Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ramiko - 17.01.2018, 20:31:40
-
Hei. Olen koittanut löytää sisälämmitys vikaan ratkaisua. Kuskille puhaltaa haaleaa ilmaa samaan aikaan apukuskille tulee normaalisti jopa kuuma. Säätimien ollessa HI asennolla. Tietokone kertoo vikakoodiksi:
B108277
-säätömoottori lämpötila oikealla
-mekaaninen vika
-satunnainen
Säätö toimii ainakin jollain tapaa kun kääntää kylmälle niin alkaa tulemaan oikeasti kylmää.
Otsikkoa muokattu. Lankku
-
Koita käännellä sitä säätöruuvia kuumasta kylmään useita kertoja, ja sitte normaalille, itellä tuo auttaa.
-
(https://thumb.ibb.co/hi94Ax/Vikakoodi.jpg) (https://ibb.co/hi94Ax)
Vika koodi on muuttunut hieman alkuperäisestä. Olen koittanut säätää nappulaa laidasta laitaan usean sataa kertaa mutta ei auta. Nyt on kojelauta purettuna osittain ja moottorin ääni kuuluu ainakin kun säätää lämpötilaa.
-
Ota etupenkin alta istuinlämmittimen ohjainlaatikosta piuha irti, muuttuuko lämpötila mihinkään suuntaan ??
Jos muuttuu, niin muistaakseni silloin ohjainlaite penkin alla rikki.
Tai sitten lämpötilasäädön säätömoottorin muovisen hammasrattaan hampaat kuluneet.
-
Ei ole mitään apua penkin alla olevan boxin johtojen irroituksessa, ainoa on että penkki ei lämpiä silloin.
Vivusto liikkuu kuskin puolella jalkatilassa kun lämpötilaa säätää.
Tässä samalla olen vääntänyt webaston kanssa, kun ei suostu lähtemään kunnolla käyntiin.
Käynnistyy normaalisti, mutta sammuu noin 1min kuluttua ja aloittaa jäähdytys toimenpiteen.
Tietokoneella kun käynnistin webaston, jolloin näki lämpötilan siinä samalla niin lämpötötila nousi nopeasti sinne 90cels asteeseen jolloin se sammuttaa itsensä.
Kiertovesipumppu toimii ja lähtee käyntiin kun webaston käynnistää, ainoa josta en ole varma on putkissa ehkä oleva ilma. --> https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=96848.msg1061310947#msg1061310947 olen ajanut 2 x 100km putkien vaihdon jälkeen, joten onko sieltä ilma poistunut? :o
-
Ei ole mitään apua penkin alla olevan boxin johtojen irroituksessa, ainoa on että penkki ei lämpiä silloin.
Vivusto liikkuu kuskin puolella jalkatilassa kun lämpötilaa säätää.
Tässä samalla olen vääntänyt webaston kanssa, kun ei suostu lähtemään kunnolla käyntiin.
Käynnistyy normaalisti, mutta sammuu noin 1min kuluttua ja aloittaa jäähdytys toimenpiteen.
Tietokoneella kun käynnistin webaston, jolloin näki lämpötilan siinä samalla niin lämpötötila nousi nopeasti sinne 90cels asteeseen jolloin se sammuttaa itsensä.
Kiertovesipumppu toimii ja lähtee käyntiin kun webaston käynnistää, ainoa josta en ole varma on putkissa ehkä oleva ilma. --> https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=96848.msg1061310947#msg1061310947 olen ajanut 2 x 100km putkien vaihdon jälkeen, joten onko sieltä ilma poistunut? :o
Tavallisesti riittää, että auton käynnistää hetkeksi ja ilma poistuu sillä. Olisko siellä nyt joku tukko, että vesi ei kierrä kunnolla? Jotkut ovat lämppärin kennojakin vaihtaneet tästä syystä. Minkä takia muuten vaihdoit niitä webaston putkia?
-
Oli halki putki ja vesi suihkus sinne tuulilasin alapuolelle kaukaloon.
-
Oli halki putki ja vesi suihkus sinne tuulilasin alapuolelle kaukaloon.
