Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hessua - 29.11.2017, 09:58:33
-
Eli cx90 on alkanut täristä. Ensialkuun tärinä ilmeni vain kiihdytyksessä. Nykyään tärisee kokoajan kun vauhdin nostaa yhdeksäänkymppiin, kahdeksassakympissä ei juurikaan. Ja tärinä alkaa kun autolla on ajettu joitain kymmeniä kilsoja. Kylmänä siis ei tärrää, eikä myöskään jos ei ole veto päällä! Eli renkaista tuskin johtuu. Lisäksi on alkanut ihan nyt vasta pitää jurinaa joka tuntuis kuuluvan etuoikealta.
Ajattelin onko jollain ollut vastaavaa vikaa ja miten selvisi? Itse epäilisin oikean puolen sisempää murrosta joka kai on jonkinlainen tyyppivika näissä? Ja oisko laakeri menny samaan syssyyn, kuulostaisi jurina ihan laakerivialta(niitä joskus on itselle sattunut) vai pitääkö tuo sisempi murros väljänä jurinaa? Ulompihan ainakin vain rutisee käännellessä...
Ja tuota sisempää murrosta ei kait saa mistään vaan on hommattava koko vetari? Mistä olette vetareita ostelleet?
Jos joku joskus paininut kyseisenlaisen vian kanssa niin olisi mukava saada vähän suuntaa mistä mahdollisesti johtunut ja sitäkautta lähteä selvittämään asiaa pitemmälle. Nuo vetarit ja laakerit kun ei kummatkaa ihan ilmasia ole vaihdella...
Tietysti vois kokeilla lykätä jäykempää rasvaa sinne murrokseen joka saattas hetkeks elvyttää sitä jos se on väljä..
Mutta kaikenlaisia kokemuksia asiasta otetaan kiitollisena vastaan!
-
Eli cx90 on alkanut täristä. Ensialkuun tärinä ilmeni vain kiihdytyksessä. Nykyään tärisee kokoajan kun vauhdin nostaa yhdeksäänkymppiin, kahdeksassakympissä ei juurikaan. Ja tärinä alkaa kun autolla on ajettu joitain kymmeniä kilsoja. Kylmänä siis ei tärrää, eikä myöskään jos ei ole veto päällä! Eli renkaista tuskin johtuu. Lisäksi on alkanut ihan nyt vasta pitää jurinaa joka tuntuis kuuluvan etuoikealta.
Ajattelin onko jollain ollut vastaavaa vikaa ja miten selvisi? Itse epäilisin oikean puolen sisempää murrosta joka kai on jonkinlainen tyyppivika näissä? Ja oisko laakeri menny samaan syssyyn, kuulostaisi jurina ihan laakerivialta(niitä joskus on itselle sattunut) vai pitääkö tuo sisempi murros väljänä jurinaa? Ulompihan ainakin vain rutisee käännellessä...
Ja tuota sisempää murrosta ei kait saa mistään vaan on hommattava koko vetari? Mistä olette vetareita ostelleet?
Jos joku joskus paininut kyseisenlaisen vian kanssa niin olisi mukava saada vähän suuntaa mistä mahdollisesti johtunut ja sitäkautta lähteä selvittämään asiaa pitemmälle. Nuo vetarit ja laakerit kun ei kummatkaa ihan ilmasia ole vaihdella...
Tietysti vois kokeilla lykätä jäykempää rasvaa sinne murrokseen joka saattas hetkeks elvyttää sitä jos se on väljä..
Mutta kaikenlaisia kokemuksia asiasta otetaan kiitollisena vastaan!
Vanteissa paskaa! Pese sisäpuolelta, koska vanteet ovat sisältä kurapaskassa ;)
-
Vaihteisto eliminoitu eri vaihteilla samaa vauhtia ajaen? Siellä sisällä lämpeäviä nesteitä.
-
kannattaa koittaa onko jokin jarru lämmennyt muita enemmän ajon jälkeen, vähän laahava jarru saattaa tärisyttää...
Kyllähän nuo vetoakselit purettavia yleensä on, että pystyy päitä vaihtamaan. Väljää niveltä ei pysty jäykällä rasvalla elvyttämään... :(
-
Vaihteisto eliminoitu eri vaihteilla samaa vauhtia ajaen? Siellä sisällä lämpeäviä nesteitä.
Joo kyllä se tärrää myös pienemmillä vaihteilla.
Nyt tämän päiväisten ajojen jälkeen näyttäisi tosin siltä että lämpiäminen ei aiheuta tärinää vaan pysähtyminen/isoon alamäkeen ajaminen lopettaa sen.
Tuli matkalla mieleen että pitää huomenna ekaksi katsoa napapulttien kireys...
-
Joo ja näillä tiedoilla tosiaan myös jarrusatulat voi olla syy. En tiedä miten etujarru käyttäytyisi, takajarrujen pahaa laahaamista ei mulla D5:llä huomannut kuin hajusta.
-
Juu siis jarrut ei lahaa, tottakai sen olen tsekannut...
-
Mietin tuota pysähymistä jos se lopettaa tärinän ja syy ei ole jarrusatuloissa. Että onko pyörien tuennassa väljää jossain ja pyöränkulmat muuttuvat pysähtyessä. Onko se tärinä ratissa vai enemmän auton peräpäässä?
-
Nojoo eipä tarvii luultavasti sen enempää vikaa etsiä. Sisempi murros ällöttää kuivana, kumi paskana.
-
Kylläpä se vain auttoi kun löi kunnon vaseliinit murrokseen ja uuden kumin, ei tärise enää. :)
-
Onnea, tärinä on monesti vaikea vika!
-
Kylläpä se vain auttoi kun löi kunnon vaseliinit murrokseen ja uuden kumin, ei tärise enää. :)
Mitä rasvaa laitoit?
-
Kylläpä se vain auttoi kun löi kunnon vaseliinit murrokseen ja uuden kumin, ei tärise enää. :)
Miten vaihdoit kumin? Eikö vetari pidäkin irrottaa, että sen kumin voi pujottaa siihen? Itse olen koettanu aina kumien kuntoa aika ajoin tutkia, ettei menis rikki.
-
venyvärn suojakumin saa nivelen yli muljautettua jos haluaa kikkailla.
-
Joo kyllä sen vetarin joutuu päästämään irti. Ite irrotin vain sen ulomman pätkän kun oikea puolihan on kahdessa osassa. Sitten tietysti nivelestä riippuen se purkaantuu joko itsestään kun sen vetää kupistaan ulos tai niinkuin tässä(tripodonivel) irrotetaan sokka vetarinpäästä ja vedetään nivel booreiltaan pois jolloin saa uuden kumin pujotettua. Tämä tripodi on huomattavasti helpompi laittaa takas kun se missä on kuus kuulaa ja häkki(en tiedä mitä ne oikeilta nimiltään on) Tietysti nykyään on semmosiaki kumeja jotka kiepautetaan vetaria irrottamatta murroksen päälle ja liimataan kiinni. En tiedä onko hyviä ja ne ei olis tähän edes käyny.
Ite tein semmosen rasvasekotuksen kun malja oli aika pahasti kuopilla. Eli laitoin vetonivelrasvan ja sitten raskaankaluston venyvämmän ja paksumman rasvan sekaan. Tällä mixillä homma tiivisty ja tärinät lakkas. Nähtäväksi jää kauanko tämä elvytys toimenpide tepsii.