Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Nortti - 08.09.2011, 14:04:27
-
Nurkkiin oli jäänyt kierros uudehkoja Kumho Ecsta SPT 245/45ZR17 pyöriä. Yritin niitä kaupatakin, mutta jäivät lopulta omaan käyttöön.
Pyörät ovat uusikoppaisessa S80:ssa. Noilla renkailla autosta tuli hieman uraherkkä. Toisilla 16" vanteilla ei ole mitään ongelmaa. Pyöränkulmat ovat kohdallaan. Nyt auto uppoaa uraan. Onko kellään tietoa miten joko etu- tai takapään aurausta hienosäätäisi ongelman korjaamiseksi? Joskus tuollaista hienosäädin, mutta ei muistu mieleen mitä voisi tehdä.
-
Onko niissä kuinka terävä olkapää?
-
Ei paha?
(http://www.genuinevolvoparts.info/pictures/ilmoitus/canicula1.jpg)
-
Ei paha?
(http://www.genuinevolvoparts.info/pictures/ilmoitus/canicula1.jpg)
Ei näytä pahalta kyllä tuo kulma mut terävämpi kuin noissa mun Nokian gummeissa. Kuvakin saattaa kyllä valehdella.
-
Ei näytä pahalta kyllä tuo kulma mut terävämpi kuin noissa mun Nokian gummeissa. Kuvakin saattaa kyllä valehdella.
Viime vuonna oli alla samalla kuviolla oleva sarja. Muutamat tutut kiinnittivät huomiota renkaisiin ja sanoivat niiden olevan pyöreäolkaiset. Eli uraherkkyyttä ei ollut. Leveys oli kylläkin 205.
-
Viime vuonna oli alla samalla kuviolla oleva sarja. Muutamat tutut kiinnittivät huomiota renkaisiin ja sanoivat niiden olevan pyöreäolkaiset. Eli uraherkkyyttä ei ollut. Leveys oli kylläkin 205.
Se olkapää voi olla pyöreempi kapeemmassa, vai voiko? Kuviolla ei tässä nyt merkitystä mutta leveysero jo voi pelkästään tehdä ettei sulla vedelly. 4 cm on paljon.
-
Kyllähän tuollaiset 245 leveät renkaat "siistiltä" näyttävät mutta taitaa olla niin että 225/50R17 olisi ominaisuuksiltaan parempi. Niitä mulla on ollut ennen.
Aloitusviestissä kysyin jos joku sattuisi tietämään olisiko aurauskulmia hienosäätämällä joko edestä tai takaa tai molemmista apua tuohon?
Tasaisella uudella asvaltilla menee äänettömästi ja suoraan. Joko urat tai tien kaltevuus saa auton kääntymään alemman reunan suuntaan. Mikään levoton ei tuo ole, mutta tuon kyllä huomaa selvästi aikaisempiin verrattaessa.
-
Se olkapää voi olla pyöreempi kapeemmassa, vai voiko? Kuviolla ei tässä nyt merkitystä mutta leveysero jo voi pelkästään tehdä ettei sulla vedelly. 4 cm on paljon.
Vaikuttaako vanteen leveys yhdessä renkaan leveyn kanssa tämän olkapään muotoon? ???
-
Vaikuttaako vanteen leveys yhdessä renkaan leveyn kanssa tämän olkapään muotoon? ???
Eikös vanteen leveys suhteessa renkaaseen vaikuta vain renkaan 'seinään tai seinämään'. Ns. Olkapää on seinämän ja kuvion välissä oleva pieni alue, jos en väärin ole ymmärtänyt?
Jos paikka on oikea niin olkapään muotoon vaikuttaa enemmän renkaan valmistaja ja saman valmistajan, olkapään muoto voi vaihdella rengasmalleittain.
Aivan hilltömän levityksen kanssa olkapään muoto voi pyöristyä mutta "normaali" leveyksien renkaiden ja sopivien vanteiden kanssa ei olkapää juurikaan/ollenkaan muuta muotoaan.
