Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hemmo - 07.09.2011, 21:26:57

Otsikko: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 07.09.2011, 21:26:57
Onko penkkien turvatyynyt mekaanisia kuten esim. 960 sarjassa vai meneekö  niille joitain piuhoja ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun penkkejä irroittelee?
Tuossa on karvalakkimallin nahkapenkit ja kun tuossa V70 mallissa on sporttipenkit niin tilasin tähänkin semmoset. Lienee sopivat paikalleen, ovat keskenään samasta vuosimallista 2004.

Toinen kysymys. Miten irroitetaan sivupeilin lasi?

kolmas kysymys. Tässä ei ardic lämmitin käynnisty, ostin auton toukokuussa eikä ole mun aikana pelannut. Sama juttu kuin aikanaan V70:ssä, sielä oli vikakoodia kun oli 3 kertaa yritetty startata ja löpö jäätynyt. Tässä lienee sama ongelma? Onko nollaus mahdollista missään muussa pajassa kuin sinisellä?
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Nortti - 08.09.2011, 08:37:35
Penkin tyyny laukaistaan sähköisesti. Ilman penkkiä ei kannata laittaa virtoja päälle koska turvalaitejärjestelmä tekee vikailmoituksen ja näytössä lukee turvatyynyn huoltoon kehoittava teksti. Mahdollinen vikakoodi pitää nollata.

Penkin vaihdossa pitää ottaa huomioon että uusi penkki on samoilla varusteilla. Näin selviää ilman pysyviä vikakoodeja.

Peilin lasista en nyt muista miten se irroitetaan kiinnikkeitä rikkomatta. Uusi lasi kuitenkin menee painamalla paikoilleen.

Kaikki vikakoodit voi nollata esim. merkkiliikkeessä tai BSR-lukijalla. Sellaisen voi tilata www.bsr.se firmasta. Vanhassa volvossa se tienaa äkkiä hintansa.


Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 08.09.2011, 17:53:30
Miksi penkkien pitää olla samanlaiset?

Omassa on karvalakkimallit ja tilalle tulee sporttimallit kun ovat paremman tuntuiset. Häviääkö siis se sporttisuus kun laitan penkit autooni?
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: (Miksu) - 09.09.2011, 06:43:25
Miksi penkkien pitää olla samanlaiset?

Omassa on karvalakkimallit ja tilalle tulee sporttimallit kun ovat paremman tuntuiset. Häviääkö siis se sporttisuus kun laitan penkit autooni?


Ei samanlaiset vaan samoilla varusteilla ja sillä tarkoitetaan sähköisiä osia.
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: LK - 09.09.2011, 08:14:51
Häviääkö siis se sporttisuus kun laitan penkit autooni?

Melkeimpä väittäisin että häviää kun ne S80:een laittaa  ;)
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 09.09.2011, 11:07:18
osaako kukaan sanoa mitä liittimiä kuskin penkin alla on, kun sielä tais ainakin pari liitintä tulla maton alta joista ei lähde johtoja mihkään (autossa ei ole s.penkkejä)

Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 19.09.2011, 19:08:05
Tuossa taannoin uudet istuimet tulivat. Ovat 67tkm ajetusta T6 mallista, repsikan penkkikin on sähkösäätöinen. Kyllä sitten kelpaa :P Jos vaikka ensiviikolla laittais paikalleen, täytyy sitä ennen viedä kuskin penkin selkänojan nahka verhoilijalle ommeltavaksi kun on purkuvaiheessa (onneksi saumasta) vähän revennyt.
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Tourinki - 19.09.2011, 21:19:40
Mie oon miettiny samanlaista muutosta noiden etupenkkien kans. Ja se on mietityttäny että löytyykö valmius noille sähkösäätöisille penkeille, eli tuleeko sinne johdot suoraan vai joutuuko hommaamaan jonkun johtosarjan vai unohtamaan koko homman. Sekä aiheuttaako tuo penkin vaihtaminen jotain vikakoodeja tai vaatiiko jonkun ohjelmoinnin että ne suostuu säätymään.
Mutta kun saat vaihdettua penkit niin kerro miten asennus sujui.
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 19.09.2011, 21:43:06
Ei aiheuta mitään vikakoodeja. Penkeille tulee jothtosarjat valmiina, istuimissa on yksi isohko liitin johon tulee auton maton alta piuhat, useampi eri toiminnoille. Kun penkit laittaa paikalleen niin mikään säätö ei pelaa kuitenkaan ja sehän tässä mietityttää miten sen saa hoidettua. Kävin tänään sinisellä ja siellä sanoivat ettei ole koskaan tehnyt vastaavaa toimenpidettä, mutta "laita penkit kiinni ja aja tähän niin kytketään tietokoneeseen ja katostaan mitä tapahtuu!" Yllätti miten avuliasta väkeä eikä tullut perinteistä töykeää vastausta tutkimatta asiaa sen enempää..

