Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: PetriN - 07.12.2017, 13:05:54
-
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20171006_171830.jpg)
Uusi entisöintiprojekti aloitettu. Tyttärelle hankittiin tällainen aihio, jossa ruostetta riittää, osia puuttuu ja korikin on kiero.
Vähän kun olisi laittanut rahaa lisää, niin olisi saanut tietenkin paremman ja melkein katsastetunkin. Tämä on varmaan jossain vaiheessa ollut peltokäytössä. Tai ainakin ojassa käynyt, kun vasen etunurkka on ylempänä ja sitten joku on hitsanut oikeankin puolen "sisälokarin" liian ylös, niin oikeakin puoli irvistää ylöspäin. Ja pohjaa puuttuu isoja paloja ja takasisälokarit myös poisruostuneet.
Ja etutukivarsista on jäljellä vain vähän reunoja, sekä pitkittäiset takatukivarret melkein poikkiruostuneet.
Mutta.... Punaiset penkit melko hyvät.
-
100 sarja lämmintää aina mieltä.
Lisäkuvia ja projektin etenemistä odotellessa..
-
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20171014_194514.jpg)
Tuossa on etupäätä, jota on joku aikaisempi omistaja hitsannut. Vahvoja ovat hitsaukset, mutta ei ole entisöity, vaan hitsattu osittain vanhan päälle ja oikaistu vaikeimmat kohdat. Toimii se niinkin, mutta osan pistän uusiksi. Konepellin saranoiden kiinnitykset ovat ihan hukassa. Saranat hitsattu runkoon kiinni parilla täpällä.
Vasen etuaisa tosiaan noussut ylöspäin. Ei se paha ole, kolme milliä.
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20171104_154602.jpg)
Siinä vanha mylly. Mittasin, niin puristukset olivat kohtuullisen tasaisessa kunnossa mutta nokka-akseln nostoissa parin pakoventtiilin kohdalla vajausta. Ja kun huomasin, että yksi kannenpultti oli vaihdettu 10 milliseen, eli alkuperäistä pienempään (näkyy keskellä 2-3 pakoaukkojen lähellä), niin hylkäsin koko moottorin toistaiseksi. Kannen pultti on joskus katkennut sisään, porattu sitten vinoon, että osittain pulttiin ja osittain lohkon valuun.
Autoon tulee samanlaisesta 1971 Deluxesta purettu alakerta, uudella nokka-akselilla ja kansiin koneistetaan pakoventtiilien seetirenkaat. Pari pakoventtiiliä oli syönyt itsensä jo melko syvään valuun. Ihmeen tasaisesti olivat upoksissa, n. kolme milliä ja pitivät hyvin painetta.
Vaihteiston kunnosta ei ole mitään tietoa, mutta kokeilen sitä siitä vaan ajoon. Kytkin toimi ainakin hyvin, kun ajettiin auto trailerille.
-
Tuossa on etupäätä, jota on joku aikaisempi omistaja hitsannut. Vahvoja ovat hitsaukset, mutta ei ole entisöity, vaan hitsattu osittain vanhan päälle ja oikaistu vaikeimmat kohdat. Toimii se niinkin, mutta osan pistän uusiksi. Konepellin saranoiden kiinnitykset ovat ihan hukassa. Saranat hitsattu runkoon kiinni parilla täpällä.
Vasen etuaisa tosiaan noussut ylöspäin. Ei se paha ole, kolme milliä.
Hattua täytyy nostaa sellaiselle joka vielä tästä lähtee leimattua autoa tekemään. Ei ainakaan askartelu heti lopu.
-
100-sarjalaisen pelastus saa täältäkin hatunnoston ja kumarruksen. Pikkupojasta asti olleet mielestäni hienoimpia ikinä.
Tsemppiä projektiin! O0
-
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20171204_201630.jpg)
Vaikka takasisälokarin ulkopuolikas oli lähes kokonaan haihtunut, niin pintapuolen pelti on niin hyvä, että tarvitsee vain pienen uuden reunan.