(http://img112.imageshack.us/img112/4483/beadpop02zb4.jpg)
-
Selittäkääs havainnollisesti tuo termi "olkapää". Itse kuvittelin että se olisi reunimmainen kloppirivi pintaa. Ei taida ollakaan? Mm. rengasvalmistajien nettisivuilla tuollaisesta olkapäästä on mainintoja.
-
Kyllähän tuollaiset 245 leveät renkaat "siistiltä" näyttävät mutta taitaa olla niin että 225/50R17 olisi ominaisuuksiltaan parempi. Niitä mulla on ollut ennen.
Aloitusviestissä kysyin jos joku sattuisi tietämään olisiko aurauskulmia hienosäätämällä joko edestä tai takaa tai molemmista apua tuohon?
Tasaisella uudella asvaltilla menee äänettömästi ja suoraan. Joko urat tai tien kaltevuus saa auton kääntymään alemman reunan suuntaan. Mikään levoton ei tuo ole, mutta tuon kyllä huomaa selvästi aikaisempiin verrattaessa.
Säädät ohjearvojen sisään mutta niin että auraus ja camber minimiin. Tiestö on paikoitellen niin uraista että vetelee melkein mikä vaan isompi pyörä ja ihan sama mikä tai minkä ikäinen auto :-\
-
negatiivinen camber kulma s60
kuinka paljon voi laittaa negatiivisen puolelle ettei sisäreuna vielä ihan hirveästi kuluisi?
-
Eikös vanteen leveys suhteessa renkaaseen vaikuta vain renkaan 'seinään tai seinämään'. Ns. Olkapää on seinämän ja kuvion välissä oleva pieni alue, jos en väärin ole ymmärtänyt?
Jos paikka on oikea niin olkapään muotoon vaikuttaa enemmän renkaan valmistaja ja saman valmistajan, olkapään muoto voi vaihdella rengasmalleittain.
Aivan hilltömän levityksen kanssa olkapään muoto voi pyöristyä mutta "normaali" leveyksien renkaiden ja sopivien vanteiden kanssa ei olkapää juurikaan/ollenkaan muuta muotoaan.
(http://img112.imageshack.us/img112/4483/beadpop02zb4.jpg)
Voi hyvinkin olla että vanteen ja renkaan leveys yhdessä ei vaikuta tuohon olkapäähän mitenkään. Siksi heitin sen kysymysmuodossa kun ei ole tietoa. :D
-
Tohon uraherkkyyteen sen verran, et mulla on V70:ssä ja vanhassa Audi 100:ssa edessä samaa kokoa olevat kesätassut.
Täällä kotipuolessa joillakin kaduilla on "ihan kivat" urat.
Jotenkin kuitenkin tuntuu, et urat veis Audia huomattavasti enemmän, kuin Volvoo.
Aluks luulin et Audissa on jotain vikaa kun se veteli sinne tänne, kun laitoin kesäkumit alle, mut vähän paremmilla
kaduilla ajellasani huomasin, et ei se ollutkaan vaika, vaan ominaisuus, kun oli urattomampaa katua
ei Audi vedellyt minnekkään, vaan meni kuin juna.
Speksejä en oo vertaillut ko. autoissa, esim raideleveyttä tjms.
Mut ilmeisesti se on aika pienestä kiinni.
-
Speksejä en oo vertaillut ko. autoissa, esim raideleveyttä tjms.
Mut ilmeisesti se on aika pienestä kiinni.
Uraherkkyys, vetely tai puoltaminen on volvoissakin pienestä kiinni. Tällaisia ajo-ominaisuuksia heikentäviä pieniä asioita voi olla yksi tai useampia samassa autossa.
Esimerkiksi:
- etupään pyöränkulmat
- takapään pyöränkulmat
- renkaan koko
- renkaan ikä
- renkaan kuluneisuus
- renkaan laatu ja materiaali
- renkaan kantavuusluokka
- renkaan nopeusluokka
- kitka/kesä/talvi
- nivelten välykset
- alustan rakenne
- tukivarrenkumit
- ym.
