Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tome- - 08.01.2018, 11:15:27
-
Alkuperäinen otsikko: V70 2.5T 2005 Turbo vuotaa öljyä / edestä märkä
Siinäpä otsikossa oleellisin. Auton alla pyöriessä katselin tarkemmin ja näytti aavistuksen märältä tuo "etupuoli" turbosta. Liitoksia en availlut, mutta näytti että klemmarin juurestakin työntää öljyä ja vähän samaa on myös havaittavissa moottorin etupuolella ahtoputkistossa.
Mistä tämä kertoo? Turboko on se, joka hukkaa öljyä? Miten fiksuiten hommassa eteen päin? Vaatiiko kuinka paljon purkamista ja avaamista, jotta voi turbon kuntoa tarkastella?
Itsellä aika huonot mahdollisuudet pihalla pakkasessa askarrella, joten mitä tarkemmat vinkit/ohjeet tulee jatkoon niin sen parempi.
-
Otsikkoa tarpeen muuttaa, sillä kuvat kertoo lisää.
(https://farm5.staticflickr.com/4665/25717312617_39b4609d25_n.jpg) (https://flic.kr/p/FbxX4F)
(https://farm5.staticflickr.com/4707/26716255918_7352c91454_n.jpg) (https://flic.kr/p/GGPN73)
(https://farm5.staticflickr.com/4772/25717311907_ec34d19fd0_n.jpg) (https://flic.kr/p/FbxWRr)
Vihdoin löytyi varmaan se syypää siihen öljykäryyn ja turbon etupuolen öljyisyyteen. Kuvassa näkyy siis huohottimelta tuleva putki, joka käsittääkseni pitäisi olla kiinni tuossa ilmaputkessa?
Öljy on kaikkinensa sen verran tuoretta, että herää myös kysymys onko tämä irroitettu esim. autoa tuodessa vaihtoon autoliikkeeseen ja sitä ei ole siellä havaittu = vika kiertoon ja nyt tämä kone sitten mahdollisesti huohottaa huolella kun isken letkun kiinni?
Mitä tuo nyt aiheuttaa pahimmoillaan, kun on irrallaan? Mitä tulee huomioida kun isken letkun takaisin kiinni? Vai kannattaako antaa olla noin toistaiseksi, kunnes pääsee paremmin tutustumaan asiaan?
-
Saa oikein kuvista selvää, mutta voi kai se paineesta irrota itsestään jos auto oikeasti huohottaa esim. nyt kun on kovia pakkasia ollut joku paikka jäässä ja paineet tuosta ulos. Ja toisaalta irtonaisena pääsee roskia vääriin paikkoihin.
-
Tuo pitäisi tulla kiinni huohotinvastukseen, joka pitää huohottimen sulana talvella. Periaatteessa jos vastus olisi rikkoutunut niin huohotin olisi voinut jäätyä ja ampua letkun irti. Jos mahdollista, niin kannatta tutkia kaikki huohotinletkut samalla, että onko kuinka paksussa öljymönjässä.
Mahdollisuuksien mukaan myös huohotinpönttö imusarjan alta puhdistukseen.
EDIT : Tuossa kuva, että mitä huohotinjärjestelmään kuuluu : https://www.ipdusa.com/products/4991/115031-pcv-breather-system-kit-2005-2009-p2-s60-s80-v70-xc70-xc90-turbo-5-cylinder
Lämmitin on tuon näköinen mötikkä. En tiedä onko 2005 mallissa jo erilainen, kuva on 2004 mallista.
(https://volvoforums.com/forum/attachments/volvo-240-740-940-12/8675d1368845212-what-thing-pcv-wp_20130516_001.jpg)
-
Saa oikein kuvista selvää, mutta voi kai se paineesta irrota itsestään jos auto oikeasti huohottaa esim. nyt kun on kovia pakkasia ollut joku paikka jäässä ja paineet tuosta ulos. Ja toisaalta irtonaisena pääsee roskia vääriin paikkoihin.
Tuo hajuongelma oli ainakin jo syksyllä, melko pian auton oston jälkeen huomasin. Tuossa on myös ollut klemmari, näkee puristuneesta letkusta. Tuota klemmaria ei kuitenkaan ole paikallaan.
Tätä en vain saanut paikallistettua aiemmin, eikä auton alta näy oikein muuta kuin aavistuksen öljyinen turbon etupuoli, joka varmaan nyt tulee juuri näistä öljyistä.
Tuo pitäisi tulla kiinni huohotinvastukseen, joka pitää huohottimen sulana talvella. Periaatteessa jos vastus olisi rikkoutunut niin huohotin olisi voinut jäätyä ja ampua letkun irti. Jos mahdollista, niin kannatta tutkia kaikki huohotinletkut samalla, että onko kuinka paksussa öljymönjässä.
Mahdollisuuksien mukaan myös huohotinpönttö imusarjan alta puhdistukseen.
EDIT : Tuossa kuva, että mitä huohotinjärjestelmään kuuluu : https://www.ipdusa.com/products/4991/115031-pcv-breather-system-kit-2005-2009-p2-s60-s80-v70-xc70-xc90-turbo-5-cylinder
Lämmitin on tuon näköinen mötikkä. En tiedä onko 2005 mallissa jo erilainen, kuva on 2004 mallista.
