Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Ansoni - 18.12.2017, 20:16:25
-
Tuntuu kovin vähän olevan juttua kyseisestä autosta ja varsinkin tuosta 2014- eteenpäin olevasta "facelift" mallista sekä täälä yleisellä että showroomin puolella
Kiinnostaa kovasti kyseinen kulkine, ja olisikin mukava lukea myös tuosta mallista kokemuksia ja millaisia eri moottori- ja varustekomboja foorumilaisilla on.
D5 on ilmeisesti aina automaattisesti AWD ja tuon moottorin yhteydessä automaattiloota on aina myös 6-lovinen. D4 malli fwd -versiona 8-vaihteinen, mutta AWD myös 6-vaihteinen loota? Olenko ollut ymmärtävinäni oikein?? :)
Mutta siis mielelläni kuulisin kokemuksia ja kommentteja ajoneuvon omistajilta. Kiitos!
-
Ainakin 2015 mallinen Awd V70 on 6vaihteinen automaatti.
Nuo 8vaihteiset on 4cyl vean perässä.
-
Ainoastaan viimeisten 4 sylinteristen T6 moottorien yhteydessä ollu AWD ja 8 vaihteinen laatikko. Muuden AWD aina 6 pykäläinen.
-
Minulla oli 2014 XC60 D5 AWD Summum. Ostin vähän käytettynä ja ajoin siihen itse reilut 75tkm mittariin, myydessä oli 125tkm. Siihen oli tilattu melkein kaikki varusteet ja vielä Polestar ohjelmointi. Todella hyvä auto paljon ajavalle, tykkäsin. Minkäänlaista vikaa siinä ei ollut koko aikana.
-
Itsellä oli 2014 mallin XC 60 tasan 3v/70tkm. Uutena hommattu D4 koneella 6-lovisella laatikolla. Rican Stage2 ohjelman laitoin noin 10tkm kohilla. Auto pelasi virheettömästi tuon 3v/70km ajan.
Hemmetin hyvä maantiellä kaikin puolin 8)
-
Itsellä oli 2014 mallin XC 60 tasan 3v/70tkm. Uutena hommattu D4 koneella 6-lovisella laatikolla. Rican Stage2 ohjelman laitoin noin 10tkm kohilla. Auto pelasi virheettömästi tuon 3v/70km ajan.
Hemmetin hyvä maantiellä kaikin puolin 8)
Oliko tuolla Rican ohjelmalla millainen vaikutus koneeseen? Olitko tyytyväinen ja ohjelmoitiinko myös laatikkoa samalla?
-
Minulla oli 2014 XC60 D5 AWD Summum. Ostin vähän käytettynä ja ajoin siihen itse reilut 75tkm mittariin, myydessä oli 125tkm. Siihen oli tilattu melkein kaikki varusteet ja vielä Polestar ohjelmointi. Todella hyvä auto paljon ajavalle, tykkäsin. Minkäänlaista vikaa siinä ei ollut koko aikana.
Ilmeisesti myös navigointi kuului auton varusteisiin? Toimiko kuinka? Tuntuu että näissä uusimmissakin malleissa moititaan tuota Volvon navigaattoria. Nykii ja toimii hitaasti ja viiveellä. Oliko mitään tällaista ongelmaa?
-
Ei noita ongelmia navissa tuon auton kanssa. Siinä oli myös Volvo On Call ja tuli tavaksi hakea osoite kännyn appsista ja lähettää se naville. Mutta navin käyttöliittymä auton päässä on kyllä kökkö, kun kirjain kerrallaan rullailet osoitetta.
-
Ei noita ongelmia navissa tuon auton kanssa. Siinä oli myös Volvo On Call ja tuli tavaksi hakea osoite kännyn appsista ja lähettää se naville. Mutta navin käyttöliittymä auton päässä on kyllä kökkö, kun kirjain kerrallaan rullailet osoitetta.
Juurikin noin. Todella kökkö käytettävä, jos ei ole tuota VOC minkä kautta osoitteen pystyy lähettämään suoraan puhelimella.
-
Oliko tuolla Rican ohjelmalla millainen vaikutus koneeseen? Olitko tyytyväinen ja ohjelmoitiinko myös laatikkoa samalla?
Kyllähän se muuttui huomattavasti. Aluksi oli tuo 230hp/470Nm mikä vastaa D5 polestaria, niin muutos oli jo silloin huomattava. Laatikon ohjelmoinnista en tiedä, mutta käytös muuttu selvästi ja lukitsi nopeammin. Itsellä on tuo Rican iSoftloader millä sain laitettua vakioksi, kun vein auton huoltoon. Talveksi myös latasin tuon pykälää miedomman ohjelman autoon, kun kaikki ohjelmat alenevassa saa tietokoneelle mistä ne pystyy lataamaan iSoftloaderiin ohjelma kerrallaan.
Eli tyytyväinen olin 8)
-
Minulla on XC 60 D4 AWD -15 summun Polestarilla ja kaikilla varustepaketeilla + lähes kaikki muut hilut mitä saa. Nyt 70tkm mittarissa ilman ongelmia.
Parhaat ja hyödyllisimmät varusteet, mitä ainakin itse arvostan on mukautuva vakionopeudensäädin ja älyvalot (häikäisynesto toiminto).
Ainoa pieni miinus tulee ohjauksesta, jostain syystä ei tässä olekaan säädettävää tehostutsta ja kesäläskeillä on hieman raskaampi käännellä, kun aikaisempi XC 60 jossa oli kyseinen varuste.
Tämä on kolmas Volvo peräkkäin jossa ei ole ollut mitään ongelmaa, riittänyt normaalit huoltokäynnit ohjelman mukaan.
-
Minulla on XC 60 D4 AWD -15 summun Polestarilla ja kaikilla varustepaketeilla + lähes kaikki muut hilut mitä saa. Nyt 70tkm mittarissa ilman ongelmia.
Parhaat ja hyödyllisimmät varusteet, mitä ainakin itse arvostan on mukautuva vakionopeudensäädin ja älyvalot (häikäisynesto toiminto).
