Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JukkaI - 27.12.2017, 20:48:49
-
Tervehdys
Autona V60 D4. Käyttöönotettu Tammikuussa -15. Kilometrit hieman päälle 90000.
Auto oli vasta 90000 huollossa ja huoltomiehen mukaan jakopäänhihna alkaisi olla vaihtokunnossa.
Ei kuulemma nyt aivan heti hajoamassa, mutta epävarmaa kestääkö seuraavaan huoltoon asti.
Hintaarvio ko. vaihdolle olisi n. 750 €.
Vähän tuli yllättäen, koska vaihtoahan suositellaan käsittääkseni 180000 km/5 vuoden välein.
Takuuhan ko. autolla ei ole enään voimassa, mutta ainakin itselle tuli mieleen, että eihän tuo osa noin heikko saisi olla.
Koitin kysellä että mahtaakohan Volvo tulla mitenkään vastaan asiassa, mutta siihen ei osattu ottaa kantaa. (Asiasta paremmin tietävä henkilö oli lomalla.)
Olen 1 omistaja autolle ja huollettu merkkihuollossa ohjelman mukaisesti.
Onko muilla samanlaisen moottorin omistavilla tullut vastaavaa eteen?
Jukka I.
-
Tervehdys
Autona V60 D4. Käyttöönotettu Tammikuussa -15. Kilometrit hieman päälle 90000.
Auto oli vasta 90000 huollossa ja huoltomiehen mukaan jakopäänhihna alkaisi olla vaihtokunnossa.
Ei kuulemma nyt aivan heti hajoamassa, mutta epävarmaa kestääkö seuraavaan huoltoon asti.
Hintaarvio ko. vaihdolle olisi n. 750 €.
Vähän tuli yllättäen, koska vaihtoahan suositellaan käsittääkseni 180000 km/5 vuoden välein.
Takuuhan ko. autolla ei ole enään voimassa, mutta ainakin itselle tuli mieleen, että eihän tuo osa noin heikko saisi olla.
Koitin kysellä että mahtaakohan Volvo tulla mitenkään vastaan asiassa, mutta siihen ei osattu ottaa kantaa. (Asiasta paremmin tietävä henkilö oli lomalla.)
Olen 1 omistaja autolle ja huollettu merkkihuollossa ohjelman mukaisesti.
Onko muilla samanlaisen moottorin omistavilla tullut vastaavaa eteen?
Jukka I.
Ei vastaavaa, mutta tuon osan pitää kestää annettu vaihtoväli. Tästä on kuluttajalautakunnan ennakkopäätöksiä, joissa todettu, että jakohihnan kestettävä annettu vaihtoväli. Aiemmin hajotessaan maksumiehenä ei ole kokonaisuudessaan auton omistaja. Kannattaa laittaa tuossa kova kovaa vastaan, jos kerran osa ei ole lähelläkään vaihtovälin loppupäätä. Kokonaan tuskin saat hihnaa vaihdettua Volvon piikkiin, mutta uskoisin osan tulevan ilmaiseksi ja jonkinmoinen kompromissi töiden suhteen
-
2-2.5vuotta ikää ja 90tkm mittarissa niin ajallisesti ja kilsoissa puolivälissä. Ei ole normaalia ja tulee saada hyvitystä huollossa tuon kohdalla. Kuten Wehgi mainitsi niin kova kovaa vastaan ellei suosiolla. :)
Tälläisessä tapauksessa kaikkea voi ottaa asiakkaan pussista.
-
Minusta tapaus on erikoinen. Kuuluuko jakohihnan kunnon tarkastus ylipäänsä normaali huoltoon? Itse käytin juuri vuosihuollossa enkä kyllä muista että olisi ollut mitään jakohihnan tarkistusta ruksattuna siinä tarkistuslistassa. Pitääpä kaivella se lista esiin ja katsoa uudelleen.
Olisko ollut joku syy (valmistajan ohjeistus, ääni tms.) jonka takia tarkistaneet noin vähillä kilometreillä?
-
Miten merkkihuolto tuon vaihtotarpeen totesi?
-
Huomenta vaan kaikille.
Kiitoksia kaikille hyvistä kommenteista. :)
Miten merkkihuolto tuon vaihtotarpeen totesi?
Huoltomies sanoi, että käyttävät suojakoppaa auki ja katsovat hihnaa.
Ko. tapauksessa oli havaittavissa murtumia...
Olisko ollut joku syy (valmistajan ohjeistus, ääni tms.) jonka takia tarkistaneet noin vähillä kilometreillä?
