Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: hannutt - 30.12.2017, 00:15:17
-
Hei! Sellanen murhe, että "V mallin" lämmitintä on korjattu 1100€ ja se toimii ihan ominpäin. Kaikki off mutta siitä huolimatta käynnistyy liikennevaloissa ja savuuttaa kun Wartburg. Aina ajon jälkeen autosta noustessa auton ympärillä haisee kun Seutulan kentällä lämmittimen pakokaasu. Volvolla eivät löydä vikaa.
Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa?
-
Joku vika siinä vielä on kun savuttaa, mutta kokeile laittaa automaattikäynnistys ON ja sitten takas OFF. Luulen, että lakkaa sillä käynnistymästä omin päin. Korjauksen/huollon yhteydessä saattaa jäädä eri moodiin mitä teksti kertoo.
-
Kysymys hessu80, pitääkö tuota ON asentoa pitää miten kauan, ajella se päällä, vai riittääkö käyttää päällä ja sitten OFF asentoon?
-
Pitäisi riittää, kun käyttää vain ON ja takaisin OFF. Tämä on siis se "automaattinen lisälämmitin" tms. -kohta. Tällä operaatiolla ei siis pitäisi lähteä enää itsekseen käyntiin, mutta ei se tietenkään varsinaista vikaa korjaa.
Veikkaisin, että uuden palopesän tai ainakin hehkutulpan/liekkivahdin tarvitsisit.
-
Pitäisi riittää, kun käyttää vain ON ja takaisin OFF. Tämä on siis se "automaattinen lisälämmitin" tms. -kohta. Tällä operaatiolla ei siis pitäisi lähteä enää itsekseen käyntiin, mutta ei se tietenkään varsinaista vikaa korjaa.
Veikkaisin, että uuden palopesän tai ainakin hehkutulpan/liekkivahdin tarvitsisit.
Joo kunnon remontin kaipaa eli sen palopesän vähintään. Mitä remonttia on tehty sillä 1100€?
Itse blokkasin uudesta autosta Volvo heti sen lämmittimen säädön off asentoon kun on se mahdollisuus, 2 autossa ei Volvo on niin älytön lisälämmitin että rikkoo väkisin itsensä polttamalla pieniä aikoja silloin kun haluaa ja hajoaa takuuvarmasti, jo toinen palopesä menossa ties montako vielä tarvitaan ennenkuin hävitän sen koko pas-an= VW ajettu 60510km.
-
Poltinyksikkö, CPM, Pakoputki (n300€ :o)Tuulettimen moottori, Lämmönvaihdin. Toimi 7v 430tkm, mutta eivät saa noilla osilla toiminaan.
Minulla toiminut 5v ihan hyvin, ei ole käytetty tuota automaattia koskaan, enkä nytkään edes arvannut kokeilla. Täytyy kokeilla jos tuolla päällä käytöllä vaikka loppusi.
-
Poltinyksikkö, CPM, Pakoputki (n300€ :o)Tuulettimen moottori, Lämmönvaihdin. Toimi 7v 430tkm, mutta eivät saa noilla osilla toiminaan.
Kyllä sen vielä tolkkuun saa kun ammattilainen sen purkaa ja uusii palopesän + muun tarvittavan mikä selviää vasta kun potilaan paloittelee. :) ps. kokonaan uusiminenkin (uusi Webasto) on 1 vaihtoehto minkä myös osaa ammattilainen arvioida kun laitteen on tutkinut sillä onhan laitteesi jo palvellut sen yli 7vuotta ja yli 400 tuhatta kilometriä.
-
Ei tunnu olevan merkkiliikkeessäkään enään ammattilaisia, tätäkin korjasi kaksi kaveria.
-
Ei tunnu olevan merkkiliikkeessäkään enään ammattilaisia, tätäkin korjasi kaksi kaveria.
Kyllä niitä on muttei välttämättä jokaisessa huollossa.
Missä kohtaa maapalloa on se korjauksen tarve?
-
Riihimäen/Lahden seudulla
-
Poltinyksikkö, CPM, Pakoputki (n300€ :o)Tuulettimen moottori, Lämmönvaihdin. Toimi 7v 430tkm, mutta eivät saa noilla osilla toiminaan.
No eipä siinä sitten enää muuta vanhaa ole kuin kiertovesipumppu ja polttoainepumppu. Olisivatkohan jotenkin sohlanneet softan asennuksen kanssa, jos kerran uusi CPM eli ohjainkortti... Yleensä voimakas savutus johtuu rikkinäisestä poltinyksiköstä, mutta kun sekin on jo vaihdettu, niin kummalliselta vaikuttaa.
