Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: longjohn - 10.12.2017, 06:39:18
-
Autona 2006 v70 D5, ajettu n. 280 000. Ei tule lämmintä ohjaamoon vaikka moottorin lämmöt nousee normaalisti. Tai niistä sivusuuttimista, jotka puhaltaa ikäänkuin sivulaseihin tulee jonkin verran lämmintä. Kennoa epäiltiin ensin, mutta googlettelun perusteella vika voisi olla myös siellä läppien säätömoottoreissa. Vikakoodit luettiin autocomilla ja tähän mahdollisesti liittyviä vikakoodeja tuli: 0040 ilmanlaatutunnistin sisäinen vika jatkuva ja 0063 ilmastointilaitteen säätömoottori oikea, katkonainen. Nuo moottorit ilmeisesti voi kalibroida autocomilla, eli se varmaan kannattaa tehdä seuraavaksi. Mutta jos vika ei sillä korjaannu niin voiko tuon vikakoodin perusteella päätellä että se moottori on rikki? Tai voiko tuon moottorin toimintaa tutkia muuten tarkemmin?
-
0040 ilmanlaatutunnistin sisäinen vika jatkuva ja 0063 ilmastointilaitteen säätömoottori oikea, katkonainen.
Tunnistin joko paskainen tai rikki pystyy puhdistamaan.
Säätömoottori rikki tai jumissa.
Kennoja ollut tukossa, mutta kannattaa mitata kennolle menevistä letkuista onko meno ja paluupuoli samanlämpöiset vai onko ero huomattava..
-
Missähän tämä ilmanlaatutunnistin on? Vai tarkoittaako tuo sitä lämpöanturia joka on siinä paneelissa?
Letkuja hiplailin konehuoneen puolelta eikä niissä käsikopelolla huomannut merkittävää eroa.
-
Missähän tämä ilmanlaatutunnistin on? Vai tarkoittaako tuo sitä lämpöanturia joka on siinä paneelissa?
Letkuja hiplailin konehuoneen puolelta eikä niissä käsikopelolla huomannut merkittävää eroa.
Paneelin anturi mittaa sisälämpöjä ja jos on kovin pazkainen ei toimi oikein.
Tuossa irroitusohjeet, tuo anturi on tuossa ritilän takana eikä tykkää mistään terävästä työkalusta:
https://www.youtube.com/watch?v=fpIlORkAIV8
Tuossa vielä jotain juttua:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54939.0
Kokeile vielä käyntilämpöisellä koneella että puhallin täysille= tuleeko muutosta lämpötilaan ??
-
Kokeile vielä käyntilämpöisellä koneella että puhallin täysille= tuleeko muutosta lämpötilaan ??
Kiitos vastauksista. Tätä on kokeiltu mutta ei vaikutusta. No jospa putsailis antureita ja läppämoottoreiden kalibrointi seuraavaksi. Jos ei niillä tokene niin sitten varmaan täytyy vaihtaa se moottori tai kenno tai molemmat...tutkimukset jatkuu.
-
Käännä lämpötilapyynti HI/MAX asentoon eli täysille. Silloin ajaa säätömoottorit varmasti toiseen reunaan ja pitäisi tulla niin kuumaa kun kennolta on mahdollista saada. Vastaavasti LO/MIN asennossa ajaa säädön varmasti toiseen reunaan ja kylmää pitäis tyrkyttää.
Jos puhallus ylipäänsä on heikko, ilmastoinnin kenno saattaa jäätää. Tee testilenkki ilman ilmastointia vertailun vuoksi.
-
V70 2002 mulla jääty ilmastoinnin kenno. Anturi on kuskin jaloissa lämppärin kyljessä. Pitkäakselinen valkoinen anturi. Makso Sinisellä jotain 30€.
http://kuvat.autopurkaamot.com/osat/631468_1_orig.jpg
-
No niin, tänään jatkui tutkimukset ja näyttää siltä että tässä oli nyt kaksi vikaa yhtä aikaa päällä. Kaveri käytti autoa tietokoneessa ja kyllä niissä läppämoottoreissa (tai ainakin yhdessä) oli hämminkiä. Kalibroimalla kuitenki tokeni. Lähdin sitten testiajolle että saan koneen lämpimäksi ja näkee että alkaako tulla lämmintä ilmaa sisälle. No tulihan sitä, ainakin todella huomattava parannus lähtötilanteeseen verrattuna. Mutta kun ajoin kotipihaan niin tyhjäkäynnilläpä ei enää oikein lämmintä hönkinytkään. Kierroksia kun antoi niin taas alkoi tulemaan lämmintä paljon paremmin. Tästä kaveri päätteli, että kennokin alkaa olemaan tukossa. Eli kennon vaihto sitten vielä edessä. No siihenhän löytyikin jo ohjeet foorumilta.
-
Ja paskat, ei tuo toimi huonostikkaan. Nyt puhaltaa korkeintaan semmosta kädenlämpöistä. Luin vikakoodit uudestaan mutta nyt ei tullut aiheeseen viittaavia koodeja. Tein sen läppämoottorien kalibroinninkin uudestaan. Samana iltana töihin ajaessa huomasin että kuskinpuolen penkinlämmitinkään ei toiminut (toimi kuitenkin aiemmin kun tämä puhallinongelma oli päällä). Lukemani perusteella näillä vioilla voisi olla yhteys. Mutta eikö nyt voisi kuvitella että jotain vikakoodia tulis näistä?
-
Otappas penkin alta shm piuhat irti. Tuleeko muutosta lämmitykseen?