(https://volvoforums.com/forum/attachments/volvo-240-740-940-12/8675d1368845212-what-thing-pcv-wp_20130516_001.jpg)
Hyvä kuva, kiitos. Varmaankin saman tyylinen putki siellä on.. Varmaankin järkevintä on purkaa/vaihtaa huohottimen osat kerralla uuteen, uskon että +413tkm on tehnyt jo tuonnekin sontaa.
-
Mikäs osa tuosta huohottimesta (yleensä) vetää jäähän pakkasella? Juuri tuo putki, mikä nyt on irti?
-
Jatkoa samaan aiheeseen. Tänä aamuna lyhyttä ajoa, n. 5 kilsaa ja hirveä käry haisi. Kiihdyttäessä huomasin sinisen savun pölähtävän taustapeilistä. Kotiin auto parkkiin ja pelti auki. Auto kävi tyhjäkäynnillä ihan normaalisti ja ajossa myös. Kierroksia antaessa sinistä savua tuli edelleen. Sammutin ja otin öljy tikun pois. Tikkuun oli kertynyt painetta jonkin verran. Väri normaalin ruskeaa. Otin öljykorkin auki ja siellä oli korkin pinnassa hieman valkeaa vaahtoa. Huohotin letku vaihdettu syksyllä mikä menee sinne öljy loukkuun. Onko nyt huohotin tukossa vai kannentiiviste mennyt? Paljon tulee lyhyttä ajoa ja lämpötilat vaihdelleet ulkona nyt +5 ja - 10 välillä.
-
Lisäys vielä, että nesteen väri normaalia ja pinta samassa missä ollut pidemmän aikaa jo.
-
Jos kannentiivistettä epäilet niin onko paisarissa painetta/pakokaasuja tai ylävesiletku kovana?
90-luvun bensavolvoista kai jäätyi se liekkilukko ekana, se oli ahdas kohta varsinkin jos suodattimensa oli vielä paikallaan ja ei ollut imusarjan suojassa moottorin lämpöjä nauttimassa.
Täällä korjaamotopicissa olen joskus nähnyt ja Vidassa taitaa olla ko. ohje jossa näihin uudempiin bensavolvoihin paineilmatesti joka kertoo huohottimen toiminnasta. Puhalsivat ilmaa yhdestä päästä ja kuuntelivat toisesta pihiseekö.
-
Vaalea kuona öljykorkissa ja öljytikussa on normaalia koneeseen kertynyttä kondenssia. Varsinkin lyhyillä ajoilla sitä tulee, eikä tukkoinen huohotin auta. Ja siitä johtuu myös käry putkenpäästä. Paine kampikammiossa estää esim. turbon öljynpaluun toimintaa ja öljy tulee siitä läpi. Tarpeeksi painetta ja pääsee laittamaan nokka-akseleihin stefoja.
Huohotinpurkki ja sen öljynpaluu lohkossa on todennäköisesti tukossa. Sama homma tuon huohotusputken kanssa.
-
Unohtu muuten mainita että autona on xc90 2.5t - 04.kävin äsken koittaa autoa käynnissä ja nostin hiukan öljy tikkua ja annoin koneelle kierroksia. Silloin ei enää sinistä savuttanut putkesta. Eli taitaa tässä tapauksessa se huohotin vaivata? Kiitos vastauksista ja vinkeistä
-
Jos autolla on ajettu Suomessa yli 200tkm ja vielä kaupunki-olosuhteissa on turvallista olettaa noilla oireilla että huohotin on tukossa ja asap korjattava.
-
Kyllä, Suomessa ajettu 227tkm ja vuodesta - 12 ollut itsellä eikä ole huohottimen letkuihin koskettu kuin siihen öljy loukkuun menevään. Ja tosiaan n. 80% on kaupunkiajoa ja alle 10tkm vuoteen. Onneks on toinen auto käytössä että saa nyt seistä sen aikaa että huoltoon saa. Kiitos.
-
Itse vaihdoin juuri 2006 2.5t volvoon tuon ko. huohotinpurkin. Samoja oireita, kuin em. ja onnistui, vaikka vähän ahdasta oli. En päästänyt imusarjaa, mutta otin kaasuläppäkotelon pois edestä, samalla sekin meni vaihtoon. Autolla ajettu 165000.km. Oli aika tukossa nuo moottoriin menevät kaksi kanavaa lohkossa. Kohta olisi ampunut varmasti stefoja ulos. Pönttö ei ollut kovin kallis, n. 25€ ja autonvaraosat 24 taisin tilata, tuli muutakin. Nyt toimii hyvin. :( :)
-
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=293
Tuollaisen testausohjeen ja korjausohjeen löysin. Ei muuta kuin huomenna testaamaan, kun ei vielä huoltoon ole mennyt. Sitten näkee missä mennään. Moottorina tuossa 2.4 mutta toiminee tuo testaus varmaan tuohon 2.5T?
-
Nyt on sitten testattu tuolla yllä olevalla ohjeella. Kumihanska oli mulla käytössä ja ei kyllä alipaineesta tietoakaan. Hanska täyttyi heti, eli painetta tulee ulospäin. Loukun ja letkujen tilaukseen. Jos se ahdistus alkaisi noiden vaihtamisella helpottaa