Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: maturi - 06.01.2018, 21:44:13
-
On tuntunut pidemmän aikaa että s60 170 heppanen bensa vm 05 lämpenee kovin hitaasti siis moottorin lämmöt.Näillä etelän plus 1 keleissä vaatii ajoa semmoset 12 kilsaa n 60-70 vauhtia että lämmöt on puolessa vällissä.Aikasemmissa vastaavalla moottorilla olleissa v70 moottori on lämminny kyllä nopeammin.Minkälaisia kokemuksia raadilla on omista autoista?Termostaatin vaihdoin viime viikolla,siis vain sen elementin wahler merkkiseen joka piti olla tähän sopiva ja olikin muutoin mutta sitten sai ajaa 20 kilsaa ennenkuin oli normilämmin.Hainpa sitten siniseltä koko mötikän ja nyt vaatii sen 12 kilsaa ennenkuin lämpiää .Puhe siis vaan moottorin lämpiämis nopeudesta...koppiin pisaa kyllä lämmintä kunhan saa ajettua kuumaksi.
-
Kyllä minulla olleet tinakoneiset bensavolvot ovat lämmenneet talvipakkasillakin alta kymmenen kilometrin. Ennen lähtöä toki olleet roikassa ja tyhjäkäyntiä jonkin verran ennenkuin liikkeelle. Olet kuitenkin vaihtanut originaalitermarin, joten aika jännä juttu. Onko ilmattu ja nestettä oikea määrä?
-
Meillä käytössä 2.kpl S60. ja kyllä molemmat lämpenee nopeammin, kuin sinun. Noin 3-8 km. ajoa kelistä riippuen, niin jo on lämmin. Toinen on 2000. vm ja uudempi 2007.
Vanhemmassa samoja oireita pari vuotta sitten, lämpömittari jäi alemmaksi, termostaatin vaihto auttoi. Nämä ovat kylläkin 2,4 ja 2,5 turbo-koneilla. Aiemmin oli myös V70. 170 hv. vapari ja kyllä sekin taisi lämmetä yhtä hyvin, kuin nämä 60.t.
-
Niin mulla aikasemmi ollu pari v70 jossa sama moottori kuin tässä ja ne kyllä lämpeni huomattavasti nopeammin kuin tämä s60.Kyllä pitäs olla asennus tehty oikein,tosiaan tuo wahlerin termari oli täysi susi,lämpeni todella huonosti sen kanssa,vaikka se näyttää sopivan oikein hyvin tuohon koppaan.....nyt sitten paikalla tuo siniseltä haettu(186e) kotelo mutta ei kyllä minusta lämpene kovin nopeasti.Vaikuttaakohan tuo moottorin alla olevan pohjamuovin puuttuminen asiaan.....
-
Niin mulla aikasemmi ollu pari v70 jossa sama moottori kuin tässä ja ne kyllä lämpeni huomattavasti nopeammin kuin tämä s60.Kyllä pitäs olla asennus tehty oikein,tosiaan tuo wahlerin termari oli täysi susi,lämpeni todella huonosti sen kanssa,vaikka se näyttää sopivan oikein hyvin tuohon koppaan.....nyt sitten paikalla tuo siniseltä haettu(186e) kotelo mutta ei kyllä minusta lämpene kovin nopeasti.Vaikuttaakohan tuo moottorin alla olevan pohjamuovin puuttuminen asiaan.....
Kyllähän sekin (Pohjamuovin puuttuminen) vähän vaikuttaa muttei kuitenkaan oleellisesti, kokeile laittaa jäähdyttäjän eteen tukevasta pahvista sopiva pala joka estää ajoviiman pääsyn jäähdyttäjän säleikköön, jos se auttaa niin hyvä. Tarkkaile kuitenkin ettei lämpö nouse liikaa! Onko jäähdytysneste kuinka vanhaa? Onko tosiaan ilmaus kunnossa? Vuotaako jäähdytysnestettä? Eli joudutko usein lisäämään? Itsellä on kaikki vanhan polven koneet lämmenneet tosi nopeasti mutta eriasia siksi kun olen käyttänyt polttoneste lämmittimiä 40-vuotta, ne kerrat kun en ole esilämmittänyt (unohdus) on mielestäni esim.-20 astetta ja 7-10 kilometrin ajon jälkeen kone jo hyvin lämminnyt.
-
Minulla allekirjoituksen V70 vaatii vähintään 7km lämpömittarin näyttäessä puolta väliä, lähtö tapahtuu letkulämmittimellä esilämmitettynä. Onko siinä vaiheessa jäähdytysneste vielä 90 asteista, tuskin. Termostaatin kunnosta ei ole tietoa, jäähdytysnesteet vaihdettu säännöllisesti. Nokalla ei ole mitään peitteitä, eikä tule olemaankaan. BensaVolvon pitää lämmetä Suomen oloissa. :P
Sisälämppärin puhaltimen ollessa automaatilla, moottorin lämpeneminen kestää selvästi kauemmin kuin puhallin esim. 2-nopeudella.
