Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Einari Lindberg - 02.01.2018, 07:50:20
-
onko noissa 740 jarrujen ilmauksessa mitään ihmeellistä/erityistä vaikeutta? Bendix etusatulat 2 letkulla. joka nurkka on purettu ja kunnostettu, kaikki uudet letkut. Ilmaa ei tule mistään nurkasta vaikka kuinka ilmaa, mutta poljin jää pehmeäksi. Ei vuoda mistään eikä poljin painu pohjaan asti. onko mahdollista/tavallista että pääsylinteri vaurioituisi ilmatessa suuremman liikkeen johdosta? Ei ole ABS.
-
Koveneeko poljin jos sitä pumppaa ja paljonko autolla on ajettu?
Kaikissa ajamissani 200/700/900 srj. volvoissa on poljin ollut semmoinen "herraskaisen" pehmeä.
Myös jos on uudet palat, mutta vanhat levyt, on jarrupoljin yleensä jonkinaikaa pehmeä ennenkuin palat hakevat paikkansa. Joskus näin voi käydä myös kun kaikki on uutta.
-
ei se mielestäni kovene jos pumppaa. levyt on joo vanhat ja palat uudet. en juuri pientä siirtoajoa enempää kerenny ennen remonttia autolla ajaa niin en tarkkaan muista minkä tuntunen poljin oli ennen remppaa mutta mielestäni se oli ihan normituntuinen silloin. vanhoista levyistä hioin myös kuluneet kaulukset sileiks. ei ole ensimmäinen auto johon vastaavan remontin tehny, eikä yksikään oo noin pehmee ollu. täytyy käydä tänään sisäänajamassa jarruja. ajettu 440000 pääsylinterin iästä ei tietoa
-
Mulla on vastaavan vehkeen kanssa sama ongelma menossa, pääsylkkääkin kävi irti ja etusatulat, loppu aika ja mielenkiinto aiemmin sitä ilmata kun ei vaan millään, eio ennen ollu vastaavien kanssa tollasta ongelmaa, en tietä liekö jumis se häiriöpalikka sielä pääsylkän alapuolella.
Jos löytyy ratkasu niin olen kiinnostunut.
-
Yhdestä helpottui kun ilmasi erikseen myös pääsylinterin nipoista, ei näissä ebsittomissa varsinkaan ole mitään muuta erikoista ilmausprosedyyrissä. Jos on kovin uraset levyt niin voi mennä useampi sata kilsaa ennenkon pehmeys katoaa, ja taitaa olla paloissakin eroja, yksi etupalasetti otti varmaan tankillisen verran ajoa ennenkon poljintuntuma normalisoitui, mutta tiesin että se asettuu kun en vaihtanut muuta kun palat. Kyllä se lopulta palasi normaaliksi, mutta vähän meinasi ottaa uskon päälle kun petaali menee puoleen ennenkon alkaa hidastuminen :P
-
Omassa ei ainakaan polkimessa mitään tuntoa, nestettä ei tule satuloista kuin ihan pieni supsaus tai välttämättä ei yhtään mitään.
-
Jos ei tule ilmaa eikä nestettä polkiessa niin pääsylinteristä todennäköisesti tiivisteet riekaleina. Helposti menee vanhasta pääsylinteristä tiivisteet jos sylinteriin on kulunut ura siihen kohtaan mihin mäntä normaalisti pysähtyy ja ilmatessa polkaistaan poljin lattiaan ja mäntä uran yli.
-
Jos ei tule ilmaa eikä nestettä polkiessa niin pääsylinteristä todennäköisesti tiivisteet riekaleina. Helposti menee vanhasta pääsylinteristä tiivisteet jos sylinteriin on kulunut ura siihen kohtaan mihin mäntä normaalisti pysähtyy ja ilmatessa polkaistaan poljin lattiaan ja mäntä uran yli.
Purkasin pääsylkän ja vanhat tiivisteet oli kyllä turvonneet mutta muuten ok näköset, kasasin uusilla ja sama meno jatkuu. Jännä kun ongelma tuli satulahuollon yhteydessä joten ei luulisi esim tiivisteiden ihan muuten sylinteriä kopeloimatta särkyä. Täytyy tuohon perehtyä joskus kunnolla ja ilmata vaan lisää jos se tokenisi.
-
Pariin kertaan tehty kyseinen remontti, ilmaus tehtiin alfamerin oppaan mukaan moottorin käydessä, ei ollut mitään ongelmia ja ilman erikoistyökaluja.
:smoke:
-
Purkasin pääsylkän ja vanhat tiivisteet oli kyllä turvonneet mutta muuten ok näköset, kasasin uusilla ja sama meno jatkuu. Jännä kun ongelma tuli satulahuollon yhteydessä joten ei luulisi esim tiivisteiden ihan muuten sylinteriä kopeloimatta särkyä. Täytyy tuohon perehtyä joskus kunnolla ja ilmata vaan lisää jos se tokenisi.
Ethän vaan puristanut jarruletkuja pihdeillä? Jos niin teit, niin todennäköisesti letkut sisältä tukossa, kun ei kerran nestekään pääse läpi.
-
Aikoinaan jarruremontin yhteydessä minulla jäi järjestelmään ilmaa ja polkimen liikerata oli melkoisen pieni ja tuntuma oli kova kuin kivi. Asiaa tutkiessani huomasin suuren ilmakuplan jääneen jarrunestesäiliöön. Säiliö siis oli aivan täysi mutta nesteen yläpinnalla suuri näkyvä ilmakupla. Uudelleen ilmaamisen jälkeen poljin muuttui melko pehmeäksi, mutta toisaalta vaikka poljin ei olekkaan kivikova, niin tehot ovat jarruissa hyvät eikä poljinta suinkaan tarvitse painaa kovin syvälle.