-
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20171122_114241.jpg)
Vauhtipyörän kytkinpinnasta piti ottaa ohut siivu. Kytkinlevy on joskus ajettu niin loppuun, että niittien kohdalla oli urat.
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20171122_130653.jpg)
Ja paineasetelmasta myös pinta suoraksi.
-
Hyvältä näyttää, seurantaan menee.
-
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/lataus.jpg)
Ruoste on hyvännäköistä. Taidetta.
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20171124_181516.jpg)
Kampiakselin takapäähän sorvattiin akselitiivisteelle tila. Ja jakopään koppaan myös.
-
Jaa, minnekkäs tästä jutusta ovat kuvat hävinneet? Pitääkö laittaa kuvat uudestaan?
Kori on nyt kauttaaltaan, hitsattu ja odottaa maalausinspiraatiota.
Luukut vielä hitsaamatta kuitenkin.
Moottori on saanut uudet pakoventtiilien seetit.
Tämä projekti kestää jonkin verran. Joutuu välillä väistymään muiden tieltä, mutta sitku.
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/lataus_(1).jpg)
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/Kansi2.jpg)
En näköjään osaa laittaa kuvaa, vaikka ennen olen osanut.
-
Jaa, minnekkäs tästä jutusta ovat kuvat hävinneet? Pitääkö laittaa kuvat uudestaan?
Kori on nyt kauttaaltaan, hitsattu ja odottaa maalausinspiraatiota.
Luukut vielä hitsaamatta kuitenkin.
Moottori on saanut uudet pakoventtiilien seetit.
Tämä projekti kestää jonkin verran. Joutuu välillä väistymään muiden tieltä, mutta sitku.
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/lataus_(1).jpg)
(https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/Kansi2.jpg)
En näköjään osaa laittaa kuvaa, vaikka ennen olen osanut.
Kyllä ne kuvat näyttävät olevan olemassa kun suoralla URL:lla menee, mutta ei näköjään salli niiden "jakamista" sieltä "kolmannelle osapuolelle" eli tänne foorumille
https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/Kansi2.jpg
-
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20231110_145004.jpg)
Aikaa vierähti!
Auto on siirretty kellarin pimennoista valoon ja maalaus on aloitettu.
Väriksi tulee alkuperäisen koodin mukaan 42 (kermanvalkoinen). Kojelaudankin otin pois tieltä, niin tulee laitettua osat puhtaina takaisin.
Hieno yllätys oli kun en yhtään muistanut että olin entisöinyt etupalkin tukivarsineen, jousineen, jarruineen, napoineen, lähes kaikki uutta tai vanhaa puhdasta!!! 8)
Kun vanhaksi tulee, niin kaikkea ihmeellistä tapahtuu.
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20231116_200918.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20231116_164640.jpg)
-
Noniin. Ajattelinkin että onko tämä jäänyt unholaan :)
-
Juuei unholassa ollut. Oli vaan saatava yksi 240:nen valmiiksi, niin nyt vuorossa maalausrupeama tälle 144:selle.
Maalauksen jälkeen 164 projektin maalaus samaan vaiheeseen. Sen jälkeen molempien kasausta, vasemmalla kädellä tosin.
-
Todella hienoa - on ilo katsella työn jälkeä ja edistymistä.
-
Ja tytärkin on jaksanut odotella valmistumista? :)
PS. Läyhäkkä veturi hakureissulla.
-
Ja tytärkin on jaksanut odotella valmistumista? :)
PS. Läyhäkkä veturi hakureissulla.
On jaksanut juu!
Kerran kysyin että olisko hän luovuttanut sen minulle, mutta "Ei! Laita se nyt vaan liikenteeseen!"
:D hehe. Läyhäkkä onkin hyvä sana kuvaamaan tuota 1981 scottsdalea.
Kun sen jyräyttää käyntiin, niin ääni on Räyhäkkä, mutta ajotuntuma on mieluummin Läyhäkkä. Ambulanssi kori painaa.