-
Samaa mieltä olen että Volvon pitää lämmetä ,niin aikaisemmat Volvoni ovat tehneetkin.Tähän on tehty syksyllä jakopää remppa jolloin myös nesteet uusittiin.Tuohon ilmaus asiaan en osaa sanoa mitään,nesteet on kaadettu paisuntasäiliöön ja käytetty autoa lämmöt täysillä......jakopää remppa tehty sinisellä joten luulisin et siellä on ainakin täytetty nesteet oikein mutta kyllä se lämpiäminen oli yhtä hidasta silloinkin....vai onko se hidasta,en tiedä ,kovasti vaan tuntuu että aiemmat Volvot lämpesivät nopeammin....
-
Minulla allekirjoituksen V70 vaatii vähintään 7km lämpömittarin näyttäessä puolta väliä, lähtö tapahtuu letkulämmittimellä esilämmitettynä. Onko siinä vaiheessa jäähdytysneste vielä 90 asteista, tuskin. Termostaatin kunnosta ei ole tietoa, jäähdytysnesteet vaihdettu säännöllisesti. Nokalla ei ole mitään peitteitä, eikä tule olemaankaan. BensaVolvon pitää lämmetä Suomen oloissa. :P
Sisälämppärin puhaltimen ollessa automaatilla, moottorin lämpeneminen kestää selvästi kauemmin kuin puhallin esim. 2-nopeudella.
OBD:llä joskus katselin, että minun S60 2.5T vaatii hyvin tarkkaan 87 astetta jotta lämpömittari nousee pystyyn. Vielä 85 asteessa viisari on vähän kallellaan vasemmalle. 87 asteeseen omassani tuo nesteen lämpötila asettuu normaaliajossa, joten mittarista pystyy hyvin katsomaan koska nestekierto on lämmennyt tavoitelämpötilaan.
-
Onkohan se tuo pohjamuovi samanlainen kaikissa tuo ikäluokan s60 sissä,jos semmosen jostain löytäis,eihän se ainakaan tilannetta pahentais......
-
Onkohan se tuo pohjamuovi samanlainen kaikissa tuo ikäluokan s60 sissä,jos semmosen jostain löytäis,eihän se ainakaan tilannetta pahentais......
Ei toki pahenna mutta myös viimasuoja voi tosi pakkasilla olla ihan järkevä hankinta?
https://www.virtasenkauppa.fi/autotarvikkeet/pohjapanssarit/volvo
Siinä nyt ainakin kommentti tuohon viimasuojaan: https://www.is.fi/autot/art-2000000837928.html
Ja niitähän on netti pullollaan: http://maskisuoja.fi/
-
OBD:llä joskus katselin, että minun S60 2.5T vaatii hyvin tarkkaan 87 astetta jotta lämpömittari nousee pystyyn. Vielä 85 asteessa viisari on vähän kallellaan vasemmalle. 87 asteeseen omassani tuo nesteen lämpötila asettuu normaaliajossa, joten mittarista pystyy hyvin katsomaan koska nestekierto on lämmennyt tavoitelämpötilaan.
Toiseen suuntaan taas mittari pysyy puolessa välissä vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on ~102oC. Kesällä maantiellä "vähän" kuormittaessa tuli tämä ilmiö esille. Auton antamasta datasta kojelautakameran videosta huomasin.
EDIT: Tänään aamulla työmatkalla katsoin mittarin neulaa, koska saavuttaa puolenvälin. Videolla samassa kohtaa jäähdytysnesteen lämpö näytti 82oC. Tästä vasta parin kilometrin päästä oltiin 89oC neulan ollessa koko ajan puolessa välissä. Sisälämppäri oli koko matkan automaatilla.
-
Toiseen suuntaan taas mittari pysyy puolessa välissä vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on ~102oC. Kesällä maantiellä "vähän" kuormittaessa tuli tämä ilmiö esille. Auton antamasta datasta kojelautakameran videosta huomasin.
Mikä on käytössä olevan termostaatin aukeamis lämpö (siis missä asteessa kokonaan auki)?
-
Mikä on käytössä olevan termostaatin aukeamis lämpö (siis missä asteessa kokonaan auki)?
Ei sitten niin mitään käsitystä. Taitaa olla alkuperäinen. Ilman jarrua perässä (asuntovaunu), lämmöt maantiellä normaalissa 90oC.
-
2003 D5:ttä kun jäähdytysnesteitä vaihdoin heinäkuussa vuosi sitten, niin sitä ennen pidin motarilla Ardicia päällä ja ajoin 30min, obd-lukijan mukaan ei jäähdytysnesteet pahasti yli 90 asteen menneet.