Ainoa pieni miinus tulee ohjauksesta, jostain syystä ei tässä olekaan säädettävää tehostutsta ja kesäläskeillä on hieman raskaampi käännellä, kun aikaisempi XC 60 jossa oli kyseinen varuste.
Tämä on kolmas Volvo peräkkäin jossa ei ole ollut mitään ongelmaa, riittänyt normaalit huoltokäynnit ohjelman mukaan.
Minkä kokoiset kumit kesällä on?
-
Ainoa pieni miinus tulee ohjauksesta, jostain syystä ei tässä olekaan säädettävää tehostutsta ja kesäläskeillä on hieman raskaampi käännellä, kun aikaisempi XC 60 jossa oli kyseinen varuste.
Tuo on ehdoton varuste näissä uudemmissa Volvoissa. 2009 vuonna yhden myyjän kanssa juttelin niin silloin se sanoi että suosittelee sitä kaikille XC60 ostajille. Verollinen hinta varusteella taisi olla luokkaa 300€.
-
Minkä kokoiset kumit kesällä on?
Ei siinä ole kuin normaalit 235 55 19 "läskit" :) mutta nekin tuntuu vähän raskailta käännellä. Ei kuulemma pysty jälkikäteen mistään säätämäänkäään kepeämmäksi, kun huollossa kysyin.
Alkaa olla kyllä jo niin lopussa kesärenkaat, että saa uudet katella keväällä alle. Hiljaset olis hakusessa, nyt Contit ja ainakin kuluneenna ei ole kovin hiljaiset.
-
Ei siinä ole kuin normaalit 235 55 19 "läskit" :) mutta nekin tuntuu vähän raskailta käännellä. Ei kuulemma pysty jälkikäteen mistään säätämäänkäään kepeämmäksi, kun huollossa kysyin.
Alkaa olla kyllä jo niin lopussa kesärenkaat, että saa uudet katella keväällä alle. Hiljaset olis hakusessa, nyt Contit ja ainakin kuluneenna ei ole kovin hiljaiset.
Kuluneena kai ne kaikki alkaa enemmä ja vähemmän meluamaan. Joo ei noi nyt leveydeltään normaalia kummemmat ole. Minkälaiset sulla on rengaspaineet ::)
-
n.2,4 yksikköä on ollut suunnilleen painetta. Voiko sillä paljoa kikkailla?
-
Ei siinä ole kuin normaalit 235 55 19 "läskit" :) mutta nekin tuntuu vähän raskailta käännellä. Ei kuulemma pysty jälkikäteen mistään säätämäänkäään kepeämmäksi, kun huollossa kysyin.
Alkaa olla kyllä jo niin lopussa kesärenkaat, että saa uudet katella keväällä alle. Hiljaset olis hakusessa, nyt Contit ja ainakin kuluneenna ei ole kovin hiljaiset.
Eikö siis pysty esim. päivittään tohon edellä kerrottuun "lisävaruste -tehostajaan"?
Hyviä pointteja ja vinkkejä kaiken kaikkiaan jo tähänkin mennessä, mutta lisää vaan hyvää keskustelua.
Onko kuinka suuria eroja noiden eri "lastutusmenetelmien" välillä? Jollain rica ja toisilla polestar, mitä muita väki mahdollisesti käyttäny? Polestar ilmeisesti Volvon ns. Oma paja, jolloin ei tartte huoltoejen kanssa kikkailla vaan säilyy vaikka muuten ohjelmat päivitettäisiinki. Mites noi optimoiautosi etc versiot, onko kellään kokemusta?
-
n.2,4 yksikköä on ollut suunnilleen painetta. Voiko sillä paljoa kikkailla?
Mulla s60 ja paineet 2,6 ja onhan xc painavampi auto eli jotenki aattelin että "kestää" kyllä suuremmat paineet.
En tiedä tosin mitä ohjekirja suosittaa xc:hen
-
Eikö siis pysty esim. päivittään tohon edellä kerrottuun "lisävaruste -tehostajaan"?
Voi olla hankalaa, tehostus valitaan valikosta ja miten paljon pitäisi softaakin vaihtaa, ym. En osaa noista sanoa.
Enkä muista ohjekirjan ohjearvoja rengaspaineille, täytyy tarkistaa.
-
Itse pidin 2,7-2,8Bar paineita. Kesärenkaat oli Contin 5 235/60/18 ja talvirenkaat 235/65/17 HKPL8 SUV.
Polestar on ainut virallinen minkä Volvo hyväksyy ja voi huoletta viedä huoltoon. Rica on varmaan parasta bulkkisoftaa Volvossa. Myös BSR taitaa olla laadukas softa 8)
-
Parhaat ja hyödyllisimmät varusteet, mitä ainakin itse arvostan on mukautuva vakionopeudensäädin ja älyvalot (häikäisynesto toiminto).
Kyllä, molemmat aivan loistavia vehkeitä. Nuo kääntyvät adaptiiviset valot oli kyllä parhaat valot mitä on omissa autoissa ikinä ollut. Koko valokeila kääntyy ohjauksen suuntaan pitkillä ja edellä ajava/vastaantulijan kohta pimennetään jolloin se pitkä valokeila toisella pientareella säilyy edelleen. Väitän että pari peurakolaria/läheltä piti tilannetta vältin noiden valojen ansiosta.
Luulen että nämä mallivuoden viimeiset XC60:set D5:lla on kyllä loistavia ostoksia, autossa ei ole enää lasten tauteja ja tekniikka on koeteltua.
-
Kyllä, molemmat aivan loistavia vehkeitä. Nuo kääntyvät adaptiiviset valot oli kyllä parhaat valot mitä on omissa autoissa ikinä ollut. Koko valokeila kääntyy ohjauksen suuntaan pitkillä ja edellä ajava/vastaantulijan kohta pimennetään jolloin se pitkä valokeila toisella pientareella säilyy edelleen. Väitän että pari peurakolaria/läheltä piti tilannetta vältin noiden valojen ansiosta.
