Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ässäysi - 10.01.2018, 14:50:28
-
Tervehdys,
Täytyy hankkia S90:iin uudet etuiskarit ja samalla yläpäät.
Tiedustelen onko teillä kokemusta alla olevista motonetin osista, eli onko käypäiset ja mikä mahtaa olla laatu?
OE-vaihtoehtona ainakin mainostavat ;D
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/658/1015969/autot/volvo/940-960-s90-v90-1991-1998?vuosimalli=1998#Iskunvaimentimet-ja-jouset
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/658/1015969/autot/volvo/940-960-s90-v90-1991-1998?vuosimalli=1998
Saa toki myös suosittaa jotakin muuta hankintapaikkaa, josta saisi em. osat järkevällä hinta-laatu-suhteella.
Kiitokset jo etukäteen.
-
Lainaan tätä topikkia kysyäkseni, että mitkä iskarit sinne nyt käy? Noista sun linkittämistä iskareista toiset on vuoteen 94 asti eli ei varmaan käy ja toisia ei ole saatavilla? Ja siis vuosimalli -98 S90 kyseessä. Käykö sinne jonkun muun auton iskarit?
-
Ainakin sivuilla lukee, että ovat tilattavissa eli oletettavasti saatavissa? ::)
-
Pitää soittaa ja kysyä tai käydä paikan päällä jos haluaa saada selvää mitä merkkiä motonetissä on hyllyssä.
Yläpäät oli meyle/INA kun hain 2013. Silloin toisesta meni pultti poikki kun väänsin momenttiin, laitoin vanhan uudella laakerilla. Toinen on toiminut moitetta 48tkm.
Iskari noissa uudemmissa on tolpassa ja motonetin hintahan on kilpailukykyinen jos oikeasti on OE laatuinen, esim tähän verrattuna:
http://www.mister-auto.fi/fi/etuiskunvaimentimet/volvo-960-ii-964-2-9-150kw_v3983_g900001.html
-
Kumpikaan noista mister-auton iskareista ei ole Kybin numeron mukaan oikea, ne on pelkkiä patruunoita. Epäilen aika vahvasti tuota Motonetin listaustakin.
Viime keväänä yritin tilata Monroet(orkkisvalmistaja) Fixuksen kautta ja tiedossa oli että menee tehdastilaukseen. 1,5kk jälkeen vastaus oli ettei niitä saa. Ebayssa on välillä näkynyt Monroeta, mutta pääasiassa myyvät halpismerkki Optimalia ja hintaa on noin 220-230e/pari.
-
Kiitos vastauksista. Asia on selvittelyn alla. Monroen iskunvaimentajat vaikuttavat olevan tällä hetkellä loppu tukkureiltakin.
Onkohan Sachs valmistanut tähän käypäisiä etuiskareita?
Lienee varmaan syytä vaihtaa iskunvaimentajien ja yläpäiden ohella myös jouset, vaikka ehjät ovatkin, koska autolla
ajettu se vajaa 370tkm?
-
Tuntuu, että omistajien mielestä näiden kuuluukin olla velttoja lullia ja riittää kun konttorilla kelpaa. Yhtään jämäkässä kunnossa olevaa ei ole tullut vielä vastaan. Kun iskareita ei vaihdeta, niitä ei mene kaupaksi, eikä sitten valmistetakaan. Sinällänsä kestäviä, ettei niitä ole tarvinnut vuotojenkaan takia vaihtaa.
-
Itse ostin viimeksi Monroet eteen Skandixiltä. Auto on mukavuuspainotteinen (lulla) myös uusilla iskareilla jos jousi vakio...
Itselläni takana jousena se paksumpi malli nivomateilla johtuen CNG säiliöstä ja edessä vakiojouset.
Vaimollanikin oli hetken tuollainen V90 ja siinä oli jotkin madaltavat etujouset ja ajolleen vielä mukava, iskarirempassa yritin jousista löytää tietoa mitkä ovat mutta asia ei selvinnyt. Mitäs madaltavia jousia olette näissä edessä käyttäneet?
