Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: LAIRA - 30.12.2017, 12:39:31
-
Pitkän seisonnan jälkeen eka startissa oli lupausta, muttei lähtenyt. Kun muutenkin pyöritti huonosti vanhalla akulla niin hain uuden ja nyt pyörittää hyvin, muttei lupaustakaan enää.
Kipinä näyttäis löytyvän ja suutintukin mittaliittimessä on paineista bensaa kun siitä keskeltä vähän painelin. Yhden tulpan kattelin ja näytti ihan kuivalta. Uusittu suutinrele ja vastukset mitattu ja liittimet putsattu. Näyttäis ettei suuttimet saa ohjausta? (ei mitattu) Olisko vielä jotain mitä kattelis? Ecu´ssa on Viking-lastu - alkuperäinen tallella ajattelin kokeilla vaihtaa? Kokeiltu molemmilla avaimilla eikä eroja,( ajonestosiru joskus temppuili )
Koodeja ei ole luettu kun se ledihässäkkä on jossain vielä löytymättä.
Kaikki sulakkeet mitattu ja bensapumpun relekin vaihdettu.
-
Nyt on Viking lastu vaihdettu takaisin alkuperäiseen ja auto käy, mutta käyntiinlähtö oli aika horjuva. Eka startti oli samanlainen kuin vanhalla akulla eli vain lyhyt lupaus. Seuraavat kaksi ei mitään ja sen jälkeen pari pidempää lupausta kunnes lopulta jäi käymään normaalisti. En tiedä sitten oliko tuolla lastun vaihdolla mitään merkitystä ja lähtikö tämä vain sattumalta käymään elikä varsinainen vika olisi edelleen korjaamatta?
Voisko vaihtokuntoinen bensasuodatin saada tämmöstä aikaan?
Eilen illalla lähti käymään välittömästi, mutta tänään ongelmat jatkuu. Lähti kolmannella yrityksellä kuitenkin, joten tuskin kai noilla lastuilla on tekemistä tämän kanssa? Hyviä ehdotuksia kaivattaisiin.
-
Bensasuodatin eilen illalla vaihdettu. Lähti suht heti käymään (kun seisoi vain tunnin verran). Tänään aamulla toisella yrittämällä ensin horjuen käymään ja sitten taas kävi normaalisti.(kun oli seissyt 12 tuntia) Mites tuo bensapainesäädin? En tunne tuota tekniikkaa niin paljon, mutta voisko tuo päästää takaisinpäin jotenkin ja tyhjentää paikat?
Vaihdettu toinen säädin(käytetty) ja lähti kyllä heti, mutta saa nähdä miten huomenna.
-
Vikakoodit ois kova juttu, mutta pienesti ajoa tuo tarttee alkuun jos on vanhaa bensaa, seuraavaksi sitten melkein tarkistaisin ruiskun lämpöanturin, on vaan niin hanurissa paikassa vaihtaa että tuota tuoreemman bensan kikkaa tekisi mieli testata ensin :D
-
Tuli alkuun valittua ehkä vähän väärä maininta tuosta seisonnasta. Ei se tainnut olla viikkoa pidempi ja tankillinen taisi tulla ajettua sitä edeltävänä kuukautena, joten ei siinä kai sen vanhempaa bensaa voi olla.
Tuo lämpöanturi on kanssa vaihdettu kertaalleen jokunen vuosi sitten, mutta voisi senkin uusia.
Vikavalo ei ole syttynyt, mutta täytyy vielä koettaa löytää se ledijutttu jostain.
-
Jos vaihdettu lämpöanturi oli tarvike( joku muu kuin bosch tai hella) niin kuulostaa kovinkin tutulta käyntiinlähdöltä.
Joku italian made anturi oli paikoillaan ja laitoin vuoskausia ulkona maanneesta koneesta käytetyn bosch anturin tilalle ja ero oli ku yöllä ja päivällä.
-
Juu, lämpöanturi täytyy hakea seuraavaksi.
Auto oli seissyt 5-6 tuntia ja oireet entiset myös tällä toisella bensanpainesäätimellä.
Löysin sen ledihässäkän ja sain mitattua nuo pin 1 ezk 1-1-1 ja pin 3 ecu 1-1-1. elikä ei vikakoodeja ? Pitäiskö tuon lämpöanturin aiheuttaa koodeja?
-
Juu, lämpöanturi täytyy hakea seuraavaksi.