Luulen että nämä mallivuoden viimeiset XC60:set D5:lla on kyllä loistavia ostoksia, autossa ei ole enää lasten tauteja ja tekniikka on koeteltua.
Ilmeisen vähävikainen tuo koko Xc60 mallisto on ollut. Ensimmäisissä (vm 2008) ollut jotain pientä, mutta varsinaisia lastentauteja ei kai alkupäässäkään ollut 8)
https://kaasujalka.fi/2014/03/04/volvo-xc60-hiottu-timantti/
-
Aloittajan kysymyksiin omia mietteitä. Eksät ja nyksä näkyy tuossa allekirjoituksessakin, mutta V60:stä XC60:een vaihtui kulkine huhtikuussa. V60 oli erittäin vähävikainen, lähes vikavapaa, ja XC60:stä oli myös vain hyviä kokemuksia ja kuulopuheita, joten valinta oli siltäkin osin varsin selvä, kun kauppias teki Summum Classic-versiosta asiallisen tarjouksen. Vanha V60 oli 163 hp ja 6-pykäläisellä öljynvatkainautomaatilla, uusi 190 hp ja uudemmalla 8-pykäläisellä automaatilla. Autojen teho/paino-suhde pysyi kai kutakuinkin kai samana. Vakiollakin pääsee ihan kivasti, vaikkei tuo mikään raketti olekaan; massa tuo jo vähän hitausmomenttia skeneen. Isoin ero tulee siitä, että vanha oli 5-sylinterinen, kun uudessa mukeja on yksi vähemmän. Tämä todella näkyy ja tuntuu kiihdytyksissä, kun uudella pitää muistaa ja osata painaa kaasua selvästi enemmän ja voima tulee korkeammalla ja kapeammalla kierroslukualueella. Pidän tätä kehitystä huonona, enkä oikein vieläkään ole ihan sinut tuon kaasun sopivan käytön kanssa.
Varustetasona tosiaan on Classic Summum, jota en tässä sen enempää avaa, kuin lisien ja pois jättämisien osalta hieman: + lamilasit, + tummennukset, + Winter-paketti, + lämmitettävä takaistuin, + automaattisesti himmenevät taustapeilit, sekä vanteiden vaihto mustan auton väriin sopiviin mustiin Ledoihin. Myyjä koitti kaupata Driver Supportia, mutta mua ei vois nuo v'tun kilkuttimet vähempää kiinnostaa (= minä ajan).
Heti aluksi huomasin, että XC vaatii selkeästi, muttei merkittävällä tavalla haitallisesti, enemmän voimaa ratin pyöritykseen. Siihen tottui viikossa ja nyt en ole enää edes muistanut koko asiaa ennen tätä keskustelua. Renkaat on Pirellin Scorpion Verdet vakiokoossa 235/60/18. Vertailukohtaa ei ole tässä kokoluokassa muista renkaista, mutta melu ei ainakaan matkantekoa haitannut koko kesänä. Vähän liukkaalta nuo tuntuivat aluksi, kun sateella ajelin, mutta sitäkään ei enää 10 tkm jälkeen esiintynyt (enkä kivenkovaa väitä, että kyse tässäkään varmasti oli renkaista, mutta oletettavasti...).
XC:stä tietysti näkee huomattavasti kivemmin eteenpäin ja autoon/sta siirtyminen on pitkälle miehelle paljon mukavampaa. Kontti kasvoi pystysuunnassa juuri sen verran V60:een nähden, että se, mikä ennen pakattiin tarkasti heitetään nyt konttiin vasurilla. Käytännössä lastenvaunut meni renkaita irrottamatta V:hen juuri ja tasan kokoon taitettuna, kun vähän taivutteli aukosta sisään, mutta XC:hen ne menivätkin sitten em. toteamuksen mukaan ihan heittämällä.
Muita hyviä ominaisuuksia vanhaan verrattuna on mm. avaimeton ajo, joka tuo käyttömukavuutta. Sähköisessä takaluukussa on sekä plussia että miinuksia, joista plussat on varmaan helppo arvata. Miinusta tulee siitä, että entisen mallinen luukun rysäyttäminen kiinni sen sisältö kokoon puristaen ei ole samalla tavalla mahdollista, vaan luukku palaa takaisin, jos se ei mahdu kevyellä voimalla sulkeutumaan. Luukun saattaminen ja lisävoiman antaminen käsin painamalla onnistuu, mutta vaatii tarkkuutta.
Plussaa vanhalle ja miinusta uudelle XC60:lle tulee muuten takapenkin jakautumisesta, joka vanhassa on 40/20/40, kun uudemmassa penkki kaatuu vain kahdessa osassa. Nyt voi pistää vaimon ja lapsen (istuimessa) taakse ja lastata keskeltä vielä jotain pitkää kyytiin, mikä ei uudessa enää onnistuisi. Uusdessa toki on joku suksiluukku-whatever, mutta se ei aina aja samaa asiaa.
XC:n vikalistaa tähän mennessä (ekaa määräaikaishuoltoa ja takuukorjauksia odotellessa):
- Kuskin kahva jumittaa joskus avauksen jälkeen ulkoasentoon; harmittaa, omamekaanikko saa kaivaa multilubea kaapistaan
- Etututkan anturit sekoilevat joskus, varmaankin kosteudesta; häiritsee, vaihdettava ennakoivasti ennen takuun päättymistä
- Takaluukun toinen nostinmoottori naukuu kiinni tullessa viimeisen 10 cm matkalla; häiritsee, vaihdettava ennakoivasti ennen takuun päättymistä
Ei siis kovin pitkä tai ylitse pääsemätön lista...
Kokonaisuutena voin lämpimästi suositella XC60:n facelift-versiota.