Vähän haiskahtais siltä, että lämmityslaitteen kenno on tukossa. Se selittäisi myös tuon harvinaiselta kuulostavan putkirikon. Kun vesi ei kierrä, tulee painetta ja poks...
-
Eikös se lämpö tule saman kennon kautta molemmille puolille, vai onko siellä kaksi kennoa?
-
Eikös se lämpö tule saman kennon kautta molemmille puolille, vai onko siellä kaksi kennoa?
Yksi kenno vain, mutta kuuma vesi menee apparin puolelle...
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1180683&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=2008&ukey_driveLine=11328&searchString=fan%20motor
-
Mahtaisiko uskaltaa ostaa sopivuuden puolesta autodoc:sta
https://www.autodoc.fi/hd-karosserieteile/11006541
Olisi noin 300 euroa halvempi kuin sinisellä
-
Mahtaisiko uskaltaa ostaa sopivuuden puolesta autodoc:sta
https://www.autodoc.fi/hd-karosserieteile/11006541
Olisi noin 300 euroa halvempi kuin sinisellä
Sopiihan se paikalleen, mutta kennon vaihto on aika suuri homma ja pitäisi tulla kerrasta kuntoon. Jotkut väittää, että noissa kennoissa olisi kovastikin eroja laadun suhteen. Tiedä sitten onko perää... Kait alkuperäistä Behr-kennoa saa muualtakin kuin Volvolta. Land Roverin osat on ainakin paljon halvempia ja löytynee Ebay:sta myös.
Tuli vielä mieleen, että mitä jos webaston vesipumpussa ei siivet pyöri? Jos olisi oma auto kyseessä, niin kokeilisin tuon lämppärin kennon toimivuutta esim. vesiletkulla. Tai sinullahan oli testeri: laita letku termostaatilta paisuntasäiliöön ja vesipumppu päälle. Silloin näkee kiertääkö vesi vai ei.
-
Vesipumppu oli kädessäni irtonaisena ja siinä samalla kokeilin toimivuuden ja hyvin pyöri. Laitan uuden kennon tilaukseen, katotaan kuin käy.
-
Vesipumppu oli kädessäni irtonaisena ja siinä samalla kokeilin toimivuuden ja hyvin pyöri. Laitan uuden kennon tilaukseen, katotaan kuin käy.
Älä halpoja, niillä ei tee mitään.
-
Olenhan nyt oikean kennon kimpussa. Pitää nyt varmistaa ;D
(https://thumb.ibb.co/cN8f3S/1520710740160355557328.jpg) (https://ibb.co/cN8f3S)
(https://thumb.ibb.co/hUEbcn/15207107749371608956677.jpg) (https://ibb.co/hUEbcn)
(https://thumb.ibb.co/mrTrA7/15207107983951346178612.jpg) (https://ibb.co/mrTrA7)
-
Kenno on oikea, mutta oliko se tukossa?
-
Näkee huomenna kun otetaan irti. Kutsuin ajoneuvomekaanikko pojan irroittamaan putket. Etten vaan riko mitään
-
Nyt on kenno irti. Pitäisikö veden virrata kunnolla sen läpi, vesi letkulla hanasta laitoin läpi ja tuli sellainen heikohko lirutus läpi ja kun puhalsin sinne niin jonkin verran ahdisti puhaltaminen. Ilmeisesti tukossa?
-
Nyt on kenno irti. Pitäisikö veden virrata kunnolla sen läpi, vesi letkulla hanasta laitoin läpi ja tuli sellainen heikohko lirutus läpi ja kun puhalsin sinne niin jonkin verran ahdisti puhaltaminen. Ilmeisesti tukossa?
Ei kenno saisi juurikaan virtausta vastustaa, oli sitten vettä tai ilmaa. Tukossa taitaa olla.
-
Moi. Unohtu kertoa kuin kävi kennon vaihdon kanssa. Nyt tulee kuskillekkin lämmintä ja webastokin alkoi toimimaan kunnolla. Eli kenno oli niin tukossa ettei webaston pumppu jaksanut kierrättää tarpeeksi nopeasti vettä, jolloin alkoi kiehumaan webaston ollessa päällä.