Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ossi66 - 15.12.2017, 11:04:45
-
Eli vasen etupyörän anturi antaa vikakoodin ja auto menee ABS-vikatilaan.
Auto siis V70 D5 -05 pelkällä STC:llä.
Uutta anturia ei ollut ensihätään, niin kokeilin kahta toista anturia, jotka otettu irti toimivasta autosta.
Hammaskehä on vaihdettu 4v takaperin ja tutkinnassa näyttäisi ehjältä - mutta ruosteiselta. Uria on putsailtu nyt.
Eli vika uusii kaikilla antureilla. Onko tietoa, kuinka tarkka tuon anturin asennus on hammaskehään nähden? Anturin reiästä katsottuna hammaskehä on hieman sisällä eli anturi on vain puoleksi kehän päällä. Voiko anturi jäädä liian kauas kehästä ruosteen kadottaessa osan raudasta. Voisiko asia korjaantua siirtämällä anturia hieman alemmas - lähemmäs kehää??? Nyt vaan mietityttää, onko uuden anturin tilaaminen turhaa rahanmenoa.
-
Onko kaapelivika pois suljettu? Mittaamalla vaikkapa vasen ja oikea ja kattoa näyttävätkö samoja lukemia.
Ja koodien nollaus tuossa anturien vaihtojen välissä tietysti, muuten ei varmasti vika katoa.
-
Kyllä se vika katoaa aina kun sammuttaa, mutta tulee takaisin kohta kun lähtee liikkeelle.
Voisihan noita tosiaan mittailla, mutta kun taitaa olla kapasitiivinen anturi kyseessä saattaa olla ettei tavallinen yleismittari auta mitään.
Ekan käytetyn anturin vaihdolla toimi muuten viikon, mutta sen jälkeen ei mitää positiivista. Siksi vaihdoin toisen käytetyn.
Sen ekan vaihdon jälkeen vika nollattiin seuraavana päivänä ja toimi normaalisti myös ennen nollausta.
-
Tuolla Edellisen mallisarjan keskusteluissa näytti olevan vastaava akuutti ongelma ja siellä puhuttiin vastusarvoista. Pitää mittailla anturit ja katsoa mitä niistä saa.
-
https://www.youtube.com/watch?v=7eCJa7JZzfg | Vertaa arvoja keskenään ja jos heittää paljon, niin pienempi arvoinen on luultavasti hajalla. Kannattaa mitata sieltä konehuoneen päästä missä ne liitokset on, että saa johdot myös mukaan testiin, kuten videolla.
Toisen arvo heittää > Vaihda sensorit ristiin ja mittaa uudestaan > vika siirtyy > viallinen sensori.
Vika ei siirry > viallinen kaapeli.
-
https://www.youtube.com/watch?v=7eCJa7JZzfg | Vertaa arvoja keskenään ja jos heittää paljon, niin pienempi arvoinen on luultavasti hajalla. Kannattaa mitata sieltä konehuoneen päästä missä ne liitokset on, että saa johdot myös mukaan testiin, kuten videolla.
Toisen arvo heittää > Vaihda sensorit ristiin ja mittaa uudestaan > vika siirtyy > viallinen sensori.
Vika ei siirry > viallinen kaapeli.
Ok, kiitos.
Autossa oli irrallaan eilen irroitettu sensori, joka toimi viikon - näytti ~14Mohm joten rikki on mennyt. Pitää ottaa matkaan tuo työpaikan parempi mittari ja mitata kotona illalla molemmat puolet ja tallilla oleva alkuperäinen anturi.
Tuossa mun autossa ei voi vaihtaa päikseen, kun vasen on 12cm lyhempi kuin oikea joten ei riitä oikealla puolella liittimelle asti.
-
Sensoria tarkoitin tuolla siirtämisellä, piuhoja ei tosiaan voi siirtää. :)
-
Sensoria tarkoitin tuolla siirtämisellä, piuhoja ei tosiaan voi siirtää. :)
Oikeassa anturissa on piuhaa 1085mm ja vasemmassa 965mm - tai vissiin kokonaispituus. Johtoja ei saa irti. Liittimet konehuoneessa ylä nurkissa. Johdot tosiaan senverran sopivan mittaisia ettei lyhempi varmasti riitä oikealle.
-
Niin näissä perkeleissä ei olekaan enää liitintä tuossa, se oli P80-korimalli missä oli, pahoittelut tästä virheestä.
Sithän tuo ohje minkä annoin ei pädekään. :-\
Sithän se melkein täytyy tuolla kehällä olla se vika, koska kaapelihan tuosta on poissuljettu samalla nyt sitten.
