Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: googe 2.0 - 06.09.2011, 17:47:03
-
Projektiautoon tuli sitten kaput - majoneesin muodossa. Öljytikku tunki ulos ja sen putki on tavaraa täynnä. Kaiketi kannessa jossain kohtaa halkeama, koska nestettä on kadonnut kahdella eri asennuskerralla suurin piirtein samaa tahtia.
740, B230F, K -lohko, puristussuhde n. 11.5:1
Projektista voi lukea lisää, jos kiinnostaa, mutta jos täällä olisi fiksuja ohjaamaan oikeaan suuntaan?
Mitä tuolle majoneesimyllylle kannattaa tehdä???
1. Vaihdan pelkästään kannen ja huuhtelen ATF + moottoriöljy tms. seoksella koneen puhtaaksi.
2. Puran koko moottorin, vaihdan kaikki laakerit ja männän renkaat ja pesen möhnät kunnolla pois.
3. ?
---
Pähkinän kuoressa: Kuinka nopeasti laakerit ja männänrenkaat tuhoutuvat, kun öljyn joukossa pyörii jäähdytin nestettä? Autolla on ajettu n. 2000km ja kaiketi kokoajan öljyn seassa on ollut pieniä määriä glykolia.
-
Kyllä mää kurkkasin kiertokangen laakerit, ne ottavat helpommin itteensä puutteellisesta voitelusta. Toki jotain vihjettä saa kun laskee mömmöt ulos ja antaa laskeutua yön yli astiassa ja kaataa sitten varovasti liemet pois astiasta, jos astian pohjalle jää kiilteleviä metallihitusia on laakereista lähtenyt matskua. Männänrenkaita en näkisi tarpeelliseksi vaihtaa, jos ei kerta huohota tai syö öljyä. Tosiasentajahan kyllä vaihtaa kiertokangenlaakerit koneen ollessa paikoillaan (ei muuten ole maailman mukavin homma) :D ATF-moottoriöljyseosta parempi olisi käyttää jotain halpis öljyjä. Käyttää koneen lämpöiseksi ja laskee öljyt kuumana ulos ja eikun uusi suodatin ja paremmat liemet koneesee ja seuraava öljyn vaihto normaalia aikaisemmin. Myös dieselillä voi pestä koneen, naftat sisään, kone käyntiin, annetaan käydä tyhjäkäyntiä (missään nimessä ei saa antaa kierroksia) muutama minuutti ja lasketaan liemet pihalle.
-
Mitään naputtelua ei vielä kuulu, mutta pitää lirauttaa pari kyyneltä ja möhnät ulos koneesta tutkailtavaksi :'(.
---
Öljyt valuu parhaillaan ulos koneesta ja kohta olen laakereiden suhteen viisaampi.
Tällaisen löysin netistä:
http://www.machinerylubrication.com/Read/193/oil-glycol
Tuon sivun keskivaiheilla on öljytippa paperille testiin esimerkkikuvia. Oma öljy näyttäisi tuon perusteella ihan normaalilta. Ehkä huomasin tuon majoneesin ajoissa?
Öljynpaine ei ole sytyttänyt tietenkään varoitusvaloa ja mittarissa on silloin kun sitä on katsottu ollut aina vähintään 3bar painetta.
-
Öljyt on ulkona ja laskeutuneena. Valuttelin pinnalta tavaraa pois ja kyllähän tuolla on hippusia. Isompia ja pienempiä. Isommat alumiiniset epäilyttävät kaikkein eniten. Kone menee purkuun ja tarkistukseen.
En ole vielä ponnistanut tuota jäähdytysjärjestelmää, mutta pitää tehdä se kunhan auto on korjauspaikalla ja imu- ja pakosarjat irti.
Noiden h -kiertokankien pultit menee varmastikin uusiksi? Taitavat olla ARP 2000 3/8". Löin nuo kiinni 11mm 12 -kulmaisella hylsyllä. Mistä noita voisi löytää helpoiten?
-
Nyt on vähän sellainen wtf -fiilis.
Kansi on irti enkä minä kyllä mitään vuotoa tuosta kannen tiivistepinnasta osaa nähdä. Jos olisi vuotanut palotilaan ja sieltä öljyn sekaan, niin olisihan se vuotanut myös toiseen suuntaan ja jättänyt pahviin jälkiä. Palotiloissa ei ole jälkeäkään halkeamasta saati sitten jäähdytinnesteestä.
