Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (takavetoiset) => Aiheen aloitti: The moose - 11.12.2010, 20:42:11
-
LH 2,4 moottorinohjaus temppuilee. Vaihda suutinrele ensimmäisenä tuu sit vasta kyseleen lisää, jos ei sillä vika korjaannu.
nyt kun se on laitettu vois laittaa nastalla kiinni et ei unohdu.
T: ELK
-
Seuraavaksi YKK-anturi :)
-
Ja näitä ennen on vaihdettu pumpunrele (System relay).
Kas, seurauksena onkin toimiva auto, jos vain bemsapumput(pumppu) pyörii ja bensansuodatin päästää läpi...
-
Ja kun joku heittää vielä kuvan tähän releiden sijainnista, niin peli on selvä.
-
Ja kun joku heittää vielä kuvan tähän releiden sijainnista, niin peli on selvä.
Ykk anturi
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/IMG_0584.jpg)
Suutinrele
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/suutinrele.jpg)
-
Tossa sivulla noita releitä kanssa ja vähän muutakin.
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Electrical-CircuitsRelays1.html#Relay%20Locations
Suutinrele 900-sarjassa voi olla kuskinpuolen iskaritornissa tai lokarin sisäsivussa. Tekstiä suutinreleestä voi löytyä vaikka tähän tyyliin: 899931 1323592-1 12V / 40A
-
Jos autossa ilmastointi releitä 2 kpl rinnakkain ja täysin samat eli jos ilmastointi toimi mut auto ei johdot päikseen vaihtaen olet taas sitäkin kokemusta rikkaampi.
juu ja joissain malleissa ne releet on kuskin tolpassa, eli erikohtaa kun tossa hemban kuvas.
T: ELK
-
Ja vielä nippelitietoa: Ykk-anturi on kiinni yhdellä m6 pultilla eli 10mm hylsyllä lähtee irti.
Ja onko näin että jos kipinä tulee, on anturi ehjä?
-
Ja vielä nippelitietoa: Ykk-anturi on kiinni yhdellä m6 pultilla eli 10mm hylsyllä lähtee irti.
Ja onko näin että jos kipinä tulee, on anturi ehjä?
YKK antaa kierrostiedon eli kipinän ja polttoaineen ajotukset eli kyllä, toki jos pätkii niin kipinä saattaa olla satunnainen -> varmaksi ei välttämättä osaa sanoa.
-
Tähän voisinkin laittaa tälläisen helpon tavan tarkistaa tuleeko bensasuuttimille ohjaus:
1. Irroita sähkö liitin jostakin suuttimesta
2. Etsi lasikantainen 5w polttimo(T10). suorista polttimon kannassa olevat "jalat"
3. Tökkää lasikanta polttimo suuttimelle tulevaan sähköliittimeen jonka aikaisemmin irroitit.
4. Yritä käynnistää auto. Jos polttimo vilkkuu startatessa tasaisesti on kaikki kunnossa. Jos taas ei niin mahdollisia vikakohteita ovat suutinten rele, päärele tai YKK anturi.
-
Ja tuo ruiskupumpun rele on keskikonsolissa sulakerasian kanssa samassa.. Pitäisi olla ainoa valkoinen rele ja numerot päällä pitäs olla jotain tämmöstä...
898151
3523608
-
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F
Tuolta löytyy myös kytkentäkaavioita ja osasijoittelua LH2.4 ja muistakin ruiskuista. Myös paljon muuta tietoutta...
-
Lisää hyviä sivustoja
http://www.jetronic.info/wiki/tiki-index.php?page=Bosch%20Part%20Application%20List
-
LH 2,4 moottorinohjaus temppuilee. Vaihda suutinrele ensimmäisenä tuu sit vasta kyseleen lisää, jos ei sillä vika korjaannu.
nyt kun se on laitettu vois laittaa nastalla kiinni et ei unohdu.
T: ELK
Kertokaas viisaammat mistä tuota suutinrelettä saa PK-seudulta. Mätänetin luettelossa ei löytynyt mitään tuon nimistä rekkulaa. Valkoinen bensarele ja Ykk-anturi löytyy muutamalla kympillä, mutta suutinrelettä en löydä kataloogista. Onko kyseessä tavallinen 4-5 napainen kytkevä/vaihtava tjsp. perusrele vai joku spesiaali?
-
Löytyy nimellä lisävarusterele (ilmastointi)
-
Motonetissa http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-8238
-
Kertookaapas vielä puusilmälle (Vaikkapa kuvalla) missä tuo suutinrele sijaitsee vm 97 classicissa (B230FT/AW71, Ilmastointi yms.) Ei ainakaan pelkääjän iskaritolpassa putsarikotelon läheisyydessä näkynyt releitä, eikä nopealla silmäyksellä koko konehuoneessa. Vaakatasossa tuleva lumi hieman saattoi haitata näkyvyyttä.
-
(http://www.kolumbus.fi/aulis.nylund/Autot/OIG-892-konehuone.jpg)
se voi olla konehuoneen oikeessa reunassa johtosarjan alla. lähellä ohj tehostimen säiliötä.
-
(http://i9.aijaa.com/b/00062/9643177.jpg) (http://aijaa.com/000629643177)
Tuolta etsiskelisin...
-
Tää näyttää hyvältä paikalta kysyä. Onko noissa lh2.4 bokseissa eroja vuosimalleittain. Kerron tilanteen: mulla on vm92 940 B230ft, ni sopiiko vm98 B230ft boksi suoraan toho vanhempaan? Ja onko vm98 vakio ahdot enemmän ku vm92? Ja jos eroilee muutenki nii mites?