Merkkiliikkeen työllä on onneksi takuu, joten vie sinne takaisin, että laittavat kuntoon. Eikä siitä saa tulla laskua asiakkaalle, koska kaikki olennaiset komponentit ovat jo uusia ja takuunalaisia tuotteita.
-
Riihimäen/Lahden seudulla
Ok ehdin kirjoittaa jo jatkoa enkä huomannut uutta viestiäsi, mutta tietysti takuutyö edellä.
Kyllä tuolla Auto-Ilves nykyisin Autosalpa Hyvinkää ja Hämeenlinna pitäisi homma toimia, onko kokeiltu?
Hyvinkäällä on 1 yksityinen kaveri todella kiireinen mutta todella hyvä (Paras) jos ei ole kova kiire niin hän saattaisi tehdä arvion? Jos haluat Kysyn onko hänellä yhtään rakoa ja kerron sitten yhteystiedot kun kaveri tekee moniammatillista työtä, on 2 yritystä ja on kuormitettu talvella erityisesti.
-
Näin on tarkoitus, sovittu että ottavat auton "koulutuskäyttöön" ;D
On vaan tosi rajun näköistä kun liikennevaloissa savua tulee jokapuolelta paljon.
Ei kuulemma ole koskaan palanut sano volvo asentaja
-
Ei kuulemma ole koskaan palanut sano volvo asentaja
Se on onneksi kokolailla varmaa, että tulipaloa voimakas savutus ei aiheuta :D Jos palaisi kunnolla, niin ei olisi mitään ongelmaa...
-
Sattu olemaan varmaan talvilomalla kun minun autoa korjattiin, koska siellä auto oli kahteen otteeseen. Olen kuullut "Esson Baarilla" että Hämeenlinnassa olisi osaaja.
-
hessu80 on tainnut räplätä muutakin kun taskubiljardia ;D
Nyt on muutama pikku paikallis pyörähdys tehty, eikä savuja/tuoksuja ole ollut.
Kyllä joskus on pienestä kiinni, kunhan sen tietää.
Kiitos hessulle
-
hessu80 on tainnut räplätä muutakin kun taskubiljardia ;D
Nyt on muutama pikku paikallis pyörähdys tehty, eikä savuja/tuoksuja ole ollut.
Kyllä joskus on pienestä kiinni, kunhan sen tietää.
Kiitos hessulle
Eipä kestä, kiva olla joskus oikeassa...
Siis nythän webasto on vain pois pelistä. Vaatii se vielä huollon, että myös lämmittäisi.
-
Täytyy kokeilla, jos vaikka toimisi "hallitusti"
-
Kysymys, miksei se toimisi, kun tein tuon on /off toiminnon. On se pari kertaa korjauksen jälkeen jopa toiminut. Mutta virtaa on syönyt kiitettävästi.
-
Tuo on/off juttu poisti vain automaattisen käynnistyksen. Eli aikaisemmin kun lähdit ajamaan kylmällä autolla, webasto yritti käynnistyä pian liikkeelle lähdön jälkeen. Nyt se ei yritä itsekseen lähteä päälle vaan käynnistyminen edellyttää ajastuksen tai suorakäynnistyksen.
Jos nyt laitat webaston suorakäynnistyksellä päälle, niin se pölläyttää luultavasti samanlaiset savut pihalle. Jos se joskus toimii ja joskus ei, niin silloin vikaa on luultavasti liekkivahdissa (tai ohjainkortissa tai näiden johtoliitoksissa). Hämmentävää on se, että osat pitäisi olla uusia. Liekkivahti tulee poltinyksikön mukana. Muutaman peräkkäisen epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen laite menee kuitenkin lukkoon ja näyttöön tulee teksti "pys. lämmitin vaatii huollon" tms.
Jos tätä ilmoitusta ei ole useiden savujen jälkeen tullut, niin silloin laite luulee toimivansa ihan oikein. Silloin asia onkin kimurantti. Oikeastaan tulee mieleen vain joku perustavaa laatua oleva asennusvirhe tai totaalisen väärät paloilmapuhaltimen asetukset. Näitä asetuksia voi säätää VIDAn avulla.
-
Olisi tullut jo alunpitäen ehkä halvimmaksi uusia koko pas-a! Koska 1100€ ei ole riittänyt laitteen toimintaan saamiseksi, mutta ken omistaa laitteen päättää paljonko siihen kannattaa sijoittaa?
-
Kierros kylillä, ei ainakaan lähtenyt ominpäin päälle. Aamulla nähdään toimiiko ajastus. Laitoin ylläpitolaturin päälle että ainakin virta riittäisi.