mutta kunhan saan penkit kiinni ja käytyä sinisellä auton kanssa niin sitten ollaan viisaampia. Ei tartte ees aikaa varata, pikahuolto piisaa. Lienee samantapainen toimenpide kun vikakoodien luku.. Jos samalla saisi (ja samaan hintaan) ardicin muistit nollattua niin lämmitin alkaisi taas toimia..
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: (Miksu) - 19.09.2011, 22:52:14
Kojetaulun päädyssä luukun takana sulakerasia.
Katso, että paikassa nro 3 on sulake kokoa 30A, varmista myös, että sen sulakepesän molempiin liitoksiin tulee liitin, eli että siellä näkyy molemmille sulakkeen jaloille metallinen liitin.
Kuskin jalkatilan potkumuovi pois, sieltä näkyy CEM, jossa on useita releitä, sellaisessa paikassa kuin CMI22 on rele, josta tulee "15" virta penkin ohjainlaitteelle  Releen sijainti siellä CEM:ssä on   oikeanpuoleinen rivi, jossa on monta minirelettä/minireleen paikkaa  kolmanneksi ylin paikka on se CMI22

Näiden jännitteensyöttöjen lisäksi voi olla, että autoon pitää se penkinohjainlaite (PSM) ohjelmoida, että väylä herättää sen, kun virrat kytketään ja väylä käynnistyy.
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 20.09.2011, 19:57:00
no voi perkele, mainitsemassasi relepaikassa oli kyllä semmonen pieni rele, joka oli lämmin joten se lienee muussakin käytössä? ainakin luulen löytäneeni oikean paikan vaikka juuri sen numeroa en nähnyt, mutta siinä oli alhaalta ylöspäin kasvaen niitä paikkoja ja se taisi olla 3. ylin.

Mutta.. sulaketaulussa nro 3 ei tullut toista johtoa, mistäs sen sinne saa? Lisäksi en nyt muista tarkkaa paikkaa, oliko 14 tai 13 matkustajan sähköpenkki, siihenkään ei tule johtoa. Mistäs kummasta minä niihin piuhat vedän??
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 20.09.2011, 21:19:18
Tää penkkihommahan on semmonen että tähän autoon tulee noi sähköpenkit muisteineen toimimaan. Jos kerta S80 autoa on saanut näillä penkeillä niin saa ne tähänkin vaikka ikä ja terveys menis. Oon nyt koko illan yrittäny lukea tota sähkökaaviota mutta vähän on hakusessa.. Onko niin että siihen sulakerasiassa olevaan liittimeen tulee virta mutta se toinen josta liitin puuttuu, pitäis mennä piuha sinne psm:n?

Ja tuo kuskin penkki tosiaan on can väylän kanssa tekosissa kaavion mukaan, varmaan muistien sun muiden takia mutta repsikan penkkiin ei mitään can juttuja mene. joten ilmeisesti sulakerasiasta pitäis vetästä johto sulakkeelta n. 4 30A repsikan penkin liittimeen kohtaan 11 ja sulakkeelta nro. 14 5A johto repsikan penkin liittimeen kohtaan 12... ?
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: (Miksu) - 20.09.2011, 23:29:36
Niin, sulle on tulossa repsikallekkin sähköjakkara?
Sen oikean puolen penkin kaavion mukaan tosiaan saakin helposti toimintaan, jos sieltä vain X-syöttö (15-virta) ja 30-virta puuttuu,  se, että tuleeko ne jänniteet sinne sulakerasialle, tarvii toki vielä mitata,
Jos sielä rasialla ei johtoja niin ne täytyy sitten tehdä sinne.

