Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: HRemes - 06.09.2011, 21:13:31

Otsikko: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: HRemes - 06.09.2011, 21:13:31
Terve!

Tässä rupee iskeen pientä onkelmaa tuo signaturen volvo..
Takapyörän laakeri(?) kuskinpuolelta ilmeisesti rupee oleen ehtoopäivillä, kun tihmii öljyä läpitte ja sitten sellanen korvia vihlova ulina kun on jonniin matkaa ajanut.
Miten korjata, jos mahdollista? Kuinka kallista?

Ja sitten toinen ongelma on pohjaanlyönti kumi mikä rapsahti irti kuskinpuolelta takaa.
Onko mahdollista korjata mitenkään, ja jos ei, niin kuinka kallis on uusi ostaa?

Toivottavasti en kovin vaikeesti selittänyt  :hello:

-Remes
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms.
Kirjoitti: Gorgane - 06.09.2011, 23:50:57
Jos se pohjauskumi on tallella, niin ei ole kauhea ongelma. Kumihan ei yleensä mene rikki, vaan se prässätty peltilätkä missä se on kiinni ruostuu hajalle. Eli kaksi pulttia auki, ruostunut jämä palkista irti ja oman maun mukaan vääntämään 0,75mm pellistä uutta. Ei tartte olla täsmälleen samanlainen tietenkään. Jollain pultti/ruuvivirityksellä sitten se kumi siihen kiinni ja takaisin paikalleen, vaseliinia väliin, niin ei mätäne. Akkuporaa, peltisaksia, vasaraa ja hylsysatsia kummempia työkaluja et operaatioon tarvitse. Tosin vähän inhahkossa paikkaa se pelti irrotella, että jatkovarsi tulee tarpeeseen. Eivät yleensä ole olleet mitenkään mielettömän piukassa ne pultit, kun vaan löytänyt asennon, mistä pystyy vääntämään.

Uutta ei saa tarvikkeena ainakaan yhtään mistään, suunnilleen kaikki järkevät ja järjelliset paikat soittelin läpi. Paalaamolta kun menet kattelemaan, niin yleensä jo puuttuu. Kumi ja kiinnike ovat tosin identtiset molemmin puolin. Se on sitten katsurista kiinni, että huomaako jos ottaa toiseltakin puolelta pois. Ei ne tosin siellä ihan turhaankaan ole...

Farmarin kumi on sen muotoinen, että värkkäisin itse vaikka vanhoista jääkiekoista uuden tilalle, mutta sedanissa vaikeampaa, kun muoto sirompi.
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms.
Kirjoitti: Morjenz - 07.09.2011, 11:18:18
Terve!

Tässä rupee iskeen pientä onkelmaa tuo signaturen volvo..
Takapyörän laakeri(?) kuskinpuolelta ilmeisesti rupee oleen ehtoopäivillä, kun tihmii öljyä läpitte ja sitten sellanen korvia vihlova ulina kun on jonniin matkaa ajanut.
Miten korjata, jos mahdollista? Kuinka kallista?

Ja sitten toinen ongelma on pohjaanlyönti kumi mikä rapsahti irti kuskinpuolelta takaa.
Onko mahdollista korjata mitenkään, ja jos ei, niin kuinka kallis on uusi ostaa?

Toivottavasti en kovin vaikeesti selittänyt  :hello:

-Remes

Takapyöränlaakerinvaihto:

1. Ota pyörä irti. 2. Ota satula ja jarrulevy irti 3. Ota käsijarruvaijerin ohjuri irti jarrukilven takapuolelta, pura myös käsijarrukengät tieltä pois. 4. Avaa neljä pulttia navan takaa, jotka pitää jarrukilven kiinni 5. Vedä vetari perästä irti 6. Irroita jarrukilpi tai laita pultit takaisin paikoilleen pitämään sitä kiinni. 7. Leikkaa rälläkällä/dremelillä vanhoihin pyöränlaakeriin ja krymppiholkkiin syvä viilto melkeen vetariin asti. 8. Kopauta ensin pienempi meisseli viiltoon ja sitten isompi meisseli viiltoon. 9. Nyt laakerit on irroitettu. 10. Osta uusi laakeri ja vie ne suosiolla johonkin paikkaan, jossa on tarpeeksi järeä prässi niin säästyy aikaa ja hikeä... Järeällä prässillä laakeri ja krymppi menee kivuttomasti paikoilleen... Samalla kannattaa ehdottomasti uusia stefa, tulee yleensä laakerisarjoissa mukana...
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: HRemes - 07.09.2011, 16:13:35
Takapyöränlaakerinvaihto:

