy ihan googlehaulla. ;)

Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: mulugren - 20.01.2019, 15:13:08
Hei.
Muutama tarkennus aikaisempaan:
1.   Akun voi vaihtaa tuon ikäiseen volvoon ilman BMS:n nollaamista ja sen jälkeistä alustusta ihan hyvin, mikäli akkujännitteiden kanssa ei ole ollut ongelmia aikaisemmin. (Nollaamisen pitäisi tosin olla ihan vakiotoimenpide, jottei vanhan akun lataustiedot sotke uuden lataamista yms)
2.   Tuon aiemman ohjeen, joka piti sisällään tuon lepotilassa pitämisen resetin jälkeen annoin , koska ketjun aloittajalla on ollut selkeästi ongelmia BMS:n kanssa ja näin valmistaja ohjeistaa tekemään (4-6h lepotilassa). BMS:n nollaukseen ei tarvita välttämättä vidaa vaan akkuliikkeiden yms testerit käy myös (fiksummat sellaiset kertoo myös tämän saman ohjeen, että jätä lepotilaan ovet lukittuna vähintään neljäksi tunniksi blaa blaa...).

Tuon auton lepotilassa pitämisen idea on siinä, että sen aikana akun valvonta resetin jälkeen alustaa itsensä mm mittaamalla auton virrankulutusta ja akun tilaa yms. Ja tämä on ainakin minun kokemuksieni mukaan auttanut tuohon BMS:n rauhoittamiseen (eli jos tämän jättää tekemättä niin voi saada herjoja alhaisesta akkujännitteestä vaikka mittaamalla akussa on jännitteet ihan normaalit. Ikävä kyllä tässä vaiheessa ohjeita lukematon vaihtaa turhaan BMS palikan, kun luulee vian olevan siinä).  Tosin voihan siinä palikassakin olla vikaa, mutta tuota kokeilisin ensin. Joskus aiemmin 2014-2015 oli volvolla BMS:n yliaktiivisuuteen liittyen kampanja, jossa CEM päivitettiin ja BMS:n resetti käskettiin tekemään irrottamalla koko palikka päivityksen jälkeen hetkeksi ja laittamalla takaisin (vida resetti ei kelvannut).

3.   Eikä Volvon akun hallinta mikään erikoinen ole. Hieman yleistäen esim 2010-luvun saksalaisissa on akun hallinta samantyyppisellä (ja usein käyttäjän kannalta monimutkaisemmallakin, esim BMW:n IBS) systeemillä.

PS: Lisätietoa tuon systeemin toimintaan ja alustamiseen löytyy ihan googlehaulla. ;)

Joo..tästä asiasta on filosofoitu kokolailla paljon ja lopputulema oli oman 2014 XC60 kanssa että mitään nollauksia ei tarvita. Näin sanoi Volvo huolto ja auton manuaalikin sanoo että akun voi vaihtaa itse. Huollossa nollaavat mutta heidän omien sanojensa mukaan "koska heillä on vehkeet mutta nollauksen poisjättäminen ei aiheuta ongelmia".

Vaihdoin alkuperäisen (perinteisen) akun vuosi sitten AGM akkuun kun webasto ei enää käynnistynyt akun varaustilan vuoksi ja jännitteet arvatenkin p*rsiillään. Mitään en nollaillut. Akku ei ole pelkästää erityyppinen (AGM vs. Flooded) vaan myös kapasiteetiltaan eri eli hieman suurempi. Auto on pelannut aivan fantastisesti, esilämmitän webastolla 2-4 kertaa per päivä enkä ole ulkoisella laturilla ladannut vielä kertaakaan. Ajettu ehkä 40tkm tuolla akulla ja toista talvea jo mennään.

