Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Raswille - 12.12.2010, 00:36:17

Otsikko: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: Raswille - 12.12.2010, 00:36:17
Autoni on Volvo S40 vm 2006. Akku vaatii latauksen. Akku on alkuperäinen. Auto ei käynnisty. Ostin Biltemasta akkulaturin. Laturissa on akkutyypille vaihtoehdot GEL, AGM ja WET. Mikähän niistä mahtaisi olla oikea?
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: Teutori - 12.12.2010, 00:57:37
Autoni on Volvo S40 vm 2006. Akku vaatii latauksen. Akku on alkuperäinen. Auto ei käynnisty. Ostin Biltemasta akkulaturin. Laturissa on akkutyypille vaihtoehdot GEL, AGM ja WET. Mikähän niistä mahtaisi olla oikea?
Nyt sitten pitää pikkusen panostaa ja kattella mikä akku sulla on autossa.
WET: Nestemäisellä elektrolyytillä
GEL: Geelimäisellä elekrolyytillä
AGM:Elektrolyytti imevällä matolla
Mielestäni on ilmoitettu tuo tyyppi ihan akun tyyppikilvessä.
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: TapioR - 12.12.2010, 06:23:55
Eiköhän alkuperäinen akku ole WET-tyyppinen. Ja ei se enempää rikki mene vaikka lataat millä moodilla tahansa, kunhan valvot lataamista etkä päiväkaupalla lataa.
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: Raswille - 12.12.2010, 15:07:08
Kiitos vastauksista. Itse en akuista paljon ymmärrä. Akusta itsestään ei oikein selviä mitä tyyppiä se on. Ainakaan siinä ei ole mitään vedentäyttö aukkoja, niinkuin on ollut aiemmissa akuissa. Varmaan on niin, ettei ole kovin suurta väliä minkä tyypin laturista valitsee.

Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: mikamars - 12.12.2010, 18:45:48
Toki on asiallista miettiä myös akun vaihtoa ja tarkkailla, kuinka hyvässä kunnossa se yleensä ottaen on. Volvon alkuperäinen akku on hyvä perinteinen märkäakku (wet), mutta vaihtelevalla käytöllä se voi hyvinkin silti nähdä elämänsä lopun 4-5 vuoden ikäisenä. Kyllähän tuon voi ladata kunnon pitkällä ajolenkilläkin (yli tunti), jos sen kaapeleilla käynnistää. Toki akun kunnollinen lataaminen hyvällä laturilla on parempi vaihtoehto. Itse hommasin Motonetistä kunnon CTEK-laturin (49,90e).

Akun kunnon voi tarkastuttaa pikkurahalla jollain asiallisella autohuoltamolla tai akkuliikkeessä, tai sitten ihan itse mittaamalla akkuhappoja. Toki myös jännitemittaus antaa jonkunlaisen tuloksen, mutta se on vaan suuntaa antava. Kannattaa kyllä tarkastuttaa se akku, jos se on alkuperäinen eikä enää pidä jännitettä.
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: mikamars - 12.12.2010, 18:52:19
Kiitos vastauksista. Itse en akuista paljon ymmärrä. Akusta itsestään ei oikein selviä mitä tyyppiä se on. Ainakaan siinä ei ole mitään vedentäyttö aukkoja, niinkuin on ollut aiemmissa akuissa. Varmaan on niin, ettei ole kovin suurta väliä minkä tyypin laturista valitsee.

Märkäakussa on muistaakseni 6 solua, joille jokaiselle on oma akkuvesikorkki. Jos siinä ei sellaisia ole, niin sitten kysessä on varmaan geeliakku tai vastaava (näitä on tietääkseni enemmän ollut noissa dieselmoottoreissa).
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: Masked Jackal - 21.12.2010, 11:31:19
Akut kestää tänä päivänä n. 3v joten itse en välittäisi asian kanssa hassutella vaan hakisin suorilta uuden akun.
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: mikamars - 21.12.2010, 17:27:34
Akut kestää tänä päivänä n. 3v joten itse en välittäisi asian kanssa hassutella vaan hakisin suorilta uuden akun.