-
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20231128_131157.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20231128_131213.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG-20231129-WA0003.jpeg)
Nyt on maali päällä korissa. Siitä pari kuvaa.
Ovet ja muut luukut vielä kesken.
-
On nättiä.
-
Hyvältä näyttää 8)
-
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20231214_104250.jpg)
Ja uutta tuulilasia.
-
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20240226_155129.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20240226_155327.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20240226_155317.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/IMG_20240226_155415.jpg)
Nyt hänet on maalattu kokonaan.
Ja näköjään huutaaa seuraavaksi vanteet ja renkaat.
-
Hän on tosi hieno :)
-
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240531_142241.jpg)
Pientä kuvapäivitystä. Ulkopuoli näyttääkin melkein valmiilta. Kuraläpät ym pientä puuttuu.
Sisusta vielä vaiheessa, kun täytyy vinyyliä maalata. Aurinko on haalistanut yläosia. Penkin päälliset ovat jo pesukoneessa käyneet. Ja etupenkkien tuennat ja joustot piti uusia.
Renkaat ovat yhden pykälän liian matalat minun mieleen. Voi olla että menee uusiksi. Vanteita on näköjään ainakin kahta leveyttä. Nämä ovat ne leveämmät. Jemmassa puoli tuumaa kapeammat. Nämä saatan myydä, jos päädyn kapeampiin renkaisiin ja vanteisiin.
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/1000000927.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240531_142742.jpg)
Puskurissa on lisävalojen reiät, joten täytyy ehkä laittaa Hellan huomiovalot, kuten tämän aktiiviajoaikana oli myös tapana.
-
Puskurissa on lisävalojen reiät, joten täytyy ehkä laittaa Hellan huomiovalot, kuten tämän aktiiviajoaikana oli myös tapana.
Tai 7" H4 tuplat mitä meillä päin oli.
-
Olihan meilläkin päin niitä, sekä vain lisäpitkät myös.
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240611_174702.jpg)
Alkuperäiset oviverhoilut keränneet jo kakkaa. Lähtee rankalla aineella, mutta Lähtee vähän väriäkin. Lopputulos melko kirkas puna.
Olin jo maalaamassakin, mutta jääköön nyt tuollaiseksi kirkkaaksi.
-
Mikäs tämän tilanne? :)
-
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240726_084131.jpg)
Kiitos kysymästä, eilen on pyörähdetty ensimmäistä kertaa remontin jälkeen auringossa, omin voimin. SU kaasuttimet liian laihalla vielä, tai sitten jarrutehostajan kautta imee ilmaa. Ei jarru ole oikein tehokas.
Kaikki vaihteet toimii hyvin.
Mutta, lämmityslaitteen kenno vuotaa, päädystä. Otin samalla kaikista kolmesta 100-sarjan projekteista kennot pesuun ja tutkintaan. Näitä ei taida saada uutena mistään, kopioita. Vai saako?
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240727_152227.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240727_112814.jpg)
Hän sai tänään ruostesuojauksen. Ruiskulla massaa, pestyyn pohjaan. Kotelot täytyy vielä ruiskuttaa. Samalla mietin että ei tällä varmaankaan talvella ajella. Mutta eihän se massaus väärin ole, näin Suomiautoon. Eikä tässä autossa tuo lattia niin tarkkaan ole tehty, että olisi maalipinnalle voinut jättää. Osa uutta, osa vanhaa.
Sisustasta puuttu lähinnä kojelaudan kaikki irtopanelit. Kunhan ensin se lämmityslaite kuntoon.
Ainiin, sähkölaitteista toimii vain starttimoottori ja virranjakaja :D ja oikea etuparkkivalo. Sekin koko ajan, kun akku on kiinni. Ei sammu eikä lisääkään syty kytkimestä. No, sähköhommat vielä erikseen.
Sitten jos katsastukseen vielä loppukesästä.
-
Hienolta näyttää 8) Koriltaan kun on kunnossa niin mielellään tekee pikkuhommat kuntoon.