Kuskin penkki ei välttämättä niin helppo olekkaan, se selviää kokeilemalla, että tarviiko se PSM sitä väylää toimiakseen ja käynnistyäkseen vai ei.
Mikäli se PSM sen ohjelmoinnin vaatii, niin saattaa olla, että siihen kaatuu sen toimintaan saanti, kun sellaisien yksikköjen lisääminen autoon, jotka siellä ei alkuperäisesti ole olleet, eikä niitä ole jälkiasenteisiksi tarkoitettu, vaatii ihan tuolta valmistajan päästä muutoksia auton ohjelmalliseen konfiguratioon, että sen yksikön saa ohjelmoitua autoon ja yleensä eivät sitä ala tekemäänkään, tosin kysyvä ei tieltä eksy.
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 21.09.2011, 10:34:47
Niin sinne sulakerasiaan tulee kaikkiin penkkeihin liittyviin sulakkeisiin vain toinen johto. Toiselle ei ole edes liitintä joten mihkähän ne johdot sieltä rasiasta pitää vetää? Suoraan penkeillekö?
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Nortti - 21.09.2011, 14:05:22
Olethan huomannut, että sinne penkin alle kuuluu kaksi virtajohtoa?

Tuolta kojelaudan päädyn sulakkeelta "3" pitäisi vetää penkinmoottoreille käyttövirta penkin alle liittimeen A nastaan 1. Kaavion mukaan se on punainen johto ja jonkinverran paksuuttakin kaiketi on koska sulake on 30A. Sitä vastaava maadoitus auton runkoon menee saman liittimen A nastasta 2 ja pitäisi olla hieman paksumpi musta johto. Tämä käyttösähkö saa olla aina kytkettynä ja niin se näyttää olevan kytkentäkaavionkin mukaan.

Kojetaulun alle CEM:iin menee toinen virtajohto tuon PSM:n käyttövirraksi releelle CMI22. Tämä johto penkin alla on liittimen B nasta 1 ja väriltään se on violetti valkoisella raidalla. PSM:n maadoitus on samaisen liittimen nasta 4 ja väriltään se on musta. Maadoitukset lienevät jossain siinä lähellä auton koriin liitettynä. PSM:ään tulevat dataväyläjohdot ovat penkin alla olevan liittimen B nastat 2 ja 3.

Kuten jo aiemmassa viestissä mainittiinkin, tuo PSM:n virta menee CEM:lle releelle CMI22. Sen takana on lisäksi sulake 24 josta siis pitää myös olla johto vedettynä ja sulake paikoillaan.

Jos sellaisen releen CMI22 käytössäolevana tuolta autostasi löysit, niin onkohan kyse samasta releestä ollenkaan koska sen releen pitäisi olla yksinomaan penkille. CEM:lle kerrotaan tuon releen avulla myös se, onko sähköpenkki paikallaan vai ei. Hyvällä onnella saattaa noin minimaallinen ohjelma olla vakionakin. Jos sähköisen penkin ohjelmaa ei ole, niin arvelen, että tuo rele CMI22 ei autossasi vedä missään tilanteessa.

Jos muistan oikein, niin penkin saa toimimaan vähäksi aikaa ilman dataväylää kytkemällä psm:n käyttöjännitteen. Eli ensin se moottorien jännite ja sitten voltteja tuohon PSM:n käyttövirtajohtimeen.
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 21.09.2011, 19:15:28
Kyllä sielä tosiaan on rele CMI22 paikassa, semmoinen ihan samannäköinen ainakin ulkoisesti kuten ne muutkin pienet releet ja jotain aktionia releellä lie on koska se oli lämmin.

