Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: ArttuP - 07.09.2011, 23:02:49

Otsikko: V40 1.9d HP 2001 moniurahihnan kiristimen vaihto
Kirjoitti: ArttuP - 07.09.2011, 23:02:49
Onglemana on, että välillä latausjännite tippuu ja saman aikaisesti kuuluu 'säksätystä' laturin suunnalta. Ylimääräinen ääni ei kuulu koko ajan, vaan suurimman osan ajasta kone han normaalisti. Välillä ääni kuuluu melko vaimeana, tällöin latausjännitteetkin normaalia luokkaa. Mutta useimmiten ilmastoinnin kompuran lähtiessä päälle ääni voimistuu reilusti ja tällöin tapahtuu myös latausjännitteen tippuminen. Samaan aikaan hihnan kiristäjä tekee melkoista liikettä.

Tässä illan pähkäillessä ja foorumeita selanneena epäilen, että vika on joko kiristimessä tai laturin vapaakytkimessä. Onko hyviä vinkkejä kuinka selvittää kummassa vika on? Kiristäjän pystyy ilmeisesti vaihtamaan ilman suurempia purkamisia, mutta jos taas vapaakytkin on vialla, niin vaatinee laturin irroittamisen? Laturin irroittaminen taas näyttää vaativan ecun, ohjaustehostimen pumpun, sekä ilmastoinnin kompuran irroittamisen.
Otsikko: Vs: V40 1.9d HP moniurahihnan kiristimen vaihto
Kirjoitti: Ristus - 08.09.2011, 08:08:33
Luulin että ero HP ja TDI:n välillä ei ollut suuri mutta näköjään se sitten on... kiristäjähän on sellainen jousikuormitteinen tässäkin? jos on sen saa AD-ketjusta noin 180€ hinnalla volvolla se on noin 3-400€ tämä siis jos on samanlainen kuin tdissä...

Laturi irtosi omasta ihan ilman muiden laitteiden irroittelua mutta jos nuo erot on noiden moottorien välillä isompia niin en sano mitään en ole vilkaissut niin tarkasti uudempien kone huoneita nopeasti vilkaistuna moottorin suojat ovat olleet erilaisia...
Otsikko: Vs: V40 1.9d HP moniurahihnan kiristimen vaihto
Kirjoitti: ArttuP - 08.09.2011, 09:30:59
Kyllä näissä taitaa olla aika paljonkin eroavaisuuksia. Kiristimen tähän onneksi huomattavasti edullisemmin. Skandixin hinnastossa ~60€.
Otsikko: Vs: V40 1.9d HP moniurahihnan kiristimen vaihto
Kirjoitti: Ristus - 09.09.2011, 07:58:46
mitä vuosimallia tuo on 01 -> tietty mut pistätkö tarkemman tonne otsikkoon. pitää vähän vilkasta ohjetta...

joo kattelin ohjeita ja eipä noitatuon helpommin saa vaihettua... vaikka päälle ero näyttää vaan muoville niin ompas erilailla sotkettu kamat... piti ettiä kuvia... hassua että samasta peruslohkosta on saatu räpellettyä moinen solmu  :o
Otsikko: Vs: V40 1.9d HP 2001 moniurahihnan kiristimen vaihto
Kirjoitti: ArttuP - 13.09.2011, 19:55:54
Tänään piti olla se suuri päivä, kun auto tulee kuntoon, mutta toisin kävi. Ei olekkaan ihan niin yksinkertainen homma edes pelkkä hihnan vaihto. Tai toki, jos joku osaa neuvoa helpon tavan miten onnistuu, niin ohjeita otetaan vastaan. :)

Volvofoorumilta löytyi topikki jossa neuvotaan vapaakytkimen vaihto. Kauhistelin, että toivottavasti itellä ei ole vika siinä. Laturin irroittamiseksi pitää irrottaa ecu, ohjaustehostimen pumpppu ja ilmastoinnin kompura. Hihnan vaihtokin vaatii myös ecun irroittamisen. Ecun pultit nätisti irti, mutta tähän homma tyssäsi. En saanut ecua millään mahtumaan tulemaan jarruputkien, ohjaustehostimen ja ilmastoinnin letkujen välistä. Tehostimen kumiletku antaa hyvin periksi, mutta ilmastoinnin letkusta ahistaa.  Pitänee huomenna soitella, että mitä kustantaisi vaihdattaa kiristin ja hihna.

Tässä linkki volvofoorumille. Tuossa mainitaan, että pitäisi irroittaa rengas ja sisälokasuoja ecun irroittmiseksi. Tuon 'piilossa olevan' pultin kyllä sai päälypuolelta koneen takakautta irti. Juuri ja juuri käsi mahtuu ja yltää sinne.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=107894 (http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=107894)

-edit-

Linkki korjattu. Kiristimen ja hihnan vaihto liikkeessä noin 1,5h työ.
Otsikko: Vs: V40 1.9d HP 2001 moniurahihnan kiristimen vaihto
Kirjoitti: ArttuP - 27.09.2011, 11:51:09
Laitetaanpas nyt päivitystä. Eli vika oli kiristäjässä. Uusi kiristäja ja hihna paikoilleen. niin ylimääräiset äänet loppuivat.
Tässä vielä lyhyet ohjeet, jos joku törmää samaan ongelmaan:

- Moottorin suojamuovi irti
- Ilmastoinnin putken kiinnike irti. Sama pultti jolla on ohjaustehostimen nestesäiliö kiinni.
- ECU irti, kiinni neljällä pultilla. Mahtuu juuri ja juuri tulemaan ilmastoinnin, ohjaustehostimen ja jarruputkien välistä.
- Vanha hihna pois, kiristäjästä löysäten
- Kiristin irti
- Uudet osat paikoilleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Aikaa vaihtoon meni noin 1,5h, eli sama aika mitä olisivat korjaamolla laskuttaneet.