Asiasta ei omaa kohtaa huoltoohjelmassa, vaan se oli mainittu siellä lisätiedot/kommentti kohdassa.
Varmaan se on joku tehtaan ohje tms. koska huoltomiehen mukaan asiaa ei voi huomata muuten kuin katsomalla.
Tiedä sitten liittyykö tämä jotenkin alueeseen. (Pohjois-Pohjanmaan rannikkoseutu)
Lehtijuttujen mukaanhan täällä on hihnat lujilla...
Vähän on ihmeellinen juttu, mutta jospa siihen viimeistään ensi viikolla tulee selvyyttä.
Vaihtaahan tuo pitää jokatapauksessa...
Jukka I.
-
Vaihtaahan tuo pitää jokatapauksessa...
Ilman muuta heti vaihtoon. Kerrothan sitten että miten tarina päättyi niin muutkin saavat arvokasta tietoa. Eihän se ota kuin hetken kun tänne raapustaa
-
Oulun seudulla on mennyt jakopään hihnoja lyhyelläkin vaihtovälillä, ilmeisesti moottoritiestä (?) irtoaa jotain mikä syö hihnaa.
Itse olisin tyytyväinen, mikäli huollossa seurataan hihnojen kuntoa, ja vaihdattaisin kyllä heti jos huollossa sitä suositeltaisiin.
-
Hei
Volvo maksaa puolet kokonaissummasta. Menee vaihtoon ensi viikon alussa.
Jukka I.
-
Hei
Volvo maksaa puolet kokonaissummasta. Menee vaihtoon ensi viikon alussa.
Jukka I.
Kyselin tuossa hieman asioista ja yllätys oli että siellä alueella pojoispohjanmaa rannikkoseutu on mennyt monista eri merkeistä jakohihnat nopeasti vaihtokuntoon? Muutamilla merkeillä on haasteet päällä kun laitettu asiakas kokonaan vastuuseen vaikka se omituinen hihnojen kuluttaja saattaa löytyä tie pinnoitteesta? No aika näyttää kun saavat selville tuon omituisen pinnoitteen mahdollisen osuuden noihin hihnan kulumisiin, en saanut tietooni mikä on se pinnoite, oletan olevan (asvaltti) mikä siinä sitten voisi vaikuttaa asiaan? Jos joku teistä tietää asiasta laittakaa viestiä tänne.
-
Tässä olis jotaki:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/hs-jakohihnoja-rikkovan-oulun-taudin-epaillaan-leviavan-vaasaan/731050/
Tuo hihnan vaihtoväli on kyllä sen verran erikoista, että tuossa naapurimaassa on vaihtoväli 180tkm/10v.
Vissiin maahantuoja pelaa varman päälle ???
-
Tässä olis jotaki:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/hs-jakohihnoja-rikkovan-oulun-taudin-epaillaan-leviavan-vaasaan/731050/
Tuo hihnan vaihtoväli on kyllä sen verran erikoista, että tuossa naapurimaassa on vaihtoväli 180tkm/10v.
Vissiin maahantuoja pelaa varman päälle ???
Vaikka Ruotsi tuossa vieressä on niin Suomen kelit on karummat kun siellä. Hanko kun on eteläisin kaupunki Suomessa niin Ruotsin on ~400km? Tätä alempana.
Toki pohjoinen puoli on aika samalla korkeudella.
-
https://tekniikanmaailma.fi/kaleva-autojen-jakohihnoja-rikkoneen-mystisen-ilmion-selitys-happamuus-liukoinen-rauta-muuttaa-olomuotoaan/
-
Hei
Volvo maksaa puolet kokonaissummasta. Menee vaihtoon ensi viikon alussa.
Jukka I.
Vaihto tehty.
Oli kyseessä "Oulun tauti".
Kotelo täynnä ruskeaa mönjää. Hihna "pykinyt" ja kaikista rattaista pinnoite hapettunut.
Eli kaikki rattaat, kiristin, hihna ja vesipumppu uusiksi.
Toivottavasti kestää vähän kauemmin... :-\
Jukka I.
-
Itse ostin syksyllä V60 -14 D4 auton ja moottoritilassa oli tarra että hihna vaihdettu 79000 kohdalla. Merkkiliikkeessä oli huollettu tämä yksilö. Että ei vissiin ihan tavatonta ole että hihna ei kestä kuin puolet luvatusta täällä Oulun seudulla.
-
Vaihto tehty.
Oli kyseessä "Oulun tauti".
