Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: JanMac - 08.09.2011, 20:20:20

Otsikko: Tyhjäkäynti korkealla vaihtojen välillä ja lambda valo syttyy (T5 850 -95)
Kirjoitti: JanMac - 08.09.2011, 20:20:20
Onkohan kuinka normaalia että vaihtamisen välillä kierrokset nousee 500- 800 kierrosta korkeammalle ja pysyvät siellä justiinsa sen verran kauan että isomman vaihteen kytkemisestä tulee operaatio.
Pitäisi aivan ajaa pappaa ja odotella sen muutaman sekunnin. Yleensä ei jaksa vaan nytkäyttää vaan vaihteella kierrokset kohdalleen.
Tyhjäkäynnillä käy siinä 1000 kiekan alla. Pumppausliikkeellä laskee 850 , mutta alkaa nostattaa heti ylemmäs. Kylmänä/kuumana ei eroa.
Tyhjäkäynti moottorin juuri putsasin - ei vaikutusta.
Käynnistyy hyvin ja käy tasaseen.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti "laahaa" korkealla vaihtojen välillä (T5 850 -95)
Kirjoitti: Hurm0s - 09.09.2011, 13:20:27
Tarkista ettei oo imuvuotoa missään, eteenkin kaasuläppäkotelon läheisyydessä olevat alipaineletkut kannattaa tsekata...
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti "laahaa" korkealla vaihtojen välillä (T5 850 -95)
Kirjoitti: JanMac - 09.09.2011, 23:38:52
Löytyi sitten kuitenkin irtonainen letku joka tulee imusarjan alta ja menee kumimutkaan juuri ennen turboa ... Kovaa mustaa muovia, halkaisia n. 10mm.  Samaan kohtaan tulee myös sähköä, mikä anturi lie kyseessä ??
No, kiinnittämisen jälkeen antoi kuitata lambda valon sammuksiin ja samalla imusarjan alta joku sähkö sääti jotain ,  (herjahan oli = jatkuva liian laiha/rikas seos)
Tyhjäkäynti laski reilusti ja alkoi röpöttämään.
Kävin vetämässä muutaman adaptiivisen vedon, (lue sikakiihdydyksiä paikallistiellä  :) ) Pihassa kierrokset 850 ja täydellisen tasainen käynti ! JEAH! Kiitos Hurmos!
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti "laahaa" korkealla vaihtojen välillä (T5 850 -95)
Kirjoitti: JanMac - 15.09.2011, 21:40:00
Justiinsa juu, kolmesataa kilsaa oli valo pois sitten moottorijarrutuksessa sytty taas ! Voi pärkkele  näitä volvon vikoja.
Mikäs se siellä imusarjan alla surisee aina kun koodit nollaa ? Saattas olla sieltä päästä joku letku irti ? Sinnehän on tosi vaikea päästä edes katsomaan
Tuli mieleen että jos antaisi mennä sen 10mm letkun koneen alle ja tulppaisi sen turbon imuputken liittymän. Tulisko hyvä ?
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti korkealla vaihtojen välillä ja lambda valo syttyy (T5 850 -95)
Kirjoitti: azzyyr - 16.09.2011, 12:30:00
Se surina on ihan ominaisuus kun koodin nollaa. En tosin tiedä mikä venttiili siellä liikkuu, mut sellasen äänen se vaan päästää.
Onko ne imusarjan päistä löytyvät pienet mustat muovimutkat ehjiä, ne mihin liittyy sellainen valkoinen ohut putki?

Yks konsti on imuovuotojen korjaamiseen minkä omaanikin tein. Eli hain kyliltä metrin pätkän ohutta muoviputkea ja paketillisen lemmareita, ja vaihdoin kaikki ne pienet letkut konehuoneeseen mitä siellä oli. Yhden illan askartelu, eikä vuoda enää varmasti mistään... :)
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti korkealla vaihtojen välillä ja lambda valo syttyy (T5 850 -95)
Kirjoitti: JanMac - 16.09.2011, 18:22:38
Onhan noita letkuja tullu käpisteltyä. Se yksi pitkä imusarjanluota koneen taakse turbolle on vaihtamatta vaikean sijainnin takia.
Se valkoinen pikkuletku on ehjä ja niin myös ne kumimutkat.