-
Aloittajan kysymyksiin omia mietteitä. Eksät ja nyksä näkyy tuossa allekirjoituksessakin, mutta V60:stä XC60:een vaihtui kulkine huhtikuussa. V60 oli erittäin vähävikainen, lähes vikavapaa, ja XC60:stä oli myös vain hyviä kokemuksia ja kuulopuheita, joten valinta oli siltäkin osin varsin selvä, kun kauppias teki Summum Classic-versiosta asiallisen tarjouksen. Vanha V60 oli 163 hp ja 6-pykäläisellä öljynvatkainautomaatilla, uusi 190 hp ja uudemmalla 8-pykäläisellä automaatilla. Autojen teho/paino-suhde pysyi kai kutakuinkin kai samana. Vakiollakin pääsee ihan kivasti, vaikkei tuo mikään raketti olekaan; massa tuo jo vähän hitausmomenttia skeneen. Isoin ero tulee siitä, että vanha oli 5-sylinterinen, kun uudessa mukeja on yksi vähemmän. Tämä todella näkyy ja tuntuu kiihdytyksissä, kun uudella pitää muistaa ja osata painaa kaasua selvästi enemmän ja voima tulee korkeammalla ja kapeammalla kierroslukualueella. Pidän tätä kehitystä huonona, enkä oikein vieläkään ole ihan sinut tuon kaasun sopivan käytön kanssa.
Varustetasona tosiaan on Classic Summum, jota en tässä sen enempää avaa, kuin lisien ja pois jättämisien osalta hieman: + lamilasit, + tummennukset, + Winter-paketti, + lämmitettävä takaistuin, + automaattisesti himmenevät taustapeilit, sekä vanteiden vaihto mustan auton väriin sopiviin mustiin Ledoihin. Myyjä koitti kaupata Driver Supportia, mutta mua ei vois nuo v'tun kilkuttimet vähempää kiinnostaa (= minä ajan).
Heti aluksi huomasin, että XC vaatii selkeästi, muttei merkittävällä tavalla haitallisesti, enemmän voimaa ratin pyöritykseen. Siihen tottui viikossa ja nyt en ole enää edes muistanut koko asiaa ennen tätä keskustelua. Renkaat on Pirellin Scorpion Verdet vakiokoossa 235/60/18. Vertailukohtaa ei ole tässä kokoluokassa muista renkaista, mutta melu ei ainakaan matkantekoa haitannut koko kesänä. Vähän liukkaalta nuo tuntuivat aluksi, kun sateella ajelin, mutta sitäkään ei enää 10 tkm jälkeen esiintynyt (enkä kivenkovaa väitä, että kyse tässäkään varmasti oli renkaista, mutta oletettavasti...).
XC:stä tietysti näkee huomattavasti kivemmin eteenpäin ja autoon/sta siirtyminen on pitkälle miehelle paljon mukavampaa. Kontti kasvoi pystysuunnassa juuri sen verran V60:een nähden, että se, mikä ennen pakattiin tarkasti heitetään nyt konttiin vasurilla. Käytännössä lastenvaunut meni renkaita irrottamatta V:hen juuri ja tasan kokoon taitettuna, kun vähän taivutteli aukosta sisään, mutta XC:hen ne menivätkin sitten em. toteamuksen mukaan ihan heittämällä.
Muita hyviä ominaisuuksia vanhaan verrattuna on mm. avaimeton ajo, joka tuo käyttömukavuutta. Sähköisessä takaluukussa on sekä plussia että miinuksia, joista plussat on varmaan helppo arvata. Miinusta tulee siitä, että entisen mallinen luukun rysäyttäminen kiinni sen sisältö kokoon puristaen ei ole samalla tavalla mahdollista, vaan luukku palaa takaisin, jos se ei mahdu kevyellä voimalla sulkeutumaan. Luukun saattaminen ja lisävoiman antaminen käsin painamalla onnistuu, mutta vaatii tarkkuutta.
Plussaa vanhalle ja miinusta uudelle XC60:lle tulee muuten takapenkin jakautumisesta, joka vanhassa on 40/20/40, kun uudemmassa penkki kaatuu vain kahdessa osassa. Nyt voi pistää vaimon ja lapsen (istuimessa) taakse ja lastata keskeltä vielä jotain pitkää kyytiin, mikä ei uudessa enää onnistuisi. Uusdessa toki on joku suksiluukku-whatever, mutta se ei aina aja samaa asiaa.
XC:n vikalistaa tähän mennessä (ekaa määräaikaishuoltoa ja takuukorjauksia odotellessa):
- Kuskin kahva jumittaa joskus avauksen jälkeen ulkoasentoon; harmittaa, omamekaanikko saa kaivaa multilubea kaapistaan
- Etututkan anturit sekoilevat joskus, varmaankin kosteudesta; häiritsee, vaihdettava ennakoivasti ennen takuun päättymistä
- Takaluukun toinen nostinmoottori naukuu kiinni tullessa viimeisen 10 cm matkalla; häiritsee, vaihdettava ennakoivasti ennen takuun päättymistä
Ei siis kovin pitkä tai ylitse pääsemätön lista...
Kokonaisuutena voin lämpimästi suositella XC60:n facelift-versiota.
Kiitos kattavasta vastauksesta. Juurikin kiinnostaa tällaiset kokemukset eri moottoreista, laatikoista ja varusteista.
Monia sellaisia asioita Juha V nostit esiin, jotka ovat itsellä juuri vaikuttamassa kiinnostukseen vaihtaa nykyistä s60:stä korkeempaan xc -malliin. Itse ei ole tästä ainakaan nuorenemassa nii tuo korkeus on yksi hyvä juttu, samoin tietty sen kautta muuttuva parempi näkyvyys.
AWD -versio ainakin tällä hetkellä tuntui mieleisimmältä ja nimenomaan tuota D5 konetta olen kuullut kovasti kehuttavan, muidenkin kuin volvo -kauppiaiden suusta :) (myös tässä ketjussa). Ei D4 ole kuitenkaa poissuljettu, mutta awd, vaikka onki sillä 6-vaihteisella "vanhalla" laatikolla, jos vaa muut speksit osuis kohdilleen.
Tossa drive support-paketissa itseä kiinnostaa toi sen mukana ilmeisesti tuleva adaptiivinen cruise. Noi kaistakilkuttimet ym ei minuakaan kiinnosta. Panoraama -kattoikkuna vois olla plussaa mutta ei pakollinen.