-
Toimiva puoli antoi vastusarvoksi 1.1M ohmia. Rikkinäisen puolen paikallaan oleva taisi olla vajaa 4M ohmia ja alkuperäinen hieman päälle 4M. Ja viikon verran toiminut näytti 14M luokkaa.
Tuhatkertaisia arvoja siihen mitä oli videolla tai tuolla edeltävän mallin ongelmassa mainittu.
Hommaan uuden anturin ja katsotaan sitten mitä näyttää.
-
Sama vika löytyi täältä -01 S60 2.4T.
Vaihdoin anturin, niin lähti pelaamaan.
Vikakoodi oli BCM-0021
-
Nojoo, vika korjattu.
Ostin illalla abs anturin Elekma.com verkkokaupasta ja noudin sen tänään töistä tullessa Kempeleen ohi ajaessa.
Mutta, oliko tuossa vika? Renkaan irrottaessa napapultti putosi mukana. Oli onneksi pysynyt keskiökupin sisällä.
Uusi anturi meni paikoilleen, kun oli kerran ostettu ja jopa 22.88 kustansi.
Mutta kuten aloituksessa kirjoitin, hammaskehä oli alussa hieman mielestäni ihmeellisen paljon sisällä anturin reikään nähden. En valitettavasti hoksannut katsoa liikkuiko vetoakseli sivusuunnassa pultin puuttuessa. Pääasia että nyt auto toimii.
Niin, lisäys.
Oma yleismittari mittaa vain 2 megaohmiin saakka. Sillä ei saanut mitään arvoa uudelle anturille
-
Uusitko napapultin?
-
Uusitko napapultin?
Jätetään laakerin vaihtaneen huollon hommaksi ;)
-
Jätetään laakerin vaihtaneen huollon hommaksi ;)
Ok. Noilla on vaan taipumus mennä poikki, jos kiristetään uudelleen.
-
Uusi pultti paikoillaan.
Kannattaa tarkastaa tuo napapultti, jos näyttää siltä ettei hammaskehä oo kohdallaan ;D
Case closed
-
Mitkä mahtaa olla tuon pultin mitat? Omat tullut avattua monesti, joten ei tekis varmaan pahaa vaihtaa.
-
Mitkä mahtaa olla tuon pultin mitat? Omat tullut avattua monesti, joten ei tekis varmaan pahaa vaihtaa.
Mulla ei mitään tietoa. Pyysin laittamaan uuden ja kiristämään oikein. Sanoi noiden joskus löystyvän, vaikka olisi oikein kiristetty. Teki kuitenkin sen mitä kanta-asiakas pyysi ;)
Sitä en nyt muista, onko tuo viimeksi avattu 2, 3 vai 4v takaperin.
-
Tätäkin topiccia lukiessa muistui mieleen oman auton kanssa sama aihe, mutta pultin löystyminen ajan kanssa.
Napapultti kannattaa hakea volvon tiskiltä ja pyytää muistaakseni malli joka tarkoitettu xc:hen, koska siinä pultin kiertymistä estää kuminen aluslaatta..
Tuo pulttihan pitäisi vaihtaa joka kerran kun se avataan. (Taisi olla venyvää mallia..)
-
Napapultti kannattaa hakea volvon tiskiltä ja pyytää muistaakseni malli joka tarkoitettu xc:hen, koska siinä pultin kiertymistä estää kuminen aluslaatta..
Tuo pulttihan pitäisi vaihtaa joka kerran kun se avataan. (Taisi olla venyvää mallia..)
Näin täällä foorumilla on kerrottu. Täytyy itselle ostaa kanssa seuraavaksi XC:n napapultit, jos täytyy aukoa.
Ehdottomasti pitää vaihtaa joka kerta. Pultti vedetään ensin momenttiin ja asteet päälle. 8.8 pultti muuttaa mittasuhteensa yhden tiukkomisen jälkeen.
-
Näin täällä foorumilla on kerrottu. Täytyy itselle ostaa kanssa seuraavaksi XC:n napapultit, jos täytyy aukoa.
Ehdottomasti pitää vaihtaa joka kerta. Pultti vedetään ensin momenttiin ja asteet päälle. 8.8 pultti muuttaa mittasuhteensa yhden tiukkomisen jälkeen.
Näkyi olevan 35Nm + 90astetta. Ei se kyllä kovin kireällä ole tuolla vedolla. Voi hyvin ymmärtää että saattaa löytyä.