Edit: ai niin, 2006 mallin V70 Volvon akku mulla tyhjeni ardicilla niin että startatessa kuului vain "naks". Vuorokauden sisällä uusi AGM siihenkin flooded akun tilalle ja tietenkin isompi. Silloin mistään nollauksista ollut ikinä kuullutkaan ja hyvinhän sekin vaihto sujui. Sitäkään en ulkoisella laturilla koskaan lataillut. Useamman vuoden ajelin. AGM akut on kyllä hemmetin hyviä, pakko sanoa
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Ribbe - 13.05.2019, 07:27:49
Nostetaas tätä. Itsellä nyt pari kertaa auto herjannut matalasta varaustilasta. Ekan kerran kun oli viikon seisomisen jälkeen ajanut pari lyhyttä kauppareissua. Nyt kun ajoin töihin, olin lämmittänyt webastolla aamulla. Minusta outoa kun sammutin auton 10km ajon jälkeen sanoo että "akun varaustila alhainen". Voi olla että autossa on vielä alkuperäinen akku. Akulla ikää reilu 5v ja kohta 140tkm.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: mulugren - 13.05.2019, 12:28:24
Nostetaas tätä. Itsellä nyt pari kertaa auto herjannut matalasta varaustilasta. Ekan kerran kun oli viikon seisomisen jälkeen ajanut pari lyhyttä kauppareissua. Nyt kun ajoin töihin, olin lämmittänyt webastolla aamulla. Minusta outoa kun sammutin auton 10km ajon jälkeen sanoo että "akun varaustila alhainen". Voi olla että autossa on vielä alkuperäinen akku. Akulla ikää reilu 5v ja kohta 140tkm.

Minä vaihdoin akun 3.5v iässä. Se oli perinteinen Volvo flooded akku joka ei kestänyt meidän webastokäyttöä alkua pitemmälle.

Eli kandee vaihtaa se akku suosiolla jos jo 5v ikäinen
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Ribbe - 13.05.2019, 13:26:57
Minä vaihdoin akun 3.5v iässä. Se oli perinteinen Volvo flooded akku joka ei kestänyt meidän webastokäyttöä alkua pitemmälle.

Eli kandee vaihtaa se akku suosiolla jos jo 5v ikäinen
Uusi Exide laitettu tänä aamuna
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Teinipajero - 15.06.2019, 09:41:49
Uusi Exide laitettu tänä aamuna
Nostetaas tätä. Itsellä nyt pari kertaa auto herjannut matalasta varaustilasta. Ekan kerran kun oli viikon seisomisen jälkeen ajanut pari lyhyttä kauppareissua. Nyt kun ajoin töihin, olin lämmittänyt webastolla aamulla. Minusta outoa kun sammutin auton 10km ajon jälkeen sanoo että "akun varaustila alhainen". Voi olla että autossa on vielä alkuperäinen akku. Akulla ikää reilu 5v ja kohta 140tkm.

Miten toiminut tämä Exide? Korjaantuiko ihan akun vaihdolla vai nollasitko BMS:n? Itselläni ihan saman ikäinen auto/alkuperäinen akku ja samat kilsat. Talvesta alkaen alkanut herjailemaan epänormaalisti.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Ribbe - 17.06.2019, 09:26:09
Miten toiminut tämä Exide? Korjaantuiko ihan akun vaihdolla vai nollasitko BMS:n? Itselläni ihan saman ikäinen auto/alkuperäinen akku ja samat kilsat. Talvesta alkaen alkanut herjailemaan epänormaalisti.
Autolle ei tehty mitään muuta kuin uusi akku. Ei ole sen jälkeen ollut mitään oiretta.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Teinipajero - 17.06.2019, 12:05:43
Vaihdoin alkuperäisen (perinteisen) akun vuosi sitten AGM akkuun kun webasto ei enää käynnistynyt akun varaustilan vuoksi ja jännitteet arvatenkin p*rsiillään. Mitään en nollaillut. Akku ei ole pelkästää erityyppinen (AGM vs. Flooded) vaan myös kapasiteetiltaan eri eli hieman suurempi. Auto on pelannut aivan fantastisesti, esilämmitän webastolla 2-4 kertaa per päivä enkä ole ulkoisella laturilla ladannut vielä kertaakaan. Ajettu ehkä 40tkm tuolla akulla ja toista talvea jo mennään.

Edit: ai niin, 2006 mallin V70 Volvon akku mulla tyhjeni ardicilla niin että startatessa kuului vain "naks". Vuorokauden sisällä uusi AGM siihenkin flooded akun tilalle ja tietenkin isompi. Silloin mistään nollauksista ollut ikinä kuullutkaan ja hyvinhän sekin vaihto sujui. Sitäkään en ulkoisella laturilla koskaan lataillut. Useamman vuoden ajelin. AGM akut on kyllä hemmetin hyviä, pakko sanoa

Vm. 2014 V70 ohjekirjassa näemmä luki, että jos Start/Stop-toiminto autossa, niin pitää asentaa AGM-tyyppisiä akkuja.

