Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Acke - 09.12.2017, 19:09:30
-
Eli V70 turbokoneella, tahtoi sammua tyhjäkäynnillä. Vikakoodien luku ilmoitti sytytyshäiriöstä 1 pytyssä. Laitettiin siihen uusi puole ja tulppa (molemmat bosch), jonka jälkeen kävi vähän tasaisemmin, mutta ei hyvin. Vikakoodien luku uudestaan ja saatiin ECM 3503, 3513, 3523 ja 3543, eli lisää sytytyshäiriöitä. Lisäksi ECM 2A1A eli takalambda. Pakokaasut haisee vahvasti bensalle.
Onkohan koodit seurausta jostain muusta (2A1A varmasti), vai voiko vika olla muualla kuin puolissa/tulpissa? Akku on heikossa hapessa ja valot himmenee vähän tyhjäkäynnillä.
-
Akku on heikossa hapessa ja valot himmenee vähän tyhjäkäynnillä.
Lataako kunnolla eli onko laturi kunnossa ??
-
Reilu 14V mitattu kyllä.
-
Lambda ja uudet tulpat voisi olla seuraava kohde..
Muistaakseni näissä ei kestä nuo tarvike-lambdat, vaan pitäisi olla se orkkis.
-
Tarkista akun kunto sekä ilmamäärämittari. Mulla oli samanlaatuisia vikailmoituksia ja vika oli ilmamäärämittarin
anturissa.
-
Tulpat vaihdettu, ei auttanut. Kokeiltu lambda irti, kävi korvakuulolla vähän paremmin, mutta sammuili myös. Miten ilmamäärämittaria voi tutkia? Silmämääräisesti näytti hyvältä kun otettiin irti.
-
Taaempi lambda ei minusta vielä näissäkään vaikuta toimintaan muuten kuin antamalla vikakoodin. Se vain tarkkailee katin toimintaa.
Nakutusantureita on joutunut vaihtamaan muutamiin ja äkkiseltäänhän voisi vaikuttaa nakutusrikastukselta. Vikakoodia ei välttämättä tule siitä suoraan vaan nimenomaan sytkäpuolelta muita. Immu ois helpoin testata purkuosalla tai paraneeko/muuttuuko parempaan johto irti?
-
Kaasuläppä kotelo antaa nuo vikakoodit kun yrittää sytytyksellä korjata väärä käyntiä mikä johtuu kotelosta.
-
Taaempi lambda ei minusta vielä näissäkään vaikuta toimintaan muuten kuin antamalla vikakoodin. Se vain tarkkailee katin toimintaa.
Juu, siis etulambda oli irti kokeilumielessä. IMM/MAF on seuraava listalla kunhan ehditään, ja sitten varmaan nakuanturi. Tämä taisi olla -03 tai jotain sinnepäin, eli ei ole surullisen kuuluisaa magneti marellin kaasuläppää. Eikä mitään kaasuläppään viittavia oireita ennen.
Omistajan mukaan oireet alkoi yhtäkkiä.
-
Kaasuläppäkotelo ei välttämättä anna mitään koodeja. Jo likainen kotelo aihettaa mekaanista jumittamista läpässä ja sytytys puoli yrittää sitä korjata josta seuraa sytytyksen vikakoodeja kaikille sylintereille. Onko kaasuläppäkotelo putsattu ja millä nuo koodit on luettu ?
-
Ok. Ei ole putsattu, koodit luettu kerran korjaamolla kunnon(?) lukijalla, sen jälkeen elekman vanhanmallisella. (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=52862.0)
E: Uudella IMMulla ja etulambdalla saatiin käymään jotenkin. Laitettiin lisäksi uutta 98 tankkiin. Koeajolla tahtoi pätkiä alle 3krpm, ylhäällä toimi paremmin. Välillä vilkutti moottorin vikavaloa (ilmeisesti sytytyskatkoja) ja kierroksilta tyhjäkäynnille tahtoi sammua. Koeajon jälkeen kävi raskasti. Melkoinen vaalea savupilvi oli kun saatiin käyntiin, tämä väheni jonkun verran koeajon aikana/jälkeen.
-
Onko immu alkuperäinen? Mulla ei tarvike immu ei toiminut.
-
Ota ilmamassamittarista johto irti jolloin auto käy oletusarvoilla, jos vika korjaantuu hommaa alkuperäinen ilmamassamittari.
-
Ota ilmamassamittarista johto irti jolloin auto käy oletusarvoilla, jos vika korjaantuu hommaa alkuperäinen ilmamassamittari.
Uutta boschia sinne laitettiin, jonka jälkeen siis kävi paremmin. Lisätutkimukset viittaavat kokoajan auki olevaan suuttimeen.
-
Edelleen se kaasuläppäkotelo...
-
1 pytyn suutin vaihtoon ja auto toimii taas, kuulemma paremmin kuin ennen. Öljyihin oli päässyt bensaa, joten ne vaihtoon ja savuaminenkin loppui.
Edelleen se kaasuläppäkotelo...
Tämäkin olisi varmaan hyvä putsata myöhemmin, ei kuitenkaan ollut syynä tällä kertaa.