E. Nii ruiskuboksi siis
-
Fyysisesti sopii kai suoraan, mutta siinä uudemmassa on luultavasti ajonesto. Korjattavaissa lastulla jos olen ymmärtänyt oikein (boksin mallikohtainen). Paljonko kone ahtaa riippuu vain hukkaportin kellosta, boksilla ei oo mitään tekemistä sen kanssa, mutta koska molemmat koneet ovat FT mallisia niin tässä tapauksessa molemmat ahtavat 0,5bar.
Uudemmissa bokseissa lienee myös ohjaus sähköflektille.
-
No en oo viä asteikolla olevaa mittaria laittanu muttakun 4500rpm kohdalla meno lakkaa tyystin kiihdytyksessä, ja vanhalla turbolla ei ollu tätä ongelmaa... Ja vakio 940 turbo on nyt ja purettu autosta joka oli iäkkäämmällä miehellä, enkä usko hänen kauheesti viritelleen ???
-
Vaihtuiko siis koko kone? Jos vaihtui niin T-nokka tappaa kyllä menohalut neljän tonnin jälkeen...
-
Tää näyttää hyvältä paikalta kysyä. Onko noissa lh2.4 bokseissa eroja vuosimalleittain. Kerron tilanteen: mulla on vm92 940 B230ft, ni sopiiko vm98 B230ft boksi suoraan toho vanhempaan? Ja onko vm98 vakio ahdot enemmän ku vm92? Ja jos eroilee muutenki nii mites?
E. Nii ruiskuboksi siis
Käynnistyksen estolla varustettu boxi ei käy suoraan. Esto on ECU:n biossiin rakennettu eli ei pysty lastulla vaikuttamaan.
Näin kerto isot pojat... ;)
Vaihtuiko siis koko kone? Jos vaihtui niin T-nokka tappaa kyllä menohalut neljän tonnin jälkeen...
Ei tapa. Kun laitteet pelaa oikein (ja pakoputki hengittää) niin pyörii (ja vetää) nätisti rajoittajaan.
-
Varmempi varmaan laittaa semmonen jossa ei oo ajonestoa, mun "tieto" perustuu vain siihen mitä oon lukenut ruotsin foorumeilla, esim. garaget (http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2552099#p2552099).
Vetäähän se rajoittajaan asti, mutta kiihdytys ei tunnu yhtä rajulta neljän tonnin jälkeen. En sit tiedä onko tossa jotain häikkää sitten, 2,5" putki kahdella läpivirtaavalla pöntöllä. Tulpat oli kyllä aika huonot, en oo vielä päässy kokeilemaan uusilla.
-
YKK antaa kierrostiedon eli kipinän ja polttoaineen ajotukset eli kyllä, toki jos pätkii niin kipinä saattaa olla satunnainen -> varmaksi ei välttämättä osaa sanoa.
Pakko kysyä rautalangasta väännettynä, eli jos mittarille tulee kierroslukutieto, YKK-anturi on ehjä?
-
On, tai voihan se YKK antaa pätkivää signaalia mitä ei välttämättä mittarista huomaa.
-
onko tietoa missä järjestyksessä suutin releen johtojen täytyisi olla.? sattuu olemaan itsella jokanen johta irrallaan ja enkä löydä oikeaa järjestystä millään
-
Katseleppas tuolta...
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm
-
Katseleppas tuolta...
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm
katselin jo eilen tuota mutta siitä ei selvinny sitä johtojen järjestystä, mutta nou hätä muutaman tunnin touhuamisen jälkee löyty oikee järjestys ja volvo saatiin taas käyntiin, oli mm, yksi mootorin sähköjen liitos huonosti kiinni,
-
Vanha topicci muttavlaitan tänne.. Ostin tuon releen OEM varaosanumeron perusteella tarvikeliikkeestä. Vertaisin alkuperäistä ja uutta niin huomasin, että uusi on 30A ja vanha 40A. Onko tuolla toiminallista merkitystä? Sen läpi menee aika moneen laitteeseen ohjaus.
-
Koitetaas vähä nostella tätä :D eli osaakos joku sanoa minkä värinen tulee mihinkin? Johtosarja 240 ja b230ft moottoriin koitan laittaa. Eli siniselle, valkoselle ja mustalle liittimelle sekä keltaiselle johdolle paikkaa haeskelen
(https://s16.postimg.org/xpl0rxi1d/DSC_2040.jpg) (https://postimg.org/image/xpl0rxi1d/)
-
Koitetaas vähä nostella tätä :D eli osaakos joku sanoa minkä värinen tulee mihinkin? Johtosarja 240 ja b230ft moottoriin koitan laittaa. Eli siniselle, valkoselle ja mustalle liittimelle sekä keltaiselle johdolle paikkaa haeskelen
(https://s16.postimg.org/xpl0rxi1d/DSC_2040.jpg) (https://postimg.org/image/xpl0rxi1d/)
Yksinäinen abiko = mittariston lämpötila anturille
Musta JPT = nakutusanturi
Sininen JPT = tyhjäkäyntiventtiilille
Valkoinen JPT = ECU:n lämpötila anturille
En ole ihan varma, mutta tälleen äkkiseltään pääteltynä ysin sarjasta.
-
Löytyiskös jostain mittaus/tarkistusarvoja koneen antureille? Niille, mitä nyt yleismittarilla pystyy harimoimaan...