Autolle ei tehty mitään muuta kuin uusi akku. Ei ole sen jälkeen ollut mitään oiretta.

Täytyy vaihtaa sitten vaan. Onhan tuo 5v. webastollisessa autossa jo ikää akulle, otaksun  :juhau:
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Teinipajero - 20.06.2019, 17:45:23
Vm. 2014 V70 ohjekirjassa näemmä luki, että jos Start/Stop-toiminto autossa, niin pitää asentaa AGM-tyyppisiä akkuja.

Sellainen siellä oli ja tuli tilalle myös.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Gebes - 11.08.2019, 11:03:26
Pystykös täs -14-> XC60 vaihtaa akun ilman vara-akku kikkoja? Audi sekos aikanaan täysin.  :D
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: mulugren - 11.08.2019, 11:30:10
Pystykös täs -14-> XC60 vaihtaa akun ilman vara-akku kikkoja? Audi sekos aikanaan täysin.  :D

Onko millä moottorilla ja onko start&stop?

Minulla 2014 mallin D5 XC60 ja ei muutako kengät irti, uutta tilalle ja kovaa ajoa. Taisin odotella tovin virrat pois kytkettyinä ennenkuin irrotin vanhan. Samoten tovin odottelin ennenku kytkin uuden. Mitään ei kadonnut tahi seonnu ja kellokin pysyi ajassa. Kello ottaa ajan VOC kautta tai jotain, luulen ma.

Manuaalissa on opastusta vaihtoon. Siellä nimenomaan sanotaan että voi vaihtaa itse.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Gebes - 14.08.2019, 18:11:59
Juup. Start-stop ja D4. Pitää hakee uus patteri ja vaihtaa.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: mulugren - 14.08.2019, 23:55:04
Juup. Start-stop ja D4. Pitää hakee uus patteri ja vaihtaa.

Mulla ei siis ole s&s. Sulla taasen on niin nuo mun neuvot ei päde. Kannattaa tarkistaa mitä manuaali sanoo
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Stail - 15.08.2019, 07:56:11
Juup. Start-stop ja D4. Pitää hakee uus patteri ja vaihtaa.

V70 -14 s&s ja D4 vaihdoin äskettäin akun. Kello piti laittaa uusiksi ja ikkunat opettaa uusiksi.
Nollasin tietysti akkuvahdin ja se pyytää seisottaa autoa useamman tunnin sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: zombiland - 09.06.2021, 13:54:48
Onko yleismittarin paristo finaalissa? Latausjännite pitäisi olla 14,8 V ja alhaisen varauksen viesti tulee vasta alle 12 V jännitteellä. Veikkaisin siis, että auton käynnistysakku on aivan lopussa ja yleismittari fuskaa 0,5 volttia yläkanttiin.
Minulla s60 d5:ssa tulee ilmoitus heikosta akusta, kun on auto sammutettuna ja radio auki hetken, mittasin akun jännitten joka oli 12,4v
ja lataus jännite on 14.7v
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: parpi - 23.07.2021, 21:35:35
Koska monilla on kaikenlaisia hassuja vikoja, niin onkohan sitä mahdollista "apuakkua" tutkittu/testattu? Mutu on että jos on start-stop niin useimmissa malleissa on myös apuakku.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Jaska71 - 24.07.2021, 10:43:17
Niin on, mutta ei sillä ole näiden ongelmien kanssa tekemistä.

Sehän on olemassa vain ja ainoastaan tietokoneita varten silloin kun auto käynnistetään.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: zombiland - 24.08.2021, 11:12:58
Minulla s60 d5:ssa tulee ilmoitus heikosta akusta, kun on auto sammutettuna ja radio auki hetken, mittasin akun jännitten joka oli 12,4v
ja lataus jännite on 14.7v
Auto oli huollossa,ja nollasivat jännite vahdin, enää ei ole herjannut heikkoa akkua!
Mittasivat akun se oli kunnossa!
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: caddy - 14.09.2021, 23:05:59
13-mallin V70 kaipaa uutta akkua, paikoillaan on nyt päivämääräkoodin mukaan alkuperäinen Flooded&sealed -akku.
Niitä ei nyt pikaisen kyselykierroksen jälkeen 80ah koossa näytä olevan missään pk-seudulla saatavilla, voiko tilalle laittaa AGM:n? Niitä kun on heti saatavilla ja tarve on tosiaan heti.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Beagle - 15.09.2021, 03:02:40
13-mallin V70 kaipaa uutta akkua, paikoillaan on nyt päivämääräkoodin mukaan alkuperäinen Flooded&sealed -akku.
Niitä ei nyt pikaisen kyselykierroksen jälkeen 80ah koossa näytä olevan missään pk-seudulla saatavilla, voiko tilalle laittaa AGM:n? Niitä kun on heti saatavilla ja tarve on tosiaan heti.

