Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: AkiT - 16.12.2017, 08:13:33
-
Ihmetellyt nyt kun lumet tullut maahan ja tahtoopi noi tiet olla epätasaisia, sitä että varsinkin pienessä vauhdissa ratti kääntyilee edestakaisin turhan helposti tien epätasaisuuksien mukaan. Ohjaus on myös herkkä ja kevyt.
Onko tuo nyt ihan normaalia?
Autoon on kesän jälkeen vaihdettu seuraavat osat:
-Alatukivarret
-Koiranluut
-Etuiskarit+yläpään laakerit
-Suuntaus
Auto myös katsastettu 12.12.17 ilman huomautuksia.
-
Ei ainakaan itsellä tee vastaavaa, joten vaikuttaa epänormaalilta...
Minkälainen rengastus,oma toimii hyvin 205/16 rengastuksella hyvin.
-
Renkaat mahtaa olla samoilla mitoilla.
-
Lumi ja jää luonnollisesti vähentää kitkaa, jolloin ohjaustehostin joutuu vähemmän työskentelemään, ohjaus luonnollisesti saattaa sitä myöten hieman keventyä. Kyllä mulla taitaa myös jäiset jyrkkäreunaiset polanteet hieman vaikuttaa ohjauksessa, en ole kiinnittänyt huomiota minkä verran ratti "potkii takaisin" mutta ainakin käsiin se tuntuu selvästi. Minusta se on normaalia.
-
Kyllä täälläkin rattia heiluttelee/vetelee näillä keleillä varsinkin kaupungin keskustan lumi möykkeliköllä. Rengastus vaikuttaa myös. Vakiokoon nastarenkailla kääntövaste on pienempi kuin vastaavilla kesärenkailla.
Onko muuten tehostinöljyt vaihdettu millon ja mitkä sisällä? Vaihdoin itse syksyllä ja selkeästi jämäköityi/ tuli vastetta lisää.
-
Ei ole kyllä tietoa onko koskaan öljyjä vaihdettu. Joskus vilkassu että on öljyä. Voishan ne kuitenki vaihtaa.
Autodata antaa öljytyypiksi WSS-M2C204-A. Toiminee varmaan jos laittaa liqui molyn tai febin öljyä jossa kyseinen luokitus?
Mites vaihto kannattaa tehdä?
-
Ei ole kyllä tietoa onko koskaan öljyjä vaihdettu. Joskus vilkassu että on öljyä. Voishan ne kuitenki vaihtaa.
Autodata antaa öljytyypiksi WSS-M2C204-A. Toiminee varmaan jos laittaa liqui molyn tai febin öljyä jossa kyseinen luokitus?
Mites vaihto kannattaa tehdä?
Juurikin tuon luokituksen öljy käy, itse vaihdoin Liqui Molyn öljyn. Minä en jaksanut purkaa mitään liitoksia, vaan imin letkulla ja ruiskulla säiliöstä sen mitä tuli kerralla, laitoin saman verran takaisin, sitten ajelua päivän verran ja toistin käsittelyn uudestaan niin kauan kunnes vaihdettavan öljyn väri oli saman väristä kuin uusi. Kerralla sain imettyä 3-4dl ja pari litranpurkkia uutta öljyä riitti minulla.
-
Autodata antaa öljytyypiksi WSS-M2C204-A.
Mites vaihto kannattaa tehdä?
Tyypiksi kelvannee myös WSS-M2C204-A2. Tuo vissiin vain uudempi versio öljystä, kun sitä kesällä täällä öljy ketjussa kyselin: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140.msg1061240014#msg1061240014
Mä imin yläsäiliöstä kaiken minkä sai ja sitten ohkasella puolen metrin letkulla myös itse pumpun säiliön mahdollisimman tyhjäksi. Loput otin pumpun paluuletkun ja sen lähdön kautta ruiskulla imemällä ja rattia kääntelemällä. Tämä vaatii ainakin vänkärin sisälokarin irrotuksen, mulla oli puskurikin irti kun tein muuta samalla. About litran taisin saada tumman harmaata/mustaa öljyä pois, selvästi oli vaihdon tarpeessa. Epäilen, että jotain väärää oli lisätty jossain välissä. Fordin/Volvon orkkisöljy kun on vihreetä..
Pitää keväämmällä kattoo onko väri muuttunut ja vaihtaa taas lisää jos tarvis, vanhaa öljyä jäi joku desi kuitenkin...
Yksi ketju vaihdosta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84977
-
Tänään muutamaan otteeseen tyhjensin säiliön ja lisäsin uutta. Vanha oli tumman vihreetä. Eron huomasi hyvin kun vanhalla ei säiliön pohjaa näkynyt vs uudella aineella. Mihinkäs asti tuota nestettä pitäisi säiliössä olla?