Kuvia projektissa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1730.msg197611#msg197611
Öljy tai majoneesi haisee jäähdytinnesteelle ja jostain se on vuotanut. Onko kenelläkään käsitystä onko ihan tavatonta kannen haljeta venttiilikoneistosta vesitilaan?
-
Itsellä on kerran ollut autossa kansi kiinni, joka vuosi 2. pytyn pakokanavan kohdalta vedet öljyn sekaan. Ihmettelin kanssa veden joutumista öljyn sekaan ja turbo koneen kohdalla epäilin myös aluksi pahvi vikaa. Koeponnistuksella selvisi tuo todellinen vika.
Omien kokemuksien mukaan aivan mahdollista siis.
-
Itsellä on kerran ollut autossa kansi kiinni, joka vuosi 2. pytyn pakokanavan kohdalta vedet öljyn sekaan. Ihmettelin kanssa veden joutumista öljyn sekaan ja turbo koneen kohdalla epäilin myös aluksi pahvi vikaa. Koeponnistuksella selvisi tuo todellinen vika.
Omien kokemuksien mukaan aivan mahdollista siis.
Hieno juttu - tai siis ei ole hieno juttu, mutta selvä juttu :). Tänään olen putsaillut kantta ja yrittänyt etsiä halkeamia, muttei vaan löydy. Valutin kannen vesitilan täyteen ja odottelin pari tuntia, mutta vain termarin ja lämppärin lähtöjen tulpat alkoivat vuotaa. Jos siellä on halkeama, niin se on todella pieni ja aukeaa kunnolla vasta kuumana/keittäessä.
Pystyykö tuon kannen vesikanavat ponnistamaan irrallaan? Pitäisi vika saada selville ennenkuin puran konetta enempää.
Toivo on kova, ettei muuta ole mennyt hajalle, kuin kansi nokkineen päivineen :). Paininkuppien sisällä oli jokunen isompi teräslastu, mutten ole osia vielä mittaillut. Nokassa on muistikuvien mukaan jotain pintaruostetta eli voitelu on ollut aika heikkoa :).
-
Irrallaan itse kannen koeponnistin. Sopiva teräslevy/kumi paketti lohkon "tilalle" ja kannenpulttien ja sopivien muttereiden avulla tiukkaan. Muut ylimääräset reiät tukkoon. Paineilma n. 2 bar ylävesiletkun paikalta sisälle ja sitten kansi vesipaljuun.
Toi paljastaa kyllä ihan pienetkin halkeamat ja tosiaan tuo oma kansi oli halki sellaisesta paikasta ettei sinne edes ole mahdollista nähdä.
Tän saman voi varmaan myös teettää jossain moottorikorjaamossa jos ei ite halua askarrella, tosi hinnasta en osaa sanoa mitään.
Teräslevy on kohtuu helppo mitoittaa kansipahvin avulla, muistaa vaan tehdä sen verran pidemmän, että saa myös vesipumpun reiän tukkoon.
-
Kokeilen turata tuollaisen levyn ja toivottavasti vuotaa.
-
Nyt on kansi "koeponnistettu" saavissa. Ei näkynyt vuotoja missään muualla, kuin kehnossa tulpassa lämppärinlähdössä ja ylävesiletkun välistä.
Lohkoa en vielä ole epäillyt, mutta nyt taitaa olla sen vuoro?
-
No ihme on jos oot sen saanut repeemään ja vielä vaparissa!
Lyö nippuun uudella pahvilla ja kato mitä tekee. Ei maksa paljoa eikä vie paljoa aikaa.
-
No ihme on jos oot sen saanut repeemään ja vielä vaparissa!
Lyö nippuun uudella pahvilla ja kato mitä tekee. Ei maksa paljoa eikä vie paljoa aikaa.
Jostain syystä kaikki mikä on epätodennäköistä sattuu ja tapahtuu omalla kohdalla :). En varmaankaan ole tarpeeksi tarkka, kun näitä paskartelen.
Vein kannen koeponnistettavaksi. Saa nähdä löytääkö fiksummat sieltä mitään vuotoa.
---
Tulipa tuossa semmoinen juttu mieleen, että asensin tovi sitten öljynjäähdyttimen. Ryöstölaipassa on termostaatti, mutta olisiko tuossa selitys sille miksi tuo öljy meni vasta nyt majoneesiksi? Termostaatin aukeamislämpötila on 78 astetta.