Kyllä se uusikin olisi maksanut yli 2000€ Nyt olen varmistanut korjaamon kanssa että saavat harjoitella autolla niin kauan että alkaa toimia, ilman lisähintaa.
-
Kierros kylillä, ei ainakaan lähtenyt ominpäin päälle. Aamulla nähdään toimiiko ajastus. Laitoin ylläpitolaturin päälle että ainakin virta riittäisi.
Kyllä se uusikin olisi maksanut yli 2000€ Nyt olen varmistanut korjaamon kanssa että saavat harjoitella autolla niin kauan että alkaa toimia, ilman lisähintaa.
Oletko tietoinen tällaisesta lämmittimestä? Kehitetty kait Venäjällä?
https://www.heater.fi/fi/lammittimet/ajoneuvolammittimet/polttoainekayttoiset/binar-5s-diesellammitin-12v.html
-
Ompa edullinen. :o
-
Ompa edullinen. :o
Yhdellä tuttavalla on ollut nyt käytössä toista talvea ja on tyytyväinen, meluisa mutta lämmittää hyvin, syttyy hyvin ja valmistusmateriaalit on oleellisesti paksumpia kuin nykyisissä "himmeleissä" em huomautus johtuu siitä että olen ollut vebaston käyttäjä 40-vuotta ja ennen oli lähes mahdotonta saada Webastoa hajalle mutta sitten kilpailu pakotti huonontamaan laatua, eikös ole omituinen väite? No yhdessä Mersussa oli sama Webasto 18-vuotta eikä koskaan tarvinut edes huoltaa? Toimi vaan ja tuhoutui kolarin yhteudessä, seuraava laite "uusi" kesti alle 1.5 vuotta palopesä puhkesi, siitä himmeli nimike. Oletan että noissä "Venäjä" laitteissa on materiaalit niin paksuja ettei ihmis elämässä puhkea vaikka lämmittäisi kaikki kesätkin sillä "lähes umpiraudalla"! :D ;D :o
-
Oletan että noissä "Venäjä" laitteissa on materiaalit niin paksuja ettei ihmis elämässä puhkea vaikka lämmittäisi kaikki kesätkin sillä "lähes umpiraudalla"! :D ;D :o
Se vaan noissa venäläisten vehkeissä vehkeissä epäilyttää, että pysyykö se liekki vain laitteen sisällä, vai tuleeko autosta kenties ns. ylikypsä... ;D
-
Se vaan noissa venäläisten vehkeissä vehkeissä epäilyttää, että pysyykö se liekki vain laitteen sisällä, vai tuleeko autosta kenties ns. ylikypsä... ;D
Terve epäily on aina paikallaan! Kuumat paikat on ryssien kanssa ollut historiassa muutenkin toivotaan ettei enää edes noiden laitteitten takia tunnelma eikä kalusto ylikypsy! :2funny: :nohnoh >:( ;D
-
Tuo on/off juttu poisti vain automaattisen käynnistyksen. Eli aikaisemmin kun lähdit ajamaan kylmällä autolla, webasto yritti käynnistyä pian liikkeelle lähdön jälkeen. Nyt se ei yritä itsekseen lähteä päälle vaan käynnistyminen edellyttää ajastuksen tai suorakäynnistyksen.
Jos nyt laitat webaston suorakäynnistyksellä päälle, niin se pölläyttää luultavasti samanlaiset savut pihalle. Jos se joskus toimii ja joskus ei, niin silloin vikaa on luultavasti liekkivahdissa (tai ohjainkortissa tai näiden johtoliitoksissa). Hämmentävää on se, että osat pitäisi olla uusia. Liekkivahti tulee poltinyksikön mukana. Muutaman peräkkäisen epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen laite menee kuitenkin lukkoon ja näyttöön tulee teksti "pys. lämmitin vaatii huollon" tms.
Jos tätä ilmoitusta ei ole useiden savujen jälkeen tullut, niin silloin laite luulee toimivansa ihan oikein. Silloin asia onkin kimurantti. Oikeastaan tulee mieleen vain joku perustavaa laatua oleva asennusvirhe tai totaalisen väärät paloilmapuhaltimen asetukset. Näitä asetuksia voi säätää VIDAn avulla.
Mihin kaikkiin malli/moottori -yhdistelmiin tuo on mahdollista ohjelmoida? Olisi yksi V50 josta tuo automaattitoiminto täytyisi torpata. Itsellä ei taito riitä kuin sulakkeisiin ja sivuleikkureihin. Kuitenkin olisi hyvä saada lämmitin tarvittaessa käyntiin.