Melkosta kakkaa sitä kuulee, mulla on 5v ikänen Volvon alkuperäinen märkäakku ja testien ja käytön perusteella täydessä iskussa. Toki akun saa vaikka vuodessa paskaks jos ajelet sillä vaan jotain pätkäajoa eikä mistään mitään välitä, mutta toisaalta tiedän akkuja jotka on eläny hyvin 8-9 vuotta. Tokipa se turvallinen vaihtoehto on hankkia uus, jos ei saa yöllä nukuttua.
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: Masked Jackal - 23.12.2010, 18:59:09
Melkosta kakkaa sitä kuulee, mulla on 5v ikänen Volvon alkuperäinen märkäakku ja testien ja käytön perusteella täydessä iskussa. Toki akun saa vaikka vuodessa paskaks jos ajelet sillä vaan jotain pätkäajoa eikä mistään mitään välitä, mutta toisaalta tiedän akkuja jotka on eläny hyvin 8-9 vuotta. Tokipa se turvallinen vaihtoehto on hankkia uus, jos ei saa yöllä nukuttua.

No niin taas. Olisi näemmä pitänyt tarkentaa, että "keskimäärin". Yksilöitähän on kuten ihmisissäkin. Itse olen edelleen sillä kannalla, että jos varauksen pysymisen kanssa alkaa tulemaan ongelmia (kuten tässä tapauksessa), niin turha siihen on alkaa paukkuja uhraamaan vaan pistää kylmästi uuden akun. Vähimmällä ihmettelyllä pääsee. Olettaen siis, että itse auto on kunnossa (lataus/purkuvirrat).
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: mikamars - 24.12.2010, 11:44:47
No niin taas. Olisi näemmä pitänyt tarkentaa, että "keskimäärin". Yksilöitähän on kuten ihmisissäkin. Itse olen edelleen sillä kannalla, että jos varauksen pysymisen kanssa alkaa tulemaan ongelmia (kuten tässä tapauksessa), niin turha siihen on alkaa paukkuja uhraamaan vaan pistää kylmästi uuden akun. Vähimmällä ihmettelyllä pääsee. Olettaen siis, että itse auto on kunnossa (lataus/purkuvirrat).

Juu, kyllä noista oletuksista on ihan hyvä lähteä. Mutta keskimäärin märkäakut elää ihan sen saman mitä ennenkin, eli yleensä jonkin verran yli 5 vuotta. Nämä kaiken maailman kuiva-akut yleensä hyytyy, kun takuu raukeaa.
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: v-femtio - 04.01.2011, 21:57:49
Eli tuo akku on 4 vuotias ja se on itsestään tyhjentynyt siten ettei enää starttaa. Jätän aloittajan omaan harkintaan mitä tuolle akulle kannattaa tehdä.
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: Jari V - 09.01.2011, 13:06:38
Mitä tulee ottaa huomioon kun vaihtaa akun uuteen? V50 '08, eli kolme vuotta kesti akku. Auto kyllä käynnistyy moitteitta -20°C pakkasella ja eberin käytössä ei ole ollut ongelmia. Nyt testeri käskee uusimaan. Radiossa ei taida olla koodeja tai muuta mihin ongelmiin voi törmätä?
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: TapioR - 09.01.2011, 13:08:40
Mitä tulee ottaa huomioon kun vaihtaa akun uuteen? V50 '08, eli kolme vuotta kesti akku. Auto kyllä käynnistyy moitteitta -20°C pakkasella ja eberin käytössä ei ole ollut ongelmia. Nyt testeri käskee uusimaan. Radiossa ei taida olla koodeja tai muuta mihin ongelmiin voi törmätä?
Senkun vaihtaa vaan. Varmuuden vuoksihan voi laittaa soittimen ja ilmastoinnin pois päältä ennenkuin irroittaa akun.
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: VäLKKy - 09.01.2011, 13:08:48
Mitä tulee ottaa huomioon kun vaihtaa akun uuteen? V50 '08, eli kolme vuotta kesti akku. Auto kyllä käynnistyy moitteitta -20°C pakkasella ja eberin käytössä ei ole ollut ongelmia. Nyt testeri käskee uusimaan. Radiossa ei taida olla koodeja tai muuta mihin ongelmiin voi törmätä?