Voi laittaa ja sinne sopii 95ah koossa oleva akku. Tosin akkukotelon kannen joutuu tällöin vaihtamaan, mutta se ei Volvolla tainnut maksaa 50e enempää.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: caddy - 15.09.2021, 08:11:17
Voi laittaa ja sinne sopii 95ah koossa oleva akku. Tosin akkukotelon kannen joutuu tällöin vaihtamaan, mutta se ei Volvolla tainnut maksaa 50e enempää.

Kiitos tiedosta, kauppaan mars  :)
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Rodney - 08.04.2023, 10:12:44
Minulla s60 d5:ssa tulee ilmoitus heikosta akusta, kun on auto sammutettuna ja radio auki hetken, mittasin akun jännitten joka oli 12,4v
ja lataus jännite on 14.7v
Vanha viesti, mutta osuu niin hyvin mun googletukseen, että jatkan tästä, vaikka oma malli (-19 V40 T2) ei otsikkoon osukaan. Ensin hiukan historiaa. Mulla oli hetken aikaa toisenmerkkinen auto, jossa jälkiasennuksena kännykällä ohjattu Webasto. Kännykän app kertoi akun varauksen etänä, joten sitä oli helppo seurata. Mulla ei käytännössä ikinä ollut tuossa start/stop aktiivinen, koska ostettaessa akku oli jo elinkaarensa loppuvaiheissa. Akun vaihto ei juurikaan helpottanut, koska auto vei lepotilassa ihan pirusti virtaa. Varaus laski tuoreella AGM-akulla 12,6 -> 12,2 n. viikossa, jos ei ulkoiluttanut välissä. Luulen, että osasyy oli hallipaikka, missä Webaston SIM seilasi tukarilta toiselle, mikä käsittääkseni nostaa virrankulutusta. Kävin ihan tutkituttamassa tuon virrankulutuksen, mutta varsinaista virtavuotoa ei löytynyt. Koska mulle tulee varsinkin talviaikaan tosi vähän ajoa, totesin yhtälön huonoksi ja vaihdoin tuohon Volvoon. Kuukausi sitten käytiin kahden viikon lomareissulla ja melkein kolme viikkoa oli edellisestä ajosta. Sen jälkeen tossa Volvossa ei ole start/stop ollut kertaakaan aktiivinen. Toki parissa tapauksessa ulkolämpötila oli juuri nollan vaiheilla, eli se on saattanut itsekin todeta, ettei kannata yrittää. Muistaakseni tuossa lämmössä se ei toimi. Eilen oli kuitenkin lämmin päivä, joten siitä ei ollut kyse.

Ja nyt tuohon lainaukseen. Istuskelin odottelemassa rouvaa, joka käväisi asioilla ja annoin popin pyöriä taustalla sammutuksen jälkeen. Hetken päästä mittarissa valot pyörähtivät ja ilmoitus akun matalasta varauksesta käväisi näytöllä. Sen jälkeen mediasoitin sammutteli ja käynnisteli itseään pari kertaa ja kyllästyin siihen ja käynnistin auton. En ole vielä varausta mitannut, mutta kyllä mulla epäilys on, että se voi oikeasti olla hiukan matalalla. Akku on varmaan alkuperäinen, en ole nokkapeltiä ehtinyt vielä tuossa availemaan. Mitä nyt ennen koeajoa kerkisin kurkkaamaan, kun olivat juuri päivittämässä softaa siihen sattumalta silloin. Kohta lähdetään sukuloimaan, jos se akku vaikka imisi itseensä hiukan taas virtaa matkan aikana.