-
Homma selvisi koeponnistuksessa. Halkeamia 2 kpl ja juurikin vesitilasta venttiilikoneistoon. Kansi menee roskikseen.
-
Joskus noinkin käy. Hyvin harvinaista että vinokoneen kansi halkeaa mutta sitäkin tapahtuu. Onneksi volvon kansia saa alkaen 20€ 8)
-
Olikos sitä sun kantta miten vinguteltu? Ettei olis mennyt jostain kohtaa seinämä vahvuus turhan heikoksi? ::)
-
Olikos sitä sun kantta miten vinguteltu? Ettei olis mennyt jostain kohtaa seinämä vahvuus turhan heikoksi? ::)
Poravasaralla, lekalla ja kynsiviilalla on siloiteltu, mutta halkeama ei ilmeisesti ole kanavaan, vaan vesitilasta venttiilikoneistoon. Ei tuolta paljoakaan tavaraa oikeasti ole "porttailtu", mutta ihan pikkusen silti :). Kansi oli ennen ruuvailun aloittamista ääriään myöten täynnä mustaa körnää ja yksi ohjuri oli pintaruosteessa.
Huomenna käyn hakemassa kannen pois pajalta ja saan audienssin syistä ja seurauksista ja halkeamien tarkemmasta lokaatiosta.
-
Joskus noinkin käy. Hyvin harvinaista että vinokoneen kansi halkeaa mutta sitäkin tapahtuu. Onneksi volvon kansia saa alkaen 20€ 8)
Onhan tuossa pöydällä heti toinen uhri tarjolla, mutta jotenkin houkuttaisi hommata 531 tuon tilalle. Pitäähän sitä nyt 200 heppaa olla tavoitteena eikä 131,2 :).
-
Kansi haettu ja tutkailtu. Halkeamia ainakin kaksi kappaletta. Keskimmäisten pyttyjen pakopesän vieressä. Öljy valuu tuosta päältä takaisin lohkoon ja siinä on aika vähän tavaraa. Halkeamat on valumuotin sauman vieressä ja jäätymistä epäilivät syyksi halkeamiselle.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Murphyn_laki
---
Parit kuvat halkeamista:
(http://i2.aijaa.com/t/00185/8862585.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=001858862585.jpg)
(http://i4.aijaa.com/t/00471/8862586.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=004718862586.jpg)
(http://i6.aijaa.com/t/00104/8862588.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=001048862588.jpg)
-
Nostin koneen ylös ja aloitin purkuhommat.
Kiertokankien lakrut näyttää tältä:
(http://i5.aijaa.com/t/00230/9025620.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=002309025620.jpg) (http://i6.aijaa.com/t/00608/9025622.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=006089025622.jpg) (http://i8.aijaa.com/t/00969/9025623.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=009699025623.jpg) (http://i5.aijaa.com/t/00736/9025624.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=007369025624.jpg) (http://i3.aijaa.com/t/00092/9025625.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=000929025625.jpg)
Purin öljypumpun ja hupsista keikkaa sisältä näyttää tältä:
(http://i9.aijaa.com/t/00806/9025650.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=008069025650.jpg) (http://i2.aijaa.com/t/00058/9025651.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=000589025651.jpg) (http://i5.aijaa.com/t/00748/9025652.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=007489025652.jpg)
Nappasin yhden runkolaakeripukin irti ja alapuoli näyttää tältä:
(http://i5.aijaa.com/t/00572/9025653.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=005729025653.jpg)
(http://i2.aijaa.com/t/00545/9025654.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=005459025654.jpg)
Amatöörinä arvaan, että laakereiden kuluminen johtuu voitelun vähyydestä ja tuon pumpun ihmeellinen kuluminen johtuu jonkinlaisesta asennusvirheestä. Pumppu on jauhanut seinämästä ja pohjasta alumiinia öljynkiertoon ja siitä möykyt ovat kulkeutuneet laakereihin ja hiljaksiin niitä ja laakereita on jauhettu alumiinipölyksi öljyn sekaan? Lakruissa on siellä täällä kynnellä tuntuvia metallin palasia.
Kaikki laakerit ja öljypumppu menee näillä näkymin vaihtoon. Mistä johtuu tuon runkolaakerin reunan kuluminen? Kampura pyörii ihan kevyesti eikä alkuperäisissä laakereissa ollut mitään merkkejä kieroidesta.
---
Uutta orkkis tai Melling öljypumppua voi tarjota YV:llä ja halavalla ;D.