En tiedä, Nortti, mistä kaivelet noita tietoja kuten jopa johdon värit sun muut, mutta tämä on juuri sitä mitä tältä foorumilta haen ja sain, iso kiitos kun viitsit kirjotella tähän, tästä tulee mielenkiintoinen ja hieman haastava projekti joka ei onnistu ilman foorumin viisaiden apua ja kiitos tottakai myös muille jotka ovat avanneet sanaisen arkkunsa!
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Tourinki - 21.09.2011, 19:33:39
Samaa mieltä Hemmon kans, ja isot kiitokset (Miksu):lle ja Nortille kun ovat kirjoittaneet ohjeita ja tietoja tähän projektiin liittyen. Noiden ohjeiden tiedoilla pitää tutkia omaa autoa viikonloppuna, ja toivoa parasta että selviäis mahdollisimman vähillä virittelyillä noiden penkkien asennuksessa.
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: (Miksu) - 21.09.2011, 19:56:11
Kyllä sielä tosiaan on rele CMI22 paikassa, semmoinen ihan samannäköinen ainakin ulkoisesti kuten ne muutkin pienet releet ja jotain aktionia releellä lie on koska se oli lämmin.

En tiedä, Nortti, mistä kaivelet noita tietoja kuten jopa johdon värit sun muut, mutta tämä on juuri sitä mitä tältä foorumilta haen ja sain, iso kiitos kun viitsit kirjotella tähän, tästä tulee mielenkiintoinen ja hieman haastava projekti joka ei onnistu ilman foorumin viisaiden apua ja kiitos tottakai myös muille jotka ovat avanneet sanaisen arkkunsa!

Ne johtojen värithän löytyy kytkentäkaviosta, kunkin johdon viereen lyhentein kirjotiettuna, kytkentäkaaviosta pitäisi myös selvitä, että mikä lyhenne on mikäkin väri.


Tsekkasin, että tuon releen kautta kulkee useita eri "15"virtoja  esim. mittariston, lisälämmittimen ohj.yksikön, ilmastoinnin yksikön jne. virransyötöt on tuon releen kautta.
Eli on ihan yleisessä käytössä oleva virransyöttörele
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Nortti - 21.09.2011, 20:06:33
Ne johtojen värithän löytyy kytkentäkaviosta, kunkin johdon viereen lyhentein kirjotiettuna, kytkentäkaaviosta pitäisi myös selvitä, että mikä lyhenne on mikäkin väri.

Tsekkasin, että tuon releen kautta kulkee useita eri "15"virtoja  esim. mittariston, lisälämmittimen ohj.yksikön, ilmastoinnin yksikön jne. virransyötöt on tuon releen kautta.
Eli on ihan yleisessä käytössä oleva virransyöttörele

Juu. Kytkentäkaaviota luetaan ja jäi tuon releen perässä oleva liitospiste huomioimatta. Meneehän siitä tosiaan käyttövirta monelle laitteelle ja kyseinen rele on siis varmanpäälle siellä paikoillaan jo. (Miksu) oli tarkempi :).
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 21.09.2011, 20:16:46
Juu mutta kattokaas siinä on se ero, että jotkut osaa lukea sitä kaaviota ja jotkut eivät. Vaikea arvata kumpaan ryhmään minä kuulun... Sitä kaaviota eilisillan tässä pähkäilin ja.. no ei se paljon valaissut.
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: (Miksu) - 21.09.2011, 20:35:58
Niin joo, tulipa mieleen siitä sulakerasiasta vielä.
Varmista, että kumpi johto sieltä puuttuu, syötön tulo vai sinne penkille lähtö.
Jos sinne liittimeen tulee jännite, niin sitten puuttuu penkille menevä johto, mutta jos jännitettä ei tule, niin todennäköisesti syöttö puuttuu
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 26.09.2011, 18:46:19
Taas muuan kysymys. Penkit toimivat nyt ja muistikin pelaa, kunhan virran syöttää tosiaan aiemmin mainittuihin paikkoihin. Penkit eivät ole vielä autossa kiinni vaan ihan tuossa pihalla noita olen testaillut niin kunhan rykäsen ne paikoilleen niin mistä näihin molempiin penkkeihin olis hyvä ottaa se herätevirta??
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 26.09.2011, 19:16:04
joo eipäs innostuta liikaa. Repsikan penkki tosiaan pelaa kyllä moitteetta mutta kuskin penkki vain sen n. minuutin. ja heti kun ottaa johdon irti ja laittaa uusiksi niin penkki pelaa mutta muisti on tyhjä toki. Nythän siinä on vielä tyhjänä ne 2 data piuhaa, mihinkähän kummaan ne tulisi kytkeä jotta sinisellä voisi tuon penkin ohjelmoida toimimaan ??
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: jyrkiboy - 07.10.2011, 16:01:12
Onko löytynyt niille kahdelle piuhalle paikat? Tulee seurattua tätä lankaa aika tarkasti :)
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Hemmo - 14.10.2011, 23:57:26
Ei oo, vastausta oon vaan vartonu.. Toivottavasti joskus odotus palkitaan :D
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: Nortti - 16.10.2011, 14:07:00
Ei oo, vastausta oon vaan vartonu.. Toivottavasti joskus odotus palkitaan :D