-
Mihin kaikkiin malli/moottori -yhdistelmiin tuo on mahdollista ohjelmoida? Olisi yksi V50 josta tuo automaattitoiminto täytyisi torpata. Itsellä ei taito riitä kuin sulakkeisiin ja sivuleikkureihin. Kuitenkin olisi hyvä saada lämmitin tarvittaessa käyntiin.
V50 ei ole valikkoa, josta käyttäjä saisi automaattikäynnistyksen pois päältä. Isommissa Volvoissa tällainen mahdollisuus on. En ole varma pystyvätkö huollossa ohjelmoimaan tuon, luultavasti onnistuu.
Täältä foorumilta löytyy muistaakseni esimerkki virityksestä, jossa sulakerasialta on vedetty eberin käyttösähkö erillselle kytkimelle ja sitten takaisin sulakerasialle. Näin kytkimen asennosta riippuen laite toimii tai ei toimi.
-
Täältä foorumilta löytyy muistaakseni esimerkki virityksestä, jossa sulakerasialta on vedetty eberin käyttösähkö erillselle kytkimelle ja sitten takaisin sulakerasialle. Näin kytkimen asennosta riippuen laite toimii tai ei toimi.
Paluu suunnitelmaan A. Auto siirtyy takaisin vaimon ajoon, 7 km sivu, sulake taskuun. Lämmityksestä kun lähtee, niin tuota lisälämmitintä on turha pilata. Laittaa sulakkeen sitten takaisin kun tietää että lähdetään +100 km matkoille.
-
Paluu suunnitelmaan A. Auto siirtyy takaisin vaimon ajoon, 7 km sivu, sulake taskuun. Lämmityksestä kun lähtee, niin tuota lisälämmitintä on turha pilata. Laittaa sulakkeen sitten takaisin kun tietää että lähdetään +100 km matkoille.
Omia valintojahan nämä ovat. Omasta mielestä on mukavampi ajella lämpimällä autolla kuin pakastimella. Korjaa sitten lämmitintä kun sen tarve on. Vuosikausia nämä kuitenkin toimivat tuolla pätkäkäytölläkin.
-
Korjautin juuri s80 wepaston Tallinnassa . uusi palopesä . maksoi 400€/töineen. uusi (wepasto)palopesä maksaa 250€ . Katsoin varaosanumerolla netissä osan saa 150€ Saksasta. ps. saa lisäinfoa jos tarvis .p.0400701128 rauno
-
Korjautin kesällä Suomessa 2 autoni Bensa Webaston!
Palopesä uusittiin. Hinta verollinen. 272.75€
Työt Hinta verollinen. 130.20€
-
Korjautin kesällä Suomessa 2 autoni Bensa Webaston!
Palopesä uusittiin. Hinta verollinen. 272.75€
Työt Hinta verollinen. 130.20€
Minulla oli kustannus arvio 850€ (joka myös tietysti olisi ollut laskun loppusumma) Suomessa.
-
Minulla oli kustannus arvio 850€ (joka myös tietysti olisi ollut laskun loppusumma) Suomessa.
Saako kysyä? Siniselläkö arvioivat tuon hinnan?
-
Saako kysyä? Siniselläkö arvioivat tuon hinnan?
Saat toki kysyä ,kun ensin kerrot mikä tai kuka on Sininen
-
Saat toki kysyä ,kun ensin kerrot mikä tai kuka on Sininen
Sinisellä tarkoitetaan Volvon merkkihuoltoa. :)
-
Saako kysyä? Siniselläkö arvioivat tuon hinnan?
Anteeksi tietämättömyyteni sinisen johdosta.mutta on Tähti silmissä ajellut jo 40vuotta. Mutta hintaarvio oli Volvo Hyvinkää
-
En kyllä suosittele Hyvinkään pistettä lämmittimen korjaukseen. Omaani on nyt korjattu kaksi kertaa saman vian kanssa ja vika edelleen.
Ei enään käynnisty ominpäin, ja toimi, kun oli laturissa ja laitoin suorakäynnistyksen. Mutta ei toiminut ajastuksella vaikka oli laturissa.
-
Kyllä nyt olen testaillut lämmitintä sekä suorakäytöllä että ajastuksella. Kun ylläpitolaturi on päällä tuntuu toimivan.Kerroin Salpan korjaajille.
Kiitti neuvoista.
-
Vaihtamassa autoa ja koeajolla olevassa XC60 ilmoitti aamulla heikko akku :o
Onneksi vielä liikkeen auto voi hyvin pyytää uuden akun :)
Muuten tuntu töhisevän ihan hyvin.