-
Maskinsuoja tilattu...katsotaan auttaako asiaan....
-
Kukas noihin niitä suojia valmistaa, kysyn ihan mielenkiinnosta? En ole missään kaupassa p2-koppaiseen tehtyä nähnyt.
-
Kukas noihin niitä suojia valmistaa, kysyn ihan mielenkiinnosta? En ole missään kaupassa p2-koppaiseen tehtyä nähnyt.
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=TS448
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=TS365
-
No niin,maskinsuoja tuli pe postissa ja ihan asiallisen oloinen tuote,istuu hyvin paikalleen ja on helppo asentaa,tässä paketissa on suoja sekä maskiin että puskurin alaosassa olevaan ilmanotto aukkoon.Ainoa mutta on että auton lämpiämis nopeuteen noilla ei ole mitään vaikutusta,lähtö plus 5 asteisesta tallista,ulkona etelän miinus3 pakkasta,normiajoa n.65-70 km h ja reilusti yli kymmenen kilsaa tarvii ajoa että lämmöt on puolessa välissä.Varmasti on hyötyä jos pakkasta on 20 astetta,mutta näillä keleillä ei lämpiä yhtään nopeammin.Eli kyllä kysessä on vaan tämän yksilön ominaisuus.
-
No niin,maskinsuoja tuli pe postissa ja ihan asiallisen oloinen tuote,istuu hyvin paikalleen ja on helppo asentaa,tässä paketissa on suoja sekä maskiin että puskurin alaosassa olevaan ilmanotto aukkoon.Ainoa mutta on että auton lämpiämis nopeuteen noilla ei ole mitään vaikutusta,lähtö plus 5 asteisesta tallista,ulkona etelän miinus3 pakkasta,normiajoa n.65-70 km h ja reilusti yli kymmenen kilsaa tarvii ajoa että lämmöt on puolessa välissä.Varmasti on hyötyä jos pakkasta on 20 astetta,mutta näillä keleillä ei lämpiä yhtään nopeammin.Eli kyllä kysessä on vaan tämän yksilön ominaisuus.
Onko termostaatti varmasti toimiva? Vaikuttaisi olevan osittain tai kokonaan auki, nopeammin pitää lämmitä tuosta +5 lähtötilanteesta ja varsinkin viimasuojan kanssa. ;)
-
Vika, tämä lämpenee hitaammin kuin vinokone mekaanisella flektillä, ei kerta kaikkiaan voi olla noin.
Kierrätyskeskuksesta etsimään pohjamuovia tai osta kokonaan uusi.
Toimiiko flekti oikein?
-
Niinkuin aiemmin kerroin termostaatti on uusittu koteloineen ja on alkuperäinen.Flektin toiminnasta ei ole tietoa....miten pitäis toimia?Pohjamuovia olen metsästänyt mutta ei ole vielä löytynyt...siis käytetty hakusessa.
-
Niinkuin aiemmin kerroin termostaatti on uusittu koteloineen ja on alkuperäinen.Flektin toiminnasta ei ole tietoa....miten pitäis toimia?Pohjamuovia olen metsästänyt mutta ei ole vielä löytynyt...siis käytetty hakusessa.
Flektin pyörimisnopeutta mietin.
Vikakoodit luettu?
-
Omassa -07:ssa vähän samaa vikaa, ajan n. 200 metriä sellaista 30-50 km/h vauhtia, kunnes pääsen isolle tielle jossa nopeus 80 km/h työmaan pihaan asti, maantieajoa n 10 kilometriä.
Keula täysin muurattuna umpeen, tänä aamuna -4 ulkona ja mittari oli työmaan pihaan tultaessa yhden välin vajaana puolestavälistä. Termari menossa vaihtoon tässä kuukauden kahden sisään, sitten katsoa miten muuttuu. Tuliko alkuperäisen kotelon mukana myös se lämpötila-anturi?
Termari on alkuperäinen vuodelta 2007.
-
Juu kyllä tuli lämpöanturi kotelon mukana....ei anna mitään vikakoodeja...miten sen flektin pitää oikeaoppisesti toimia....pyöriikö se aina kun ilmastointi on päällä...vai olenko ihan hakoteillä?
-
pyöriikö se aina kun ilmastointi on päällä
Jep..