Palkitaan nyt sitten ;).

Luulisin että tuo penkin alle tuleva dataväylä olisi johdotettu valmiiksi. Ehkä näin ei olekaan ja on säästetty pari euroa. Autossa on useita toisistaan erillään olevia dataväyliä ja tuosta penkin alta liittimen B johdot B2 (valkoinen) ja B3 (vihreä) menevät kierrettynä parina edestä taakse menevän johtosarjan sisälle liitospisteisiin 53/436 ja 53/435. Johtosarjan liitospiste on usein teipattuna piiloon johtosarjan sisälle. Tässä nuo liitospisteet ovat aika lähellä CEM:iä eli käytännössä liian vaikeassa paikassa jälkiasennuksia ajatellen. Toiminnassa olevan väylän voi mitata tavallisella volttimittarilla (autossa virrat päällä). Silloin kun dataa kulkeen niin CAN-H johdossa on noin 3.5 volttia ja CAN-L johdossa on about 2.5 volttia jännitettä. Hetkellinenkin oikosulku tai katkos tuossa aiheuttaa muutaman vikakoodin, jotka sitten pitää nollata.

Samassa "Low-Speed" CAN-välässä on esimerkiksi takapään ohjausyksikkö REM. Johtosarja "edestä taakse" on lattialla kynnyskotelon vieressä josta tuo kyseinen dataväylä löytyy. Kyseissä johtosarjassa tuolla datayhteydellä on samat värit joten haluttu johto on helppo löytää. Eli jos datayhteyttä ei ole johdotettu, niin sen datayhteyden voi etsiä tuosta edestä taakse menevästä johtosarjasta. Liitokset pitää tehdä tinaamalla niin että liitokset ovat toisistaan ainakin 1cm päässä. Alkuperäisiä johtoja ei saa katkaista ja johtojen pitää olla kierrettynä koko matkan koska muuten voi tulla häiriöitä. Tuohon johtosarjaan muuten menee suurin osa penkin alla olevista johdoista ja paikka on helppo löytää. Yksi helppo liitospaikka on myös takapenkin penkkiosan kohdalla neliskulmainen liitin "54/40" jonka nastoissa 5 ja 6 tuo dataväylä menee takakopassa oleville REM:lle ja AEM:lle.
Otsikko: Vs: S80 kysymyksiä
Kirjoitti: mikkeee - 20.05.2018, 15:31:09
Morjesta pöytään, vanhan ketjun nosto lienee aiheellinen kun ei löytynyt muuta vänkärin sähköpenkkiin liittyvää ketjua.

Eli 06 Vuotinen Classic S80, tarvitsis apukuskille sähköpenkin. Penkki on hommattu, taitaa vaan olla pre-facelift T6:sta.

Classikissa näkyy penkin alla vain iso musta laatikko johon menee johtoja lattiamaton alta.

Vereksessä penkissä sen sijaan on useita pieniä liittimiä sikinsokin penkin etulaitaa.

Onko mitään hajua kellään, miten tätä lähtis ratkomaan?