Kotelo täynnä ruskeaa mönjää. Hihna "pykinyt" ja kaikista rattaista pinnoite hapettunut.
Eli kaikki rattaat, kiristin, hihna ja vesipumppu uusiksi.
Toivottavasti kestää vähän kauemmin... :-\
Jukka I.
Otiko kuvan? Mistä sait tietää että oli "täynnä ruskeaa mönjää"? Tuollainen kuva pitää näyttää julkisesti jos on oikeasti irtoavaa pinnoitetta tiessä mikä kertyy jakopäänkoteloon ja tuhoaa jakohihnan? Reklamaatio osoite on silloin tiehallinto. Aiemmin on "huudeltu lehdissä" että VAG konsernin autoissa on tuo vika eli huonosti kestävä jakohihna, nyt siis myös Volvossa, ei mitään syytä olettaa että muutkaan jakohihnalliset kestää kunhan vain se mönjä pääsee kertymään sinne jakohihnalle ym.
-
Mikä sitä pölyä sinne koppaan imee? Konehuonehan pysyy nykyautoissa aika puhtaana, nimittäin
-
Mikä sitä pölyä sinne koppaan imee? Konehuonehan pysyy nykyautoissa aika puhtaana, nimittäin
Kyllä Xc60:nen ainakin konehuoneesta paskaantuu. Kotelo vetää luonnollisesti pölyä sisään, kun koteloituna ns. alipaineistuu. Pitäisi ylipaineistaa, niin silloin ei pölyä pääse tulemaan. Tosin autojen määrään nähden pienen alueen ongelma ::)
-
Eipä tarvii ajella tuolla kulmilla niin paljon että voi vaikuttaa oman auton remmiin mutta hankala juttu niille ketä tuo koskettaa, pitää ainakin varmistaa ettei sitä pinnoitetta aleta käyttää muualla, mutta miten se on jo eri juttu. :)
-
Ahtoputkesta pikkuriikkinen pilli sinne koteloon :P
Edit: jaajoo siinä tulis ehkä hieman ölppää ajan saatossa sinne koteloon. Ei hyvä
-
Mikä sitä pölyä sinne koppaan imee? Konehuonehan pysyy nykyautoissa aika puhtaana, nimittäin
Päinvastoin, likaantuu enemmän.
-
Rauma/Pori akselilta töissä Raisiossa huollan yhden jakelutyötä tekevän miniä melkousein. Niin siinäkin on moniurahihnan alue täysin punertavassa ruoste pölyssä.
Jakopäähän on ketju.
-
Auttaisiko, kun ottaisivat huollon yhteydessä tarkastuksen lisäksi tuon jakopään puhdistamisen vaikka paineilmalla puhaltamalla ::)
-
Auttaisiko, kun ottaisivat huollon yhteydessä tarkastuksen lisäksi tuon jakopään puhdistamisen vaikka paineilmalla puhaltamalla ::)
Auttaisi.
-
Otiko kuvan? Mistä sait tietää että oli "täynnä ruskeaa mönjää"? Tuollainen kuva pitää näyttää julkisesti jos on oikeasti irtoavaa pinnoitetta tiessä mikä kertyy jakopäänkoteloon ja tuhoaa jakohihnan? Reklamaatio osoite on silloin tiehallinto. Aiemmin on "huudeltu lehdissä" että VAG konsernin autoissa on tuo vika eli huonosti kestävä jakohihna, nyt siis myös Volvossa, ei mitään syytä olettaa että muutkaan jakohihnalliset kestää kunhan vain se mönjä pääsee kertymään sinne jakohihnalle ym.
En ottanut. Kävin katsomassa kun oli auki.
Kuviahan löytyy kyllä...
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/jakohihnaongelman-aiheuttajaksi-epaillaan-nyt-happamuutta/751389/
Tosin autojen määrään nähden pienen alueen ongelma ::)
Toivottavasti leviäsi mahdollisimman laajalle, voisi tulla ratkaisukin asiaan, kun hihnoja alkaisi mennä liikaa.
Nyt näyttää olevan vaan hyvä bisnes korjaamoille...
Auttaisiko, kun ottaisivat huollon yhteydessä tarkastuksen lisäksi tuon jakopään puhdistamisen vaikka paineilmalla puhaltamalla ::)
Sanoisin että ei auta. Se ei ole mitään irtonaista pölyä, kun se vaikka vuoden pyörii kosteuden kanssa siellä kotelossa.
Hyvin lujasti tarttunutta "mönjää"...
Jukka I.
