Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Darkside - 18.12.2017, 17:15:24
-
Yritin googlettaa, mutta en löytänyt ihan oikeaa vastausta.
Eli volvo s40 2,4 2005 on kyseessä oleva auto. Kysymys kuuluu, että onko normaalia, että käynnistäessä kierrokset vaihtelevat. Eli aluksi n.5sek 1800 kierrosta, sitten 1200 2-3sek ja sitten 900kierr. Ihan sama onko kylmä, viileä vai lämmin moottori. Ainakin pääasiassa... en muista oliko kesällä sama juttu.
Lähinnä siksi kysyn, kun työkaverin s60 samalla koneella vaikuttaisi käynnistyvän noin 1200 kierroksella(kuuleman perusteella ei huuda samalla tavalla
-
Jännä juttu. Jätti loppuosan viestistä pois. Mutta siis naapurin useampi volvo kuulostaa "normaalimmalta" ja sama kone.
Itsellä kun ei ole vielä aiempaa kokemusta volvoista ja tällainen kierrosten heittely on ollut vain ajoitusvikaisessa bemarissa.
-
Katalysaattorin lämmityksestä on kyse, eli toimii niinkuin kuuluu...
-
Minun T5 tekee juuri niin että aluksi käy yli 1500 rpm jonkin aikaa. Mitä kylmempi, sen kauemmin ja isommilla kierroksilla. Ei kuitenkaan yli 1800. Sitten se säätää melko pehmeästi alas tyhjäkäynnille. Moottori lämpimänä asettuminen tyhjäkäynnille tapahtuu kyllä miltei välittömästi.
Jos käyttäytyy epämääräisesti, kyseessä saattaisi olla joku anturivika. Kannattaa luetuttaa koodit.
-
Minun T5 tekee juuri niin että aluksi käy yli 1500 rpm jonkin aikaa. Mitä kylmempi, sen kauemmin ja isommilla kierroksilla. Ei kuitenkaan yli 1800. Sitten se säätää melko pehmeästi alas tyhjäkäynnille. Moottori lämpimänä asettuminen tyhjäkäynnille tapahtuu kyllä miltei välittömästi.
Jos käyttäytyy epämääräisesti, kyseessä saattaisi olla joku anturivika. Kannattaa luetuttaa koodit.
Eräs ajamani S40 T5 käyttäytyy juuri noin kuin kuvailit. Viime viikolla tein havainnon, kun auto on ollut lämmityksessä 2h (ulkolämpötila nollan tienoilla), kierrokset asettuu startin jälkeen karvan päälle 1000rpm ja tippuu melkolailla heti alle tuhannen.
Oma V70 2.5T taas käy päälle 1500rpm oli lämmityksessä tai ei.
-
Ookoo. Eli taitaa olla normisettiä.