-
Jatkotutkimuksissa selvisi että kumpikaan penkinlämmitys ei toimi. Sulakkeet oli ehjät. Käytin akunkenkää irti ja otin molemmista penkeistä ne boksit irti. Ei ollut mitään vaikutusta. Onkohan näistä hajonnut ihan nuita lämmönsäätöpaneeleita? Vai voiko joku muu ohjausboksi aiheuttaa tämmöstä? Ja vikakoodeja ei aiheeseen liittyen tullut pari päivää sitten. Täytyy kai katsoa jos tänään saisi niitä vielä luettua.
-
En aivan saanut tekstistäsi selvää ootko vaihtanu sen kennon. Itellä juurikin vuosi sitten samanlainen tilanne. Kennohan se piti lopulta vaihtaa. (V70 -05)
Noita penkkiongelmia ei ollut ja läppämoottorit tarkastettiin.
jari
-
Joo siis vielä en ole vaihtanut kennoa, koska silloin ensimmäisen kalibrointikerran jälkeen puhalsi lämmintä ihan kivasti. Mutta seuraavana päivänä taisi tulla taas vain kylmää. Kyllä se kennokin varmaan on vaihtokunnossa kun tänään kokeilin niitä putkia niin toinen oli selvästi lämpimämpi kuin toinen. Mutta nyt tosiaan ilmeni tuo penkinlämmitinhäiriö ja juttujen perusteella näillä voisi olla vahva yhteys niin syyttävä sormi siirtyi nyt kennosta muualle.
-
Vaihda nyt vaan se kenno. Hellan kennoja saa netistä kohtuu hintaan (esim.Osamies). Nuo samat "poppakonstit" aluksi itekkin kokeilin.
Vaihto loppujen lopuksi aika helppo ja nopea, kun siihen vain ryhtyy. Pikkusen ronskilla otteella se menee kyllä paikoilleen.
jari
-
Joo kyllä se täytyy vaihtaa mutta sillä tuskin penkinlämmittimet korjautuu. Siksihän tässä on nyt muita juttuja tutkittu kun nuo penkinlämmitinviat voi aiheuttaa hämminkiä tuone lämpöpuolelle mutta tukkeutunut kenno tuskin vaikuttaa penkinlämmittimiin. Molemmat penkinlämmittimet siis toimivat vielä muutama päivä sitten. Joku yhteys näillä jutuilla on pakko olla.
-
Ootko lukenu vikakoodit.
Ollaan tuossa pojan (nappo) ketjussa yritetty saada V70 T5 käyntiin. (siitä tarkempaa Finss-puolella, mun vika)
Huomio on, että yleis-obd mittari ei löydä mitään, mutta motonetin Volvo-obd antaa aika yksityiskohtaista tietoa.
Otan osaa tuskaasi.
jari
-
On luettu koodeja tuolla autocomilla, jolla pääsee aika hyvin käsiksi tuon sielunelämään mutta pari päivää sitten ei tullut aiheeseen liittyviä vikakoodeja. Täytyy vielä lukea uudelleen jos olisi ilmaantunut jotain.
-
No joo, kyllä tuo lämmityslaitteen paneeli taitaa olla rikki. Nyt antoi vikakoodiksi 0070 ohjausyksikön konfigurointivika, jatkuva. Ja autocomilla kun katseli livedataa niin ihmeellisiä käppyröitä piirsi esim. nuille säätömoottoreille. Kun lämmönsäätimet oli kylmimmällä niin näytti 0% ja kun käänsi pykälänki lämpimän suuntaan niin näytti 100%. Ja kun laittoi penkinlämmittimet päälle niin autocom näytti että molemmat on off. Onkos tähän faktatietoa antaa että jos tuurilla löytäisi aivan samanlaisen esim. purkaamolta niin täytyykö se vielä merkkiliikkeessä ohjelmoida?
-
Vaihdoin paneelin saman ikäisestä ja samanlaisesta autosta ja pelasi heti ilman mitään ohjelmointeja
-
Vaihdoin paneelin saman ikäisestä ja samanlaisesta autosta ja pelasi heti ilman mitään ohjelmointeja
Ok. Hyvä tietää että sekin voisi onnistua. Ruotsin puolella nuita näytti olevan hyvä valikoima niin voisi laittaa velimiehen asialle.
-
Semmonen kysymys vielä että miten tuon paneelin saa irti näistä facelifteistä? Alhaalta 2 torxia irti ja pitäiskö tuon koko paketin radiota myöten tulla vetämällä ulos? Vanhemmasta lähti helpommin tuo irti.
-
Koko radio pitää purkaa. Akunkenkä irti, niin ei tule SRS-koodia.
-
Tällaisia numerosarjoja löytyi tuosta paneelista. Riittääköhän että tuo ensimmäinen täsmää. Bildelsbasenissa nuita kyllä on. Ja ei kai ilmastoinnin paneelilla voi olla väliä onko bensa- vai dieselautosta?
(https://thumb.ibb.co/ga7w5R/IMG_20171219_143900.jpg) (https://ibb.co/ga7w5R)
free photo hosting (https://fi.imgbb.com/)
-
Raportoidaan nyt vielä tännekin miten remontti meni. Eli nyt näyttää siltä että ei tarvikkaan vaihtaa tuota lämmityslaitteen paneelia. Vika tuntuu korjaantuneen kun vaihdoin kennon ja ecu kalibroitiin vielä kerran. Alkoi penkinlämmittimetkin toimimaan. Nuo vikakoodit vei tässä nyt ilmeisesti väärille jäljille ja hämäävää oli myös se , että ensimmäisen kerran kun ecu kalibroitiin, lämmintä tuli kivasti, joten ajattelin ettei kenno voi ihan tukossa olla. No nyt on niin lauhat kelit ettei voi vielä aivan hurrata, katotaan miten kovilla pakkasilla tarkenee. Mutta lupaavalta vaikuttaa.