R-design kiinnosta monestakin syystä, mutta yhtenä ne penkit. Sporttipenkki, mutta ei nahkaa. Nahkoja en halua; talvella kylmät lähtee ja kesällä hiostavat (joku luonnollisesti toista mieltä ja saakin olla :D). Navi kiinnostaa ja nykyisessä s -mallissa olevat kamerat edessä ja takana mukavat lisät. Avaimeton käynti ja käynnistys ehdoton vaatimus, on kans nykyisessä eikä saa puuttua seuraavastakaan.
Valkoinen, tummenetuilla laseilla olis se haave. Ei tarttis olla välttämättä metallihohto, perusvalkonenki käy.
Vieläkö kerkeis Joulupukille toiveen laittaa ? :tonttu:
-
Vanha V60 oli 163 hp ja 6-pykäläisellä öljynvatkainautomaatilla, uusi 190 hp ja uudemmalla 8-pykäläisellä automaatilla. Autojen teho/paino-suhde pysyi kai kutakuinkin kai samana. Vakiollakin pääsee ihan kivasti, vaikkei tuo mikään raketti olekaan; massa tuo jo vähän hitausmomenttia skeneen. Isoin ero tulee siitä, että vanha oli 5-sylinterinen, kun uudessa mukeja on yksi vähemmän. Tämä todella näkyy ja tuntuu kiihdytyksissä, kun uudella pitää muistaa ja osata painaa kaasua selvästi enemmän ja voima tulee korkeammalla ja kapeammalla kierroslukualueella. Pidän tätä kehitystä huonona, enkä oikein vieläkään ole ihan sinut tuon kaasun sopivan
Eikö toi ns. vanhakoppasen D4 oo kuitenki vielä 5-sylinterinen? Nää uusimman korimallin kaikki koneet on sitten jo 4-pyttysiä.
Vuosien 2013-2015 D4 moottorit 181 hp ja vuodesta 2015-2017 190 hp, mutta 5 pyttysiä, vai oonko käsittänyt ihan väärin?
-
Eikö toi ns. vanhakoppasen D4 oo kuitenki vielä 5-sylinterinen? Nää uusimman korimallin kaikki koneet on sitten jo 4-pyttysiä.
Vuosien 2013-2015 D4 moottorit 181 hp ja vuodesta 2015-2017 190 hp, mutta 5 pyttysiä, vai oonko käsittänyt ihan väärin?
Jos otat AWD:n niin vanhemmat oli aina 5 sylinterisiä. Facelift D4 etuveto on uudella 4 sylinterisellä.
-
Eikö toi ns. vanhakoppasen D4 oo kuitenki vielä 5-sylinterinen? Nää uusimman korimallin kaikki koneet on sitten jo 4-pyttysiä.
Vuosien 2013-2015 D4 moottorit 181 hp ja vuodesta 2015-2017 190 hp, mutta 5 pyttysiä, vai oonko käsittänyt ihan väärin?
Alkupään 2014 mallit olivat hetken aikaa 163 heppaisia 5-sylinterisiä, kuten itselläkin. Sitten päivittivät hieman tehoja (181hp). 4-vetoisessa tuo D4 kone on sama kuin D5. Siksi siihen sai ohjelmoitua samat arvot kuin D5 koneeseen. Etuvetoisissa ei sitten tuota 5-sylinteristä 2.4l konetta löydy 8)
-
Jos otat AWD:n niin vanhemmat oli aina 5 sylinterisiä. Facelift D4 etuveto on uudella 4 sylinterisellä.
Alkupään 2014 mallit olivat hetken aikaa 163 heppaisia 5-sylinterisiä, kuten itselläkin. Sitten päivittivät hieman tehoja (181hp). 4-vetoisessa tuo D4 kone on sama kuin D5. Siksi siihen sai ohjelmoitua samat arvot kuin D5 koneeseen. Etuvetoisissa ei sitten tuota 5-sylinteristä 2.4l konetta löydy 8)
No näinhän se onkin. Eli awd 5 pyttynen sekä 163, 181 että 190 hp versiona ja etuvetoset uudet D4 181 ja 190 hp koneet 4 pyttysiä.
Kiitos infosta. Pitäis tehdä ittekki niinku ruukas aina omille muksuille sanoo kun vielä kotona asuivat, että tietokonetta voi käyttää muuhunkin kun pelaamiseen ;)
Sieltähän sitä löytyy infoo kun vaa ettii:
https://www.auto-data.net/fi/?f=showSubModel&modeli_id=928
-
Mutta siis kaiken kaikkiaan melkonen toi XC:n moottoriviidakko dieselkoneiden osalta :D. Ja nää siis vaan faceliftin eli 2013=> osalta
D3 2.0 136 hp 5-syl
D3 2.0 150 hp 4-syl
D4 2,0 163 hp 5-syl
D4 2,0 181 hp 4-syl
D4 2,4 181 hp 5-syl
D4 2,0 190 hp 4-syl
D4 2.4 190 hp 5-syl
D5 2.4 215 hp 5-syl
D5 2.4 220 hp 5-syl
D4-konettakin tehty 5 eri versioo. Koita sitte näistä... :o
-
Myyjä koitti kaupata Driver Supportia, mutta mua ei vois nuo v'tun kilkuttimet vähempää kiinnostaa (= minä ajan).
Minulle driver support on kyllä hyvin mieluinen ja kun löyty 2014 D5 AWD summum malli jossa se oli ja jossa myös high tech (voc, keyless, digimittaristo jne) ja täysnahkat sähkösäädöillä (+takapenkilläkin lämmittimet) ja oikea väri jne niin..mukaanhan se lähti. Vasta jälkeenpäin hokasin kuinka paljon ne 20” jättivanteet vaikuttavat ulkonäköön ja varmaan olivat se viimeinen niitti.