-
Virallisesti madallusjousia ei ole saanut kuin Volvolta. Viime keväänä 3l automaatin eli painavimman keulan madallusetujousta sai edelleen Classic Partsin ja Sakandixin kautta. Hinta taisi olla noin 280 ja 230e paikkeilla pari plus kulut. En tiedä saisko nykysäännöillä myyjältä sopivuuslappua BC-Racingin 850/x70I etutolpasta 700/900 yläpäällä.
S80 T6 etujouset käy suoraan tilalle ja on sopivasti jäykemmät. Lyhennysvaraakin on. Tarttis silti kaverikseen edes yhtä jäykät iskarit kuin etuvedoissa on vakiona.
-
Virallisesti madallusjousia ei ole saanut kuin Volvolta. Viime keväänä 3l automaatin eli painavimman keulan madallusetujousta sai edelleen Classic Partsin ja Sakandixin kautta. Hinta taisi olla noin 280 ja 230e paikkeilla pari plus kulut. En tiedä saisko nykysäännöillä myyjältä sopivuuslappua BC-Racingin 850/x70I etutolpasta 700/900 yläpäällä.
S80 T6 etujouset käy suoraan tilalle ja on sopivasti jäykemmät. Lyhennysvaraakin on. Tarttis silti kaverikseen edes yhtä jäykät iskarit kuin etuvedoissa on vakiona.
Eikös noihin uudemman sarjan 960/s/v90 malleihin istu 850 tolpat?
-
Siksipä juuri olisi kysyttävä moiselle BC:n paketille sopivuuslappua. Sehän on muutoskatsastettava jos haluaa lailliseksi ja se ei onnistu ilman lappua.
-
Siksipä juuri olisi kysyttävä moiselle BC:n paketille sopivuuslappua. Sehän on muutoskatsastettava jos haluaa lailliseksi ja se ei onnistu ilman lappua.
En usko, että Mamasanin pojat ei kirjottaisi lappua. Samalla hyödyllä ne vois jopa tehdä paketin tuleville siitä... :)
-
Kysyin ja Mamasanilla kirjoittavat lapun. On sellaisia etutolppia jotkut kuulemma ostaneetkin. Customina tulee, ei ainakaan vielä ole listoilla suoraan.
-
Kiitoksia tiedoista. Varmistaisin vielä käykö 850:n vakioetuiskari siis suoraan 960/S90 ja voiko
tällöin kenties käyttää alkuperäisiä jousia, vai tarviseeko/kannattaako laittaa sitten 850:n jousi.
Periaatteessa ei ole tarvetta madallukselle tai säädettävälle alustalle, vaan vakiokorkeus ja jäykkyys
riittäisi minulle.
-
850/x70I etuiskari käy suoraan napaan. Käytettävä etuvedon jousta ja takavedon yläpään joutuu sovittamaan tolppaan kiinni.
BC Racingin etuvedon tolpat takavedon yläpäillä on olleet käytössä nyt jonkin aikaa ja ovat hyvät. Etuvedon tolpassa linnunluun kiinnitys on eri kohdassa. Sen saa kohdalleen kun lyhentää vakaajaa noin 2cm ja pää muotoilla uudestaan sopivaksi.
-
Eikös noihin uudemman sarjan 960/s/v90 malleihin istu 850 tolpat?
Voin kertoa ettei istu.Syynä nimenomaan 850-ja v/s70-sarjan erilainen jousi.Mulle lähetettiin euroopasta(vitsi,en muista enää sitä puljua)juurikin 850/70-sarjan iskarit.Sivusto väitti sopivaksi,no paketti auki ja tupakkatauon pituinen vertailu riitti-palautukseen.Menin siitä sitten VaraosaMaailmaan,kahdessa viikossa tuli uudet Monroet.Tämä ainakin Jyväskylästä siis onnistui,mainostetaan sen verran Ahjokadun VOM:aa. Tuossa jossain oli jotain "lulla"-väitettä,jota en itse allekirjoita,lähinnä jotain muutakin voi silloin olla väljänä..Toki mielipidekysymys hyvin pitkälle,omasta mielestä jämäkkä ja määrätietoinen ratkaisu arkiajoon. 940 mielestäni "lullamainen"eikä ihan yhtä täsmällinen..