Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Koochi - 09.12.2017, 16:37:14

Otsikko: ABS-vika ja jarruvika, pysähdy varoen.
Kirjoitti: Koochi - 09.12.2017, 16:37:14
Auto on v70 D5 2004. Aluksi ABS rätisi, kun kääntymisen aikana jarrutti. Hetken päästä mittaristossa luki ajonvakautusjärjestelmä huolla heti. Tämähän on vakio homma, kun abs-kehä tai anturi on rikki. Vika ei haitannut menoa ja ilmaantui toisinaan.

Nyt, kun ajonvakautusjärjestelmävika ilmenee niin hetken kuluttua nopeusmittari ja vakkari lopettavat toimintansa ja näyttöön tulee teksti jarruvika, pysähdy varoen. Vikakoodiluku näyttää vikaa molempien etukulmien abs-antureissa sekä kiertymisnopeustunnistimessa.

Tuleeko nopeussignaali etupyörän anturilta vai vaihdelaatikosta vai aiheuttaako molempien abs-anturien vikaantuminen nopeusmittarin toimimattomuuden?
Otsikko: Vs: ABS-vika ja jarruvika, pysähdy varoen.
Kirjoitti: Koochi - 16.12.2017, 22:03:31
Toinen ABS-kehä oli poikki ja toinen oli täynnä shaibaa. Nyt startin jälkeen nopeusmittari sekoilee noin 100m matkan ja toimii sen jälkeen normaalisti. ABS vikavalo ja  ”jarruassistentti vaatii huollon” ilmestyvät myös hetken ajon jälkeen. Molempien ABS- antureiden resistanssi on 0.45Mohm. Mikä on ehjän anturin resistanssi? Tuo tuntuu korkealta.
Otsikko: Vs: ABS-vika ja jarruvika, pysähdy varoen.
Kirjoitti: jp_olli - 17.12.2017, 08:58:45
Oliko sen likaisen kehän "hampaat" säilyttäneet kulmikkaan profiilin? 

Jos on pyöristynyt ja  epätasainen korroosion vuoksi niin vaihtoon sekin.
Otsikko: Vs: ABS-vika ja jarruvika, pysähdy varoen.
Kirjoitti: Koochi - 17.12.2017, 14:18:20
Vaikuttaa siltä, että myös molemmat anturit ovat rikki. 1.5kohm taitaa olla ehjän arvo.
https://www.dropbox.com/s/ph1s721z8esmixi/Photo%2017-12-2017%2C%2010.06.33.jpg?dl=0
Otsikko: Vs: ABS-vika ja jarruvika, pysähdy varoen.
Kirjoitti: Koochi - 17.12.2017, 16:40:57
Oliko sen likaisen kehän "hampaat" säilyttäneet kulmikkaan profiilin? 

Jos on pyöristynyt ja  epätasainen korroosion vuoksi niin vaihtoon sekin.

Hampaiden profiili oli terävä. Kehä on uusittu muutama vuosi sitten.
Otsikko: Vs: ABS-vika ja jarruvika, pysähdy varoen.
Kirjoitti: Koochi - 27.12.2017, 22:50:01
Vaihdoin tänään molemmat abs-anturit ja vika poistui. Vanhojen antureiden resistanssi oli 12,7Mohm ja toiseen suuntaan mitattuna 450kohm. Uusien antureiden resistanssi oli 10,8Mohm ja toiseen suuntaan mitattuna 390kohm. Resistanssi siis muuttuu, kun yleismittarin johdot kääntää liittimessä.

Edelleen hämmästyttää, miksi nopeusmittari toimi, vaikka molemmat anturit olivat testerin mukaan rikki.