Ken XC60 Volvoa harkitsee niin kannattaa tosiaan perehtyä noihin systeemeihin. Toimivat hyvin ja ilman niitä XC60 on vain tavan auto. Tosin ihan hyvä sellainen. Itsellä odotukset saattoivat olla liian korkealla ja minua on vaivannut
- yleinen laatuvaikutelma (narisevat muovit, ovet jne) jotka ei vastaa auton korkeaa hintaa
- vaihteisto (6v geartronic ei loppuviimeksi ole juurikaan kummempi kuin 2006 vuonna)
- istuimet (summum penkit eivät sovi minulle. Ällistyttävän kapea istuin ja minä ole hoikka poika. Kannattaa kokeilla. Sport penkit kaiketi erilaiset)
- kesärenkailla ei ihan hiljainen. Voi johtua 20” vanteista ja matalasta rengasprofiilista
Olen ehtinyt 15tkm ajamaan ja kauko-ohjauksen ohjausyksikkö meni uusiksi (noin 500Eur). Saattaa olla jonkinsortin tyyppivika. Muuten on ollut mukavaa kyytiä erityisesti maantiellä. Dieseliä menee noin 8L/100Km (keskinopeudella 55Kmh) mutta kone tosiaan vanhan liiton 2.4L 5syl (jonka nimenomaan halusin) ja vanha 6v laatikko. Tehoa 215 mutta kaipaa softausta. Aiempi Volvo oli softattu D5 niin sitä tehoa kyllä on ikävä.
XC60 on kyllä näyttävä auto jossa on paljon hyvää. Enpä tiedä olisiko olo juuri auvoisampi jos olisi X3, Q5 tms valinnut. Laatuvaikutelma olisi varmasti ollut Q5:ssä parempi mutta enpä tiedä miten muuten olisin tykännyt. Kalliita ne on nekin :)
-
Oli alkuvuonna pari kuukautta XC60 -17 D4 FWD R-Design "business". Onneksi ei tarvinnut sen enempää katella, oli siis väliaikainen itselle tilattua uutta autoa odotellessa.
Hengenvaarallinen talvella kitkarenkailla, nastoilla ainoastaan vaarallinen.
"Bisnes" ilmeisesti tarkoitti "ei turhia varusteita". Siihen nähden että Wetteri oli sen tilannut esittelyautoksi varustelu oli hämmentävän karu. Peruutuskamera ja... eipä muuta. Tympäsi kovasti sydäntalvella käydä aina räppäämässä auto lämmitykseen mittaristosta, koska VOCia ei oltu raaskittu laittaa eikä sähkölämmitintäkään ollut.
Toimi ne muistaakseni noin 5 tkm ihan jees, ainoastaan rengaspainevahti teki yhden väärän hälytyksen joka kuittaantui tarkistamalla paine huoltsikalla ja kertomalla vehkeelle että kyllä ne paineet on ok. Eipä tuolla matkalla juuri konekaan ehdi sisäänajoasetuksista normaalielämään.
-
Oli alkuvuonna pari kuukautta XC60 -17 D4 FWD R-Design "business". Onneksi ei tarvinnut sen enempää katella, oli siis väliaikainen itselle tilattua uutta autoa odotellessa.
Hengenvaarallinen talvella kitkarenkailla, nastoilla ainoastaan vaarallinen.
"Bisnes" ilmeisesti tarkoitti "ei turhia varusteita". Siihen nähden että Wetteri oli sen tilannut esittelyautoksi varustelu oli hämmentävän karu. Peruutuskamera ja... eipä muuta. Tympäsi kovasti sydäntalvella käydä aina räppäämässä auto lämmitykseen mittaristosta, koska VOCia ei oltu raaskittu laittaa eikä sähkölämmitintäkään
Mitä tarkoitat tuolla "hengenvaarallinen..." -lauseella?
Business tarkoittaa mun käsittääkseni sitä, että varusteluun kuuluu perusvarusruksen lisäksi joitakin lisävarusteita, mutta hinta sama kuin perusversiossa. Näin ainakin uuden XC 60 ja XC 40 mallien kohdalla. Tässä esimerkkinä XC 60:
Polttoainetoiminen lämmitin ajastimella
Lämmitettävä ohjauspyörä
Lämmitettävä takaistuin (reunapaikat)
Lämmitettävä tuulilasin pesusuuttimet (aquablades)
Varmaan jotakin samansuuntaista ollu myös tän "vanhan korimallin" kanssa. Muihin lisävarusteisiin ton business -merkinnällä ei siis ookkaan vaikutusta vaan ne on erikseen ollu ruksittava.
-
Oli alkuvuonna pari kuukautta XC60 -17 D4 FWD R-Design "business". Onneksi ei tarvinnut sen enempää katella, oli siis väliaikainen itselle tilattua uutta autoa odotellessa.
Hengenvaarallinen talvella kitkarenkailla, nastoilla ainoastaan vaarallinen.
"Bisnes" ilmeisesti tarkoitti "ei turhia varusteita". Siihen nähden että Wetteri oli sen tilannut esittelyautoksi varustelu oli hämmentävän karu. Peruutuskamera ja... eipä muuta. Tympäsi kovasti sydäntalvella käydä aina räppäämässä auto lämmitykseen mittaristosta, koska VOCia ei oltu raaskittu laittaa eikä sähkölämmitintäkään ollut.
Toimi ne muistaakseni noin 5 tkm ihan jees, ainoastaan rengaspainevahti teki yhden väärän hälytyksen joka kuittaantui tarkistamalla paine huoltsikalla ja kertomalla vehkeelle että kyllä ne paineet on ok. Eipä tuolla matkalla juuri konekaan ehdi sisäänajoasetuksista normaalielämään.
Sen verran tarkennetaan, että tuolla "Bisnes" ei ole varustuksen kanssa juuri mitään tekemistä, muuta kun vakiona tulee monessa mallissa juurikin talvipaketti mikä sisältää polttoainelämmitin, lämmitettävän ohjauspyörän ja takapaikat.