-
kävin sisäänajamassa jarruja oikein kunnolla. en tiedä paraniko vai totuinko vaan. ei ne vieläkään ole kuin kiimaisessa japanilaisessa johon olen tottunut. kyllä niissä jarruvoimaa on kun tarpeeksi painaa, mutta tuntuma outo. pumpatessa ei kovetu. liukkaalla metsätiellä tiukassa jarrutuksessa tuli tuntuma että ehkä saattaa olla vähän takapainotteiset välillä tai sitten vaan tien kaltevuus teki tepposet.
-
Ethän vaan puristanut jarruletkuja pihdeillä? Jos niin teit, niin todennäköisesti letkut sisältä tukossa, kun ei kerran nestekään pääse läpi.
Eiole puristettu enkä tästä syystä ole tätä koskaan tehnyt.
Välillä ilmatessa sieltä tupsahtaa kerran reippaasti ja sen jälkeen ei mitään :P
E: tuota omaa on koitettu paineilmalla säiliöönkin vaan ei tule mistään mitään.
-
Jostakin se on sitten tukossa jos ei miltään pyörältä tule mitään edes paineilman avulla. Tuskin kaikki letkutkaan on kerrasta menneet tukkoon niin onko reiät nestesäiliöstä pääsylinteriin auki? Pääsylinterin mäntien tiivisteet jos laittaa väärinpäin niin ei tee kunnolla (tai ollenkaan) painetta ja palautuu nihkeästi. Ja joissakin värkissä jää nestesäiliön reiät justiin tiivisteiden alle jos ne tiivisteet on väärinpäin, eli ei ota nestettä ollenkaan vaikka kuinka polkee. En muista voiko se jakotukki tehdä sen, että jos mäntä siellä sisällä on toisessa laidassa niin ei anna nestettä toiseen piiriin ollenkaan tai ilmaaminen ei onnistu. Onko ilmaruuveissa varmasti reikä auki läpi? On nähty sekin, että oli ummessa ja neste ei tullut läpi vaikka kuinka polki. Periaatteessahan polkimen käyttötangon pituus ei pitäisi muuttua vaikka käyttää pääsylinterin irti. Mutta sekin on nähty, että kun käytti pääsylinterin irti niin ei palautunut enää riittävästi ja jäi nestesäiliön reiät tukkoon. Polkimen tankoa lyhentämällä ilmaantui kerrasta.
Yleensä on ilmaaminen onnistunut kerrasta, mutta joskus se vaan vastustaa ja saa etsiä pitkäänkin vikaa. Tai sitten kuu tai joku vaan keikahtaa oikeaan asentoon ja homma rupeaa toimimaan kun aikansa yrittää. Yhtä värkkiä ilmasin pari tuntia ja ei millään saanut kunnollisia jarruja. Toista purkkia kun oli mennyt nestettä niin tuumailin, että jossakin vikaa kun ainavaan tulee ilmaa. Tempaisin pääsylinterin ja tehostimen irti. Tehostimesta sitten tuli se purkillinen nestettä eli pääsylinteri laski läpi >:(
-
Tosiaan omassa tapauksessa pääsylkkä kävi irti ja uusilla tiivisteillä pistin, samoin päin kuin vanhatkin. Ongelma tosiaan alkoi kun etujarrut oli auki ja siihen putsasin koko satulat ja tottakai ilmausruuvit on katottu samalla, sillontällönhän sieltä ruikahtaa.
Niin ja tuolla pääsylkän irti ja huolto rojektilla ei ollut vaikutusta onkelmaan.
Pitää ottaakin joku ilta ja koittaa ilmaila lisää.
-
Entiiä onko se naisen maaginen kosketus vai mikä mutta uusi yritys, auto pukeille pyörät irti, ilmaruuvit kaikki auki ja säiliö täyteen, auto käyntiin, pari rauhallista polkasua, nestettä ruikkii -> "ok tämähän taitaa onnistua", akka rattiin polkemaan ja perinteisin konstein kauimmaisesta lähimpään ja kas, autossa on jarrut paremmat kuin koskaan (koska tuli "uudet" etusatulat)
Että näin ::) Mikä lie alunperin mennyt vikaan vai onko sieltä joku kupla pyörähtänyt seisomisen aikana oikeaan paikkaan.
-
Sinne pääsylkkään vissiin jää aika hyvin ilmaa, itelläni sama homma että siitä sai kanssa aikapaljon availla nippoja, tosin eniten itellä varmaan aikaa meni ABS yksikön ilmaantumiseen.
Täytyy sanoa että 240:n ilmaaminen oli jopa helpompaa kuin ysin kun pääs niin tyhjäks valitettavasti järjestelmä, mutta kyllä se kunnon tuntuma vaan sitten löytyi taas jarrupolkimeen.
-
Auto varmasti suorassa kun ilmasit?
Jos oli niin riittävän pitkä ilmausletku suoraan nipasta jarruneste säiliöön,muutama polkaisu ja avot jarrut ilmattu.niin olen saanut moneen ongelma tapaukseen jarrut,edellyttää tietysti että pääsylinteri ja letkut on kunnossa.
-
alfamerin 740 korjausoppaassa näytti olevan että ilman abs jarruja 740 etusatuloista pitäisi ilmata molemmat nipat yhtäaikaa ja abs jarrujen kanssa ylempi eka.