Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Petomaani - 02.01.2018, 16:03:42
-
Hep!
Lukenut täältä melko monta threadiä, muualta vielä enemmän, ei vaan löytynyt tähän sopivaa...
vm2006 V70 2.4D AUT. Siitä asti kun mulla ollut, mielestäni ylimääräinen ääni kuuluu jostain
vasemmalta puolelta, vaikea edes sanoa tuleeko edestä vai takaa. Jos istuu repsikan paikalla,
ei ääni kuulu.
Alkaa kuulumaan kun vauhtia on 25-30km/h ja sen jälkeen kuuluu yhtä voimakkaana kunnes
ajaa yli 115-120km/h, sitten peittyy jo muihin ääniin. Ei vaikuta jarrutus, ei kiihdytys eikä kääntyily,
sama ääni jatkuvasti. Kokeilin jos pistää renkaat lukkoon, mutta ei onnistu kokeilu, ei saa selvää
loppuuko ääni vai ei. Laakerit vaihtoivat sujuvasti huollossa kun asiasta mainitsin, ei vaikuttanut
mitään. Sama ääni kesä ja talvirenkailla (sekä uusilla että vanhoilla).
Voiko olla vaan että se on ominaisuus? Joskus vähän kuuluu hiljempaa jos ajaa vasemman
puolen paikatulla asfaltilla, tai talvirenkailla lumivallin päällä.
Täytyy sanoa että aika paljon häiritsee tämä ääni! Jos se on ominaisuus, se häiritsee vielä
paljon enemmän. Tai no, jos vaikka kardaanista tulee, ehkä se häiritsisi eniten...
Jarrut on ok, katsastus meni läpi (taas) mutta jossain mättää. Ei ole ketään tuttua kellä olisi
samanmoinen että voisi kokeilla mitä ääniä sieltä autosta kuuluu...
Anybody? veikkauksia? huoltoon menossa helmikuussa, voisi samalla pyytää katsomaan.
Viimeksi kyllä, vuosi sitten, huoltomies koeajoi, mutta ei muka kuullut mitään! Kaverini
kyllä kuulee äänen ja sanoi että pää repeisi jos pitäsi tota kuunnella...
thanks,
P
-
Saisko ääntä esiin auton ulko- tai sisäpuolella pyörät ilmassa "ajamalla"? Ääninäytettä youtubeen? Mulle tuli turbon vinkuna ensin mieleen ratin läpiviennin kautta. Minkälainen ääni se on? Oma auto on kyllä aika hiljainen, tai stereot lujalla.
-
Tota mä kokeilen seuraavaksi, etupyörät ilmassa ja vauhti päälle, käynyt kyllä mielessä aikaisemminkin.
Ikkuna auki kun ajaa, ei kuulu enempää eikä vähempää, voi kyllä olla että ulkona muut äänet vaan kovempia.
Olen kokeillut nauhoittaa ääntä, mutta ei niistä nauhoitteista sitä ääntä kuulu, pitäsi filtteröidä muut perusäänet
pois jotenkin.
Just sitä ääntä tarkemmin taas koitin kuunnella kun kotiin ajelin, vähän sekoitus laahaavan metallin ja jonkinmoisen
ulinan välillä. Ääni ei kovene eikä hiljene suhteessa vauhtiin, jarrut ei vaikuta eikä ratin kääntäminen. Tasaisen tappava
ääni siis enkä ole löytänyt mitään mitä voisin tehdä autossa joka siihen vaikuttaisi, paitsi että hiljentää siihen alle 20 km/h
-
Kauanko auto ollut sinulla?
-
Kauanko auto ollut sinulla?
16kk ajellut sillä, noin 30tkm, ääni ollut ihan samanlainen koko ajan. Yhteensä ajettu 390tkm
-
Muuttuuko ääni tienpinnan karkeuden mukaan? Muutamassa autossa on tullut tieääni läpi vasemman yläjousituen/lautasen kautta. Painunut vissiin sen verran kasaan, että ääni kuuluu vaikka näyttää täysin ehjältä. Keskiholkki ei kuitenkaan ole ollut irtoamassa kuten yleensä. Jos sitä ei ole vaihdettu, niin kannattaa laittaa XC90 tarkoitettu. On vahvempi.
-
Hep!