Auto oli seissyt 5-6 tuntia ja oireet entiset myös tällä toisella bensanpainesäätimellä.
Löysin sen ledihässäkän ja sain mitattua nuo pin 1 ezk 1-1-1 ja pin 3 ecu 1-1-1. elikä ei vikakoodeja ? Pitäiskö tuon lämpöanturin aiheuttaa koodeja?
mun mielestä joo ota pistoke irti ja katso tuleeko?
-
Otin pistokkeen irti eikä edelleenkään anna muuta kuin noita ykkösiä. Mittasin anturin navoista ja sain 5,6k ohmia. Mutta eikös tämä olekin sellainen kaksois ntc-vastus, jotka on molemmat maata vasten? Vastukset olisi ainakin ehjät mutta eikös molempien pitäisi olla aina keskenään saman arvoiset eri lämpötiloissa ? Täytyy mitata vielä uudelleen ja erikseen, mutta jos tuon 5,6 k puolittaa niin eikös silloin oltaisi aika lähellä oikeata kun nyt on tuo 0-keli?Vai miten ne taulukot oikein oli?
-
Mittasin nuo nyt erikseen maata vastaan ja molemmilla puolilla oli samat lukemat n.3,4k ohmia. Olisko nuo sielläpäin missä pitäisi? kone saattoi olla lievästi lämmennyt kun kävi hetken pari tuntia sitten ja ulkona nyt +3 astetta.
-
Kyselin siniseltä tuota anturia ja pyysi siitä yli 80 € eikä sitä ollut hyllyssä täällä. Joten hain tuosta yhdestä autosähköliikkeestä 20€´llä. Ei olisi pitänyt kun ei sopinut liittimeen ilman melkoista viilailua. Mittaheitot oli aika isot vaikka äkkiseltään oli päältäpäin ihan saman näköinen. Mittailin näitä uutta ja vanhaa (samassa lämpötilassa) ja erot oli noin 500 ohmin luokkaa. Varsinaista ongelmaa tämä ei poistanut, tiedä sitten olisko tuolla erolla mitään vaikutusta mihinkään?
Taas pitkän sahauksen jälkeen kävi lopulta normaalisti. Tässä välissä auto seisoi 2-3 tuntia ja lähti heti niinkuin ei mitään olisi koskaan ollutkaan? Katsotaan taas huomenissa. Pitäiskö tuo bensapumppu kaivaa tuolta ja tarkistaa liitokset ym? Tämä taitaa olla jo kolmas pumppu , mutta mistä niistäkään tietää?
-
Sain mitattua bensanpaineen siitä suutintukista ja tuo motonetin halpisilmanpainemittari näytti 3,5 k . Onko tuo sinnepäin vai mitä sen pitäisi olla.?
Tein uudelleen tuon saman kipinätestin kuin ennenkin ja nyt tulos oli aivan erilainen. Tuossa mulla oli yhden tulpan johdossa irtotulppa ja runko maissa. Kipinöitä tuli vilisemällä ja väliilä vähän isompi. En tuollaista ennen huomannut. Aikansa kun taas sahasin niin rupesi käymään normaalisti taas. Virranjakajan kansi tuosta tulee mieleen? Avasin sen ja kaikki näytti silmämääräisesti ihan hyvältä? Mites tuo motonetin kansi. Voiko niitä jo käyttää vai mikä on tilanne?
Vai olisko muita ehdotuksia ?
-
Pese kansi ja katso tarkasti. Voi olla täynnä mikrohalkeamia.
Pyörijä ja kansi vaihtoon. Osat voi hakea motonetistä, kunhan on laatuosia (Bosch, Bougicord), jos lyövät käteen intermotorin tai professional parts sweden tuotteet, vaihda myymälää.
-
Kiitokset noista kommenteista. Voi pahus kun tuli oltua taas turhan hätäinen. Intermotor tuo uusi kansi näyttää olevan. Laitan sen nyt kuitenkin ekaksi, jotta saisi selville onko koko viikko sählätty vain tuon kannen takia.
-
Nyt on inter kansi ja pyörijä paikallaan ja eka startti ainakin oli normaali. Huomennissa uskoisin jo paremmin josko vika tuli tuolla korjattua.