-
Niistä lisävaloista kysyin tytöltä, niin kuulemma samat kuin meillä Amazonissa on, eli Cibie Oscarit. Omassa hyllyssä on joko H4 tai myös huippukuntoisia H3 pitkiä. Pistekuviolla.
-
Nyt hänet on tänään katsastettu ja rekisteröity uudelleen liikenteeseen!
Ajotuntuma oli niinkuin kuvittelin, muistelin vanhastaan edellistä samanikäistä. Vähän kyllä värisee, kardaanin tahtiin. Heti kohta tehtävä homma on , että etujousitus on vasemmalla selvästi alempana. Tietääkseni laitoin samanpituiset jouset. Jotain on käynyt. Takaa pitää ottaa siellä aiemminkin olleet tuuman paksuiset kumit jousen slta pois. Perä on liian ylhäällä verrattuna etupäähän.
Sekä startti rääkäisee. Se ei kuulu kuvaan. Ainiin ja renkaat ovat matalat ja kovat. Uudet 80 sarjalaiset laitettava.
Että sellaiset pienet säädöt vain. Mukava ajella kuitenkin tähän saakka, kunnes paranee vielä.
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240911_194507.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240911_194524.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240911_194542.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240911_194425.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240911_194438.jpg)
-
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240911_194722.jpg)
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240911_194616.jpg)
-
Hyvältä näyttää! 8)
Onko hantin puoli alempana? Kuvasta hankala hahmottaa. :)
-
:) hahmottaa tekstistä, että se on kuljettajan puoli, eli vasen puoli, mikä on alempana, jousessa on jotain vikaa. Korjataan.
-
:) hahmottaa tekstistä, että se on kuljettajan puoli, eli vasen puoli, mikä on alempana, jousessa on jotain vikaa. Korjataan.
Kappas juu :2funny:
Aattelin et josko kyse olis ollu optisesta harhasta niinkun tässä:
(https://i.ibb.co/F5bvccS/Screenshot-20240912-101357.jpg) (https://ibb.co/F5bvccS)
Toisella puolella vanhan mallin lokasuoja jossa kaari on alempana kun 71/72 malleissa.
-
On kyllä upea auto! Jonain päivänä on pakko vielä omistaa valkoinen 140-sarjainen S*
-
On eri paria!
Mut älkää nyt pikku virheitä tuijottako :)
Onhan tässä paljon hyvääkin.
Moottori kunnossa, vetää hyvin, sisusta puhdas, hyvä tunnelma ja lasit kirkkaana hyvä ajella, tiivisteet kunnossa jne jne.
-
Hyvältä näyttää, ai että O0
-
On kyllä upea auto! Jonain päivänä on pakko vielä omistaa valkoinen 140-sarjainen S*
Juu, minustakin olisi kiva omistaa, mutta niin se vaan lähtee tyttären mukaan. Kunhan säätelen vielä.
Käytiin koeajolla, oli hieno tunnelma.
Minulla on 140 sarjalaisia ollut ajokuntoisena kaksi. Molemmat california white vm 1971 144 Deluxeja. Se aikaisempikin oli vain hetken. Valkoiset viedään käsistä.
-
Ajotunnelma sen kun paranee vaan. Kun on tarkka ja kuuntelee ja tunnustelee autoa ajaessaan, niin on iso vaikutus esim. näillä, että sorvaa kaasuvivustoon melko välyksettömät holkit, sekä tuo, että säätää kytkin ja jarrupolkimien lepoasennot tehtaan arvoihin, jos ovat kuluneet tms. Vastaa kaasuun viipymättä, eikä kytkinpolkimen liike tarvi olla niin pitkä, kuin tässä oli, että polvi leuassa aloitetaan painaminen.
Jarrutehostimessa vielä pientä aamukankeutta, kun ensimmäinen painallus on tahmea. Eikä muutenkaan tehosta kunnolla. Sitä vielä korjattava.
