Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: TurboZ_Dude - 12.01.2018, 17:42:52

Otsikko: 2004 V40 2.0T A Classic, automaattivaihteisto-ongelmia
Kirjoitti: TurboZ_Dude - 12.01.2018, 17:42:52
Terve,

ostin kuukausi sitten otsikon mukaisen volvon, ja vähitellen ilmestynyt hieman ongelmia automaattivaihteiston toiminnan kanssa. Ensimmäinen oire oli että auto hieman nyki täyskaasulla 140 km/h: ssa (ohituksen aikana). Joulupäivänä vaihdelaatikko päätti ruveta vilkuttamaan keltaista nuolivaloa, ja moottorivikalamppu syttyi myös, kun yritin liukasta jyrkkää mäkeä ulos yhdestä pihasta (W-asento päällä ja luistonesto pois päältä). Kun pääsin maantielle, vaihdelaatikko toimi aivan normaalisti eikä mitään oireilua, mutta vikalamppu vilkkui koko 200 km matkan verran kotiin. Myöhemmin samana päivänä keltainen nuolivalo sammui mutta moottorivikalamppu jäi päälle ja syttyi joka kerta kun käynnistän auton.

Viikkoa myöhemmin auto alkoi nytkähdellä kun seison esim. auto paikoillaan, jarru pohjassa ja vaihde silmässä (riippumatta onko D tai R), ikään kuin vaihteisto yrittäisi "päästää kytkintä". Peruutusvaihteella paikoillaan seisominen kun vaihteisto on lämmin, nytkähtely voi muuttua jopa tärinäksi. Lisäksi 5-vaihteelle vaihtaminen on laatikolle nyt haasteellista, joskus se vaihtaa siististi päälle, joskus jättää 4 päälle eikä vaihda vaikka olen maantiellä, ajan tasaista vauhtia, ja nopeutta 95 km/h mittarissa. Yhden kerran moottoritielle kiihdyttäessäni kevyellä pintakaasulla, laatikko vaihtoi 5:lle kun oli nopeutta mittarissa 85 km/h, mutta päätti vaihtaa alas 4:lle takaisin ja jälleen 5:lle alle kahdessa sekunnissa. Toisaalta 1, 2, 3, 4 vaihteet vaihtavat aivan siististi eivätkä tunnu muuttuneen näistä oireiluista.

Teetin paikallisella verstaalla vikadiagnoosin ja heillä pamahti esiin nämä vikakoodit:
Vaihteistopuolella:
001F VSS-anturivikakoodia selityksellä "signaali puuttuu".
0015 tuntematon vika
0015 tuntematon vika
0000 tuntematon vika
00BC tuntematon vika
A700 tuntematon vika
8CD7 tuntematon vika
0000 tuntematon vika

Moottoripuolella:
161 Jäähdytinnestelämpötila-anturivika selityksellä "signaali liian hidas"
96 nokka-akselin magneettiventtiilivika
145 vääntömomenttirajoitus
118 vikaa vaihteiston ohjauksessa

Testilaitteena Bosch ESI[tronic] 2.0. Vikakoodit nollattiin, eikä silloin koeajon jälkeen tullut mitään vikakoodeja takaisin. Ja kumpaakaan vikalamppua ei sen jälkeen ole syttynyt uudelleen vaikka auto jatkoi oikkuilua. Kävin sitten merkkiverstaalla ja heilläkään ei tullut mitään vikakoodeja, ja he tarkistivat öljytason joka on aivan napilleen kohdallaan eikä ainakaan öljyyn ole sekoittunut jäähdytinnestettä. Ja ironian huippu; sinä päivänä vaihdelaatikko ei nytkähdellyt ollenkaan D tai R asennossa paikoillaan seistessä.

Voisiko VSS-anturi olla rikkoutunut siten että se ei aiheuta vikakoodeja? Tai joku kontaktihäiriö VSS anturiin? Mikä voisi teidän mielestä olla syy vaihdelaatikon oikkuiluun?
Otsikko: Vs: 2004 V40 2.0T A Classic, automaattivaihteisto-ongelmia
Kirjoitti: Lankku - 17.01.2018, 11:34:24
Nopeustieto eli VSS taitaa näissäkin tulla ABS-boksin kautta ja etupyörien signaali on kriittinen siinä hommassa. Voisi tarkastaa etuantureiden kehät ja onko napapultit tiukassa? Anturiviat voi aiheuttaa samantyylistä myös. Tai sitten on esim. kosteutta jossain.
Otsikko: Vs: 2004 V40 2.0T A Classic, automaattivaihteisto-ongelmia
Kirjoitti: TurboZ_Dude - 20.01.2018, 13:10:59
Kiitos, voisin tarkistaa tuon seuraavaksi. Olisi tietysti hyvä jos tämä ongelma olisi helposti korjattavissa tai jopa vain joku kontaktihäiriö.

