Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jukka79 - 27.12.2017, 09:16:03

Otsikko: V50 vm 2010 ja DSTC pois?
Kirjoitti: Jukka79 - 27.12.2017, 09:16:03
Hei!
Eilen tuli asuntovaunun kanssa tilanne eteen että piti ottaa dstc:t pois päältä.

Teksti tuli tauluun ja keltainen kolmio varoittamaan että ajonvakauttimet on pois päältä.

Meni muutama sekunti kun auto alkoi kuitenkin rutista kun sutimisenesto teki töitä. Eli samantapainen systeemi kuin 3-korisessa Meganessa: vaikka sulla on nappien ja varoitusvalojen mukaan ajonvakauttimet ja sutimsenestot pois päältä niin silti ne jossain taustalla on kuitenkin päällä.

Mutta kysymys:
Saakokaan V50:stä tuota dstc:tä pois kokonaan päältä ollenkaan? Muuten kuin sulakkeen pois ottamalla - jonka jälkeen tulee todennäköisesti ripakopallinen vikakoodeja.
Otsikko: Vs: V50 vm 2010 ja DSTC pois?
Kirjoitti: Turbo 242 - 27.12.2017, 10:16:10
Mikäli homma toimii samalla tavalla kuin seitenkymppisessä, niin DSTC-napista lähtee pelkästään vetoluistonesto pois päältä. Tuo kuvailemasi rutina tulee todennäköisesti siitä, että auto tasaa vetävien pyörien pyörimisnopeutta käyttämällä ABS-jarruja. Ajonvakautus jää taustalle aina.

Kyseessä on ilmeisesti etuvetoinen auto?
Otsikko: Vs: V50 vm 2010 ja DSTC pois?
Kirjoitti: Jukka79 - 27.12.2017, 11:08:50
Joo, kyseessä nimenomaan etuvetomalli ja manuaalilaatikolla oleva.

Tyhmä kysymys, mutta eikö vetoluistonesto ja vetävien pyörien pyörintänopeuseron tasaaminen abs jarruja käyttäen ole yksi ja sama asia...? Ainakin loogisesti ajateltuna se on juuri noin.

Viisaammat saavat korjata käsitykseni.
Otsikko: Vs: V50 vm 2010 ja DSTC pois?
Kirjoitti: hessu80 - 27.12.2017, 11:55:09
Vetoluistonesto tappaa tehot moottorinohjauksen avulla, jos kumpikaan vetävistä ei pidä. Ensin yritetään siirtää jarrujen avulla vetoa paremmin pitävälle pyörälle.