Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Sanetski - 06.12.2017, 14:05:47

Otsikko: Volvo 940 -93
Kirjoitti: Sanetski - 06.12.2017, 14:05:47
Elikkäs ongelmana se että ratti täristää jos jarruttaa pehmeästi kovasta vauhdista. Poljin nytkyttää myös jos jarruttaa n. 60kmh vauhdista. Autosta ei löydy ABS boksia konehuoneesta ja yksi letku menee kummallekkin puolelle eteen. Satulaan tulee vain yksi letku. Eikö absittomassa pitäisi olla 2?
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: nostokurki - 06.12.2017, 15:51:03
Kuulostaa siltä että jarrulevyt on kierot
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: Sanetski - 06.12.2017, 16:03:42
Joo-o.. ainoastaan jarruttaessa tuo pahin tärinä tulee ja auton nytkyttäminen. Esimerkiksi jos hidastaa ilman jarrua ei ole tärinää.. Tuo jarruhomma on kyllä kumma kun yksiletkuiset etusatulat
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: jen - 06.12.2017, 16:35:16
Joo-o.. ainoastaan jarruttaessa tuo pahin tärinä tulee ja auton nytkyttäminen. Esimerkiksi jos hidastaa ilman jarrua ei ole tärinää.. Tuo jarruhomma on kyllä kumma kun yksiletkuiset etusatulat
ei tuossa ole mitään ihmeellistä vaan se on juurinoin kun edelliset sanoivat,sillä ei mitään merkitystä vaikka jarruletkuja ois 18,kierot levyt kierot niin ne on kierot,oisi kiva kuulla perusteluja miten vaikuttaa onko 2 vai yx letkua mikä tulee satulaan.kestääkö jommatkummat paremmin kieroja levyjä? ;)
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: The moose - 06.12.2017, 16:36:54
Pikkujarrut yhdellä letkulla.

Satulan liukutapit jumissa ja levyt kierot.

Miten muuten ne jarrupalat tarttuu levyyn ellei jarrua paineta. Siksi se tärisee vain jarrutettaessa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: late2 - 06.12.2017, 16:53:12
Kerran rengasliike jätti mutterit niin löysälle, että oireet samat kuin kieroilla levyillä
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: Sanetski - 06.12.2017, 16:55:53
Juu hommaillaan levyt ja palat ja rasvaillaan liukutapit. Tuo satulahomma oli vähän lisäkysymyksenä. Eli voi olla siis absittomat jarrut vaikka olisi vain yksi lähtö per satula
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: s73 - 06.12.2017, 17:00:31
Juu hommaillaan levyt ja palat ja rasvaillaan liukutapit. Tuo satulahomma oli vähän lisäkysymyksenä. Eli voi olla siis absittomat jarrut vaikka olisi vain yksi lähtö per satula

Katso ensin mikä siellä jumittaa,voi olla mäntäkin.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: Sanetski - 06.12.2017, 17:03:44
Juu pitää viikonloppuna varmaan katella kun on enempi aikaa. Tosiaan se kyllä on ihan sen olonen kun olisi kierot levyt, pikkuvauhdissa jarruttaessa tuntuu kun pomppii vähän
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: jen - 06.12.2017, 17:39:24
Kerran rengasliike jätti mutterit niin löysälle, että oireet samat kuin kieroilla levyillä
joo mutta silloin varmaan oireet on rajummat ja jopa ääni mukana!
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: Huikkoster - 06.12.2017, 19:11:00
Juu hommaillaan levyt ja palat ja rasvaillaan liukutapit. Tuo satulahomma oli vähän lisäkysymyksenä. Eli voi olla siis absittomat jarrut vaikka olisi vain yksi lähtö per satula
Kyllä. Isän -93 940:ssä on absittomat yksimäntäiset jarrut. Niihin kuuluu absillisesta pienemmät 280mm levyt.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: TVS - 06.12.2017, 19:45:17
Motonetin listaus ABS/ei ABS on puutaheinää. OK, letkumäärä täsmää sen osalta, että kaksletkunen ei ole absillinen, mutta yksletkunen ei tarkota silti automaattisesti abseja. Ja kun satuloita on 2-mäntäsiä ja 1-mäntäsiä, se oikeasti erottelee levyn kokovaihtoehdot ja absillisuus tai absittomuus ei oikeastaan liity asiaan mitenkään. 1-mäntäistä satulaa on vain 280mm levyllä, kaksmäntäsiä 262 ja 287mm.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: Orlov - 06.12.2017, 20:39:05
Eikös näissä ole jonkinlaista tyyppivian tynkää, tosin vain madallettuna ja isommilla kiekoilla, joka aiheuttaa vatkausta ???

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=53471
Otsikko: Vs: Volvo 940 -93
Kirjoitti: Sanetski - 06.12.2017, 20:48:13
Motonetin listaus ABS/ei ABS on puutaheinää. OK, letkumäärä täsmää sen osalta, että kaksletkunen ei ole absillinen, mutta yksletkunen ei tarkota silti automaattisesti abseja. Ja kun satuloita on 2-mäntäsiä ja 1-mäntäsiä, se oikeasti erottelee levyn kokovaihtoehdot ja absillisuus tai absittomuus ei oikeastaan liity asiaan mitenkään. 1-mäntäistä satulaa on vain 280mm levyllä, kaksmäntäsiä 262 ja 287mm.

Selvensi aika paljon. Pitääpä aukoa viikonloppuna jarrut ja katella.