-
vai onko jollakulla parempi idea?
Ostaa vain autoja joissa jakoketju eikä mitään kuminauhoja ;D
-
Ostaa vain autoja joissa jakoketju eikä mitään kuminauhoja ;D
Nykyään noi ketjut saksalaisissa sellasia et oululaisella jakohihnallakin pääsee pidemmälle... :D
-
vai onko jollakulla parempi idea?
Tehdään hihnat ja rullat paremmasta materiaalista. (Ei siitä halvimmasta mitä alihankkijalta sattuu löytymään...)
Tehdään jakopää ketjulla.
Tiivistetään jakopäänkoppa, niin ettei pöly pääse sisälle.
Jukka I.
-
Poistettu useampi viesti. Jos nyt pysyisi vaan aiheessa.
-
Sama homma ja samasta syystä edessä kuin ketjun aloittajalla. Jakopää kokonaan remonttiin.
Auto V60 D4 vm. 2015 kilometrit 100 000 km näistä noin 70 000 ajettu Oulun seudulla.
-
Sama homma ja samasta syystä edessä kuin ketjun aloittajalla. Jakopää kokonaan remonttiin.
Auto V60 D4 vm. 2015 kilometrit 100 000 km näistä noin 70 000 ajettu Oulun seudulla.
Tampereella koko pienen ikänsä ollut V60 D4 päätti päivänsä 68tkm ajettuna. Hihna poikki kuin leikaten. Outoa, koska hihna on normaalia jykevämpi. Volvo tietty jo aiemmin on reagoinut näihin tapauksiin laskemalla hihnan vaihtoväliä 240tkm —> 180tkm. Kuitenkin yksittäistapauksia vielä, että ei ehkä tyyppiviaksi voi luokitella, mutta kuitenkin syy olisi selvitettävä.
-
Kolme kyselyä on minullekkin tullut tuolta yksityisviestien kautta liittyen tähän ongelmaan pelkästään tämän syksyn aikana. Eli kaikilla joko koko jakopää tai vähintään hihna uusiksi 100000 km pintaan täällä Oulun alueella.
Lisäksi tuolla huollossa käydessä tuli asiasta puhetta huoltomiehen kanssa. Ei kieltänyt asiaa ja silloinkin oli hallissa yksi V40 kansiremontissa hihnan katkettua...
Eli kyllä näitä menee näköjään...
Itse olen ymmärtänyt, että ongelma koskee vain näitä uusia VEA-koneita Volvolla. Mikähän ero tuossa rakenteessa on verrattuna vanhoihin Volvon koneisiin?
Jukka
-
Unohdin tuossa aikaisemmassa postauksessani mainita, että jakopää laitettiin jo kertaalleen uusiksi takuuseen ylimääräisten äänten takia noin 50 000 km kohdalla. Silloin vaihdettiin vain remmi ja kiristimet. Remontin yhteydessä huoltomies ei maininnut mitää kulumisesta yms. töhnästä kotelossa.
-
Itse olen ymmärtänyt, että ongelma koskee vain näitä uusia VEA-koneita Volvolla. Mikähän ero tuossa rakenteessa on verrattuna vanhoihin Volvon koneisiin?
Lienekö yhtään yhteistä osaa. VEA on täysin uusi moottori.
Kannattaa tukkia keulaa edes osittain näin talvella olipa moottori sitten mikä tahansa. Se tiestä lentävän ravan ja töhkän määrä on nyt infernaalinen..
-
Laitan tähän vaikka vähän vanha ketju alkaa olla.
Jakohihnan vaihdon hinta Tampereen seudulla Volvo V60 D4:een.
Tuolta SAH:lta sain hinnaksi 400e ja jos vaihtaa vielä vesipumpunkin niin sitten 650e. Vesipumppu kuulemma vaihdetaan yleensä vaan, jos vuotaa.
Atoyn nettisivuilla hihna + pumppu -huolto maksaa 590e.
Ovatko nämä normihintoja?
Mitä mieltä vesipumpun skippaamisesta?
Jostain luin näin:
"Vesipumppu on erityisen riskialttiina juuri huollon yhteydessä, sillä uusi jakohihna kuormittaa pumpun liikkuvia osia aina hieman eri tavalla kuin vanha. Jos siis esimerkiksi vesipumpun laakerit vetelevät jo valmiiksi viimeisiään, ei ole mikään ihme, jos ne sanovat sopimuksensa irti hyvin pian hihnan vaihdon jälkeen. Nyrkkisääntönä vesipumppu kannattaa siis vaihtaa aina samalla, kun auton jakopäätä huolletaan."
