Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JennaH - 09.01.2018, 09:34:56
-
Heipsan,
Nainen taas avautuu ja kyselee. Auto jätti eilen myöhään illalla tielle ja tänään lähdetään selvittämään syitä, mutta osaisiko joku heittää ajatusta ilmoille mikä voisi olla.
2005, automaattivaihteinen, disel, 521tkm
Normaalisti ajaessa yhtäkkiä kaasupoljin ei tiennyt enää mitään, mutta mittarilukema vaan nousi. Kun otin jalan kokonaan pois kaasulta se ns. hyppäsi hieman ja löysi taas kaasun ja jatkoi eteenpäin. Tämä tapahtui kahdesti kunnes kaasua ei enää löytynyt. Olin jo hidastanut vauhtia selvästi kun yritin saada auton päätieltä pikkutielle "syrjään", mutta lopullinen veto loppui. Auto kävi aivan normaalisti tyhjäkäynnillä (P) paitsi ettei sen parkkijarru pitänyt eli se valui (käsijarrulla pysyi paikallaan). Jalka jarrulla ja laittoi vaiheen kohtaan N tai D alkoi järkyttävä kilkatus (mun mielestä hanttarin puolelta edestä, mutta vannomaan en mene tätä asiaa) kilkatus tosiaan jatkui vaikka jalka oli jarrulla. Jos jalan otti jarrulta kilkatus (niinkuin ratas pyörisi) jatkui, mutta auto ei liikkunut.
Mikähän vialla? Laatikko? vetoakseli? Jakopää?
Auto sammutettiin eikä yritetty uudelleen käyntiin enää. Auto on liikkeestä ostettu 2,5kk sitten ja takuu lukee, että olisi 6kk mahtaakohan liike tulla vastaan korjaus kuluissa... ???
-
Kuulostaa kun vetonivel olisi mennyt poikki. Takuuta ei tuohon saa kun noin paljon ajettu käytetty auto.
-
Kuulostaa kun vetonivel olisi mennyt poikki. Takuuta ei tuohon saa kun noin paljon ajettu käytetty auto.
Kun ääni kuuluu moottorin käydessä vaihteen ollessa N-asennossa, kallistuisin enemmän kampiakselin, vetolevyn tai vaihdelaatikon suuntaan. ???
-
Vaihdelaatikkovialtahan tuo oireiden perusteella kuullostaa.
Normaalisti ajaessa yhtäkkiä kaasupoljin ei tiennyt enää mitään, mutta mittarilukema vaan nousi.
Mittarilukema nousi?
Kierroslukumittari?
Jos kierrokset nousi niin se viittaisi ettei vaihde ollut enää päällä, automaatin sielunelämästä tietävät osannevat kertoa mitä kaikkia vaihtoehtoja siihen on.
Ja jos vauhti hiipui kuten kerroit niin sekin tietysti viittaisi ettei vaihde ollut päällä.
-
Vaihdelaatikkovialtahan tuo oireiden perusteella kuullostaa.
Mittarilukema nousi?
Kierroslukumittari?
Jos kierrokset nousi niin se viittaisi ettei vaihde ollut enää päällä, automaatin sielunelämästä tietävät osannevat kertoa mitä kaikkia vaihtoehtoja siihen on.
Ja jos vauhti hiipui kuten kerroit niin sekin tietysti viittaisi ettei vaihde ollut päällä.
Joo kierroslukumittarin lukema nousi kun kaasua painoi.
-
Yhden vaihdelaatikko vikaisen kokemuksella oireet ovat erinlaiset tämän kanssa. Tiedostan kyllä, että oireet voivat vaihdella. Edellinen Volvo v70 -03 jonka automaattilaatikko hajosi ei pitänyt mitään ääntä. Se vain jäi tielle eikä liikkunut.
Tämä nykyinen kuulostaa tosiaan kun joku ratas pyörisi ja kilkuttaisi koko ajan kovalla tempolla, mutta auto ei liiku.
