Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: mize91 - 18.01.2018, 11:14:18
-
Minkälaisilla sivuttaisvälyksillä olette kasailleet ? mulla männänpäässä 3mm (1,5puolellensa) ja sama kampiakselin päässä. kanget ovat jenkki carillot niin joutuisi yläpään toisen puolen koneistaan suoraksi ja sitten helottamaan... jostain luin että voi öljynpaineisiin vaikuttaa liika välys. mutta mainintoja oli että jotku volvo miehet ovat isoillakin välyksillä tehneet juuri jenkkikankien takia.
-
Jompaan kumpaan päähän olisi hyvä tehdä välihelat, jotta veivi kulkee keskellä. Välyksen suuruudesta en tiedä, laittaisin muutaman kympin kokonaisuudessan.
-
Tämä taitaa olla aihe että niin monta tapaa kun tekijääkin.
Mutta pähkinän kuoressa ohjaus täytyy tapahtua joko männästä tai kiertokangest, kuten vastauksessaan Lankku viittas.
Edellisen moottorin kun tein B230 oli ohjaus kummassakin.
Männässä 0.3mm (puolelle jaettuna kahdella )ja kiertokangissa 0.6mm ja kankiin koneistin vielä öljyn pakenemis urat.
Näkisin ettei haittaa öljynpaineiden puolesta ei ole jos kanki on kapea mutta jos liian leveä ei öljy pääse pakenemaan tarpeeksi hyvin ja seurauksena on yleensä kiertokangen alapesän venyminen.
Yksi kuuluisa moottorinrakentaja meidän leveysasteella käytti vain pelkästään ylä ohjausta juurikin öljynpaineiden takia, syynä paksu öljy ja ulkoinen öljypumppu jossa normia kovemmat paineet.
Todistetusti alakerta kesti pitkästi toistatuhatta heppaa.
Mitä laakeria meinasit käyttää carillossa? Entä kampiakselin kaulan koko?
-
Se on d5 kampura. Volvon omilla laakereilla. Mistä materiaalista nämä välihelat tulisi tehdä ?
-
Ilmeisesti puhut nyt männän ohjauksen helottamisesta? Minkä kokoinen tappi? Joitain kokoja saa esim jenkeistä joko niitä muuttelemalla tai teetät koneistamolla vaikka alumiinista.