1. Ota pyörä irti. 2. Ota satula ja jarrulevy irti 3. Ota käsijarruvaijerin ohjuri irti jarrukilven takapuolelta, pura myös käsijarrukengät tieltä pois. 4. Avaa neljä pulttia navan takaa, jotka pitää jarrukilven kiinni 5. Vedä vetari perästä irti 6. Irroita jarrukilpi tai laita pultit takaisin paikoilleen pitämään sitä kiinni. 7. Leikkaa rälläkällä/dremelillä vanhoihin pyöränlaakeriin ja krymppiholkkiin syvä viilto melkeen vetariin asti. 8. Kopauta ensin pienempi meisseli viiltoon ja sitten isompi meisseli viiltoon. 9. Nyt laakerit on irroitettu. 10. Osta uusi laakeri ja vie ne suosiolla johonkin paikkaan, jossa on tarpeeksi järeä prässi niin säästyy aikaa ja hikeä... Järeällä prässillä laakeri ja krymppi menee kivuttomasti paikoilleen... Samalla kannattaa ehdottomasti uusia stefa, tulee yleensä laakerisarjoissa mukana...

Kiitos ohjeista  :hello:
Taitaa tuo viimenen vaihe kääntää koko homman niin päin että korjaamoilta uteleen työn hintaa kun ei omistuksessa ole niin hienoa laitetta kuin prässi  :2funny:
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: HRemes - 09.09.2011, 16:39:19
No nyt sit ois vielä sellanenki ongelma, että auto kun on vähän aikaa seisonut(3 tuntia), ja yrittää sitä sit käynnistää niin ei meinaa millään lähtee käyntiin, ja sit ku sen käymään saa, niin todella heikkoa tuo pyöriminen, ja kauheet öljynkatkuset savut pölläyttää ja ilmanputsarista kuuluu hirvee pauke.

Mutta jännä puoli on se, että sitten kun kone on pyöriny jonkun pari-kolme minuuttia, niin käynti tasaantuu ja toimii ihan hyvin. Seokset on mittarin mukaan suht kohillaan koko ongelmajakson ja sen jälkeisenä aikana.

Ihme auto  :idiot2:

EDIT: Voisko johtua venttiilien välyksistä tai jostain? Ja öljy ei minnekkään tikun mukaan häviä, mutta kätyää bensalle :idiot2:
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: Elk - 09.09.2011, 17:09:27
No nyt sit ois vielä sellanenki ongelma, että auto kun on vähän aikaa seisonut(3 tuntia), ja yrittää sitä sit käynnistää niin ei meinaa millään lähtee käyntiin, ja sit ku sen käymään saa, niin todella heikkoa tuo pyöriminen, ja kauheet öljynkatkuset savut pölläyttää ja ilmanputsarista kuuluu hirvee pauke.

Mutta jännä puoli on se, että sitten kun kone on pyöriny jonkun pari-kolme minuuttia, niin käynti tasaantuu ja toimii ihan hyvin. Seokset on mittarin mukaan suht kohillaan koko ongelmajakson ja sen jälkeisenä aikana.