En tiedä edellisen omistajan käyttöprofiilia ja lämmittimen käyttöä, mutta ei tuolla ole viidessä vuodessa tullut kuin hiukan reilu 40 tkm mittariin. En ihan heti usko, että akku on vielä finaalissa.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: hessu80 - 08.04.2023, 11:42:00
Auto tykkää, kun sillä ajetaan ;) Alkaa valitella alhaista akun varausta melko lyhyenkin seisonnan jälkeen, ja jos vielä eberi pauhaa pariin kertaan, niin onhan se akku auton mielestä tyhjä. Ei kuitenkaan vielä niin tyhjä, etteikö lähtisi kone käyntiin. Vähän pidempi ajo tai laturi kiinni yön yli, niin taas on auto tyytyväinen.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: laatikkovika - 08.04.2023, 15:08:59
Älä soita poppia. :)
Ei kestäny mullakaan kun hetken jos soitteli niin tuli ilmo alhaisesta jännitteestä vanhalla akulla.
Lähti se vielä käymään kun heti koitti ilmon jälkeen.
5v on nykyaikana pitkä aika akulle, se ei laske kilometrejä. Uus akku ja ilmiö poistui.

Kyllähän se matkalla vähän ottaa vastaan kun et pidä turhia laitteita päällä.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Rodney - 08.04.2023, 17:58:25
Mä en ole ton reissun jälkeen uskaltanut ees lämmittää tota ennen lähtöä, kun edellisen koslan ongelmat oli tuoreessa muistissa. Eipä se start/stop halunnut vielä äsken palatessakaan toimia, kun tuli reilu satanen suuntaansa sukuloidessa. Kai se on käytävä aamulla mittaamassa. Ei sillä, että edes tykkäisin tuosta toiminnosta, mutta jos se viittaa akun matalaan varaukseen, niin harmittaahan se.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: tuomaril - 08.04.2023, 19:00:11
Se S/S -toiminnon toimimattomuus voi myös johtua ns. pikkuakun heikosta kunnosta, eli ei välttämättä indikoi, että varsinainen pääakku olisi lopun edellä tai muuten vaan heikossa varaustilassa.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: laatikkovika - 08.04.2023, 19:39:22
Mutta jos ei rammaria kestä soittaa niin...

Akun jännitteen mittaus ei kerro paljon mitään mutta jos vähän kuormittaa ja putoo silmissä niin huonohan se on.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: jak900 - 08.04.2023, 20:42:41
Hetki aikaa vaihdoin omaan autoon akun ja uudellakin herjasi matalaa akun varausta kun hetken virrat päällä, BMS resetoinnilla vidan ohjeen mukaan rauhoittui, näin ollut monessa muussakin potilaassa.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Tohtoripuolukka - 09.04.2023, 12:11:24
Ihan mielenkiinnosta, tätä aiheen ongelmaa kärsiville:
Kun sammutatte auton mutta ette vielä avaa ovea eli ne virrat on hetken päällä. Jääkö radio päälle vai sammuuko heti?
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Turbo 242 - 09.04.2023, 12:45:30
Ihan mielenkiinnosta, tätä aiheen ongelmaa kärsiville:
Kun sammutatte auton mutta ette vielä avaa ovea eli ne virrat on hetken päällä. Jääkö radio päälle vai sammuuko heti?

Radio sammuu tai pätkii päälle-pois.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Rodney - 09.04.2023, 15:26:31
Se S/S -toiminnon toimimattomuus voi myös johtua ns. pikkuakun heikosta kunnosta, eli ei välttämättä indikoi, että varsinainen pääakku olisi lopun edellä tai muuten vaan heikossa varaustilassa.
Mittasin tänään ennen ajoa: 12,26 V, eilen pari reilun satasen siivua ja pari muuta siirtymää. Onhan se mun järjen mukaan ollut matalassa varauksessa. Käyttöohje näköjään suosittelee vartin ajoa kerran viikossa, jotta käynnistysakku pysyisi vireessä. Pitääs vissiin asennuttaa ylläpitolaturi tohon joka tapauksessa. Ei jaksais tapella virtajuttujen kanssa yhtään ylimääräistä.
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Turbo 242 - 09.04.2023, 15:42:49
Alla suuntaa antava taulukko akun varaustilasta.

(https://i.ibb.co/hRrtpbY/akun-kunto.jpg) (https://ibb.co/hRrtpbY)
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Jaska71 - 09.04.2023, 20:36:23
... ja mittaus missä kohtaa? Oliko kenties pari tuntia sammutuksesta?
Otsikko: Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
Kirjoitti: Rodney - 10.04.2023, 14:44:31
... ja mittaus missä kohtaa? Oliko kenties pari tuntia sammutuksesta?
Parikymmentä tuntia edellisestä ajosta. Ei kai tässä mitään amatöörejä olla.