BUSINESS MALLIN VARUSTEET VAKIOVARUSTEIDEN LISÄKSI
Polttoainetoiminen lämmitin ajastimella
Lämmitettävä ohjauspyörä
Lämmitettävä takaistuin (reunapaikat)
Lämmitettävä tuulilasin pesusuuttimet
https://volvofi.s3.amazonaws.com/hinnasto/hinnasto_VolvoBusiness_XC60.pdf
-
Mitä tarkoitat tuolla "hengenvaarallinen..." -lauseella?
Turbodieselin vääntö, kitkat ja automaatti = hengenlähtö lähellä.
Ensimmäinen asia millä auto ilmoitti pidon loppumisesta oli se että etupää lähtee sivulle. Sitten kun nostat kaasun, irtoaa takapää. Eräänkin kerran tavanomaisessa talvikelissä (tasainen paljas tie, muutama aste pakkasta) kahdeksankympin vauhdista ajattelin ohittaa edelläajavan kun tuli pitkä suora. Kaasua --> etupää kohti ojaa koska tiessä kallistus --> kaasun nosto --> takapää irti --> muutama vastaheitto kunnes rauhoittuu. Kaikki tämä siis omalla kaistalla, kerinnyt edes lähteä ohitukseen.
Ei sillä ollut mikään riemu ajella kiihdytysramppien kaarteitakaan noilla kitkoilla.
Nastoilla siitä tuli vähän rauhallisempi.
Ja tämä ei sitten ole yleistä etuvedon tai kitkojen dissausta, molempia olen muissa autoissa käyttänyt ja hyvin pärjännyt niitten kanssa. V70 mk1 paljon vakaampi talviajettava etuvetoisena, esimerkiksi.
-
TOK: on kyllä hämmentävää kuulla kokemuksiasi tuosta etuvetoisesta, poikkeaa niin täysin AWD mallista jolla itse ajoin, kitkoilla myös. Ikinä ei ollut oman XC60 AWD kanssa ongelmia liukkaalla kelillä ja olisin niihin kyllä törmännyt kun pakko lähteä tien päälle kelissä kuin kelissä.
-
Kuten sanottu niin minulla on AWD versio ja on sanottava että ei tuo ole talvella niitä vakaimpia. Pitkästä aikaa saanut kokea vanhan kansan heittelehtimistä liukkaalla keleillä. Volvon DSTC puuttuu liian laiskasti asiaan. Laiskasti puuttui etuvetoisen V70 DSTC:kin mutta se oli luonnostaan rauhallisempi. Lienekö koskaan lähti sillälailla heittelehtimään kuin tämä XC60. Ilmeisesti korkea painopiste tai jotain syynä
-
Kuten sanottu niin minulla on AWD versio ja on sanottava että ei tuo ole talvella niitä vakaimpia. Pitkästä aikaa saanut kokea vanhan kansan heittelehtimistä liukkaalla keleillä. Volvon DSTC puuttuu liian laiskasti asiaan. Laiskasti puuttui etuvetoisen V70 DSTC:kin mutta se oli luonnostaan rauhallisempi. Lienekö koskaan lähti sillälailla heittelehtimään kuin tämä XC60. Ilmeisesti korkea painopiste tai jotain syynä
Hmm, erikoista. Siis yllätyksellistä heittelehtimistä? Kaasullahan tuon saa takavetopainotteiseksi jos haluaa pyöreämpää ajolinjaa ja vakautus kyllä sallii tämän. Mutta en muista kertaakaan että autoni olisi heittelehtinyt silloin kun en sitä itse halua. Kyllähän XC60 on yksi korkeimmista SUV:eista ja luonnollisesti matalampi auto pysyy paremmin tontissa.
-
Kyllä, urista lähtee aika herkästi. Eikä vain mulla vaan Vaimokin sanoi samaa. V70 hän kehui vakaaksi kuten se olikin. Onhan tossa vissiin lyhyempi akselivälikin kuin V70
-
TOK: on kyllä hämmentävää kuulla kokemuksiasi tuosta etuvetoisesta, poikkeaa niin täysin AWD mallista jolla itse ajoin, kitkoilla myös. Ikinä ei ollut oman XC60 AWD kanssa ongelmia liukkaalla kelillä ja olisin niihin kyllä törmännyt kun pakko lähteä tien päälle kelissä kuin kelissä.
Jos se onki kuskista kiinni , eli toisilla homma hanskassa ja toisilla ei ;) ;D
-
Täällä on ollut alla XC60 -15 D5 AWD nyt nelisen kuukautta ja tyytyväisiä ollaan oltu. Varustetasona Business Summum; käytettyä kun ostaa niin kaikkea ei voi saada, puuttuu vetokoukku (ollut liisarina joten varmaan sen takia), peruutuskamera ja olisihan se Driver Support ollut kiva lisä mutta kun muuten osui sopiva kohdalle niin vanha V50 jäi liikkeeseen (Bilia).
Volvo tarjosi koukkua 1200 euron hintaan joten ostin Volvon käytetyn mutta uudenveroisen irroitettavan koukun eBaysta ja Volvon uuden sähkösarjan ja ohjausboxin jostain brittiläisestä nettikaupasta, samasta putiikista tuli myös suojalätkä puskuriin silloin kun koukku on irti. Tällä hetkellä rahaa palanut 400 euroa jota en pidä pahana mutta romut makaa vielä autotallissa ja odottaa asennusintoa :D Onko kokemusta paljonko maksaa koukun ohjelmointi Volvolla? Toiminee ilmankin ohjelmointia mutta haluan asennuksesta vastaavan kuin uutena.
Peruutuskamera juttua olen tutkinut myös, Autosalpa tarjosi alkuperäistä asenettuna 2100 e hintaan johon jouduin toteamaan että ei kiitos. Hollannista saa tarvikemallista joka toimii kuin alkuperäinen viidensadan pintaan. Kiinasta saisi noin 150 euroon mutta en tiedä sitten laadusta, tosin tuo hollantilaistenkin kampe on Kiinasta ainakin ulkonäön perusteella. No katsotaan, toisaalta tähänkin asti on pärjätty tutkilla jotka löytyy molemmista päistä.