Ihme auto  :idiot2:

EDIT: Voisko johtua venttiilien välyksistä tai jostain? Ja öljy ei minnekkään tikun mukaan häviä, mutta kätyää bensalle :idiot2:
Sytkävikaa...
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: HRemes - 09.09.2011, 21:50:24
Ei kai sytkäviasta johdu se, että öljyn seassa bensaa ja kylmäkäynnistyksessä pölläyttää öljysavut ja kone huohottaa?
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: AtAi - 09.09.2011, 21:59:21
Ei kai sytkäviasta johdu se, että öljyn seassa bensaa
Jossei kipunoi niin bensa tykkää karata alakertaan.
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: tommi m - 09.09.2011, 23:08:39
millainen sytytysjärjestelmä täs on? oon nähny volvon koneen mis oli "öljy"pelkkää bensaa. oli ajeltu vähän rikkaalla.. aattelin et jos kärjetön niin sytkäkivi varoittelee juuri niin että ei lähe käymään kunnol,voi toimia taas myöhemmin moitteetta.
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: HRemes - 10.09.2011, 12:36:23
En ole 100% varma, joten kävin kuvia räpsiin  ;D

Tiältä kuviin (http://s982.photobucket.com/albums/ae307/p3limi3s/Volvo%20240GL%201988/Laitteisto/)
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: tommi m - 10.09.2011, 12:45:36
okei,se on tää hall jakajalla. eli juuri mitä aattelinkin. no nuo sytkäkivet on halpoja.itselkin on yks ollu varalla hanskalaatikos.  :)
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: HRemes - 12.09.2011, 10:14:07
Liekkä tämä se niin sanottu sytkäkivi mikä on siinä akun tienoolla pellissä kii? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-8003 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-8003)
Ja tämä ilmeisesti tulee jakajan kopan alle? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-4906 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-4906)
Ja tämä ilmeisesti sopiva jakajan koppa tohon mun autoon? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-4419 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-4419)
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: tommi m - 12.09.2011, 17:33:22
juu.ihan oikein. tosin tuo rajoittimellinen pyörijä aika turha.  peruspyörijä riittää
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: HRemes - 12.09.2011, 20:13:58
Käyköhän sit tämä tuohon  ???  http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-4716
 (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-4716)
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms.
Kirjoitti: Klemt - 09.03.2012, 14:04:25
Takapyöränlaakerinvaihto:

1. Ota pyörä irti. 2. Ota satula ja jarrulevy irti 3. Ota käsijarruvaijerin ohjuri irti jarrukilven takapuolelta, pura myös käsijarrukengät tieltä pois. 4. Avaa neljä pulttia navan takaa, jotka pitää jarrukilven kiinni 5. Vedä vetari perästä irti 6. Irroita jarrukilpi tai laita pultit takaisin paikoilleen pitämään sitä kiinni. 7. Leikkaa rälläkällä/dremelillä vanhoihin pyöränlaakeriin ja krymppiholkkiin syvä viilto melkeen vetariin asti. 8. Kopauta ensin pienempi meisseli viiltoon ja sitten isompi meisseli viiltoon. 9. Nyt laakerit on irroitettu. 10. Osta uusi laakeri ja vie ne suosiolla johonkin paikkaan, jossa on tarpeeksi järeä prässi niin säästyy aikaa ja hikeä... Järeällä prässillä laakeri ja krymppi menee kivuttomasti paikoilleen... Samalla kannattaa ehdottomasti uusia stefa, tulee yleensä laakerisarjoissa mukana...

Omasta Volvolaattorista antautui pelkkä stefa ja öljyä on päässyt käsijarru kengille.. Osaisko joku kommentoida onko vetoakselin stefa vaihdettavissa ilman laakereitten purkua vai oonko hiljaa ja meen suosiolla ostaan laakerisarjan..?  ???
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: Morjenz - 09.03.2012, 15:25:40
Ulointa stefaa ei pysty vaihtamaan irroittamatta laakereita.
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: Klemt - 09.03.2012, 16:12:42
Ulointa stefaa ei pysty vaihtamaan irroittamatta laakereita.

Ok, kiitti tiedosta.
Motonetin luettelossa oli sisempikin stefa niin se sitten vissin vaatii jo perämurikan kautta operoimista?
Otsikko: Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
Kirjoitti: Gorgane - 09.03.2012, 19:26:21
Ok, kiitti tiedosta.
Motonetin luettelossa oli sisempikin stefa niin se sitten vissin vaatii jo perämurikan kautta operoimista?

Tulee muistaakseni vetarin mukana pihalle, ei joudu murikan kautta vaihtaan.