-
Yleensä kuulee puhuttavan, että jos siellä on alkuperäinen vesipumppu, niin se kestää kyllä skipata yhden hihnanvaihtovälin. Itse taas olen vahvasti sitä mieltä, että ei kannata noin halvan osan takia riskeeraata konetta. Vaihtooon siis.
-
Yleensä kuulee puhuttavan, että jos siellä on alkuperäinen vesipumppu, niin se kestää kyllä skipata yhden hihnanvaihtovälin. Itse taas olen vahvasti sitä mieltä, että ei kannata noin halvan osan takia riskeeraata konetta. Vaihtooon siis.
Näin se ilmeisesti taitaa olla. Maahantuoja suosittaa, että joka toinen vaihtoväli pumppu vaihdetaan. Tuo alkuperäinen pumppu on kuitenkin ilmeisesti kohtuu kestävä. Jos omasta pussista menisi niin uusisin kyllä pumpun sen verran pieni kustannus kuitenkin.
-
Laitan tähän vaikka vähän vanha ketju alkaa olla.
Jakohihnan vaihdon hinta Tampereen seudulla Volvo V60 D4:een.
Tuolta SAH:lta sain hinnaksi 400e ja jos vaihtaa vielä vesipumpunkin niin sitten 650e. Vesipumppu kuulemma vaihdetaan yleensä vaan, jos vuotaa.
Atoyn nettisivuilla hihna + pumppu -huolto maksaa 590e.
Ovatko nämä normihintoja?
Täällä jotain: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103723.msg1061388126#msg1061388126
-
Juuri käytin omaa v60 D4 (VEA) 140tkm huollossa sinisellä ja totesivat hihnan olevan vaihtokunnossa. Vaihdettu edellisen kerran 79tkm kohdalla.
Kyselin sitten hintaa niin kuulemna 1300 euron luokkaa sis. vesipumpun >:(
Apulaitehihna ja kiristin vaihdettu jo aiemmin.
Mikähän se olis hyvä paikka Oulun seudulla vaihdattaa hihna?
-
Juuri käytin omaa v60 D4 (VEA) 140tkm huollossa sinisellä ja totesivat hihnan olevan vaihtokunnossa. Vaihdettu edellisen kerran 79tkm kohdalla.
Kyselin sitten hintaa niin kuulemna 1300 euron luokkaa sis. vesipumpun >:(
Apulaitehihna ja kiristin vaihdettu jo aiemmin.
Mikähän se olis hyvä paikka Oulun seudulla vaihdattaa hihna?
Varmasti halvempi
https://sah.fi/
-
Varmasti halvempi
https://sah.fi/
Sama hintaluokka oli tuollakin. Normivaihto on suunnilleen puolet tuosta, mutta täällä Oulussa kun nuo kampiakselin ja nokka-akseleiden hihnapyörätkin kuluvat niin ne pitää myös vaihtaa ja hinta nousee yli tonnin :tickedoff:
-
Nyt on jakopää taas iskussa. 65tkm kesti edellinen hihna, eikä huoltomiehen mukaan olisi enää kestänyt seuraavaan huoltoon asti.
Kustannus meni suunnilleen näin:
-hihna vaihdettuna 400e
-vesipumppu vaihdettuna 300e
-hihnapyörät vaihdettuna 550e
Eli yhteensä 1250e merkkiliikkeessä tehtynä. Saa nähdä onko sama edessä taas 60tkm päästä.
Onko muuten muilla havaintoa että jakopään muovinen koppa on ihan kiero ja irvistää ylälaidasta molemmin puolin vajaan sentin?
Luulisi että tiiviimpi koppa estäisi lian ja pölyn menemistä hihnatilaan. Mietin jo että vedän sen nippusiteillä kunnolla kiinni.
-
Onko muuten muilla havaintoa että jakopään muovinen koppa on ihan kiero ja irvistää ylälaidasta molemmin puolin vajaan sentin?
Luulisi että tiiviimpi koppa estäisi lian ja pölyn menemistä hihnatilaan. Mietin jo että vedän sen nippusiteillä kunnolla kiinni.
Tähän mennessä vastaantulleissa on irvistänyt kaikissa. Eihän siitä haittaa ole jos sen saa painettua kiinni.
-
Onko muuten muilla havaintoa että jakopään muovinen koppa on ihan kiero ja irvistää ylälaidasta molemmin puolin vajaan sentin?
Sama homma täällä.