Ongelmia on ollut sen verran että ilmeisesti laturin vapaakytkin on muutaman kerran ilmoittanut olemassa olostaan kylmästartin jälkeen (kilometrejä vajaa 150tkm) ja vaimo on saanut akun tyhjäksi muutaman kerran huudatettuaan Webastoa, itse olen tietenkin ollut molemmilla kerroilla työreissussa joten hän sai opetalla kuinka akku ladataan, ensimmäisellä kerralla piti ottaa videopuhelu opastusta varten :)
Mukava peli ajella ja hieman on päässyt kokeilemaan auramaattomillakin teillä; hyvin jaksaa diesel neliveto puksuttaa. Tykkään myös siitä että reilusti kaasua annettaessa käyttäytyy hieman kuin takavetoinen 8)
Vaimo sanoi että kerran lähti häneltä käsistä aamuisella mustalla jäällä mutta ajonvakautus hoiti hommansa ja siinä ei sen ihmeempää tapahtunut.
-
Jos se onki kuskista kiinni , eli toisilla homma hanskassa ja toisilla ei ;) ;D
Jep, siinäpä uusi slogan Volvolle. ”Se on kuskista kiinni” :2funny:
-
Jos se onki kuskista kiinni , eli toisilla homma hanskassa ja toisilla ei ;) ;D
Jotain juttua oon kyllä kuullut että kitkat ei pidä kunnolla ennenkuin jonkun matkaa ajanut, tuo tapaus oli päivä auton käyttöönoton jälkeen. Mutta ei ne kyllä sen paremmaksi muuttunu ne kitkat vaikka siinä tuli heti 700 km kättelyssä "pintojen avausta" niille.
Automyyjä oli ensin aika sanaton kun sanoin että nuo kitkat lähtee hemmettiin, mutta otti ilmeisesti omaan autoonsa ne alle ja pari päivää myöhemmin nöyränä tuumas että on ne kyllä aika liukkaat.
Kyllä se mun mielestä kertoo autostakin jotain jos suoralla kaistalla saa etuvedon perän sladiin pelkällä kaasulla noin helposti.
-
Jep, siinäpä uusi slogan Volvolle. ”Se on kuskista kiinni” :2funny:
:D
Toisaalta on sit taas kyllä sellasia kuskeja, jotka kohnottaa autolla kun autolla eli auta kulkineen vaihtokaan :)
Onko muilla kuinka paljon vastaavia kokemuksia vaikeuksista talvi- tai muissa olosuhteissa etu- tai nelivetojen kanssa?
Luulis että Volvolla olis jotenki myös reagoitu, jos moista esiintyy laajemminkin. Ainakin rengasmerkkiä tai mallia vaihtamalla tms. Ei voi olla kantautumatta maahantuojankaan korviin jos/kun kyseessä laajempi ongelma!
-
Jotain juttua oon kyllä kuullut että kitkat ei pidä kunnolla ennenkuin jonkun matkaa ajanut, tuo tapaus oli päivä auton käyttöönoton jälkeen. Mutta ei ne kyllä sen paremmaksi muuttunu ne kitkat vaikka siinä tuli heti 700 km kättelyssä "pintojen avausta" niille.
Automyyjä oli ensin aika sanaton kun sanoin että nuo kitkat lähtee hemmettiin, mutta otti ilmeisesti omaan autoonsa ne alle ja pari päivää myöhemmin nöyränä tuumas että on ne kyllä aika liukkaat.
Kyllä se mun mielestä kertoo autostakin jotain jos suoralla kaistalla saa etuvedon perän sladiin pelkällä kaasulla noin helposti.
Muistatko minkä merkkiset kitkat oli alla? Luultavasti R2 ::)
-
Muistatko minkä merkkiset kitkat oli alla? Luultavasti R2 ::)
Continentalit muistaakseni.
Samanmerkkisillä kitkoilla on onnistuneesti ajettu 745:llä monet talvet.
-
Kyllä, urista lähtee aika herkästi. Eikä vain mulla vaan Vaimokin sanoi samaa. V70 hän kehui vakaaksi kuten se olikin. Onhan tossa vissiin lyhyempi akselivälikin kuin V70
Turvallinen matka-auto joo-o. No jos pitää valita millaisella kärryllä ajaa poikittain vastaantulijan keulaan niin onhan tuossa omat hyvät puolensa. :D
Tavallisen malliset etuvetovolvot tuntuu sen verta vakailta, että hämmästyttää tämmöinen. Vaikka onhan se selvää ettei tuollainen korkea möhkö voi häävi olla maantiellä.
-
Joo..tänään vaimo totesi kun istui vänkärin penkillä minun kyydissä että ”aiempi Volvo oli vakaa kuin valtamerilaiva” ;D Se aiempi oli siis mk2 V70 jossa 195/15/65 nastat ja vanhuuttaa löysä jousitus.
Mutta mutta, saattaa olla nuo mun renkaatkin loppu. Jotku hakkapeliitat (9 tai 8) ja nastat renkaan pinnan tasalla. Vai onks tää joku Nokian uusi nastaviritys :idiot2:
-
Joo..tänään vaimo totesi kun istui vänkärin penkillä minun kyydissä että ”aiempi Volvo oli vakaa kuin valtamerilaiva” ;D Se aiempi oli siis mk2 V70 jossa 195/15/65 nastat ja vanhuuttaa löysä jousitus.
Mutta mutta, saattaa olla nuo mun renkaatkin loppu. Jotku hakkapeliitat (9 tai 8) ja nastat renkaan pinnan tasalla. Vai onks tää joku Nokian uusi nastaviritys :idiot2:
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201705082200125294_oa.shtml
-
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201705082200125294_oa.shtml
Kieltämättä sillä pärtsää vähän reilummin. Ihan jo uutuudenviehätyksen vuoksi :) Rengastus olis siis syytä olla tikissä
-
Kieltämättä sillä pärtsää vähän reilummin. Ihan jo uutuudenviehätyksen vuoksi :) Rengastus olis siis syytä olla tikissä
Renkaat ja Kasko kunnossa niin nelikollakin pärjää ;D