[edit] Havaitsin tosin nyt että moottori nyki myös vapaalla, eli mahdollisesti ongelma voisi olla sillä puolella. Kokeilin toissapäivänä vaihtaa moottorin ilmansuodattimen, vanha oli alkuperäinen volvo mutta yllättäen 10 vuotta vanha. Moottorin kankeus katosi sen tien, ja viitosvaihteelle vaihtamisen oireet katosivat, ainakin toistaiseksi. Nykimisongelmat paikoillaan seistessä katosivat tilapäisesti heti sen jälkeen kun olin vaihtanut ilmansuodattimen, mutta tulivat takaisin seuraavana päivänä. Eli jos ongelma on moottorin puolella, epäilen jo MAF tai IAC. Ongelma on ollut ilman suodattimen vaihdon jälkeen satunnaista, eli ei tapahdu koko ajan... Mutta tutkitaan ensin ABS-puoli.

Askel kerrallaan kohti ratkaisua.
Otsikko: Vs: 2004 V40 2.0T A Classic, automaattivaihteisto-ongelmia
Kirjoitti: kupari s40 - 20.01.2018, 18:18:19
Jos ei ole tehty niin ilmamassamittarin langan vois yrittää putsata siihen tarkoitetulla sprayllä, varoen ettei katkea.
Kun häröö niin ilmamassamittarista piuha irti ja jos korjaa käyntiä paremmaksi vika todennäköisesti siinä.

Kaasuläppäkotelon paskasuus voi jättää läpän kantamaan.

Evap voi puristaa letkuja imuputken nipalle ja imusarjanlähdölle umpeen niin jos paranee jossain vuoto. Takaiskuventtiili puhallus ja imu selviää pelaako sulku vai laskeeko läpi molempiin suuntiin.

Otsikko: Vs: 2004 V40 2.0T A Classic, automaattivaihteisto-ongelmia
Kirjoitti: TurboZ_Dude - 10.02.2018, 20:01:41
Tämän näköiset sytytystulpat. Vaihdoin ne, nykiminen lakkasi siihen. Nyt vaihdelaatikko ei enää epäröi vaihteen vaihtamista myöskään.
(http://i213.photobucket.com/albums/cc119/TurboZBuzz/Volvo%20V40/f368d056-6384-496d-b553-75b3b6a7e1a5.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc119/TurboZBuzz/Volvo%20V40/2018-01-27%2015.36.47.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc119/TurboZBuzz/Volvo%20V40/2018-01-27%2015.36.51.jpg)

Vielä on yksi asia mikä pitää saada kuntoon; täyskaasulla 140 km/h : ssa tulee vastaan rajoitin, ikään kuin kierroslukurajoitin iskisi päälle liian matalilla kierroksilla. Tämä on varmaankin enemmän moottorin puolella oleva ongelma kuin vaihdelaatikossa. Voiko tämän aiheuttaa esimerkiksi:
Vikavaloja ei syty kojelaudalla silloin kun tämä tapahtuu, eikä muulloinkaan näy vikavaloja tuon virhemuistin resetoinnin jälkeen josta aiemmin jo mainitsin. En ole vielä ehtinyt käydä tarkistuttamassa abs-etuantureiden kehiä, pyöränpultit ovat ok.

Autossa oli 10 vuotta vanha ilmansuodatin ja sytytystulpat loppuunajettu, niin polttoaineen suodatin saattaa myös olla todella vanha...
Otsikko: Vs: 2004 V40 2.0T A Classic, automaattivaihteisto-ongelmia
Kirjoitti: kupari s40 - 10.02.2018, 22:05:14
Joka autoon minkä ostanu niin vaihan tulpat ja kaikki suodattimet, myös bensan joka tuntuu olevan semmonen mitä erikseen harva viitsii takuuhuoltojen jälkeen uusia.

Jos tukos oleva pa-suodatin niin soppa ei riitä täyskaasulla, vaihtaa niin jos häviää ok. Jos ei bensapaineetkin voi varmuudeksi mitata tukista nipasta jos löytyy mittaria. Huono finaalis oleva pumppukin voi tehä hyytymisen, painelukema antaa osviittaa kunnosta.

Myös tukos oleva takapönttö hyydyttää tehokkaasti, paikallaan kaveri polkee kaasua ja käsin kokeilee miten kaasua putken päästä hönkii. Pari autoa takapönttöä tukos ollu ja pysähtyny kuin seinää siinä 3000rpm tienoil, ei juuri mitään hönkiny kunnon kaasulla putken päästä.

Hukkaportin voi kokeilla liikkuuko miten herkästi ja samalla onko kellon tanko miten lerppuna ja voi vähän tiukata tarvittaessa.

Sitä voiko abs tieto vaikuttaa jotenkin moottoriin rajoittavasti en tiedä.