Ymmärrän nyt kyllä miksi tuo merkki on syytä kiertää kaukaa. Pyörijä tuskin olisi toiminut ellen olisi huomannut poistaa sitä kosketuspinnan päällä olevaa ylimääräistä valumateriaalia. Koko kannen työnjälki on surkeaa ja asentaminenkin yhtä tuskaa sovittamisen kanssa., mutta näytti ainakin nyt toimivan.
-
Intermotorin valu on tosiaan niin surkeaa, että voi haljeta jo asentaessa.
-
En ihmettelisi jos halkeaisi kun sitä puoliväkisin pitää sovittaa niihin kiinnityskohtiin ja jotain jännitystiloja voi hyvinkin jäädä.
-
Tänään aamulla taas eka kerran viikkoon yön yli lähti normaalisti käymään. Eiköhän tämä sitten ollut tässä. Täytyy vielä tutkia tuo vanha kansi kunnolla. Voisi hyvin uskoa, että siitä löytyy juuri noita Slerbahuulen mainitsemia säröjä ja siihen lisäksi nämä kauan jatkuneet kosteat olosuhteet niin kipinät kulkevat kannessa mihin sattuu.
Tuli myös selvästi ilmi ettei kannata ostaa näitä tarvikeosia muuta kuin äärimmäisessä hätätilanteessa ja silloinkin tietoisena mihin saastaan on sekaantumassa.
-
Vaikka tässä tuli mollattua tuota uutta inter kantta niin eipä näyttänyt tämä entinenkään alkuperäistyyppinen ikuinen olevan vaikka Boschín numerot löytyi siitä pinnalta suojakuoren alta.Ei kestänyt kuin noin 10 vuotta. Ulkopinnalla en mitään erityistä huomannut mutta sisäpinta näyttää olevan kauttaaltaan täynnä hyvin pientä särön tapaista.
-
Vaikka tässä tuli mollattua tuota uutta inter kantta niin eipä näyttänyt tämä entinenkään alkuperäistyyppinen ikuinen olevan vaikka Boschín numerot löytyi siitä pinnalta suojakuoren alta.Ei kestänyt kuin noin 10 vuotta. Ulkopinnalla en mitään erityistä huomannut mutta sisäpinta näyttää olevan kauttaaltaan täynnä hyvin pientä särön tapaista.
Erittäin mahdollinen vikakohde. :) Nuo on siitä rasittavia, kun jos vaikkapa hämärässä tarkistelee, niin ei välttämättä huomaa mitään ja silti ei toimi.
Tosiaan mikään ei ole ikuista. Intermotor lienee vain laatuheittely niin pahaa ja yleislaatu huonoa, että sillä varoitin. Jos kansi meni paikoilleen ilman halkeamista ja autolla on ajettu kone jo lämpimäksi, niin taisi osua hyvä yksilö kohdalle.
-
Juu, saa nähdä. Nyt jo ajettu kahteen otteeseen yht n. 50 km ilman ongelmia. Tilasin kuitenkin Saksan ebay´sta orkkis Volvo kannen+pyörijän kun sattui silmiin tuolla eikä hinta ollut ihan mahdoton. Ehkä laitan tuon ja pidän matkalla varoiksi tämän interin.
-
Sivuhuomiona todettakoon, että melko pitkäikäsiä nuo alkuperäset on, perhepiirissä on ajossa 2kpl varmuudella yli 400tkm (nyt kun muistelee, niin toisella itse asiassa yli 500tkm) ajettuja alkuperäisiä kansia, ja yksi kappale x määrä ajettu -86 valmistettu orggiskansi. Oon ostanu noitten tilalle tarvikkeet pariin autoon ja onneksi ollut tarpeeksi fiksu jättääkseni orggikset varalle hyllyyn, pian ne on saanutkin takaisin laittaa ja kun hyvin pelaa niin enpä ole toista uutta tullut hankkineeksi :P
-
Ehkä vielä sen verran, että tuo alkuperäinen kansi ja pyörijä on nyt tulleet ja asennettu. Ne meni ns. heittämällä paikalleen hetkessä. Tuosta intermotorin pyörijästä en aiemmin huomannut kertoakaan, että se se vasta surkea kapine on. Se on ensinnäkin väljä siihen akselille ja siellä sisällä oleva peltiliuska, jonka pitäisi pitää pyörijä paikallaan, ei ollut asennettu oikeaan tiukkuuteen eikä sen peltimateriaali ole mitenkään jousimaista., joten eka asennusvaiheessa sitä sai etsiä maasta. Tämä alkuperäinen on aivan erilainen.