Uusimmassa S80/V70 mallistossa on jämäkät ripustukset edessä mutta edellisessä mallisarjassa rikkinäiset tai liian pehmeät alatukivarren etupuslat sallivat pienessäkin epätasaisuudessa pyörälle suuren liikkeen. Taximallin puslilla meno voi oleellisesti parantua.
Ulkonäön takia en hankkisi liian leveitä tms. renkaita. Sensijaan iso vannekoko tekee autosta kalliimman ja laadukkaamman oloisen. Leveiden renkaiden vetelystä tuossa aloitusviestissä kyselin. Olen nimittäin 80-luvullla säädellyt nelipyöräohjauksista honda preludea ja sen sai pienillä aurausten säädöillä putoamaan ajouriin, kiipeämään urista pois ja myöskin käyttäytymään urista välittämättä. En enää muista mitä tarkkaanottaen tein.
-
negatiivinen camber kulma s60
kuinka paljon voi laittaa negatiivisen puolelle ettei sisäreuna vielä ihan hirveästi kuluisi?
Tämän mallin 2001- 2008 s60/V70 tuota camberkulmaa pääsee jopa hiukan säätämään uudemmissa ei. Jotain alle 2 astetta taitaa liikkua iskunvaimentimenvarren kahta ruuvia löysäämällä. Renkaan kulumiseen ei kauheasti pitäisi vaikuttaa, mutta en keksi syytä miksi pitäisi muuttaa.
Ohjearvot tuossa ovat -1°12' - +0°36'. Käytännössä siis saattavat molemmat pyörät olla ohjearvoissa, vaikka molemmat olisivat kallellaan samaan suuntaan. Se voi tuntua pienenä puoltamisena. Ohjearvojen mukaan voi siis laittaa -1°12' niihin ja ovat ohjearvoissa.
-
Uraherkkyys, vetely tai puoltaminen on volvoissakin pienestä kiinni. Tällaisia ajo-ominaisuuksia heikentäviä pieniä asioita voi olla yksi tai useampia samassa autossa.
Esimerkiksi:
- etupään pyöränkulmat
- takapään pyöränkulmat
- renkaan koko
- renkaan ikä
- renkaan kuluneisuus
- renkaan laatu ja materiaali
- renkaan kantavuusluokka
- renkaan nopeusluokka
- kitka/kesä/talvi
- nivelten välykset
- alustan rakenne
- tukivarrenkumit
- ym.
Uusimmassa S80/V70 mallistossa on jämäkät ripustukset edessä mutta edellisessä mallisarjassa rikkinäiset tai liian pehmeät alatukivarren etupuslat sallivat pienessäkin epätasaisuudessa pyörälle suuren liikkeen. Taximallin puslilla meno voi oleellisesti parantua.
Ulkonäön takia en hankkisi liian leveitä tms. renkaita. Sensijaan iso vannekoko tekee autosta kalliimman ja laadukkaamman oloisen. Leveiden renkaiden vetelystä tuossa aloitusviestissä kyselin. Olen nimittäin 80-luvullla säädellyt nelipyöräohjauksista honda preludea ja sen sai pienillä aurausten säädöillä putoamaan ajouriin, kiipeämään urista pois ja myöskin käyttäytymään urista välittämättä. En enää muista mitä tarkkaanottaen tein.
Joo, lähinnä mielessä oli ko. Audin ja Volvon välinen ero raideleveydessä.
Renkaat ei ole samanlaiset mut koko on edessä sama, tosin audissa on takana leveämmät (16x55x225)
Molemmissa pitäs olla etupäät kunnossa.
Mut niin ku sanottua, mun Audia tuntuu urat ohjaavan enemmän, kuin Volvoa.
-
Mut niin ku sanottua, mun Audia tuntuu urat ohjaavan enemmän, kuin Volvoa.