Radiossa ei ole koodia eikä muutenkaan pitäis olla mitään estettä vaihtaa akkua "lennossa"...

E. Tapsa oli nopee! :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: (Miksu) - 09.01.2011, 13:55:37
Tämän mallisarjan autoissa ilmastoinnin läppämoottorit menettää kalibrointinsa, kun virta katoaa, asentojen alustus tehdään vovlon testerillä, joten jos vain mahdolista, niin tarjoa autolle virtaa jostain muusta lähteestä akunvaihdon ajan, näin vältyt siltä, että kuskin ja apukuskin puolen lämpötilat alkaa heittelemään toisiinsa nähden ym. läpän asennoista mahdollisesti tulevat ongelmat.

Myös sivulasien automaattitoiminto voi kadota (väliinjäämissuoja ei ole käytössä)

Sitten vielä kello nollaantuu, mutta se nyt ei ole ongelma..  siinähän ne nyt sitten melkein olikin, mitä akun irroitus pääsääntöisesti aina aiheuttaa.
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: TapioR - 09.01.2011, 14:02:38
Mahtavasti suunniteltu auton sähköjärjestelmä jos akunvaihto aiheuttaa kaikki nuo "hukkaamiset"  :nohnoh :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: VäLKKy - 10.01.2011, 00:15:08
Tämän mallisarjan autoissa ilmastoinnin läppämoottorit menettää kalibrointinsa, kun virta katoaa, asentojen alustus tehdään vovlon testerillä, joten jos vain mahdolista, niin tarjoa autolle virtaa jostain muusta lähteestä akunvaihdon ajan, näin vältyt siltä, että kuskin ja apukuskin puolen lämpötilat alkaa heittelemään toisiinsa nähden ym. läpän asennoista mahdollisesti tulevat ongelmat.

Myös sivulasien automaattitoiminto voi kadota (väliinjäämissuoja ei ole käytössä)

Siis ihan tosissaan... :idiot2: Ei voi nykypäivänä olla...
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: Huikkoster - 10.01.2011, 00:27:58
Siis ihan tosissaan... :idiot2: Ei voi nykypäivänä olla...
Tälläisiä leluja nämä nykypäivän "autot" ovat. :D
Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: Pietilä - 10.01.2011, 00:49:06
Itsellä tullu käytettyä akkua varmaan noin 10 kertaa irti ja yhen kerran vaihettu koko akku. Ei kyllä ole muuta tullut kuin kello nollaantunut. Tosin en ole sormia koittanut laittaa ikkunan väliin, että pysähtyykö se vai jatkaako matkaa.  Täytyypä joku päivä testata ihan.  :D

Lämpötilatkin on kyllä pysyneet samana, tosin en myöskään ole sielä vänkärin puolella istunut, niin en sitä voi tietää. Aina kyllä ollu molemmilla puolilla samat lämmöt, kun akku käytetty irti. Voisiko olla, että jos on erilämmöt ja akun käyttää irti ja laittaa takasin, niin se ei muista, että mitkä lämmöt kummassakin on ollut, mutta läpät on niissä samoissa asennoissa ( Eli eri lämmöt) Mutta auton näyttö sanoo, että on samat lämmöt?

Otsikko: Vs: Volvo S40 akun lataus
Kirjoitti: mikamars - 11.01.2011, 13:09:14
Mulla on kans monessa yhteydessä käyny akku irti (V50) eikä oo koskaan mitään havaittavaa kelloa lukuunottamatta ollu...

Edit. Sori, unohdin että radiokanavat myös nollaantuu jos joku siitä järkyttyy  ;)