Alkaa kuulumaan kun vauhtia on 25-30km/h ja sen jälkeen kuuluu yhtä voimakkaana kunnes
ajaa yli 115-120km/h,
Autoista sen enempää tietämättä, niin mikä on se osa tai laitteisto, joka pyörii tai liikkuu autossa riippumatta auton nopeudesta? Ratti ja siihen liittyvät romppeet? Viisaammat kertokoot. Jos sellainen löytyy niin ääni tulee siitä.... Alleviivaus minun.
-
Veikkaan että rengas ääntä se on kuitenkin jos käyttäytyy kuvailemallasi tavalla ja nyt se vaan pääsee sisään jostain. Oletko katsonut onko rattiakselin läpivienti kumi ehjä / paikoillaan?
-
Mulla on ollut V70 -05 vasta n. kuukauden ja ihan kuin vasemmalta kuuluisi "laakeriääntä" siinä 40-100 km/h nopeudessa. Toisaalta vasen etulaakeri on vaihdettu hiljattain..
Vasen takajarru laahaa hieman, putsasin ja herkistelin, mutta taitaa satula olla jo tiensä päässä, oikealle taakse se onkin jo vaihdettu. Ääni voisi kuulua siitäkin, tosin kuulostaisi tulevan edestä.
Mulla äänitaso on sen verran matala, etten aio tehdä vielä mitään. Jarrut toki pitää pistää kuntoon. Kesärenkailla en vielä ole ajanut, joten ehkä keväällä selviää onko ääni rengasperäistä.
-
Veikkaan että rengas ääntä se on kuitenkin jos käyttäytyy kuvailemallasi tavalla ja nyt se vaan pääsee sisään jostain. Oletko katsonut onko rattiakselin läpivienti kumi ehjä / paikoillaan?
Jos ääni johtuu renkaista, niin en ymmärrä miksi äänen voimakkuus ei muutu ajonopeuden mukana... Vinkkisi rattiakselin läpivientikumin kunnosta on mielenkiintoinen, se kannattaa tsekata.
-
Jos ääni johtuu renkaista, niin en ymmärrä miksi äänen voimakkuus ei muutu ajonopeuden mukana...
Tälläisi kokemuksia on mm Audi TTS ja S60 II kun niitä tuli vaimennettua. Ääni alkaa melko pienillä nopeuksilla ja häviää 100+ nopeuksissa. Pientä kasvua äänessä on ja se on voimakkaimmillaan 80-90 mutta voimakkuuden kasvua ei ole iso.
-
Mulla on S60, jo toinen menossa, toi ääni on enemmän ominaisuus näissä. Minäkin sitä aluksi kuuntelin ja vaihatin laakeria vaan ei se siitä muuttunut. Radiota vaa vähä kovemmalle ja menoks.... ELK
-
Ei kyllä luulisi että Volvolla on kanttia tai varaa myydä autoja joissa jo tehtaalta lähtiessä on joku outo "tasaisen tappava ylimääräinen" ääni.... Oletko käyttänyt autoasi Volvon merkkihuollossa, koeajossahan se jo selviää onko ääni vain lisävaruste...
-
En tiedä miksi, mutta tulee tämä topicci kokoajan mieleen: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=93892.msg1061272706#msg1061272706
-
Noiden havaintojen perusteella veikkaisin jousiin liittyvää tyyppivikaa, mikä saadaan kuriin kierittämällä jousen ympärille jotain raskasta materiaalia. Silloin resonanssista ehkä johtuva ääni ainakin kirjoitusten perusteella vähenee tai häviää.
-
Täsmälleen sama humina oli S60 -02:ssa. Asensin tehtaan ohjeen mukaan nuo kumit 30666314 ja 30666315. Huminat loppui suurimmaksi osaksi siihen. Jos oikeen tarkaaan kuuntelee niin ihan pieni ääni jostain kuuluu, mutta voi olla että tulee jostain muualta.
Erikoistahan tehtaan ohjeessa oli se, että iskarin alaosaan (kumin ja iskarin väliin) piti laittaa alustamassaa. Eli huolellinen puhdistus, ruosteet ja paskat pois, massa pintaan ja kuivumisen jälkeen asennus. Tiedä sitten kuinka suuri merkitys tuolla massalla on, mutta tulipa laitettua.