Vielä kun korkeammat renkaat laittaa, niin pehmenee meno asfaltin urissa ja halkeamissa. Onhan auto nyt nopea kääntymään kun rattia kääntää, mutta ehtii kääntymään vähän hitaamminkin.
Perskuta, tällaisesta tulee minun arkiauto, jokapäiväiseen ajoon. ! Täytyy pistää tuo 145 ihan kohta kuntoon. :)
-
Yhtä 140 sarjan tehostajaa manattiin kun tehostus oli vaisua. Syyllinen löytyi tukkeutuneesta suodattimesta. Taisi olla 67 se.
-
Hieno auto ja komea tuo punainen sisusta!!
-
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20240920_190310.jpg)
Laitan uuden kuvan.
MA tarkastajakin sanoi että laita puskurissa oleviin reikiin jotain, jos niissä ovat lisävalot olleet. Lisäpitkät laitoin.
Sovittelin myös keltaisia huomiovaloja, mutta eivät sopineet kuvaan. Huomiovalot näyttävät sopivilta silloin, kun ovat loitompana toisistaan ja puskurin alla.
Sitäpaitsi tytär sanoi että "keltaiset pienet valot ovat pappamallia"
Sitä en ymmärtänyt.
-
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20250307_080846.jpg)
Tuli laitetuksi taakse myös turvavyöt. Rullat.
Autoa käyttää sukupolvi, joka on tottunut että aina on turvavyöt. Nyt voi ottaa kavereita kyytiin, niin etteivät ihmettele vanhan auton vöiden puutetta.
Vyöt on peräisin vm. 1984 240:stä. Myös kotelot päälle, maalattuna punaiseksi tietenkin :) Laitoin uudet punaiset nauhat.
(https://jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/20250307_081030.jpg)
-
Mulla olis vielä työlistalla toi takavöiden asennus. 240:n rullavyöt löytyy.
Oliko vyön alapäälle valmis paikka vai laitoitko läpipultilla?
-
Moi, tosi hienolta näyttää!
Minäkin laitoin aikoinaan nuo 240:sen takavyöt kiinteiden tilalle.
Missä vaihdatit vöiden nauhat?
Mun pitäisi etuvöihin vaihtaa kun alkaa olla vähän rispaantuneet...
Mä olen aina pitänyt 140 sarjalaista käyttöautona, aivan loistopeli eikä ole mitään ongelmia kuten uusissa autoissa tuntuu olevan.
Ja talvella ei tosiaankaan tarvitse palella.
-
Terve. Juu valmiit kierrereiät oli alhaalla, 240:sen pultteja käytin. Reikiin oli tehtaalla työnnetty muovitulpat alakautta. Itse rullille piti porata reiät hattuhyllyyn. Paikka määräytyi lähinnä sen mukaan, miten hyvin rullat mahtuivat kotelon alle. Sujuvasti nauha rullaa kolosta, ei se paikka niin millilleen ole. 240:sen peitekoteloita piti pienentää vain vähän, takapuolelta, että istuu takalistan päälle hyvin.
Nauhat tuli (valitettavasti) Kiinasta ja itse ompelin. Onkohan se kiellettyä.
Milloinkas vyöt sitten tuli 140 sarjaan taakse? Minun purkamissani ei koskaan ole ollut. Tai no, 1974:sen olen purkanut myös, mutta en enää muista vöitä.
-
Moi, tosi hienolta näyttää!
Minäkin laitoin aikoinaan nuo 240:sen takavyöt kiinteiden tilalle.
Missä vaihdatit vöiden nauhat?
Mun pitäisi etuvöihin vaihtaa kun alkaa olla vähän rispaantuneet...
Mä olen aina pitänyt 140 sarjalaista käyttöautona, aivan loistopeli eikä ole mitään ongelmia kuten uusissa autoissa tuntuu olevan.
Ja talvella ei tosiaankaan tarvitse palella.
Turvavyö Oy:llä itse teetin etuvyöt uusiksi. Sijaitsee täällä Hyvinkäällä.