-
On tuntunut pidemmän aikaa että s60 170 heppanen bensa vm 05 lämpenee kovin hitaasti siis moottorin lämmöt.Näillä etelän plus 1 keleissä vaatii ajoa semmoset 12 kilsaa n 60-70 vauhtia että lämmöt on puolessa vällissä.Aikasemmissa vastaavalla moottorilla olleissa v70 moottori on lämminny kyllä nopeammin.Minkälaisia kokemuksia raadilla on omista autoista?Termostaatin vaihdoin viime viikolla,siis vain sen elementin wahler merkkiseen joka piti olla tähän sopiva ja olikin muutoin mutta sitten sai ajaa 20 kilsaa ennenkuin oli normilämmin.Hainpa sitten siniseltä koko mötikän ja nyt vaatii sen 12 kilsaa ennenkuin lämpiää .Puhe siis vaan moottorin lämpiämis nopeudesta...koppiin pisaa kyllä lämmintä kunhan saa ajettua kuumaksi.
Hi
Kyllä se lämpenee ihan ok kun ajattelee,että siellä koneessa on melkein 6litraa kylmä öljyä sekä kylmät jäähdytysnesteet
,,,poista ilmastointi käytöstä!!! lämmönsäätimet max
,,,siellä ilmastointipanelin takana on lämpötilan tunnistimen puhallin + lämpötilan tunnistin puhaltimen antamalle lämpötilalle,joskus tuo puhallin propeli on täysin tukossa eikä tunnistin saa oikeaa tietoa kabiinin lämpötilasta (omassa oli tämä vika)
,,,Meikä lämmittelee tuota volleansa calixsin säteilylämmittimellä min 3tuntia +sisätilalämmitin ja lämmöt on ok 5min startista ja lämpöä riittää.
,,,oma mielipide on se ettei tuota maskinsuojusta kannattaisi käyttää,koska jäähdytys
järjestelmä avaa termostaattia liikaa + ja pyrkii jäähdyttämään enemmän kuin ulkoinen ilma sitä edellyttää,,,vaikuttaa myös muihin moottorin ohjaus toimintoihin.
Tsemppiä vaan jos et tarkene :-)
,,,
-
Kyllä tarkenen ajella....koppiin tulee hyvin lämmintä kunhan vaan lämmöt nousee,se sisätunnistin ropeli hässäkkä on puhdas...katsottu on....sen pohja muovin vielä laitan ja varmaan letkulämmittimen....jossain vaiheessa,eiköhän tuolle sitten oo tehty kaikki voitava.
-
Voin allekirjoittaa myös hitaan lämpiämisen, 2008 mallia 2.4 koneella. Kone kyllä lämpiää normaaliin lämpöön mutta tuskaisen hitaasti, vaikka ei lämmintä kabiinii puhalluta täysillä. Joskus kokeillu ettei lämmitys ole ollenkaan päällä, niin ei se kovin nopeaa lämpiä silloinkaan. Ei tahdo 11km työmatka riittää, vaikka pakkasta ei paljoa ole ja säteilylämmittää 2h. Ehkä letkulämmitin auttaisi asiaa. Kun 850:ssä paloi säteilijä, ja vaihdoin letkulämmittimen tilalle, niin moottori tuntui lämpiävän nopeammin. Kokeiltu on myös maskinsuojaa ja eipä juuri auta asiaa.
-
Käytetyn, ehjän, pohjapanssarin löytäminen on varmasti aika toivotonta.
Alvadilta saa uusiakin ihan järkihintaan. http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/13627519/26233/t15149#!tab1
Reiät eivät ole välttämättä ihan kohdallaan, mutta hinta on varsin inhimillinen.
-
On noissa lämpenemisajoissa näköjään eroja, vm2000 70T ei tarvi kun 5km, kun lämmöt on normaalissa näillä keleillä.
-
Ainakin dieselissä lämmityslaitteen pyynti on ratkaiseva, itsellä 19c jolla ulkokamoissa tarkenee ja lämpenee 10-15km:ssa, anopilla oli 24 ja ikinä pakkasilla ollut mittari normaalilämmössä alle 30km ajolla.
-
Kyllä se noissa aiemissa Volvoissa oli 5-6 kilsan luokkaa kun oli lämmöt jo ylhäällä.Tähän nykyseen laitan vkl galiksin letkulämppärin niin helpottaa varmaan vähän lämpiämistä...säteilijästä ei ole mitään hyötyä....pohjamuovia ei tosiaan ehjää oo löytynyt...täytyy tilata se tuolta...hinta on ainakin kohdillaan.
-
No niin letkulämmitin asennettu...nyt vaan ootellaan ens viikolle luvattuja pakkasia että näkee miten vaikuttaa kun pitää vaikka tunnin piuhassa ennen lähtöä.
-
No niin letkulämmitin asennettu...nyt vaan ootellaan ens viikolle luvattuja pakkasia että näkee miten vaikuttaa kun pitää vaikka tunnin piuhassa ennen lähtöä.
Ei se muutaman asteen pakkasen odottelu miksikään tilannettasi muuta se on jo nyt selvää tunti lämmössä, nopeammin lämpiää normaaliin lämpöön. Lohkolämmityksen käyttöähän suositellaan jo lämmön ollessa alle+5 astetta.