Mun taannoinen audi oli maanantaikappale ja hajalla joka paikasta kokoajan. Uraherkkyys ja vetely oli niitä pienimpiä murheita. ;D
-
Nyt on alla brand new ContiPremiumContact2 205/50/17 ei vetele yhtään mihinkään. Nyt voi samaa tietä ajaa kuten entinen pikku poika "ilman käsiä" kun edellisillä Hankookin(225/45/17) paskoilla auto käyttäytyi kuin rusakko jonka perässä on sata ajokoiraa. Kulutuskin on aikas kohtuullinen Rauma -Eurajoki välillä keskikulutus 6,8 kun ed. renkailla 7,6 . ohjauskulmiin tjms ei ole autossa koskettu . Rengaspaineet on samat 2,7. Mikää mu ei muuttunut kuin renkaan profiili ja tietty nuo ajo-ominasuudet. Contit ei näköjäs turhaan voittanu testiä.
http://www.rengasvertailu.fi/kesarengastestit/tm-kesarengastesti-2011.html
-
Mun taannoinen audi oli maanantaikappale ja hajalla joka paikasta kokoajan. Uraherkkyys ja vetely oli niitä pienimpiä murheita. ;D
Ja nyt saa sitten vetää heti muka varmaa tietoaan takas.
Audissa vasen alapallonivel väljä, et silleen.......Joo, lähinnä mielessä oli ko. Audin ja Volvon välinen ero raideleveydessä.
Renkaat ei ole samanlaiset mut koko on edessä sama, tosin audissa on takana leveämmät (16x55x225)
Molemmissa pitäs olla etupäät kunnossa.
Mut niin ku sanottua, mun Audia tuntuu urat ohjaavan enemmän, kuin Volvoa.
-
Nyt on alla brand new ContiPremiumContact2 205/50/17 ei vetele yhtään mihinkään. Nyt voi samaa tietä ajaa kuten entinen pikku poika "ilman käsiä" kun edellisillä Hankookin(225/45/17) paskoilla auto käyttäytyi kuin rusakko jonka perässä on sata ajokoiraa. Kulutuskin on aikas kohtuullinen Rauma -Eurajoki välillä keskikulutus 6,8 kun ed. renkailla 7,6 . ohjauskulmiin tjms ei ole autossa koskettu . Rengaspaineet on samat 2,7. Mikää mu ei muuttunut kuin renkaan profiili ja tietty nuo ajo-ominasuudet. Contit ei näköjäs turhaan voittanu testiä.
Kyllähän sitä kasitietä nyt ajelee kun on aikalaillla uutta asvalttia ;). Continentaleja olen muutaman kierroksen kuluttanut ja ovat aina olleet miellyttäviä ajaa. Joskus ne ovat kuluneina olleet äänekkäitä. Ei niitä ensiasennusrenkaiksikaan laitettaisi jos olisivat huonoja.
-
Kyllähän sitä kasitietä nyt ajelee kun on aikalaillla uutta asvalttia ;). Continentaleja olen muutaman kierroksen kuluttanut ja ovat aina olleet miellyttäviä ajaa. Joskus ne ovat kuluneina olleet äänekkäitä. Ei niitä ensiasennusrenkaiksikaan laitettaisi jos olisivat huonoja.
Juu toi 8-tie on ihan hyvä vaihteeksi mutta täällä Eurajoen keskustassa on melkoiset ladut kun santarekat ja muutkin isot vehkeet jurraavat kymmeniä kertoja samaa katua. Kirkkotietä ei noilla edellisillä renkailla pystyny ajamaan ilman että piti kunnolla ratista kiinni, nyt ei ole minkäänlaista vetelyä.
-
Pyörät ovat uusikoppaisessa S80:ssa. Noilla renkailla autosta tuli hieman uraherkkä. Toisilla 16" vanteilla ei ole mitään ongelmaa. Pyöränkulmat ovat kohdallaan. Nyt auto uppoaa uraan. Onko kellään tietoa miten joko etu- tai takapään aurausta hienosäätäisi ongelman korjaamiseksi? Joskus tuollaista hienosäädin, mutta ei muistu mieleen mitä voisi tehdä.
Vastaan itselleni: Takapyörien aurausta toleranssien puitteissa hieman lisäsin ja ajettavuus muuttui oleellisesti ja jopa miellyttäväksi.