-
Jos N päälläkin kuuluu kilkatusta niin laatikosta varmaan kuuluu jos P päällä ei?
-
Jos N päälläkin kuuluu kilkatusta niin laatikosta varmaan kuuluu jos P päällä ei?
D ja N kuuluu kilkatus
P ei kuulu ääntä
-
Kaikesta huolimatta ääni vetoakselille. Kyllä se ännälläkin sen verran laatikkoa pyörittää, että rikkinäinen vetari pyörii :(
-
Kaikesta huolimatta ääni vetoakselille. Kyllä se ännälläkin sen verran laatikkoa pyörittää, että rikkinäinen vetari pyörii :(
Kulmamies kun oikeasti jotain näistä tietääkin niin miten muuten on, mulle on joku joskus väittänyt että tämän ikäisissä vaihteistoöljyt kiertää jo P-asennossa toisin kuin vanhoissa. Vaihteistoöljytkin taitaa moni huuhteluvaihtaa P-asento päällä. Niin kun en ole itse vielä kokeillut tuota letkuspedeilyä, niin onko öljykierron määrässä paljonkin eroa P- ja N-asennossa jos tässä saadaan ero ääniin niiden välillä?
-
Kuulostaa kun vetonivel olisi mennyt poikki. Takuuta ei tuohon saa kun noin paljon ajettu käytetty auto.
Eipä näin. Elinkeinonharjoittajalta, kun on ostettu, niin noudatetaan ns. 6 kk sääntöä, jolloin kun kyseisenä aikana laukeaa, niin oletus on, että se on myyty virheellisenä.
-
Eipä näin. Elinkeinonharjoittajalta, kun on ostettu, niin noudatetaan ns. 6 kk sääntöä, jolloin kun kyseisenä aikana laukeaa, niin oletus on, että se on myyty virheellisenä.
Katso auton kilometrejä. Soitto kuluttajansuojaan niin saman toteavat. Ei kaikkea nyt voi autoliikkeiden piikkiin laittaa kun on ajettu yli puolen miljoonaa!
-
Vetonivel/akseli vialta oireet kuullostaa...
-
Voisiko olla napapulttikin ollu löysällä. Kaverilta meni navasta spoorit.
-
Eipä näin. Elinkeinonharjoittajalta, kun on ostettu, niin noudatetaan ns. 6 kk sääntöä, jolloin kun kyseisenä aikana laukeaa, niin oletus on, että se on myyty virheellisenä.
Foorumitoveri Sute on oikeassa. Ei 500tkm ajetulle vetarille (jonka takuu on jo umpeutunut useita vuosia ja satoja tuhansia kilometreja sitten) saa 6kk takuuta sillä että sen ostaa autoliikkeestä. Jos autoliike hyvää hyvyyttään asentaa uuden vetarin 500tkm ajettuun autoon niin niin tältä osalta auto tulee sen myyntihetkeä parempaan kuntoon ja sen arvo nousee tältä osin. Liikkeen ei ole pakko tätä tehdä, mutta se voi tehdä sen hyvää hyvyyttään, jos menee kuluttajasuojan ylittäviä takuita myöntämään esimerkiksi markkinointimielessä tai välttääkseen huonoa mainetta.
Muistaakseni kuluttajaviranomaiset käyttävät termiä "kestävyysolettama". Eli rikkoutuneelle komponentille annetaan tietty elinkaariarvio ja tämän perusteella määritellään onko se jo tiensä päässä, sekä kuka korvaa ja mahdollisesti mitä?
Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. Esimerkiksi näin. Ostat auton jolla on ajettu 100tkm. Siitä hajoaa komponentti Y jonka hinta on 400€ ja kestävyysolettama 200tkm. Komponentti on siis elinkaareltaan puolessavälissä. Autoliike tarjoaa vaihtoa uuteen siten että liike maksaa puolet 200€ ja asiakas toisen puolen 200€.
-
Löytykö vika?